Recepten > Discussie over recepten

Quadrupel, moeilijk om te brouwen?

(1/5) > >>

jooprules:
Hallo,

Voor een quadrupel heb ik onderstaand recept in gedachten. De kandijsiroop wil ik vervangen door een mix van Zeeuwse keukenstroop en dadelstroop (70/30). Ik wil een eenstapsmaisch doen bij 66 graden. De gistslurry komt van een tripel, heb ik maandag gebotteld en in een potje gedaan (of zal ik korrelgist Nottingham toevoegen?). Doel is niet een perfecte kloon te maken, maar een lekkere quadrupel. Ik kan niet temperatuur gecontroleerd vergisten, maar mijn gangkast is redelijk constant 19-20 graden. O ja, ik brouw BIAB en op gas (buiten).

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptjoopmeister Popiejopie keukenstropie 10BrouwdatumBierstijlQuadrupelVolume17,0 lBegin SG1,090 SGBerekende kleur (Morey)54 EBCBerekende bitterheid (Rager)32 IBUBrouwzaalrendement65,0 %Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt52,30 lWater uit Zutphen-25,37 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO412 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC78,7 %0,60 kgCara 120Dingemans120 EBC7,9 %0,02 kgOntbitterde zwarte moutDingemans1400 EBC0,3 %1,00 kgCandico kandijsiroopSupermarkt120 EBC13,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte67,0 °C20 min.60 min.5,0 l/kg78,0 °C15 min.5 min.7,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU10,0 gZeuspellets14,0%90 min.25,5 IBU20,0 gVanguardpellets5,5%10 min.4,0 IBU20,0 gStrisslespaltpellets4,0%5 min.2,4 IBU

Gist
Gistslurry danstar abbaye

Snelbier:

--- Citaat van: jooprules op 21-04-2021  15:55 u ---.. Voor een quadrupel heb ik onderstaand recept in gedachten...
- De kandijsiroop wil ik vervangen door een mix van Zeeuwse keukenstroop en dadelstroop (70/30)...
- Ik wil een eenstapsmaisch doen bij 66 graden.
- De gistslurry komt van een tripel, heb ik maandag gebotteld en in een potje gedaan (of zal ik korrelgist Nottingham toevoegen?).
- Doel is niet een perfecte kloon te maken, maar een lekkere quadrupel.
- Ik kan niet temperatuur gecontroleerd vergisten, maar mijn gangkast is redelijk constant 19-20 graden...
--- Einde van citaat ---
1e.  Candido schijnt wat melasse in te zitten, wordt niet door iedereen gewaardeerd. Daarnaast vooral karamelsmaak.
  Met je eigen stropen (Zeeuwse en dadel) krijg je misschien wel meer fruitige smaken, zou het graag proeven.
   Kleur zal lichter worden dan voorzien, maar als het lekker is drink ik desnoods een blonde quadrupel.
2e. Eenstapsmaisch 66'C? Moet lukken.  Dit bier mag best wat ver doorgisten... En komt niet op een halve graad.
3e. Gist slurry van een tripel, gist Danstar Abbaye? Een potje?
  Ben je bekend met opkweken van gist? Ik niét om eerlijk te zeggen, maar dat potje slurry vereist nog wat brouwersliefde  ^-^
4e. Gewoon een lekkere quadrupel, géén kloon.. Welkom op het forum. Hokjesgeesten doen we niet aan.
   Maar als je quadrupel noemt moet het er wél een beetje op lijken, toch?
5e. Temperatuurgecontroleerd.  Sleutelwoord voor een goede basis, en reproduceerbaar bier..
  Trapkast van 20'C of kelder van 8'C zeggen NIETS over temperatuur IN HET BIER.. Klassieke instinker, maar vaak gaat het goed.
   Vergisting genereert warmte, dus het gistend bier kan veel warmer zijn dan de omgevingstemperatuur.
    Meet je bier-temperatuur met een meter tegen het vat, ge-isoleerd van buitenlucht door een spons of zo.
     Indien te warm: nat T-shirt er over, scheelt 1-2'C. Beter dan niks.  Paar x per dag weer nat maken, simpel..
Recept-opmerkingen:
- Zwarte mout zal volgens puristen niet mogen, maar maak je lekker zelf uit.
  Zal gedaan zijn ivm kleur..  Reken er op dat je kleur met eigen stropen NOG lichter wordt..
- Hops.  Allemaal onbekenden voor mij, niet eerder gebruikt/geproefd.
   Zeker niet de gebruikelijke hops voor een quad.  Vraag me sowieso af hoeveel 'hop' men nog proeft in dit bier..
    En dan hop op 10 min en 5 min, met minimale hoeveelheden..  In dit bier: houd het simpel en gooi de late hops er bij 15 min in.
Succes,  Snelbier

goom:
Ik zou special B gebruiken als mout ipv ontbitterde zwartemout

Juindorper:
Niks mis met dit recept. Ik zou wel voor de Abaye gist gaan om het bier een Belgisch karakter te geven.
De Nottingham daarintegen is veel te neutraal en is meer geschikt voor bieren met veel hop.
Dat potje slurry kun je gewoon zo toevoegen als het niet te oud is.
En een beetje zwarte mout kan prima in een quadrupel. Succes :brouwen:

jooprules:
Deze heb ik 24 april gebrouwen met een begin sg van 1081. Hij zat zaterdag op 1015. Ik wil woensdag nog eens meten en als het sg gelijk gebleven is, vrijdag bottelen. Of is dat te vroeg?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie