Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nogmaals, hoeveel bottelsuiker in een fust?  (gelezen 523 keer)

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Nogmaals, hoeveel bottelsuiker in een fust?
« Gepost op: 21-04-2021 11:48 u »
Hallo medebrouwers,

Ik heb enkele topics doorgelezen over de hoeveelheid bottelsuiker in fusten. Ik ga straks een 30 liter fust vullen met een blond biertje. Blond bier bevat over het algemeen best wat koolzuur. Ik las waarden die varieerden van 2 tot zelfs 7 gram per liter. Het liefst heb ik mijn biertje gelijk klaar voor de tap als alle vrienden weer langs mogen komen. (Dan kun je niet zeggen kom morgen maar weer terug). Ik wil het dus doen zonder geforceerde carbonatie (als dat de juiste term is).
Hebben jullie een eenduidig antwoord? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer...

Groetjes LAM

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Nogmaals, hoeveel bottelsuiker in een fust?
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2021 13:29 u »
Af en toe vul ik fusten af waarbij ik gebruik maak van suiker voor hergisting. Ik ga dan vaak op de helft van het suiker zitten wat ik anders zou gebruiken wanneer ik het op fles afvul. Dus 4 gram op fust versus 8 gram op fles.

Maar wanneer je zeker wil weten dat het op tijd op druk is, zou ik juist geforceerd gaan carboniseren. Dan ben je niet afhankelijk, en kun je veel makkelijker sturen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2021 13:50 u »

Maar wanneer je zeker wil weten dat het op tijd op druk is, zou ik juist geforceerd gaan carboniseren. Dan ben je niet afhankelijk, en kun je veel makkelijker sturen.

En als je gaat tappen, komt er geen gist mee.

Hopbier

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2021 13:54 u »
Aha... Ik heb al even wat gegoogled en op Youtube gekeken maar daar gaat het allemaal over van die Amerikaanse vaatjes. Ik heb gewoon een fust met bajonet (korf/sankey) aansluiting. Hoe moet ik dat dan aanpakken?

Edit: Ik heb inmiddels gevonden wat ik zocht. Ik vind het wel een heel gedoe. Ik moet dan sowieso een kraantje aanschaffen die op de bier uitstroom opening moet van de koppeling. Ik ga het denk ik toch maar met suiker proberen...

Tags: