Hobbybrouwen > Apparatuur

Eenpan systeem

(1/4) > >>

Bvk1983:
Na een tijd met weckketels op een Ikea inductieplaat te hebben gebrouwen ben ik langzaam aan het nadenken over de volgende brouw setup. Nu was mijn idee om met een RVS pan elektrisch te graan brouwen. Ik zou dan deze pan overwegen:

En een dergelijk verwarmingselement in willen bouwen:

De pan zou ik vervolgens combineren met een filterplaat en pomp. De verwarming moet echter aangestuurd worden, zeker bij maischen zal hij veel aan/uit geschakeld moeten worden. Dat kan het principe zijn van een STC1000 maar die is niet geschikt voor die wattages. Nu zie ik veel ingewikkelde PID kasten voor HERMS installaties. Die zijn hiervoor wel geschikt maar voor mij te ingewikkeld.

Ik ben eigenlijk op zoek naar de functionaliteit van een STC1000 maar dan geschikt voor 2.500/3.000 watt. Pomp zelf in- en uitschakelen e.d. vind ik geen probleem. Kan ik dit op een eenvoudige manier realiseren of denk ik te simpel?

Edit: het is overigens iets meer dan in- en uitschakelen van het element. Hij zou natuurlijk ook het wattage moeten kunnen sturen.

hopjesvla:
Ik heb niet meteen een antwoord op je vraag, maar vraag me wel af of je na alle afzonderlijke investeringen, inclusief tijd, je niet gewoon beter af bent met een kant en klare automaat zoals een Easybrew/Brewmonk/ Klarstein e.d. ?

Bvk1983:
De investering zal zeker in de buurt komen van een brouwautomaat, dus dat is absoluut de makkelijkste manier. Het knutselen is voor mij echter ook een deel van de lol, en met deze opzet zou ik later nog kunnen uitbreiden naar een 3-pan systeem mocht ik dat willen.

hopjesvla:
Duidelijk. Zeker leuk als je het zelf kan knutselen. Misschien dat het kan met een stc3000, maar daar is wellicht iemand anders hier die er meer verstand van heeft.

Micha:
Is brewuno (https://brewuno.com/) misschien wat voor je? Je kunt SSR's aansturen (zie schema https://github.com/uncodead/BrewUNO) en daarmee je verwarming controleren. Hoe makkelijk het voor 1 pan is in te richten weet ik niet, want ik ben er zelf ook pas net in gedoken. :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie