Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bestellijst voor de beginnende brouwer  (gelezen 2809 keer)

Offline Bram86

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Bestellijst voor de beginnende brouwer
« Reactie #25 Gepost op: 10-07-2021 11:24 u »
Ik gebruik het kraantje op mijn brewmonk niet. Ik zou sowieso die bazookafilter niet gebruiken. Die raakt gelijk verstopt.

Je kunt een rvs knietje op je kraantje zetten en na het terugkoelen een whirlpool maken. Het trub verzamelt zich dan in het midden en zo gaat er niet zoveel mee het gistvat in.

Ik zelf maak na het terugkoelen een whirlpool en gebruik de pomp om het in het gistvast te krijgen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eriks

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 10-07-2021 12:34 u »
Thnx voor je bericht, denk dat het een mix van hop (pellets) en mout (gruis) was. Gelukkig kon ik met ontsmette brouwhandschoenen het filter eraf draaien, anders was het toch wel een beetje zuur geweest. Dus Voor het vervolg denk ik misschien wel zo'n BIAB-zak kopen en het daarin laten uitfilteren, als ik je goed begrijp wordt het daar ook wel helderder (voor zover dat met een Weizen kan) van. Maar goed, in dit vat zal wel e.e.a. zijn uitgezakt tegen de tijd dat het uitvergist is..Gelukkig kan ik dat mooi controleren a.d.h.v. mijn nieuwe gadget; de Brewbrain Float! Is het aan te raden om dan een coldcrash in de de koelkast te doen?

Ja die Fermzilla ziet er inderdaad mooi uit, maar die kan je dus niet in een koelkast kwijt denk ik? Of heb je een eigen vergistingskast gebouwd? En als we het toch hebben over dingen die we wel zouden willen aanschaffen; zo'n rvs tank is inderdaad ook heel mooi. Vind het alleen bizar dat de prijsverschillen zo groot zijn. De easybrew rvs gisttank en brewmonk zijn nog wel redelijk geprijsd, maar daar vraag ik me dan weer van af of ze "steil" genoeg zijn om het gist goed af te kunnen tappen. Voordeel met de Fermzilla is denk ik dat je mooi kan zien wanneer je gist kan aftappen?

Achja, zolang brouw ik nog niet, maar vind het wel zeer interessant, over elke stap in het hele brouwproces kan je duizenden gesprekken voeren :nut:.

Ik zou niet in een brouwzak na het koken uit filteren, dat geeft weer besmettingsgevaar plus dan zijn je mout resten ook meegekookt wat de smaak niet ten goede komt. Je kan wel maischen in een brouwzak, of tussen het maischen en koken met een brouwzak filteren. Qua helderheid levert het je niks op, mout en hop restjes zakken tijdens het nagisteren wel naar de bodem in je gistvat!
Coldcrashen doe ik niet, ik heb geen koelkast waarin dit kan (of ik moet mijn eten buiten de koelkast bewaren ;)) of een plek voor een 2e. Het is wel een verbetering om zoiets te hebben maar het is geen noodzaak, verre van
Een weissen hoort inderdaad troebel te zijn, de mijne van het voorjaar is vrijwel helder geworden, zonder ook daar mijn best voor te doen haha Maar smaakt wel weer goed...
Ik heb inderdaad zoals hierboven beschreven een Fermzille met een ronde onderkant, leek me leuk om onder druk te kunnen vergisten of naja om daar op voorbereid te zijn. Twijfel alleen of ik het ooit ga doen.. En gist tap ik hiermee dus niet af, kan ook niet. De vergisting, omdat het ongecontrolleerd is, duurt bij mij ook een weekje of 2 a 3 vaak. Dus een ontbinding van de gist is nog niet echt gaande

Offline Lech_hobbybrouwer89

• Boven 10 berichten
  • *
  • Nieuw in de wereld van brouwen
« Reactie #27 Gepost op: 10-07-2021 14:04 u »
Ik zou niet in een brouwzak na het koken uit filteren, dat geeft weer besmettingsgevaar plus dan zijn je mout resten ook meegekookt wat de smaak niet ten goede komt. Je kan wel maischen in een brouwzak, of tussen het maischen en koken met een brouwzak filteren. Qua helderheid levert het je niks op, mout en hop restjes zakken tijdens het nagisteren wel naar de bodem in je gistvat!

Ah, dan laat ik de bazooka-filter de volgende keer wel helemaal weg en laat ik het afgekoelde wort wel in het vat kletteren. Zal waarschijnlijk wel meevallen met wat er meekomt en zoals je zelf al zegt zal dat wel naar de bodem zakken.. ^-^

Coldcrashen doe ik niet, ik heb geen koelkast waarin dit kan (of ik moet mijn eten buiten de koelkast bewaren ;)) of een plek voor een 2e. Het is wel een verbetering om zoiets te hebben maar het is geen noodzaak, verre van

Ja op het huidige adres heb ik gelukkig die mogelijkheid (ben lekker jaartje met sabbatical en zit in een groot boerenlandhuis in Duitsland), maar vanaf volgend jaar zal ik het lastiger kunnen sturen. Maarr, kan het altijd nog in de gaten houden via de Inkbird.

Ik heb inderdaad zoals hierboven beschreven een Fermzille met een ronde onderkant, leek me leuk om onder druk te kunnen vergisten of naja om daar op voorbereid te zijn. Twijfel alleen of ik het ooit ga doen.. En gist tap ik hiermee dus niet af, kan ook niet. De vergisting, omdat het ongecontrolleerd is, duurt bij mij ook een weekje of 2 a 3 vaak. Dus een ontbinding van de gist is nog niet echt gaande

Hehe, ja omdat ik dus alle tijd van de wereld heb (kan ik overigens iedereen aanraden 8)) ben ik mij een beetje aan het oriŽnteren op een eventueel ander vergistingsvat (meer met verjaardag/sinterklaas/kerst in het achterhoofd). Maar de plastic 30L vaten doen het goed, al zal ik op termijn de lucht er wel met chemipro caustic of zo uit moeten proberen te halen..ach, we zien wel waar het schip strandt :biersmile:

Tags: