Bestellijst voor de beginnende brouwer

Gestart door johnnyboynld, 20-04-2021 18:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johnnyboynld

Hallo,

Ik ben een beginnende brouwer en heb nu een paar keer gebrouwen met een startkit van Brewferm. Het plan is om nu te gaan starten met een all-in-one brouwketel. Nu wil ik graag een shoplijst voorleggen om te kijken of we niets vergeten. Het gaat alleen even over de "Hardware" en niet om de ingrediënten ;-) Mijn keuze valt sowieso op een Brew Monk set.

Wat ik reeds al heb:
Vergistingsemmers
Schoonmaakartikelen
lepels en spatels
dopjes, flesjes en toebehoren
Thermometer
Hygrometer en maatglas

Aan te schaffen:
Brew Monk 30 liter + Wortkoeler
Brew Monk Cape
Extra Bazooka filter lang
Moutmolen
Hopfilter (die je aan de binnenkant hangt van de brouwketel)

Ik denk dat ik alles heb dan. Zijn er belangrijke zaken/onderdelen die ik vergeet? Even los van een goed brouw boek :-)

trebvuister

Oude koelkast
Inkbird oid
Om een vergistingskast te maken

Eriks

Ik zou je bazooka filter weg laten, dat is het eerste wat je nooit meer gaat gebruiken na mijn ervaring
En als je zo gaat investeren zou ik ook iets anders kiezen dan emmers, deze zijn toch altijd wel lek

D.R.K.

Moutmolen wel voor 1 gaan met walsen en niet met schuiven. ( soms is er een groeps aankoop hier op het forum)
Voor hopfilter zou ik zelf voor zoiets als dit kiezen:
MONOFILAMENT FILTER ZAK, 100 MICRON, linkje: https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=googleshopping&gclid=Cj0KCQjw9_mDBhCGARIsAN3PaFMyd3P6y7PeNN-mw3IJBj1KxQ3--3UvUF6p8zhMTTNL8_o8c-4TvRIaAsBrEALw_wcB

Filter bevalt erg goed, na gebruik in biorex en daarna in de wasmachine.

Beetje afhankelijk hoe je je wort in je vergistingvat kan krijgen ook wat voedselveilige slangen zodat je kan verpompen / hevelen.
zelfde voor het bottelen, evt een hevel oid zodat je het naar je bottel vat kan verplaatsen.

Verder eens met wat al eerder genoemd is.

Succes met de hobby :proost:

Theo Mol

Begin gewoon, ik denk dat je zo goed als alles al in huis hebt.
Je hoeft niet alles meteen te kopen. Dan houd je nog wat te wensen over voor verjaardagen (zo'n cape bijvoorbeeld).  En je was al van plan een boek te kopen, dat kan ik aanraden.

Het is vooral een kwestie van doen. Volg een recept, noteer goed hoe het proces verloopt en geniet van je bier. Met je aantekeningen kun je het de volgende keer net zo lekker maken - of nog beter!

Willem Broekema

Ik denk ook dat je al redelijk onderweg bent.
Ik zou alleen nog pH papiertjes of -als je meer budget hebt- een pH meter aanschaffen, om de maisch netjes op pH te krijgen.
Je kunt je set wat luxer maken door nog eens een refractometer er bij aan te schaffen; dan kun je makkelijker / sneller tijdens het brouwen de dichtheid meten; je hebt wel altjid ook je hydrometer en maatglas nodig voor de meting direct voor en na vergisting... Een refractometer is dus geen noodzaak, maar eerder luxe..

Ik weet niet of je al temperatuur gecontroleerd vergist, maar dat verbeterd wel de kwaliteit van de vergisting én de smaak van je bier. Met een oude analoge koelkast, STC of inkbird en een verwarmingsmatje of kabel, heb je dit al snel voorelkaar. Maar dat hoeft niet direct aangeschaft te worden.  Je kunt dan je gistvat afstemmen op jouw vergistingskast, of juist andersom: een CCT past in een aantal gevallen niet in een tafel model koelkast; een ander gistvat meestal wel.

Je zult tijdens het brouwen toch andere inzichten krijgen over je apparatuur, en dit gaan aanpassen naar je wensen, situatie en budget. Voorbeelden van hardware genoeg hier op het forum, en je krijgt vanzelf een idee of dit voor jou ook wel of niet iets is. Ook met "hardware" kun je een goed bier brouwen.. als je maar weet wat je doet..

Je wordt doorgaans nog heel vaak jarig in je leven..

LAM

Voor een refractometer kun je prima op aliexpress kijken. Zijn precies dezelfde types als bij de bekende Nederlandse brouwwinkels. Soms heb je zelfs 10 daagse verzending.

johnnyboynld

Bedankt voor alle reacties! Ik heb een hoop tips opgedaan. Ik denk dat ik de vergistingskast over een tijd (als ik een paar batches heb gebrouwen) eens ga onderzoeken. Nu maar snel hopen dat de ketels weer snel leverbaar worden worden (begin juni heb ik begrepen).

PiWi

Waterslots
Rubberen afdichtdop
siliconen slangen diverse diameters
thermometer
timer (of je gebruikt je telefoon)
abonnement op Brewfather
maatbekers diverse maten
voerscheppen diverse maten

En dan ben ik vast nog wel iets vergeten

Brouwerij KOR

Ik heb nog een hevel nieuw in verpakking, mag je tegen verzendkosten hebben.

johnnyboynld

De ketel is binnen!! Nog wat slangen regelen en we kunnen aan de gang.


tdp

Mooi zo! Succes met het eerste brouwsel!

Willem Broekema

Zo, dat ziet er goed uit. Lijkt erg op de set die ik zelf heb. Je kunt nu in ieder geval beginnen met brouwen, maar nog niet vergisten. Maar dat komt vast goed!

Ik heb mijn eigen koelspiraal voorzien van 9 mm naar 1/2" knelkoppeling (zat er bij mijn niet op) en "Gardena" koppelingen er op gezet. Ook heb ik de spiraal heel voorzichtig iets uit elkaar getrokken, zodat het wort ook makkelijker tussen de spiraal door kan stromen. Na het brouwen maak ik de hele boel zoals hier afgebeeld schoon door in een laagje water wat soda op te lossen en met de pomp alles - en voornamelijk de hopspider van buiten af- te spoelen. Ik laat het vervolgens door de kraan af; dan is alles weer schoon! Gaat erg goed!.
Er volgt vast nog een foto met je andere brouwspullen, neem ik maar zo aan...

johnnyboynld

Aan de koelspiraal zitten al koppelingen voor Gardena, dus dat is mooi. Goed dat je dat zegt over het wijder maken van de spiraal. Daar zat ik al over te twijfelen. Nu zit het strak op elkaar.
Bedoel je water en soda in de ketel en dan laten rond pompen? Ik had inderdaad nog een aantal andere zaken die ik al in een starter pakketje had, zoals de vergisting emmers, meet spulletjes e.d.

Willem Broekema

Mooi dat de spiraal voorzien is van Gardena koppelingen, dat maakt het een stuk makkelijker. Ik had dat niet.
Als je de koelspiraal uit gaat trekken, doe dat dan erg voorzichtig en met beleid, zodat je de spiraal niet per ongeluk buigt of er barsten in komen.


Ik spoel na gebruik de dikste rommel uit de brouwketel, vul 'm dan met een litertje of 2 a 3 water en een flinke schep soda. Wel handschoenen aan en het liefst een (veiligheids) bril op: Soda ziet geen verschil tussen vuil of jou, maar het zal wel bijten! Zonodig verwarmen tot 40 ºC, en rondpompen. Zo maak je alles goed schoon. Ik spoel zo ook de hopfilter en de binnenpan er mee. Wel alles goed naspoelen met water.

Flubrewer

Heb je het hier over huis, tuin en keuken soda? Dat is toch niet agressief?

Willem Broekema

Ja, huis tuin, keuken en brouwerij soda. Zoals oma het vroeger gebruikte om schoon te maken.


Het is wellicht iets minder agressief dan caustic soda ( natrium hydroxide), maar wordt ook flink basisch, hoor! Ik zou het net als natrium hydroxide ook niet op bijvoorbeeld aluminium gebruiken.


Je kunt met soda niet alleen prima aangekoekte eiwitten en hopresten verwijderen; het lost ook gewoon je huidvetten op. Het is niet voor niets dat "oma" vroeger soda gebruikte als schoonmaakmiddel.

Theo Mol

Citaat van: Willem Broekema op 20-05-2021  13:24 uAls je de koelspiraal uit gaat trekken, doe dat dan erg voorzichtig en met beleid, zodat je de spiraal niet per ongeluk buigt of er barsten in komen.
Yep. Doe voorzichtig want uitrekken is makkelijk en terugduwen ... gaat helemaal niet.

De spiraal werkt beter als er ruimte tussen de windingen zit, echt stukken beter. Ik heb de tussenruimte opgerekt tot ongeveer de dikte van de buis en het verschil was spectaculair. Maar doe het heel rustig, dus.

PDGRRR

Citaat van: Theo Mol op 21-05-2021  09:59 uYep. Doe voorzichtig want uitrekken is makkelijk en terugduwen ... gaat helemaal niet.

De spiraal werkt beter als er ruimte tussen de windingen zit, echt stukken beter. Ik heb de tussenruimte opgerekt tot ongeveer de dikte van de buis en het verschil was spectaculair. Maar doe het heel rustig, dus.

Ik geloof dat er een Duitse webshop is die een soort van afstandshouders verkoopt voor dompelkoelers, ik kan helaas niet op de naam komen maar hij is op het forum meerdere keren voorbij gekomen.

-EDIT- Ik geloof niet dat het deze bewuste webshop is, maar dit bedoelde ik -EDIT-

Arjen1969

Tip voorafgaand aan gebruik van je Brewmonk, leg de onderste filterplaat omgekeerd in je moutemmer, anders zakt die door het gewicht van de mout tijdens het maischen uit je moutemmer en heb je een vervelende eerste ervaring met je all in one brouwsysteem (ervaring van mezelf helaas). Succes met brouwen!

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Eriks op 20-04-2021  20:15 uIk zou je bazooka filter weg laten, dat is het eerste wat je nooit meer gaat gebruiken na mijn ervaring
En als je zo gaat investeren zou ik ook iets anders kiezen dan emmers, deze zijn toch altijd wel lek

Gisteren een derde brouwsel gebrouwen met de Brew Monk 30L, een Weizen moutpakket van Brewferm stond op het programma..Ik had blijkbaar iets te fijn geschroot, want na het koelen wilde ik het wort via het kraantje in mijn vergistingsvat laten kletteren, ging eerst goed, totdat..het filter he-le-maal verstopt raakte. Gelukkig had ik Lange brouwhandschoenen zitten bij mijn vorige bestelling, zodat ik dat Bazooka-filter eraf kon draaien (handschoenen eerst van onder tot boven ontsmet uiteraard) en het overige wort in het vat kon laten kletteren. Nu heb ik hier 2 vragen over;

1. Is het dan beter om (ipv het Bazooka-filter) het wort te laten kletteren in een zeefdoek of BIAB-doek, zodat je wort mooi gefilterd kan gaan vergisten, of filter je er meer uit dan je wilt?

2. Of, maakt het niet zoveel uit, want de eiwit-zooi en trub die je meeneemt in het vat zakt toch naar de bodem (en laat je achter met overhevelen naar nagistingsvat/bottelvat, dus kan prima mee?

En Eriks, ik heb nu twee plastic 30L vergistingsvaten (veredelde emmers) met kraantje, bevallen mij tot nu toe redelijk goed. In wat voor vergistingsvaten heb jij in geïnvesteerd?

Eriks

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 10-07-2021  08:01 u1. Is het dan beter om (ipv het Bazooka-filter) het wort te laten kletteren in een zeefdoek of BIAB-doek, zodat je wort mooi gefilterd kan gaan vergisten, of filter je er meer uit dan je wilt?

2. Of, maakt het niet zoveel uit, want de eiwit-zooi en trub die je meeneemt in het vat zakt toch naar de bodem (en laat je achter met overhevelen naar nagistingsvat/bottelvat, dus kan prima mee?

En Eriks, ik heb nu twee plastic 30L vergistingsvaten (veredelde emmers) met kraantje, bevallen mij tot nu toe redelijk goed. In wat voor vergistingsvaten heb jij in geïnvesteerd?

Bij vraag 1 is de wedervraag waardoor hij verstopt raakt. Simpel gezegd, groen is hop, wit vlokken is eiwit en fijn gruis is mout. Als het mout is, dan wil je het voor het koken eruit hebben. Ik brouw zelf biab waardoor ik minder afhankelijk ben als het te fijn is gemalen, blijft toch vaak in de zak zitten. Is het eiwit dan kan het gewoon in het vergissingvat, geen probleem! Is het hop, dan is het een keus (is het altijd natuurlijk) maar tijdens het koelen heeft het nog bitterheid af, waardoor je bier een andere bitterheid heeft dan berekend. Ik heb ook wel eens hop niet eruit gefilterd en mee het gistingvat in laten gaan, en niet echt iets negatiefs ervaren

Vraag 2 deels hierboven al. Overhevelen doe ik zelf niet meer, vroeger wel. Alles zakt uit waar het hier over gaat (en je kan het nog helderder krijgen, daar had ik een tijd terug en topic over en daarvan werkt het perfect met pH en zouten) Enige wat niet uitzakt zijn hop bellen, pellets wel
Ik bottel overigens vanuit het vat in flesjes waar ik met een maatschepje suiker toevoegen

Als 3e, ik heb een fermzilla. Werkt goed als je het mij vraagt! En zeker 100% dicht. Helemaal glad van binnen, zodat er ook een kleinere kans op infectie is. Gekocht voor z'n 40 / 50 euro bij geterbrewed. Liefst wil ik ooit nog wel een RVS vat, maar ja.. Wil ook nog zo veel andere dingen meer ;D

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Eriks op 10-07-2021  09:25 uAls 3e, ik heb een fermzilla. Werkt goed als je het mij vraagt! En zeker 100% dicht. Helemaal glad van binnen, zodat er ook een kleinere kans op infectie is. Gekocht voor z'n 40 / 50 euro bij geterbrewed. Liefst wil ik ooit nog wel een RVS vat, maar ja.. Wil ook nog zo veel andere dingen meer ;D

Thnx voor je bericht, denk dat het een mix van hop (pellets) en mout (gruis) was. Gelukkig kon ik met ontsmette brouwhandschoenen het filter eraf draaien, anders was het toch wel een beetje zuur geweest. Dus Voor het vervolg denk ik misschien wel zo'n BIAB-zak kopen en het daarin laten uitfilteren, als ik je goed begrijp wordt het daar ook wel helderder (voor zover dat met een Weizen kan) van. Maar goed, in dit vat zal wel e.e.a. zijn uitgezakt tegen de tijd dat het uitvergist is..Gelukkig kan ik dat mooi controleren a.d.h.v. mijn nieuwe gadget; de Brewbrain Float! Is het aan te raden om dan een coldcrash in de de koelkast te doen?

Ja die Fermzilla ziet er inderdaad mooi uit, maar die kan je dus niet in een koelkast kwijt denk ik? Of heb je een eigen vergistingskast gebouwd? En als we het toch hebben over dingen die we wel zouden willen aanschaffen; zo'n rvs tank is inderdaad ook heel mooi. Vind het alleen bizar dat de prijsverschillen zo groot zijn. De easybrew rvs gisttank en brewmonk zijn nog wel redelijk geprijsd, maar daar vraag ik me dan weer van af of ze "steil" genoeg zijn om het gist goed af te kunnen tappen. Voordeel met de Fermzilla is denk ik dat je mooi kan zien wanneer je gist kan aftappen?

Achja, zolang brouw ik nog niet, maar vind het wel zeer interessant, over elke stap in het hele brouwproces kan je duizenden gesprekken voeren :nut:.

Theo Mol

Er zijn verschillende modellen die allemaal fermzilla heten. De fermzilla van 40 of 50 euro heeft een ronde of vlakke bodem en past in een koelkast. De conische, met een verzamelbeker voor de drab, kost ruim over de 100 en past niet in een koelkast (niet zo maar in een kleine koelkast, tenminste).

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Theo Mol op 10-07-2021  10:24 uEr zijn verschillende modellen die allemaal fermzilla heten. De fermzilla van 40 of 50 euro heeft een ronde of vlakke bodem en past in een koelkast. De conische, met een verzamelbeker voor de drab, kost ruim over de 100 en past niet in een koelkast (niet zo maar in een kleine koelkast, tenminste).

Ah, goed om te weten! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.