Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te koop geperforeerde rvs plaat om een zeef van te maken  (gelezen 9097 keer)

Offline Cornelis de Jonge

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Te koop geperforeerde rvs plaat om een zeef van te maken
« Gepost op: 13-05-2006 13:23 u »
Ik heb 2 stuks geperforeerde RVS plaat 49x49x1,5 cm met 3 mm gaten liggen die ik graag wil verkopen voor 25 euro per stuk, excl. verzendkosten.

Ik had ze graag zo weg gegeven, om het thuisbrouwen te bevorderen, maar aangezien ik momenteel student ben kan ik me dit niet veroorloven.

Groeten,

Cornelis de Jonge
c_a_de_jonge@hotmail.com

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Te koop geperforeerde rvs plaat om een zeef van te maken
« Reactie #1 Gepost op: 13-05-2006 14:30 u »
1,5 cm dik? (ik neem aan dat je mm bedoelt)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #2 Gepost op: 13-05-2006 18:03 u »
Hoi. Mijn bijdrage is niet bedoeld als kritiek op de verkoopprijs van het RVS van Cornelis, maar is het nu daadwerkelijk zo dat RVS in het algemeen zo enorm duur is? Of komt dit door tussenverkopers?

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #3 Gepost op: 13-05-2006 21:05 u »
Rvs is vreselijk duur, zo kocht ik ca 10 jaar geleden een paar rvs hengelsteunen van 75 cm lang en die kosten destijds al 75 gulden per stuk.

Vrg,
Pieter

Offline rickdekikker

• *
  • i am not as think as you drunk i am
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2006 22:31 u »
Het verhaal over de prijs van rvs is 100% waar, ijzer kost inkoop tussen de 0,75 en 1,25 euro per kilo rvs al gauw tussen de 4 en 5 euro!
Als er toevallig nog iemand is die een lengte van 4 meter rvs rond 50mm heeft voor een gunstige prijs houd ik me aanbevolen.(voor walsrollen)

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2006 23:22 u »
Overigens heb ik wel intresse in zo'n plaatje al vraag ik me alleen af of gaatjes van 3 mm niet te groot zijn?  :denken:

Vrg.
Pieter

Offline Cornelis de Jonge

• *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2006 15:21 u »
Ik bedoel inderdaad 1,5 mm dik. Hoe de 3 mm gaten filtreren weet ik nog niet, ik heb mijn eigen filterplaat nog niet af.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2006 16:40 u »
Overigens heb ik wel intresse in zo'n plaatje al vraag ik me alleen af of gaatjes van 3 mm niet te groot zijn?  :denken:

3 mm is groot. De professionele filters hebben vaak sleuven van 0.7 mm die zich naar onderen verbreden tot 3-4 mm. Lengte ca. 2-3 cm. De vrije doorgang per plaat is dan ca. 6 %.

De gaatjes in mijn filterplaat zijn 1.1 mm. En ca. 36 per cm2. Dus ca. 34 % vrije doorgang. Werkt prima.

Hopbier

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #8 Gepost op: 13-11-2011 08:53 u »
3 mm is groot. De professionele filters hebben vaak sleuven van 0.7 mm die zich naar onderen verbreden tot 3-4 mm. Lengte ca. 2-3 cm. De vrije doorgang per plaat is dan ca. 6 %.

De gaatjes in mijn filterplaat zijn 1.1 mm. En ca. 36 per cm2. Dus ca. 34 % vrije doorgang. Werkt prima.

Hopbier

Mooie plaat! En hoewel het lang geleden is: waar heb je die gekocht en is hij nog voorradig?

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-11-2011 10:33 u »
Ik heb hier op Ebay ook geperforeerde rvs platen gevonden:

http://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Lochblech-Rv-2-3-5-500-x-500-x-1-0-mm-/120804073601?pt=Rohstoffe_Materialien&hash=item1c207be081

Prijs is ook ok, 500 x500 mm voor  Ç 26,90

Deze verstuurd alleen maar in Duitsland, maar misschien is er wel wat te regelen...

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 13-11-2011 10:51 u »
Hey, bedankt!  :duimop:

Is prima plaat, gaatjes 2 mm is perfect: 1 mm loopt snel dicht en 3 mm gaat wel maar dan blijft het wort lang troebel.
50 x 50 cm is ook okay.
Wel is hij met 1 mm een beetje dun, dus er moeten wat meer schroefjes onder ter ondersteuning.

Nu nog een methode bedenken om het ding rond te krijgen! :denken:

Doet "men" een opengeknipte slang om dat ding om hem in de ketel te klemmen?

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 13-11-2011 14:17 u »
Net zoals het openslijpen van een fust.

Met een, hoe heet zo'n ding ook al weer, slijpschijf.

Gaatje in het midden, iets maken waarmee je de slijpschijf rond kan draaien...

Online EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 13-11-2011 14:55 u »
Hey, bedankt!  :duimop:

Is prima plaat, gaatjes 2 mm is perfect: 1 mm loopt snel dicht en 3 mm gaat wel maar dan blijft het wort lang troebel.
50 x 50 cm is ook okay.
Wel is hij met 1 mm een beetje dun, dus er moeten wat meer schroefjes onder ter ondersteuning.

Nu nog een methode bedenken om het ding rond te krijgen! :denken:

Doet "men" een opengeknipte slang om dat ding om hem in de ketel te klemmen?

Ga je over op Herms, of een aparte filterkuip?

Offline gert-jan

• Junior lid
  • **
  • De Koperen Tsjettel
« Reactie #13 Gepost op: 13-11-2011 16:35 u »
Hier op het forum zoekt iemand een plaat.
Hier op dit prikbord heeft iemand 2 platen te koop.

gj

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-11-2011 17:28 u »
Net zoals het openslijpen van een fust.

Met een, hoe heet zo'n ding ook al weer, slijpschijf.

Gaatje in het midden, iets maken waarmee je de slijpschijf rond kan draaien...

Bedankt! Zal ik onthouden!!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 13-11-2011 17:34 u »
Ga je over op Herms, of een aparte filterkuip?

Nee hoor, Jasper. Ik heb een paar keer een hevelfilter gebruikt en dat ging prima. Laatst heb ik het liggende deel van dat filter aangesloten op de binnenkant van mijn nieuwe kraan en dat werkte ook.

Het geeft een tamelijk groot verlies maar alla. Maar waar ik echt treurig van wordt, is wanneer je het ding uit elkaar haalt. Ik vind het viespeukerij. Ja, ik weet het, daarna ga je nog koken dus voor het koken is blijkbaar werkelijk alles geoorloofd. Helaas heb ik Maagd in mijn ascendant of zo, dus ik kan dat gewoon niet. Netjes een filterplaat in mijn ketel, 1 cm van de bodem af en de binnenkant van mijn kraan met een boogje door het filter tot een paar mm van de bodem. En dan heb ik rust en eerder niet!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-11-2011 17:36 u »
Hier op het forum zoekt iemand een plaat.
Hier op dit prikbord heeft iemand 2 platen te koop.

gj

Ja, hallo. Daar heb ik ook op gereageerd, zonder veel hoop overigens, want dat aanbod stamt van 2006, dus 5 jaar geleden. En die meneer is toen eventjes bij dit forum geweest en daarna is er niets maar van hem vernomen.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #17 Gepost op: 13-11-2011 19:46 u »
Ik heb met een filterplaat gewerkt op gas en elektrisch verwarmd. Op gas gaat het wel mits er een dikke bodem in de ketel zit, elektrisch brande het aan.  >:(

Dus toch maar weer terug naar koper sleuvenfilter waar ik langs kan roeren.

Met een filterplaat had ik een iets hoger rendement (3-5%) tegenover een veel langere tijd eer ik heldere wort had.

Dus ik hoop dat je een dikke sandwichbodem onder je ketel heb anders is de kans groot dat het aan gaat branden.
 :brouwen:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-11-2011 20:21 u »
Ik heb met een filterplaat gewerkt op gas en elektrisch verwarmd. Op gas gaat het wel mits er een dikke bodem in de ketel zit, elektrisch brande het aan.  >:(

Dus toch maar weer terug naar koper sleuvenfilter waar ik langs kan roeren.

Met een filterplaat had ik een iets hoger rendement (3-5%) tegenover een veel langere tijd eer ik heldere wort had.

Dus ik hoop dat je een dikke sandwichbodem onder je ketel heb anders is de kans groot dat het aan gaat branden.
 :brouwen:

Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb inderdaad een dikke sandwich bodem, anders zou ik ook problemen voorzien.

En ja, boven de filterbodem moet je misschien nog wel wat meer roeren dan boven een sleuvenfilter.

Dat je veel terug moest gooien voordat je helder wort had, komt waarschijnlijk omdat je gaatjes met een diameter van 3 mm had?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-11-2011 20:28 u »
Overigens loopt deze discussie nu op 2 plaatsen

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18860.new.html#new

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 13-11-2011 21:05 u »
Ik vind het viespeukerij. Ja, ik weet het, daarna ga je nog koken dus voor het koken is blijkbaar werkelijk alles geoorloofd. Helaas heb ik Maagd in mijn ascendant of zo, dus ik kan dat gewoon niet.

Tja, Ik heb het al vaker schreven maar waar hebben we het over? 0.00001 liter wort dat onder de ringetjes van een knelkoppeling zit ten op zicht van 20 of 25 liter wort. Dat beetje wort wordt ook nog verhit tot temperaturen boven de 80 ║C. Er is gewoon niets aan de hand. Nog nooit heeft iemand een smaakafwijking gehad door een hevelfilter.

Maar als je een andere filtermethode wilt hanteren moet je dat natuurlijk zeker doen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Maar veel andere methoden hebben ook hun nadelen. Het grootste nadeel vind ik wel dat je bijna altijd moet overscheppen en  dan knoei je snel beslag. De hoeveelheid is dan gigantisch veel meer dan dat hele kleine beetje wort onder een knelkoppeling. En de spetterjes gaan overal tussenzitten. Die spettertjes worden later niet meer verhit en zijn een echte infectiebron.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 13-11-2011 21:11 u »
Maar ik wil helemaal niet overscheppen! Dan moet je een aparte filterkuip hebben en die tijd, die tijd dat ik Hopmans nog geloofde en volgde, die tijd is verleden tijd!!

Ik wil proberen om een filterbodem in de maischketel te leggen, 1 cm van de bodem, en de kraan middels een bochtje door deze filterbodem te steken en het filtraat daaronder af te hevelen.

Enige vraag is of het filtraat ontoelaatbaar heter wordt dan het beslag boven de filterplaat. Wil ik wel uitproberen voor die 5 tientjes. Ik steek er zo een sensor in dan dan weet ik meteen wat waarheid en wat onzin is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 13-11-2011 21:25 u »
Maar ik wil helemaal niet overscheppen! Dan moet je een aparte filterkuip hebben en die tijd, die tijd dat ik Hopmans nog geloofde en volgde, die tijd is verleden tijd!!

Ik wil proberen om een filterbodem in de maischketel te leggen, 1 cm van de bodem, en de kraan middels een bochtje door deze filterbodem te steken en het filtraat daaronder af te hevelen.

Enige vraag is of het filtraat ontoelaatbaar heter wordt dan het beslag boven de filterplaat. Wil ik wel uitproberen voor die 5 tientjes. Ik steek er zo een sensor in dan dan weet ik meteen wat waarheid en wat onzin is.

Maar hoe ga je de plaat bevestigen zonder dat er weer ergens een heel klein beetje wort achter kan blijven?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 13-11-2011 21:37 u »
Maar hoe ga je de plaat bevestigen zonder dat er weer ergens een heel klein beetje wort achter kan blijven?
Beste Jacques,

je hebt mij intussen meer dan duidelijk gemaakt dat het gleuvenfilter, en dan met name het JAVAL filter op dit forum Heilig zijn verklaard. Iedereen die een poging doet om wat anders te bedenken, wordt zulks met klem ontraden. Hij moet zelfs belachelijk worden gemaakt. Wat een flauwekul, zeg!

Prima, joh! Ga lekker verder. Ik heb hier gewoon gevraagd of ik ergens geperforeerde RVS plaat kan kopen en daar ben ik goed mee geholpen en ik zal er op dit forum verder niemand mee lastig vallen.

Notificatie opgezegd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 13-11-2011 21:47 u »
Beste Jacques,

je hebt mij intussen meer dan duidelijk gemaakt dat het gleuvenfilter, en dan met name het JAVAL filter op dit forum Heilig zijn verklaard. Iedereen die een poging doet om wat anders te bedenken, wordt zulks met klem ontraden. Hij moet zelfs belachelijk worden gemaakt. Wat een flauwekul, zeg!

Prima, joh! Ga lekker verder. Ik heb hier gewoon gevraagd of ik ergens geperforeerde RVS plaat kan kopen en daar ben ik goed mee geholpen en ik zal er op dit forum verder niemand mee lastig vallen.

Notificatie opgezegd.

Oei, ik heb op een zere teen getrapt.

Iedereen is vrij om zijn eigen filtersysteem te bedenken. Maar de reden die jij aangeeft dat een hevelfilter niet hygiŰnisch genoeg is klopt gewoon niet. Door een hevelfilter is bij mijn weten nog nooit een bier ge´nfecteerd. Als er geen problemen zijn dan is er toch niets aan de hand.

Tags: