Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting komt niet op gang in gistkast  (gelezen 381 keer)

Offline Erik stavast

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gisting komt niet op gang in gistkast
« Gepost op: 19-04-2021 16:55 u »
Sinds bijna een jaar ben ik bijna wekelijks aan het brouwen, heerlijk. Nu heb ik een vraag over het vergisten. Ik heb een klimaatkast gemaakt met een Inkbird en een verwarmingsplaatje, geplaatst in een tafelmodel koelkast. Als ik brouw , brouw ik veelal kleine batches van 1 zakje om verschillende moutsoorten te proberen). Dan zet ik altijd 1 in mijn klimaatkast (past maar 1 in) en 1 in de woonkamer. Ik houd de temperatuur aan van het gistzakje (korrel of vloeibaar) maar de volgende ochtend is er niks gebeurt qua gisting. terwijl het brouwsel in de woonkamer vrolijk staat te blubben. Pas als ik de temperatuur op 23,5 zet gebeurt er iets, maar niet heel enthousiast. Dit gebeurt met eigenlijk alle brouwsels en dus met verschillende gistsoorten. Gisteren een batch gebrouwen (15 liter) vanmorgen weer niks gebeurt, ik zet hem in de woonkamer en ja het gisten is begonnen. Iemand enig idee? Wat me ook opviel is dat bij de kleinere gistemmers de deksel niet bol staat maar er zeg maar een deuk in zit. De emmers zijn goed afgesloten. Het plaatje heb ik onder en naast het gistvat gehad. En de temperatuur klopt dat heb ik gecontroleerd.

Alvast bedankt erik

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Senior lid
Re: gisting komt niet op gang in gistkast
« Reactie #1 Gepost op: 19-04-2021 17:26 u »
Bedoel je met het plaatje de temperatuursensor? Dan zit die wel verkeerd. Hij moet op de buitenkant van de emmer zitten in een sponsje, zodat hij zuiver de temp van het wort meet en niet de omgevingstemp.
Omdat er een waterslot op zit kun je praktisch geen overdruk of onderdruk krijgen. Bolle en holle deksels lijken me toeval.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-04-2021 17:34 u »
Er ontbreekt teveel info om een goed antwoord te geven op jouw situatie, maar..
- Gist start sneller op hogere temperatuur. Daarom enten sommigen 'warm' en koelen later terug.
- Hele vergisting gaat sneller op hogere temperatuur.
- Bij vergisting wordt warmte gegenereerd, gistvat zal bij hoofdvergisting ruim 4'C warmer zijn dan omgevingstemperatuur.
Het lijkt er op dat je gistvat in woonkamer (afgaande op waterslot) warmer is dan je denkt. Daarmee kan een deel van je 'probleem' zijn verklaard.
Hoe meet je de temp van je gistvaten? Goedkoop en redelijk betrouwbaar is om een thermometer/sensor tegen het vat te plakken met isolatie tegen buitenlucht, bijv pannenspons.
Hoe kwamen je eerdere bieren uit qua eind-SG? En qua smaak? Verschil te proeven tussen clima- en kamervergisting?
Gist-emmer met bol/hol deksel? Is GEEN maat voor lekdichtheid. Je waterslot heeft ongeveer 3cm waterhoogte, druk is minimaal. Zelfs met een hol deksel kan het waterslot al voluit bluppen..
Proost, Snelbier

Offline Erik stavast

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19-04-2021 21:08 u »
Ik vermoed dat dat sponsje het dan is, ik meet inderdaad de temperatuur om het vat heen niet het wort dus. Het vat zit inmiddels weer in de kast met de meter onder de spons.... Ben benieuwd. Verschil in het bier in en of buiten de kast proef ik niet eigenlijk maar dat ligt aan mij. Bedankt voor de hulp  :groots: ik ga nu eens meten met twee dezelfde brouwsels kijken wat het verschil hierin is.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2021 21:29 u »
Hij staat niet op de vloerverwarming of naast een verwarming? :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2021 23:01 u »
Hij staat niet op de vloerverwarming of naast een verwarming? :P

Daar zat ik ook aan te denken...
Een andere mogelijkheid kan een verschil in afsluiten van de gistvaten zijn.

En verder maakt de hoeveel gist per liter wort veel uit voor de tijd dat de vergisting op gang komt. Als bij het vat in de woonkamer in verhouding veel meer gist geŽnt wordt ligt daar de oorzaak van het verschil.

Tags: