Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Franziskaner gist opkweekbaar?  (gelezen 5673 keer)

Online Rinus

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Franziskaner gist opkweekbaar?
« Reactie #25 Gepost op: 27-04-2021 09:17 u »
Ondertussen heeft deze kweek de weg naar het riool gevonden.
Het eindresultaat was dat het wort donkerder van kleur was geworden (door zuurstof?) Note: het DME was al de amber variant, maar kennelijk toch nog donkerder geworden.
Op de bodem een heel dun laagje heel donker bruin bezinksel, waar dat vandaan komt is een raadsel.
Hoewel ik na het afkoelen van het DME (2e 0.5L start) zag dat dit ook daar al op de bodem lag, het komt dus waarschijnlijk uit het DME (niet helemaal zuiver?). Overigens geen vreemde geurtjes waargenomen.

Zo is deze mislukte opkweek toch nog leerzaam geweest.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #26 Gepost op: 27-04-2021 11:14 u »
Balen man!!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 27-04-2021 13:09 u »
Het eindresultaat was dat het wort donkerder van kleur was geworden (door zuurstof?) Note: het DME was al de amber variant, maar kennelijk toch nog donkerder geworden.
Op de bodem een heel dun laagje heel donker bruin bezinksel, waar dat vandaan komt is een raadsel.
Hoewel ik na het afkoelen van het DME (2e 0.5L start) zag dat dit ook daar al op de bodem lag, het komt dus waarschijnlijk uit het DME (niet helemaal zuiver?). Overigens geen vreemde geurtjes waargenomen.

Zo is deze mislukte opkweek toch nog leerzaam geweest.
Maar is er wel gist opgekweekt in het flesje met die appelsap? De eerste check zou moeten zijn dat je gisting hebt in het flesje als je daar wat appelsap bij doet na een paar dagen. flesje helemaal leeg schenken met alleen nog bodempje gist en dan max 10 ml appelsap in het flesje.

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 27-04-2021 13:15 u »
Maar is er wel gist opgekweekt in het flesje met die appelsap? De eerste check zou moeten zijn dat je gisting hebt in het flesje als je daar wat appelsap bij doet na een paar dagen. flesje helemaal leeg schenken met alleen nog bodempje gist en dan max 10 ml appelsap in het flesje.
Nee ik denk van niet, ik heb wel wat activiteit gezien in het waterslot, maar denk dat dat kwam door temperatuurwisselingen.
Normaal gesproken lukt het voor 95% van de gevallen wel, maar het kan inderdaad zijn dat hier geen levende gist in de fles zat.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 27-04-2021 13:35 u »
Hoe weet je eigenlijk of er genoeg gist in je starter zit? Ik wil hem eigenlijk morgen gebruiken en hij bubbelt aardig door. Net als in een biertje de hele tijd kozuur belletjes. Hij wordt ook steeds lichter.
Je zou hem moeten gebruiken als hij net over zijn top is toch? Hij giste net zo hevig dat het er overheen is gekomen...
Zo ziet ie er nu uit in ieder geval:

Nadeel, ik moet zometeen werken en mijn giststarter 5 uur alleen laten. Hij begint nu wel heel erg te schuimen en ik heb geen grotere Erlenmeyer. Ik las al iets over het toevoegen van olijfolie? Of is het beter om 'm koud te zetten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 27-04-2021 22:00 u »

Het bezinksel zijn eiwitvlokken die ontstaan zijn door het koken van de moutextractoplossing...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 27-04-2021 22:02 u »
Ik las al iets over het toevoegen van olijfolie? Of is het beter om 'm koud te zetten?

Kan allebei. Zelf zou ik hem koud zetten zodat de stofwisseling wordt geremd en de gistcellen in een goede conditie blijven.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 28-04-2021 13:18 u »
Het bezinksel zijn eiwitvlokken die ontstaan zijn door het koken van de moutextractoplossing...
Maar het wordt steeds meer... ik dacht dat dit juist de gist was...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 28-04-2021 22:07 u »
Maar het wordt steeds meer... ik dacht dat dit juist de gist was...

Ik reageer op:
Hoewel ik na het afkoelen van het DME (2e 0.5L start) zag dat dit ook daar al op de bodem lag, het komt dus waarschijnlijk uit het DME (niet helemaal zuiver?).

Als je een moutextractoplossing kookt en deze weer laat afkoelen krijg je eiwituitvlokking. Wat dit betreft is er geen verschil tussen wort en moutextractoplossing  wat in feite ook wort is...

Wanneer je een starter geŽnt hebt met gist bestaat het bezinksel uit gist en eiwitten. Dat er dan met de tijd steeds meer wordt is iets wat je wilt.  ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 29-04-2021 14:12 u »
wat ik daarom vaak doe is de gekookte oplossing eerst af laten koelen waardoor de uitgevlokte eiwitten neerslaan. Uitgevlokte eiwitten hebben immers geen functie meer omdat ze te groot zijn om de cel iets mee te laten doen. Dan giet ik het af in de steriel gemaakte erlemeyer om vanuit daar op te kweken. Als je dan de gist laat bezinken heb je vrijwel alleen gist.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 29-04-2021 14:19 u »
Als je dan de gist laat bezinken heb je vrijwel alleen gist.
Dat ga ik volgende keer ook eens proberen!
Ook wil ik eens experimenteren met een starter met water, kristalsuiker, gistvoeding en gekookte slurry. Lijkt mij ook een prima voedingsbodem voor gisten.
De opgekweekte gist doet het trouwens enorm goed. Het waterslot bubbelt ongeveer even hard als die van de batch met M20.

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 29-04-2021 16:44 u »
Eigenlijk een beetje off topic, maar toch; ik ben nu een Westmalle gist aan het opkweken.
De laatste tijd gebruik ik mijn magneetroerder eigenlijk nooit meer, maar is het wellicht toch beter om hem wel te gaan gebruiken voor het maken van starters? En is dat dan met name voor de beluchting of om de gistcellen in beweging te brengen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 29-04-2021 18:32 u »
Eigenlijk een beetje off topic, maar toch; ik ben nu een Westmalle gist aan het opkweken.
De laatste tijd gebruik ik mijn magneetroerder eigenlijk nooit meer, maar is het wellicht toch beter om hem wel te gaan gebruiken voor het maken van starters? En is dat dan met name voor de beluchting of om de gistcellen in beweging te brengen?
Het is vooral de beluchting. Door het roeren is er steeds een nieuw stukje wortoppervlak in contact met de lucht waardoor heel gelijkmatig steeds zuurstof oplost in het wort en weer gebruikt wordt door de gist. Als je dan ook nog een slangetje met steriele lucht boven het oppervlak houdt dan wordt de koolzuur ook steeds afgevoerd waardoor de zuurstof kan blijven oplossen. Het is juist die regelmatige kleine hoeveelheid die steeds oplost die het hem doet. Door het roeren hou je ook mooi de cellen in oplossing zodat ze niet op de bodem een plak vormen en elkaar afsluiten van voedsel en zuurstoftoevoer. 

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 29-04-2021 19:23 u »
Het is vooral de beluchting. Door het roeren is er steeds een nieuw stukje wortoppervlak in contact met de lucht waardoor heel gelijkmatig steeds zuurstof oplost in het wort en weer gebruikt wordt door de gist. Als je dan ook nog een slangetje met steriele lucht boven het oppervlak houdt dan wordt de koolzuur ook steeds afgevoerd waardoor de zuurstof kan blijven oplossen. Het is juist die regelmatige kleine hoeveelheid die steeds oplost die het hem doet. Door het roeren hou je ook mooi de cellen in oplossing zodat ze niet op de bodem een plak vormen en elkaar afsluiten van voedsel en zuurstoftoevoer. 
Bedankt, ik heb hem zojuist toch maar op de magneetroerder gezet, staat hij ook iets warmer.
Is het beter om hem rustig te laten draaien of juist hard zodat er een grotere kolk ontstaat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 29-04-2021 22:55 u »
wat ik daarom vaak doe is de gekookte oplossing eerst af laten koelen waardoor de uitgevlokte eiwitten neerslaan. Uitgevlokte eiwitten hebben immers geen functie meer omdat ze te groot zijn om de cel iets mee te laten doen.

Uit onderzoek is gebleken dat een klein beetje trub kan dienen als gistvoeding... Het is dus niet dat de gist er helemaal niets mee kan. Wel is het goed om het overgrote deel van de trub kwijt te raken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 29-04-2021 23:00 u »
Bedankt, ik heb hem zojuist toch maar op de magneetroerder gezet, staat hij ook iets warmer.
Is het beter om hem rustig te laten draaien of juist hard zodat er een grotere kolk ontstaat?
Rustig draaien is prima. Belangrijker is om (vooral tegen het einde als de gisting flink op gang komt) de koolzuur af te kunnen voeren via steriele luchttoevoer

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 29-04-2021 23:09 u »

Hoe harder de roerder draait des te meer zuurstof wordt opgenomen.
Overigens is het niet nodig om zuurstof in de erlemeyer in te blazen. Om zuurstof toe te laten treden is het afdichten van de erlemeyer met aluminiumfolie voldoende. Doordat het gehalte aan zuurstof in de erlemeyer laag is zal er zuurstof in de erlemeyer diffuseren. Hoe lager de concentratie aan zuurstof in de erlemeyer des te sneller de diffusie zal verlopen. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie
Diffusie zorgt ook voor de afvoer van kooldioxidie...

En ja door lucht in te blazen kun je het proces versnellen. Zelf heb ik dat in het verleden gedaan maar ik ben daar vanaf gestapt omdat afdekken met aluminiumfolie volstaat als je iets meer geduld heb. Je hebt hierdoor ook wat meer tijd om de starter in de gaten te houden. Ieder zijn manier van werken...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 29-04-2021 23:15 u »
Doordat het gehalte aan zuurstof in de erlemeyer laag is zal er zuurstof in de erlemeyer diffuseren.
Zodra er koolzuur komt krijg je stroming van koolzuur naar buiten langs de dop/folie waardoor de diffusie niet meer in staat is daar tegenin te gaan. Vandaar mijn opmerking dat je beter wat steriele lucht in kunt blazen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 29-04-2021 23:31 u »
Zodra er koolzuur komt krijg je stroming van koolzuur naar buiten langs de dop/folie waardoor de diffusie niet meer in staat is daar tegenin te gaan. Vandaar mijn opmerking dat je beter wat steriele lucht in kunt blazen.

De eerste wet van Fick zegt dat hoe groter het concentratieverschil is des te sneller de diffusie verloopt.
In ieder geval heb ik gemerkt dat het inblazen van zuurstof niet nodig is. Ten opzichte van het afsluiten met een waterslot krijg je door op de erlemeyer een stuk aluminiumfolie te leggen duidelijk meer gistgroei.

Zoals ik al schreef is lucht inblazen een optie, kan het de gistgroei versnellen, maar is het geen voorwaarde voor een goede gistgroei.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 29-04-2021 23:55 u »
De eerste wet van Fick zegt dat hoe groter het concentratieverschil is des te sneller de diffusie verloopt.
In ieder geval heb ik gemerkt dat het inblazen van zuurstof niet nodig is. Ten opzichte van het afsluiten met een waterslot krijg je door op de erlemeyer een stuk aluminiumfolie te leggen duidelijk meer gistgroei.

Zoals ik al schreef is lucht inblazen een optie, kan het de gistgroei versnellen, maar is het geen voorwaarde voor een goede gistgroei.
ik heb ook wel eens een proefje gedaan met 2 identieke porties wort aangeent met 2 identieke hoeveelheden gist en de ene portie met zuurstof erbij en de andere zonder (potje met koolzuur gevuld en direct na het vullen nog een keer met koolzuur). Beide gaven ongeveer dezelfde hoeveelheid gist na groei. Maar ik vermoed dat de gist met zuurstof wel vitaler was, maar dat heb ik niet getest. Het verschil tussen stop met waterslot en alufolie zit volgens mij vooral in het begin als er nog geen koolzuur ontsnapt. Er wordt dan wel zuurstof verbruikt en ontstaat dus onderdruk die kan dan langs het alufolie worden gecompenseerd en niet via het waterslot. Maar na 6 uur of zo is er denk ik snellere stroming naar buiten toe dan diffusie naar binnen kan volgen. Net alsof je met een boot tegen de stroom op wil roeien. Dat lukt ook maar tot een bepaalde stroomsnelheid.
laat ook zien dat die snelheid maar klein is bv 10 cm in een half uur. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 30-04-2021 00:05 u »
Maar na 6 uur of zo is er denk ik snellere stroming naar buiten toe dan diffusie naar binnen kan volgen. Net alsof je met een boot tegen de stroom op wil roeien. Dat lukt ook maar tot een bepaalde stroomsnelheid.

Als het gehalte aan zuurstof zeer laag geworden is, gaat de diffusie naar binnen veel sneller. Met andere woorden de motor van de boot wordt sterker...  Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Fick

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 30-04-2021 07:24 u »
Ik heb hem een uurtje op volle snelheid laten draaien, dan zie je ook in het wort flink wat luchtbellen en schuim ontstaan. Daarna op ongeveer halve snelheid en afgelopen nacht door laten draaien.
Vanmorgen heb ik de Erlenmeyer er maar even vanaf gehaald, er is nog geen gistgroei waar te nemen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 30-04-2021 07:59 u »
Ik heb hem een uurtje op volle snelheid laten draaien, dan zie je ook in het wort flink wat luchtbellen en schuim ontstaan. Daarna op ongeveer halve snelheid en afgelopen nacht door laten draaien.
Vanmorgen heb ik de Erlenmeyer er maar even vanaf gehaald, er is nog geen gistgroei waar te nemen.
Het is niet zo dat intensief beluchten gelijk heel veel gist geeft. De gist moet eerst in de log fase komen en dan gaat die bv elk uur verdubbelen. Met weinig gist kan het best lang duren voor je in de log fase zit. Vandaar mijn vraag hoe je begonnen bent.
Hoe ben je begonnen vanaf het stadium van depot in het flesje? Dus wat waren de stappen tussen flesje leeg en wort in erlemeyer?

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 30-04-2021 08:08 u »
Het is niet zo dat intensief beluchten gelijk heel veel gist geeft. De gist moet eerst in de log fase komen en dan gaat die bv elk uur verdubbelen. Met weinig gist kan het best lang duren voor je in de log fase zit. Vandaar mijn vraag hoe je begonnen bent.
Hoe ben je begonnen vanaf het stadium van depot in het flesje? Dus wat waren de stappen tussen flesje leeg en wort in erlemeyer?
Ik ben begonnen met ongeveer 2/3 appelsap uit een klein pakje in het flesje, met waterslot. Er was activiteit en duidelijk groei waar te nemen.
Daarna heb ik in een Erlenmeyer opgeschaald met 1 L (100 g DME op 1L water gekookt en afgekoeld) alu folie op de hals.
Ik weet meteen naar 1 L opschalen is wel ongebruikelijk, maar zo doe ik het altijd en met succes, en het scheelt een proces stap.. Het duurt daarna meestal een dag of 5 voordat er voldoende gist is gegroeid.
Mijn magneetroerder wordt best wel warm (rond 25-30 ļC) volgens mij ook wel iets te veel van het goede, maar daar kan ik niets aan veranderen (komt door de spoelen die erin zitten).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: 30-04-2021 08:20 u »
Als je echt 150 ml appelsap aan het gisten hebt en dat doorzet naar 1 liter dan heb je op de roerder na een nacht op de roerder bij 25 graden gegarandeerd veel activiteit. Als dat niet zo is dan twijfel ik eraan of je 150 ml appelsap inderdaad wel gistte. De manier om dat te zien is constateren dat je een flinke hoeveelheid koolzuur kwijt bent geraakt. Dat kan door wegen (het geheel moet dan minimaal 2-5 g lichter zijn geworden) of via sterke schuimvorming. 
Wat je normaal gesproken doet is hooguit 2-5 ml wort of appelsap toevoegen aan je leeggeschonken flesje als eerste stap. er zit heel weinig gist in zo'n flesje en die moet ook nog eens omgeving aanpassen. Als dat gist kun je naar bv 100 ml en dan naar een liter. steeds een factor 10 a 20 ertussen dus. 

Tags: