Hobbybrouwen > Grondstoffen

Gist st. Bernardus en Brugse zot

<< < (4/4)

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Drents Hopbier op 16-05-2021  14:49 u ---Hoe is dit berekend?

Hopbier

--- Einde van citaat ---
ik vermoed (begin SG-eind SG)(begin SG-1000)*100%.
@chthon wat was je begin SG en eind SG en heb je dat met een hydrometer gemeten?

chthon:
Begin SG = 1.069, eind SG was 1.004. Ik gebruik alleen maar een hydrometer. Ik schrok er ook van, maar dit bier is nog alitijd goed van smaak, en geen gushers.

BrewBird:

--- Citaat van: Johan_D op 16-05-2021  10:46 u ---Ik heb dezelfde ervaring, Bernardus gist geeft de duidelijke smaak van Bernardus Abt12, maar de vergisting is niet volledig. Hij stokt op 1030. Ik heb met wat S33 de vergisting voortgezet om tot 1019 te komen.
Ben benieuwd.

--- Einde van citaat ---

Dat de vergisting stokt wil niet zeggen dat het aan de gistsoort ligt... er zijn veel meer factoren die er voor kunnen zorgen dat een vergisting stokt zoals bijvoorbeeld hoeveelheid gist, vitaliteit van gist, temperatuur....  :biersmile:

Jacques:

--- Citaat van: BrewBird op 17-05-2021  19:28 u ---Dat de vergisting stokt wil niet zeggen dat het aan de gistsoort ligt... er zijn veel meer factoren die er voor kunnen zorgen dat een vergisting stokt zoals bijvoorbeeld hoeveelheid gist, vitaliteit van gist, temperatuur....  :biersmile:

--- Einde van citaat ---

Klopt helemaal. In aanvulling noem ik als een oorzaak van een gestokte vergisting het gebrek aan gistvoeding (mineralen, vitamines enz.). Dit ligt overigens in het verlengde van het enten van te weinig gist. Wanneer je weinig gist ent dan krijg je meer vermenigvuldigen van de gistcellen. Hiervoor moet wel voldoende voeding aanwezig zijn maar ook onverzadigde vetzuren en sterolen. Die krijg je meer als je het wort belucht.

ChrisB:
Inmiddels met de Brugse zot gist gebrouwen, hier kwam ook dezelfde putlucht vanaf. De vergistingsgraad was echter wel een paar procent hoger met 80%.

Het bier dat ik vergist had met de Bernardus gist heb ik na 2 weken gebotteld met 8 g suiker per liter. Na 2 weken op de fles er eentje open getrokken, hier zat nog wel een beetje een zwavel ucht aan, ik hoop dat dit nog wegtrekt met een paar maanden. Verder is het best lekker bier geworden en is het Bernardus gist karakter te herkennen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie