Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste poging Tripel  (gelezen 1001 keer)

Offline Derp

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste poging Tripel
« Gepost op: 17-04-2021 09:53 u »
Hallo,

Vanmiddag gaan we onze eerste poging voor een Tipel doen. Doel is een mooie volle Tripel met een beetje een kruidensmaak erin.

• Het kruidje willen we verkrijgen door T-58 te vergisten op 18 graden (hoger geeft meer banaan en weinig kruidige smaken hadden we begrepen). De starter is eergister al gemaakt en is mooi bezonken en klaar voor gebruik.
  • Het maischschema kon ik niet zo veel over vinden. Elders op internet werd dit schema gesuggereerd.
  • Om niet met een te hoog eind SG te eindigen werd op dit forum aangeraden om suiker toe te voegen en dat helpt mooi om aan een stevig begin SG te komen

We gaan om 5 uur vanmiddag brouwen. Suggesties en opmerkingen zijn welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrouwdouwers - Triple 2021
Brouwdatum
BierstijlTripel
Volume20.0 l
Begin SG1.079 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
20.00 lNieuwkoops water
8.75 mlMelkzuur
7.71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
24 mg/l15 mg/l102 mg/l211 mg/l87 mg/l46 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.40 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC65.4 %
1.33 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC19.8 %
1.00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC14.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.20 min.3.5 l/kg
Stap 265.0 °C3 min.15 min.3.5 l/kg
stap 368.0 °C3 min.15 min.3.5 l/kg
Alfa-amylaserust71.0 °C3 min.15 min.3.5 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.3.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
65.0 gSaazpellets3.4%60 min.35.6 IBU

Overige ingrediėnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6.00 gKorianderzaadspecerijkoken
5.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
15.0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline vanderhoeve

• Junior lid
  • **
Re: Eerste poging Tripel
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2021 10:05 u »
Zal vast lekker worden, misschien nog een latere hopgift voor meer aromahop

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2021 15:22 u »
Ogenschijnlijk niet veel mis mee.
Moutstort is mooi.
Ik zou het maischschema versimpelen naar 30' @ 65°C, 30' @ 72°C en daarna 5' @ 78°C.
En niet alleen Saaz bitterhop pakken. Eerder 25 - 30 IBU uit de bitterhopgift halen en de laatste 10 uit een late 10' aromahopgift.
Succes zometeen!

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2021 16:23 u »
Ik heb de T58 gebruikt in een dubbel, vergist op 19 graden en later verhoogd naar 20 graden
Inderdaad duidelijk peperige smaak, geen banaan

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2021 16:54 u »
Dank allemaal! maischschema inderdaad versimpeld en zal de hopgift in 2 splitsen. Niet te veel aan het einde want een Tripel hoort niet heel erg veel hoparoma te hebben, maar iets is wel lekker natuurlijk.

Ik laat nog even weten hoe hij geworden is over iets meer dan een maandje!

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2021 20:39 u »
Ziet er goed uit, pas ook een tripel met de T-58 gebrouwen, is een prima biertje geworden! Moet ik nog maar een keer brouwen...

Wordt wel een latertje vandaag, als je pas om 5 uur begint ;)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2021 23:09 u »
Heel persoonlijk, ik zou die tarwemout er uit halen. Het maakt een bier weeļger, minder "kernachtig". Maar, zoals gezegd, persoonlijke smaak.

Ingo

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2021 00:17 u »
Heel persoonlijk, ik zou die tarwemout er uit halen. Het maakt een bier weeļger, minder "kernachtig". Maar, zoals gezegd, persoonlijke smaak.

Ingo

Ook mijn idee. Zelf zou ik ook de sinaasappelschil en koriander uit het recept halen.
Een tripel is toch wat anders dan een zwaar witbier, hoewel er zware witbieren als tripels verkocht worden...

Voor een kruidige smaak zou ik naast Saaz ook Hallertauer en Aurora gebruiken eventueel aangevuld met Ekuanot.
Alleen Saaz is een beetje saai...

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2021 20:47 u »

Wordt wel een latertje vandaag, als je pas om 5 uur begint ;)

Dat klopte helaas..

Ingo
Oef.. misschien voor versie 2. Goed om te weten waardoor het komt, mocht ik het proeven.

Ook mijn idee. Zelf zou ik ook de sinaasappelschil en koriander uit het recept halen.
Een tripel is toch wat anders dan een zwaar witbier, hoewel er zware witbieren als tripels verkocht worden...

Voor een kruidige smaak zou ik naast Saaz ook Hallertauer en Aurora gebruiken eventueel aangevuld met Ekuanot.
Alleen Saaz is een beetje saai...
Benieuwd of ik m ook saai ga vinden, zo ja dan kan ik er volgende keer op verder bouwen. Denk er overigens wel over om na de hoofdgisting een paar liter af te tappen en grapefruit toe te voegen als experimentje.

Nogmaals, laat het over iets meer dan een maand weten!

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #9 Gepost op: 18-04-2021 21:10 u »
Wordt wel lekker hoor deze, gaat zo te zien richting Karmeliet. Geen klassieke tripel, wel heel lekker  :)

Ik zou hem minimaal drie weken laten gisten trouwens en op de fles heeft ‘ie ook zeker minimaal 2-3 weken nodig, liever nog 2-3 maanden.

Bij een volgende keer kun je jezelf de moeite van een starter maken trouwens besparen met een korrelgist. Die 15 g had je er zo over uit kunnen strooien, desnoods gewoon de volledige twee zakjes.

Proost alvast!  :biersmile:

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #10 Gepost op: 18-04-2021 23:14 u »
Als je wat kruidiger/zoetje wilt hebben kun je ook een kardemompeul meekoken. Ontzettend lekker!! Gaat wel snel overheersen dus echt maximaal 1 peul per 20 liter gebruiken. Echt een aanrader voor een eventuele volgende tripel.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2021 20:36 u »
Als je wat kruidiger/zoetje wilt hebben kun je ook een kardemompeul meekoken. Ontzettend lekker!! Gaat wel snel overheersen dus echt maximaal 1 peul per 20 liter gebruiken. Echt een aanrader voor een eventuele volgende tripel.

Je moet wel heel erg een liefhebber zijn van kardemom als je een hele peul mee laat koken. Een paar pitjes uit de peul is ruim voldoende...

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2021 21:22 u »
Wordt wel lekker hoor deze, gaat zo te zien richting Karmeliet. Geen klassieke tripel, wel heel lekker  :)

Ik zou hem minimaal drie weken laten gisten trouwens en op de fles heeft ‘ie ook zeker minimaal 2-3 weken nodig, liever nog 2-3 maanden.

Bij een volgende keer kun je jezelf de moeite van een starter maken trouwens besparen met een korrelgist. Die 15 g had je er zo over uit kunnen strooien, desnoods gewoon de volledige twee zakjes.

Proost alvast!  :biersmile:
Bedankt!

De opmerking over korrelgist moet ik me eens op inlezen. Lees wel vaker dat een starter zinloos is maar ik vat dat niet echt, aangezien ik volgens bijv mrmalty toch echt te kort cellen had met een zakje van 11.5 gram. En starten cellen van een starter ook niet sneller op waardoor het risico van besmetting kleiner is?

Misschien wat off topic hier. :)

Zo veel ideeėn! Gaat op de lijst.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2021 21:37 u »
De opmerking over korrelgist moet ik me eens op inlezen. Lees wel vaker dat een starter zinloos is maar ik vat dat niet echt, aangezien ik volgens bijv mrmalty toch echt te kort cellen had met een zakje van 11.5 gram. En starten cellen van een starter ook niet sneller op waardoor het risico van besmetting kleiner is?

Het maken van een starter kan soms een averechts effect hebben. Dit is vooral het geval als je in verhouding heel veel korrelgist ent op een relatief kleine hoeveelheid wort. De beschikbare suikers zijn dan heel snel verbruikt waarna de gist zijn reservestoffen dient aan te spreken. Dat wil je niet want daardoor wordt de gist geremd in de aanmaak van nieuwe cellen.

Bij een tripel kan het niet zo veel kwaad om minder gist te gebruiken dan Mr Malty aanbeveelt. Je krijgt dan wat meer esters en dat past prima bij het smaakprofiel van deze bierstijl. Zorg er wel voor dat de gist voldoende mineralen en bouwstenen heeft. Dat kan door middel van het toevoegen van complexe gistvoeding maar ook door een zakje oude gist mee te laten koken met het wort. De inhoud van de kapot gekookte gistcellen dient dan als gistvoeding.
Belucht ook het afgekoelde wort door deze flink te laten kletteren. De zuurstof gebruikt de gist voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren en sterolen. Hierdoor kan de gist zich vaker delen.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-04-2021 08:05 u »
Het maken van een starter kan soms een averechts effect hebben. Dit is vooral het geval als je in verhouding heel veel korrelgist ent op een relatief kleine hoeveelheid wort. De beschikbare suikers zijn dan heel snel verbruikt waarna de gist zijn reservestoffen dient aan te spreken. Dat wil je niet want daardoor wordt de gist geremd in de aanmaak van nieuwe cellen.

Bij een tripel kan het niet zo veel kwaad om minder gist te gebruiken dan Mr Malty aanbeveelt. Je krijgt dan wat meer esters en dat past prima bij het smaakprofiel van deze bierstijl. Zorg er wel voor dat de gist voldoende mineralen en bouwstenen heeft. Dat kan door middel van het toevoegen van complexe gistvoeding maar ook door een zakje oude gist mee te laten koken met het wort. De inhoud van de kapot gekookte gistcellen dient dan als gistvoeding.
Belucht ook het afgekoelde wort door deze flink te laten kletteren. De zuurstof gebruikt de gist voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren en sterolen. Hierdoor kan de gist zich vaker delen.
Wat is een relatief kleine hoeveelheid wort? Normaal gesproken maak ik een starter van 2 liter wort van 1.040 op 11.5 korrelgist. Sinds ik dat doe heb ik het idee dat de vergisting veel sneller op gang komt, maar ik heb geen verschillen gemeten en ik weet dat je jezelf soms voor de gek kan houden..

Toch het boek van Chris White over gist eens lezen..

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 20-04-2021 20:46 u »
Wat is een relatief kleine hoeveelheid wort? Normaal gesproken maak ik een starter van 2 liter wort van 1.040 op 11.5 korrelgist. Sinds ik dat doe heb ik het idee dat de vergisting veel sneller op gang komt, maar ik heb geen verschillen gemeten en ik weet dat je jezelf soms voor de gek kan houden..

Toch het boek van Chris White over gist eens lezen..

Bij zo veel gist op zo weinig wort heeft elke gistcel niet zo veel te eten... Na een aantal uren zijn de suikers op. Als de starter meteen bij het brouwsel gaat is er niet zo veel aan de hand maar als dat langer duurt dan teert de gist in op zijn reservestoffen. In de korte tijd dat de starter actief is heb je niet zo veel vermenigvuldiging aan gistcellen.
Zoals ik al eerder schreef kun je ook zorgen voor een vermeerdering van de gistcellen door het wort te beluchten. Wanneer je voldoende korrelgist ent is beluchten niet nodig.

Tags: