Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 3944 vergist extreem snel, eind SG te laag  (gelezen 1921 keer)

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wyeast 3944 vergist extreem snel, eind SG te laag
« Gepost op: 22-04-2021 09:04 u »
Goedemorgen heren,

Maandag heb ik een witbier gemaakt en vergist met Wyeast 3944. Binnen 48 uur was de vergisting compleet klaar! Heel gaaf om te zien dat dit zo snel kan gaan bij kamer temperatuur.

Alleen heb ik een klein probleem, het gist was iets the enthousiast en is lager uit gevallen dan ik had verwacht. SG was 1049. Verwachte eind SG 1011. Ik ben alleen beland op 1005.

Ik verwacht geen infectie aangezien dit gist zo agressief was en bacteriën of andere wilde gisten zouden geen kans moeten hebben gehad.

Voor de stijl lijkt mij dat 1005 wat te "droog" is. Is er een manier zodat ik dat wat kan corrigeren?
Ik zat te denken aan om kristalsuiker voor een langere tijd te koken zodat deze suikers lastiger zijn op te eten door het gist.

Wellicht hebben jullie andere ideeën?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Wyeast 3944 vergist extreem snel, fG te laag
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2021 14:40 u »
De vergistingsgraad is niet meer dan een goede richtlijn. Corrigeren zou ik niet doen, gewoon nog een tijdje lageren en dan bottelen. En pas na het proeven van het bier besluiten wat je aan het recept moet veranderen om het meer naar je zin te krijgen. Als dat al nodig is.

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2021 15:40 u »
.. Ik zat te denken aan om kristalsuiker voor een langere tijd te koken zodat deze suikers lastiger zijn op te eten door het gist.
Kristalsuiker koken doet weinig met de samenstelling, gist verteert het allemaal.
In het beste geval maak je 'invertsuiker', mengsel van glucose en fructose.  Gist smult er van.
NIET doen, je verhoogt het alcohol en verlaagt het SG nog meer, dunner bier.
Laat het lekker zo, proef en leer.  Ondanks lager SG kan het bier best 'vol' smaken door hop en vergistingsproducten.
Succes, Snelbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2021 17:06 u »
Kristalsuiker koken doet weinig met de samenstelling, gist verteert het allemaal.
In het beste geval maak je 'invertsuiker', mengsel van glucose en fructose.  Gist smult er van.
NIET doen, je verhoogt het alcohol en verlaagt het SG nog meer, dunner bier.
Laat het lekker zo, proef en leer.  Ondanks lager SG kan het bier best 'vol' smaken door hop en vergistings-producten.
Succes, Snelbier

Als je lang kookt en het water verdampt gaat de suiker karameliseren. Daarbij ontstaan minder vergistbare stoffen.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Wyeast 3944 vergist extreem snel, eins SG te laag
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2021 23:52 u »
Als je lang kookt en het water verdampt gaat de suiker karameliseren. Daarbij ontstaan minder vergistbare stoffen.

Hopbier

Dan moet je lang koken met heel weinig water, maar dan nog zijn er veel vergistbare suiker.

Als de topicstarter het eind SG wilt verhogen kun hij beter lactose gebruiken. Dat is een suiker die door de gist niet vergistbaar is.

Maar ik sluit helemaal aan bij de volgende reactie:
[Laat het lekker zo, proef en leer.  Ondanks lager SG kan het bier best 'vol' smaken door hop en vergistingsproducten.
Het eind SG is veel minder van belang voor de beleving van zoet en droog dan vaak gedacht wordt.
Overigens was het handig geweest als topicstarter zijn recept gepost had. Aan de hand daarvan kan beoordeeld worden of een laag eind SG te verwachten is of niet.

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Wyeast 3944 vergist extreem snel, eind SG te laag
« Reactie #5 Gepost op: 23-04-2021 08:53 u »
Maar ik sluit helemaal aan bij de volgende reactie: Het eind SG is veel minder van belang voor de beleving van zoet en droog dan vaak gedacht wordt.
Overigens was het handig geweest als topicstarter zijn recept gepost had. Aan de hand daarvan kan beoordeeld worden of een laag eind SG te verwachten is of niet.

OK. Bedankt voor de feedback! Dan laat ik het zoals het is. Volgens Brewfather zou ik uit komen op 1012. Zie het recept hieronder:

Freshly peeled witbier
Recept door
Tim de Hart

Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 19.1 L
Spoelwater: 9.78 L
Totaal water: 28.88 L
Kookvolume: 24.88 L

SG voor koken: 1.044

Kenmerken
Verwacht Begin SG: 1.050
Verwacht Eind SG: 1.012
IBU (Tinseth): 15
Kleur: 8.7 EBC

Maischen
Temperatuur — 40 °C — 25 min
Temperatuur — 65 °C — 90 min
Temperatuur — 72 °C — 10 min
Temperatuur — 78 °C — 5 min

Mouten (5.2 kg)
2.2 kg (42.3%) — Viking Malt Pale Ale 2-Row — Graan — 5 EBC
2.2 kg (42.3%) — Viking Malt Wheat — Graan — 5 EBC
800 g (15.4%) — Briess Oats, Flaked — Graan — 2.8 EBC
Overige (500 g)
500 g — Briess Rice Hulls — Toevoeging — 0 EBC

Hop (35 g)
10 g (15 IBU) — Magnum 12% — Koken — 60 min
25 g — Cascade 5.5% — Koudhop — 6 dagen

Diversen
2 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Maischen

8 ml — Lactic Acid 80% — Maischen

4 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min

20 g — Coriander Seed — Vlamuit

20 g — Lemon Peel — Vlamuit

10 g — Lime peel — Vlamuit

35 g — Orange Peel, Bitter — Vlamuit

Gist
100 miljard cellen — Wyeast Labs 3944 Belgian Witbier 76%

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 23-04-2021 22:02 u »
Op basis van gebruikte ingrediënten zou je geen laag eind SG verwachten.

Wel heb je langer gemaischt bij 65 ºC dan gebruikelijk is waarbij je ook nog eens eens een stap bij 72 ºC hebt gedaan. Je laag eind SG is denk ik veroorzaakt door je intensieve maischschema (je hebt ook een traject doorlopen tussen de 40 en 65 ºC.   

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2021 18:41 u »
Op basis van gebruikte ingrediënten zou je geen laag eind SG verwachten.

Wel heb je langer gemaischt bij 65 ºC dan gebruikelijk is waarbij je ook nog eens eens een stap bij 72 ºC hebt gedaan. Je laag eind SG is denk ik veroorzaakt door je intensieve maischschema (je hebt ook een traject doorlopen tussen de 40 en 65 ºC.

Daar lag mijn vermoeden ook al. Het is voor het eerst dat ik een stap maisch deed. Had dit plan ergens op het forum gelezen. Bedankt voor het meedenken!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 24-04-2021 22:53 u »
Daar lag mijn vermoeden ook al. Het is voor het eerst dat ik een stap maisch deed. Had dit plan ergens op het forum gelezen. Bedankt voor het meedenken!

Het is geen pure eenstapsmaisch die je uitgevoerd hebt... Doordat je bij 40 ºC bent begonnen en geëindigd bent bij 72 ºC heb je alle maischtemperaturen doorlopen. 

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 24-04-2021 23:43 u »
Heb je al geproefd?

Ingo

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2021 11:20 u »
Heb je al geproefd?

Ingo

Het staat nu in een sodakeg te conditioneren en druk op te bouwen. Ik ga het maandag even proeven. Wellicht koningsdag biertje?  :D

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 26-04-2021 21:53 u »
Heb je al geproefd?

Ingo

Heb hem middels geproefd. Nog een beetje jong maar dat ter zijde. Smaak is goed alleen je proeft wel dat hij wat droog is uitgevallen. Verder absoluut niets miss mee, heeft een goede body en het schuimkraag blijft lang hangen. De citrusvruchten proef je er wel echt doorheen. De kardemom en koriander proef je eigenlijk niet. Denk dat ik dat de volgende keer nog wel verdubbel.

Volgende keer denk ik dat ik de 65° maar 60 min ga doen ipv 90 min. Kijken of ik dan een wat hoger eind SG kan krijgen.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
  • Buienradar vergist zich ook weleens
« Reactie #12 Gepost op: 04-05-2021 10:53 u »
Het verdubbelen van de kruiden is niet noodzakelijk. Meer is niet altijd beter. Het gaat om het zoeken naar balans in de smaakjes. Aangezien je voor een witbier aan de bovenkant van je IBU zit kun je ook overwegen om je hopgift te verminderen zodat andere smaken meer naar voren komen.

Even strikt vanuit de witbier stijl geredeneerd moet een witbier het niet van zijn hopsmaakjes hebben. Ook kan het al snel te bitter worden: zuur en bitter gaan vaak niet goed samen

Tags: