Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag over recept van Castle Malting  (gelezen 1338 keer)

Offline Larsje40

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vraag over recept van Castle Malting
« Gepost op: 16-04-2021 12:14 u »
Goedemiddag allemaal.

Ik had een vraag over de recepten die op de website van Castle Malting staan. \Daar zit namelijk best een recept tussen dat ik wel eens zou willen proberen. Namelijk het recept Amber beer.

Nu heb ik het hele recept (dus voor 100 liter zoals in hun recepten staat) in BrouwHulp ingevoerd. Nu geven ze voor de hop een bepaald aantal gram op, maar als ik dat invul dan kom ik op een IBU van rond de 6 a 7 uit terwijl hun op 22 - 27 uitkomen volgens recept. Nu staat daar bij hen natuurlijk niet het alfa percentage bij, en ik heb een alfa percentage in de pellets van Mittelfruh 3,8 en Saaz 3,2. Dus dan moeten hun toch veel hogere percentages hebben? Of zie ik nu iets over het hoofd en doe ik iets verkeerd. Verder heb ik alle mouten en gisten ingevoerd zoals in het recept staat

Mijn bedoeling was dit recept voor 100 liter gewoon invoeren in BrouwHulp en dan het vinkje schaal met volume aanvinken en terug laten rekenen tot een 20 a 30 liter.

Dus mijn vraag hoe hier zo veel verschil in kan zitten. En wat zouden jullie dan doen? Gewoon zoveel extra hop toevoegen totdat BrouwHulp aangeeft dat je op de 22-27 IBU zit?

2e vraagje betreft het lageren. Is het zo dat ik het bier volledig kan laten uitvergisten en dan na bottelen op de fles laat lageren 2 dagen op 12 graden en 2 weken op 0-1 graad? Of kun je dit beter doen voor bottelen?

Ik heb het recept als bijlage toegevoegd zoals dat op de website van Castle Malting is te vinden

THNX alvast voor de reacties.

gr.

Lars

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Vraag over recept van Castle malting
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2021 13:37 u »
Ik kom, als ik het recept invoer in Brewfather (voor 100L), op hetzelfde uit als jij. Ik krijg een IBU van 10 (Saaz – ik heb 4,5% – kookt 75 minuten mee en de Hallertau Mittelfrüh – à 4% – 10 minuten).
Dat zou, in principe, met verdubbelen opgelost moeten zijn. In ieder geval voor de IBUs. Of het smaakprofiel gelijk blijft is maar de vraag.

Maar ze hebben nog een foutje gemaakt: Het recept geeft aan dat de kleur 50 EBC is en Brewfather komt op 16 EBC.
Dus zowel in de hoppen als in de mouten gaat iets niet als gepland..
En met de S-33 komt volgens Brewfather de ABV uit op circa 5,3% en niet tussen de 6 en 7%.

Offline Larsje40

• Vol lid
Re: Vraag over recept van Castle malting
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2021 18:03 u »
Ik kom, als ik het recept invoer in Brewfather (voor 100L), op hetzelfde uit als jij. Ik krijg een IBU van 10 (Saaz – ik heb 4,5% – kookt 75 minuten mee en de Hallertau Mittelfrüh – à 4% – 10 minuten).
Dat zou, in principe, met verdubbelen opgelost moeten zijn. In ieder geval voor de IBUs. Of het smaakprofiel gelijk blijft is maar de vraag.

Maar ze hebben nog een foutje gemaakt: Het recept geeft aan dat de kleur 50 EBC is en Brewfather komt op 16 EBC.
Dus zowel in de hoppen als in de mouten gaat iets niet als gepland..
En met de S-33 komt volgens Brewfather de ABV uit op circa 5,3% en niet tussen de 6 en 7%.

Ja vandaar dus dat ik het ook vroeg ik vond het ook al vreemd dat er zo veel verschil in zat. Had het nou enkele puntjes gescheeld in IBU dan had ik het nog aan het verschil in alfa percentage kunnen wijten, maar vond inderdaad dat er nu wel heel veel verschil in zat.
De kleur week inderdaad bij mij ook af, die was in BrouwHulp 19 EBC maar als ik naar het plaatje van het bier kijk op het recept is dat volgens mij ook geen 50 EBC. Weet ook niet of het uitmaakt dat er bij staat kookkleur 50 EBC?

Dus ben benieuwd hoe anderen hier over denken en wat zij zouden doen? inderdaad gewoon verdubbelen en gaat inderdaad de smaak dan niet heel anders worden?

ABV kan natuurlijk ook nog met je rendement te maken hebben dat je hebt ingevuld denk ik.

Gr.

Lars

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vraag over recept van Castle Malting
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2021 23:22 u »
...
Dus mijn vraag hoe hier zo veel verschil in kan zitten. En wat zouden jullie dan doen? Gewoon zoveel extra hop toevoegen totdat BrouwHulp aangeeft dat je op de 22-27 IBU zit?

2e vraagje betreft het lageren. Is het zo dat ik het bier volledig kan laten uitvergisten en dan na bottelen op de fles laat lageren 2 dagen op 12 graden en 2 weken op 0-1 graad? Of kun je dit beter doen voor bottelen?

Waarschijnlijk is er een foutje gemaakt in het recept. Ik zou de waarde van de brouwsoftware aanhouden.

Als een bier helemaal is uitgegist kun je het bier nog een weekje laten staan om de gist uit te laten zakken. Dat kan bij kamertemperatuur. Langdurig koud lageren is niet nodig.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2021 13:30 u »
Waarschijnlijk is er een foutje gemaakt in het recept. Ik zou de waarde van de brouwsoftware aanhouden.

Als een bier helemaal is uitgegist kun je het bier nog een weekje laten staan om de gist uit te laten zakken. Dat kan bij kamertemperatuur. Langdurig koud lageren is niet nodig.

Ok thxs voor de reactie, maar is dat niet een heel laag IBU gehalte van 7 IBU? Of past dat juist bij dit bier? Weet eerlijk gezegd ook niet waar dit bier onder valt welk type.

THNX.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2021 20:51 u »
Ok thxs voor de reactie, maar is dat niet een heel laag IBU gehalte van 7 IBU? Of past dat juist bij dit bier? Weet eerlijk gezegd ook niet waar dit bier onder valt welk type.

THNX.

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk zie ik nu. Ik bedoelde dat je het beste uit kunt gaan van 22 - 27 IBU. Met behulp van de brouwsoftware kun je vervolgens berekenen hoeveel hop je uiteindelijk nodig hebt.

Offline BenvdVeen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2021 21:08 u »
Ik heb van Castle Malting 2 recepten gebrouwen (Engelstalige site )
Bovenaan het recept staan een aantal icoontjes, o.a. een printer en een rekenmachine. Wanneer je op de rekenmachine klikt kom je bij hetzelfde recept uit, waarbij je het bottelvolume kan opgeven.
Het resultaat overnemen in de brouwsoftware van je keuze.
Werkte voor mij uitstekend en leverde lekkere bieren op (Bière de Mars & Blond Rye Beer).

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2021 22:43 u »
Bovenaan het recept staan een aantal icoontjes, o.a. een printer en een rekenmachine. Wanneer je op de rekenmachine klikt kom je bij hetzelfde recept uit, waarbij je het bottelvolume kan opgeven.
Dat scheelt inderdaad, maar niet genoeg...
De hopgiften zijn nu wel goed – ik kom op de voorspelde 27 IBU – maar de kleur (14,4 EBC) en alcoholpercentage (4,7%) zijn beiden nu nog lager dan ze al waren..
Daar zou ik nog wat aan sleutelen (i.e. mout toevoegen).
Zie xml hieronder.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2021 23:04 u »
Ik heb van Castle Malting 2 recepten gebrouwen (Engelstalige site )
Werkte voor mij uitstekend en leverde lekkere bieren op (Bière de Mars & Blond Rye Beer).

THNX.
Heb eens even enkele recepten vergeleken. Maar die komen vaak totaal niet overeen. Kijk bv eens naar het maart bier wat jij hebt gebrouwen. Daar zit zoveel verschil in tussen het recept op de Engelstalige website en de Nederlandstalige. Als voorbeeld de hop. Nederlandstalige site geeft aan als hop dat je moet gebruiken Magnum en Saaz. Engelstalige site geeft aan magnum en Hallertau blanc. Dan bv kooktijd in het nl recept 2:10. in het Engelse recept 60 minuten. scheelt 1 uur en 10 minuten.

Het recept dat ik wil brouwen het amber bier ook zoiets. Op Nederlands recept staat al heel andere hoeveelheden mout, ook staat er cara ruby of abbey.in Engelse recept staat zowel ruby als abbey. Zal eens een mailtje wagen naar Castle Malting dat eea niet klopt.

Wel super bedankt. Staan ook veel meer recepten op de Engelse site dan op de Nederlandse. En dan klopt het beter in de brouwsoftware. Ook fijn dat ze in de Engelse recepten de alfapercentages van de hop erbij zetten.

Heb als bijlage de Engelse versie va het amber bier bijgevoegd.

En weet iemand welk biertype dit is?

thnx.
gr.
Lars

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2021 00:05 u »
Dat ze mout kunnen producerrn, prima. Maar recepten zo te lezen niet... :nut: :weetniet: Ik zou ze maar gewoon zelf verzinnen.  :)

Offline BenvdVeen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2021 07:12 u »
Ik had ook vragen over het recept. N dan met name over de hoppen en kooktijden.
Hieronder de reactie:

"Dag Ben

Het gebruik van hop in dit bier is uiteraard afhankelijk van de voorkeur van de brouwer zelf.
De combinatie Perle en Strisselspalt kan ook worden gebruikt.

90 minuten koken is voldoende.

Hartelijke groeten
Willem"

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2021 11:09 u »
Ik zou zeggen dat je de Castle Malting receptenpagina als inspiratiebron moet zien.

Als ik de disclaimer onderaan de pagina lees, zijn het recepten die ingestuurd zijn. Ze roepen ook op om je eigen recepten op te sturen die ze dan publiceren. En ze zeggen erbij dat de recepten richtlijnen zijn die je kunt personaliseren.. Het zijn dus, als ik het goed begrijp, geen gevalideerde recepten. Je moet er nog wel wat mee doen.

Citaat
This recipe is provided by Castle Malting®. Please note that this recipe is just a guideline allowing you to add a personal touch to your beer. Please note that some modifications may be required to meet the specific technological conditions of the brewery defined by equipment, water etc.
For further information & service please contact: info@castlemalting.com
Brewing is an experiment! Brew your own beer!
Send us your recipe, and we’ll be pleased to publish it on our website

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2021 12:07 u »
Ik zou zeggen dat je de Castle Malting receptenpagina als inspiratiebron moet zien.

Als ik de disclaimer onderaan de pagina lees, zijn het recepten die ingestuurd zijn. Ze roepen ook op om je eigen recepten op te sturen die ze dan publiceren. En ze zeggen erbij dat de recepten richtlijnen zijn die je kunt personaliseren.. Het zijn dus, als ik het goed begrijp, geen gevalideerde recepten. Je moet er nog wel wat mee doen.

Ja dat denk ik inderdaad ook, maar dan nog vind ik het verschil in recepten op het Engelstalige gedeelte en het Nederlandstalige gedeelte wel heel vreemd want bv het maart bier waar ze het recept van hebben zou mijns inziens toch gelijk moeten zijn in het Nederlands en het Engels. ook dat er op het Engelstalig gedeelte veel meer (4 keer zoveel) recepten staan vind ik ook vreemd. maar ja rare Belgen zullen we maar zeggen hahaha.

Maar ja ik kom er nu wel beter mee uit dus gaat goed komen.

En weet niemand in welke biertype het amber biertje valt?

THNX.

gr.

Lars

Offline BenvdVeen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 20-04-2021 12:18 u »
Met een beetje Googelen ben ik op onderstaande link gekomen:
https://www.bierfamilie.nl/biersoorten/amber-bier/

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-04-2021 12:31 u »
Met een beetje Googelen ben ik op onderstaande link gekomen:
https://www.bierfamilie.nl/biersoorten/amber-bier/

thnx.
Dus het is eigenlijk gewoon een pale ale of Belgische ale.

weer wat wijzer.

gr.

Lars

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 28-04-2021 14:07 u »
Hierbij een klein verslagje van het brouwen van dit biertje.

Ik heb afgelopen zondag het biertje gebrouwen en liep eigenlijk best wel lekker. ik heb ook voor de eerste keer mijn nieuwe schrootmolen gebruikt (had de bekende oude DE koffiemolen die je aan de wand kan hangen en heb nu een walsenmolen met 2 walsen) maar wat gaat dat dan lekker snel en wat een verschil in schroten.

Ik gebruik de BrewMonk 30 om te brouwen. Ik maisch meestal met 4 a 4,5 ltr/kg mout. De reden is dat ik dan vind dat er net wat meer water rondgepompt kan worden en de mout niet zo snel dicht slaat. Heb met deze hoeveelheid wtaer per kg mout ook eigenlijk nooit last dat ik het pompje moet knijpen hij kan gewoon lekker vlot doorstromen zonder dat er water door het overloop pijpje spoelt. Ik ben begonnen met 22 liter spoelwater en heb 6 liter gespoeld. Het spoelen gaat altijd wel snel in de BrewMonk omdat ik gebruik maak van de BrewMonk zelf en dus niet met een takel of zo maar gewoon de bokjes die in de BrewMonk zitten. Het SG eind maischen (dus voor spoelen) was 1.066 en na spoelen was het 1.054

Ik kwam toch uit op een rendement van 84,1% (bij start koken en 81,8 bij eind koken) volgens BrouwHulp (ik heb het brouwzaalrendement zelf op 65% gezet standaard. dus dat vond ik zelf nog niet eens zo verkeerd. Ik haalde in ieder geval het verwachte SG en dat was me nog niet eerder gelukt. Dus denk zelf dat dit aan het grover schroten met de nieuwe walsenmolen ligt (weet niet of het hier aan kan liggen maar denk zelf van wel) en aan het redelijk dun maischen. 

Het soortelijk gewicht voor koken zou 1.042 moeten zijn volgens BrouwHulp en het was 1.054 en na koken zou het 1.048 moeten zijn maar was 1.060. Dus het wordt een iets zwaarder biertje qua alcohol, maar dat is geen probleem.

Ik heb het na het koken gekoeld en heb zo 20 liter in het vergistingsvat gekregen. Ik heb de klimaatkast ingesteld op 16 graden en de gist over de wordt gestrooid.

Na 2 dagen (gisteren dus) heb ik de klimaatkast naar 20 graden gezet en heb ik het SG gemeten. Dit was inmiddels al gedaald naar 1.032.

Nu wachten tot de vergisting klaar is en dan bottelen.

Onderstaand het recept uit BrouwHulp

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk009
Naam receptAmber Beer castle malting
Brouwdatum25-04-2021
BierstijlPale Ale (Belgisch)
Volume20,0
Begin SG1,060 SG
Eind SG1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad86,7%
Alcoholgehalte6,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)20 IBU
Brouwzaalrendement81,8 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Griendtsveen
5,85 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
67 mg/l8 mg/l27 mg/l181 mg/l43 mg/l55 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,0 %
1,50 kgChateau Munich LightCastle Malting15 EBC30,0 %
0,50 kgChateau Cara RubyCastle Malting52 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.50 min.4,4 l/kg
72,0 °C5 min.20 min.4,4 l/kg
78,0 °C2 min.2 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,0 gSaaz 2,2pellets2,2%50 min.9,1 IBU
16,0 gHallertau Mittelfrühpellets3,8%50 min.7,9 IBU
20,0 gSaaz 3,2pellets3,2%5 min.1,7 IBU
16,0 gHallertau Mittelfrühpellets3,8%5 min.1,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,0%
Start nagisting27-04-2021
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

ps. Ik heb wel ietsje meer hop gebruikt omdat ik van allebei ongeveer 5 gram meer had en dan was het zakje hop leeg dus dacht ik maak het leeg.

Gr.

larsje

Tags: