Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 1272; 72 uur na enten nog geen activiteit  (gelezen 577 keer)

Offline basvo

• Vol lid
  • Land: nl
Wyeast 1272; 72 uur na enten nog geen activiteit
« Gepost op: 15-04-2021 08:30 u »
Hallo allen,

Na vele recepten te hebben gebrouwen met korrelgisten en opgekweekte gisten heb ik toch maar eens een smackpack van Wyeast gekocht, aangezien de 1272 nergens op te kweken viel. Ik heb zondag 20 liter IPA gebrouwen met een start SG van 1.060, volgens Wyeast genoeg voor 1 XL smack pack. Op veel andere forums heb ik gelezen dat het tot 72 uur kan duren als je underpitched, alleen heb ik na 72 uur nog geen activiteit. Ik lees overal dat je toch een starter moet maken van je smackpack, alleen heb ik alleen de aanwijzingen op de Wyeast site aangehouden, en daar staat dit (natuurlijk)  niet aangegeven.
Bij het brouwen heb ik ook een potje met 400 ml wort (SG 1.040) apart gehouden, en daar een scheutje gist in gedaan. Dit om deze te dure gist veilig te stellen en te bewaren. Dit potje heb ik vanochtend na 72 wél aangetroffen met een schuimkraag.
Ook heb ik voor de zekerheid 2 zakjes US-05 besteld, deze komen hoop ik vandaag aan met de post.

Ik heb nu denk ik twee keuzes;

1. het potje met 400 ml "starter" toevoegen, en hopen dat het de andere gist aanzwengelt en alsnog gaat vergisten.
2. wachten op de us-05 en die enten.

Het liefste ga ik voor keuze 1, aangezien ik graag met de 1272 verder wil gaan. Weet alleen niet of de theorie klopt, en of het genoeg cellen zal bevatten. Wat zeggen jullie?
Ik hoor het graag!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
Re: Wyeast 1272; 72 uur na enten nog geen activiteit
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2021 09:20 u »
Hoi Bas,

Ik heb recent een stevige Imperial Milk Stout (SG 1.124) naar recept van Brewdog gebrouwen met de Wyeast 1272 en daar duurde het 4 dagen dagen totdat ik actie zag in de watersloten. Ik had mijn brouwsel in 2 batches van 10 liter gesplitst en behoorlijk underpitched met maar 1 smackpack per batch. Omdat ik 4 dagen na de brouwdag nog geen activiteit zag in de watersloten had ik besloten de gistvaten een beetje te schudden, toen kwam er wat koolzuur vrij en vanaf dat moment leek de vergisting eigenlijk pas goed op gang te komen met enkele dagen lang lekker geblub. Bij mij was de 1272 dus traag van start gegaan, maar dat heeft wellicht ook te maken met het hoge SG.

Ik heb geen ervaring met starters, maar ik denk dat anderen hier jou wel van tips kunnen voorzien hoe je met je zelf gemaakte starter eventueel je vergisting vlot kan trekken.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2021 14:04 u »
Lijkt een klein dun wit laagje schuim op te staan. SG is 9 punten gezakt, 86 uur na pitchen van de gist. Heb de starter nog ongebruikt hier staan. Durf deze er niet in te gooien, denk dat ik hem maar gewoon zijn gang laat gaan, en hopelijk zet het dalijk door tot een high krausen. Denk niet dat ik een hele hoge vergistingsgraad krijg bij dit bier, aangezien het dus flink underpitched was, maar dat zullen we wel zien.

Op het pakje Wyeast zag ik staan goed tot 21 july 2021. Volgens mij is elk pakje 6 maanden goed, wilt zeggen dat deze in januari is geproduceerd. Als ik op internet opzoek wat de vitaliteit is van de gist, dan is dat 35% vitaal. Veelste weinig gist dus achteraf.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15-04-2021 22:57 u »
Ik heb nu denk ik twee keuzes;

1. het potje met 400 ml "starter" toevoegen, en hopen dat het de andere gist aanzwengelt en alsnog gaat vergisten.
2. wachten op de us-05 en die enten.

Het liefste ga ik voor keuze 1, aangezien ik graag met de 1272 verder wil gaan. Weet alleen niet of de theorie klopt, en of het genoeg cellen zal bevatten. Wat zeggen jullie?
Ik hoor het graag!

Je kunt natuurlijk altijd het potje met de "starter" toevoegen. Doordat je niet de gehele verpakking gist aan het wort hebt toegevoegd het wort duurt de start van de vergisting langer...

Maar ik mis een andere optie:
- geduld, geduld en geduld.
De gist is ondanksje geen zichtbare vergisting ziet wel bezig met zich te vermenigvuldigen. Dat de vergisting niet op gang komt is een zeldzaamheid.

Niet iedere gist start even snel op. Kennelijk is de #1272 een gist die langzaam op gang komt.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 15-04-2021 23:30 u »
Je kunt natuurlijk altijd het potje met de "starter" toevoegen. Doordat je niet de gehele verpakking gist aan het wort hebt toegevoegd het wort duurt de start van de vergisting langer...

Maar ik mis een andere optie:
- geduld, geduld en geduld.
De gist is ondanksje geen zichtbare vergisting ziet wel bezig met zich te vermenigvuldigen. Dat de vergisting niet op gang komt is een zeldzaamheid.

Niet iedere gist start even snel op. Kennelijk is de #1272 een gist die langzaam op gang komt.

Om het risico op infectie te voorkomen, heb ik het potje “starter” niet toegevoegd. Aangezien dit potje ook 3 volle dagen zonder vergisting had gestaan, samen met het feit dat het dekseltje er een paar keer vanaf is gegaan.

Ik ben nu net thuis en zie dat de emmer met IPA elke seconde een bubbel geeft. Lijkt nu dus langzaam toch te zijn begonnen gelukkig. Zal een combinatie zijn van de gist en zware underpitching door een lage vitaliteit van de gist. Na verhalen gelezen over Max 72 uur had ik na 82 uur toch de hoop een beetje opgegeven. Nu hopen dat die lekker door gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2021 20:35 u »
Om het risico op infectie te voorkomen, heb ik het potje “starter” niet toegevoegd. Aangezien dit potje ook 3 volle dagen zonder vergisting had gestaan, samen met het feit dat het dekseltje er een paar keer vanaf is gegaan.

Ik ben nu net thuis en zie dat de emmer met IPA elke seconde een bubbel geeft. Lijkt nu dus langzaam toch te zijn begonnen gelukkig. Zal een combinatie zijn van de gist en zware underpitching door een lage vitaliteit van de gist. Na verhalen gelezen over Max 72 uur had ik na 82 uur toch de hoop een beetje opgegeven. Nu hopen dat die lekker door gaat.

Je zou nu nog kunnen beluchten om te zorgen voor meer gistgroei. Dat kan met een goed schoongemaakte garde die behandeld hebt met een disinfectant. Flink kloppen zodat er schuim op je bier komt.

Op een later tijdstip tijdens de vergisting is beluchten een minder goed idee.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2021 21:36 u »
Je zou nu nog kunnen beluchten om te zorgen voor meer gistgroei. Dat kan met een goed schoongemaakte garde die behandeld hebt met een disinfectant. Flink kloppen zodat er schuim op je bier komt.

Op een later tijdstip tijdens de vergisting is beluchten een minder goed idee.
Ik doe dit altijd  direct na het enten. Ik probeer een hoogst mogelijke schuimkraag te maken en sluit dan deksel
Misschien tip voor volgende keer
Ik denk dat je bij Welkoop hele grote gardes kunt halen (voor kalvermelk)

Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2021 21:47 u »
Ik doe dit altijd  direct na het enten. Ik probeer een hoogst mogelijke schuimkraag te maken en sluit dan deksel
Misschien tip voor volgende keer
Ik denk dat je bij Welkoop hele grote gardes kunt halen (voor kalvermelk)

Succes!

Direct voor of na het enten is een goed moment om te beluchten. Als de vergisting maar heel langzaam op gang komt kun je ook nog beluchten. Wanneer het SG zo'n 20 tot 25% gedaald is kun je nog steeds beluchten. Beluchten op een later tijdstip kan voor oxidatie van het jongbier zorgen.

Tags: