Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Donkerbier brouwen met gegist honing  (gelezen 291 keer)

Offline redbeard

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Donkerbier brouwen met gegist honing
« Gepost op: 22-05-2021 17:52 u »
Hoi alle,

Ik ben aan het experimenteren met een gegist honing deze is al gist in de emmer. Nu is de vraag wanneer zoude jullie deze toevoegen en zijn er nog dingen om rekening mee te houden.

gr Richard
Redbeard

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Donkerbier maken met gegist Honing
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2021 18:00 u »
Hoe bedoel je dat precies? Gegist honing klinkt voor mij alsof je een soort mead hebt gemaakt? Je kunt bijvoorbeeld de mead mengen met een bier nadat beide uitgegist zijn. Eventueel mengen van de mead met nognietvergist bier lijkt me de smaak van de mead niet meer te proeven.

Offline redbeard

• *
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2021 18:11 u »
De honing is tijdens het oosten gaan gisten in de emmer normaal maken ze hier medewijn van.

Hierdoor zijn er meer kristallen in nu we hebben een aantal vragen

1. Voor / tijdens / Na gisten toevoegen.
2. Welke temperatuur

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2021 19:22 u »
De honing is tijdens het oosten gaan gisten in de emmer normaal maken ze hier medewijn van.

Hierdoor zijn er meer kristallen in nu we hebben een aantal vragen

1. Voor / tijdens / Na gisten toevoegen.
2. Welke temperatuur

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden
Of ik snap het niet of het klopt niet.
Ik denk dat je bedoelt dat ie gekristalliseerd is oftewel versuikerd. Als ie lang staat en of veel vocht bevat dan kan dat gebeuren. Is helemaal niet erg en maakt voor je toevoeging niets uit. Gewoon verwarmen tot 35 graden en dat ie weer oplost maar verstandiger is om hem te verwarmen tot 65 graden omdat ie in je bier gaat. Het verlies van je enzymen door verwarmen is geen probleem. Alcohol is nu ook niet het gezondste. Dus verwarmen, af laten koelen tot vergistingstemperatuur en bij je gistende bier doen. Succes, honing toevoegen geeft een lekker bier

Offline redbeard

• *
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2021 19:30 u »
Of ik snap het niet of het klopt niet.
Ik denk dat je bedoelt dat ie gekristalliseerd is oftewel versuikerd. Als ie lang staat en of veel vocht bevat dan kan dat gebeuren. Is helemaal niet erg en maakt voor je toevoeging niets uit. Gewoon verwarmen tot 35 graden en dat ie weer oplost maar verstandiger is om hem te verwarmen tot 65 graden omdat ie in je bier gaat. Het verlies van je enzymen door verwarmen is geen probleem. Alcohol is nu ook niet het gezondste. Dus verwarmen, af laten koelen tot vergistingstemperatuur en bij je gistende bier doen. Succes, honing toevoegen geeft een lekker bier

Bedankt voor je reactie we gaan eens kijken heb je nog meer leuk tips we willen een donkerbier maken met een alcohol percentage tussen de 9 en 12 procent.

Offline redbeard

• *
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2021 19:55 u »
Hoi alle,

Als jullie het leuk vinden dan hoor ik graag ideeŽn we willen een donker biertje maken met een honing die in de winter een warm openhaard gevoel geeft.

Dus schiet maar los met ideeŽn en tips alles is welkom.

gr richard

Tags: