Zelf gemaakte verwarmde roerder

Gestart door thepsych, 14-04-2021 15:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thepsych

Ik brouw niet alleen graag maar knutsel ook graag voor het bierbrouwen. Nu een roerder gemaakt voor de giststarter. Eerder al met peltierelementen een koeler gemaakt maar is nog niet voldoende getest.
Deze is gemaakt naar analogie van deze Spaanse link die door Google zich prima laat vertalen. Aangepast aan wat voorhanden was en makkelijk te bestellen was.
Oude voeding 12 Volt, fan uit oude computer, magneetjes in Nederland besteld, motorcontroler in Nederland besteld bij Bits & parts, werkt overigens niet op alle fans, verwarmingselement 8 Watt 12 Volt enigszins geïsoleerd aan de onderkant om de warmte vooral boven te hebben, kastje waterdicht uit China, kan vermoedelijk een 2 liter erlenmeyer op, temperatuurregeling die perfect werkt op de 0,2 graden precies, exclusief verzendkosten denk ik een euro of 25. Al éénmaal gist opgekweekt hiermee.

https://www.diyhomebrewers.com/2020/06/agitador-magnetico-con-control-de.html

Hier ook tot 5 mei een filmpje van de werkende versie: https://thepsych111.stackstorage.com/s/bu4jLicqZzeBrPDO




edensan

Super gaaf machientje...
Heb je misschien een onderdelenlijst?

thepsych

12 Volt voeding is een oude bewaarde voeding 12 Volt, 1 A. is zo vast wel op internet te vinden.

box: https://nl.aliexpress.com/item/1005001982865702.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6f244c4dYl6inn   16 cm x 16 cm

Roerstaafje (niet deze kopen maar een vlakke, zonder pivot) https://nl.aliexpress.com/item/32789944254.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6f244c4dYl6inn

Motorregeling: https://nl.aliexpress.com/item/1005001709175726.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6f244c4dYl6inn  Echter is nooit aangekomen. later bij Bits & parts besteld:https://www.bitsandparts.nl/Toerenregelaar-motor-DC-6V-28V-(PWM)-p1907180

Temperatuurregelaar: https://nl.aliexpress.com/item/1005001926983438.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.33424c4dBv3xxF  hysteresis instellen op 0,2/0,3 graden.

Verwarmingspad 12volt 8 watt 100mm:https://nl.aliexpress.com/item/1005001775303889.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2ed84c4dRqK6UV

Magneetjes:bij de magneetgigant, MKSA-15x3-NI-N5215x3 mm vernikkeld N52. gemonteerd op een laag piepschuim: te dicht bij de rotor  blokkeerde de fan!. evt reserve magneetjes kopen, dan kun je wat meer power en dus afstand naar de roervlo. aanbrengen tegenover elkaar, ene met plus boven, andere met min boven. Anders dan de spaanse versie. goed vastmaken, ik heb getaped, kan ook lijm als het definitief is.

Verder wat draad en soldeer. Heb de voeding los gehouden en is met een soort cinchplug voor spanning (weet niet hoe dat heet) koppelbaar te maken.

Ventilator: oude ventilator uit computer. niet allemaal zijn ze goed regelbaar. evt computerwinkel vragen of ze nog wat hebben liggen

Voor vragen: zet maar even een reactie.

Jacques

Citaat van: thepsych op 14-04-2021  15:23 u... temperatuurregeling die perfect werkt op de 0,2 graden precies, ...

Verwarmen van een magneetroerder is niet nodig wanneer deze gebruikt wordt voor het opkweken van gist.
Door het continu beluchten van de starter worden er veel gistcellen aangemaakt en komt er veel warmte vrij.

thepsych

Hangt er misschien ook van af waar je de magneetroerder neerzet: woonkamer die op 20 graden is of de garage die soms maar 10 of 5 graden is. Ik denk dat het geen kwaad kan de mogelijkheid in te bouwen voor een tientje.

Ook is het wel handig om te weten welke temperatuur de giststarter heeft lijkt me, als ie niet start dan weet je zeker dat het niet door de temperatuur komt. Meten is weten  denk ik dan maar.

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-04-2021  12:25 uHangt er misschien ook van af waar je de magneetroerder neerzet: woonkamer die op 20 graden is of de garage die soms maar 10 of 5 graden is. Ik denk dat het geen kwaad kan de mogelijkheid in te bouwen voor een tientje.

Ook is het wel handig om te weten welke temperatuur de giststarter heeft lijkt me, als ie niet start dan weet je zeker dat het niet door de temperatuur komt. Meten is weten  denk ik dan maar.

Voor dat tientje meer kun je het natuurlijk inbouwen. De giststarter zelf zal wat warmer zijn dan het verwarmingsplaatje door de warmteproductie.
Overigens kun je het beste een starter niet helemaal laten uitgisten. Beter is het een starter die minder actief aan het worden is in een koelkast te zetten. Als je een starter helemaal laat uitgisten bij een hogere temperatuur teren de gistcellen in op hun reservestoffen waardoor de cellen minder makkelijk nieuwe gistcellen aanmaken.

Woeka

Citaat van: Jacques op 15-04-2021  17:20 uAls je een starter helemaal laat uitgisten bij een hogere temperatuur teren de gistcellen in op hun reservestoffen waardoor de cellen minder makkelijk nieuwe gistcellen aanmaken.

Of het verkort de tijd die de giststarter nodig heeft voordat hij klaar is?

Jacques

Citaat van: Woeka op 15-04-2021  18:06 uOf het verkort de tijd die de giststarter nodig heeft voordat hij klaar is?

Hoe hoger de temperatuur des te sneller de starter inderdaad klaar is. Maar daar zit ook een keerzijde aan. Als de starter heel snel gaat kan het zijn dat de starter al helemaal is uitgegist voordat je het in de gaten hebt.

Voor een starter wordt een temperatuur tussen de 20 en 30 ºC beschouwd als optimaal temperatuur. Daarboven zijn de gistcellen minder levenskrachtig. Wanneer je een starter maakt bij kamertemperatuur (18-20 ºC) zit je snel aan een temperatuur tussen de 23 en 26 ºC. Extra verwarming is dan niet nodig.

thepsych

Helemaal mee eens dat een verwarming zeker als het allemaal loopt niet nodig is.
 
Maar nu het toch over giststarters gaat, hoe weet ik hoe ver de gist "opgestart" is?  Ik wil zou weinig mogelijk in de fles morrelen om geen besmettingen te krijgen. Door het roeren zie ik ook niet goed of er al veel koolzuur gemaakt wordt. Hoe weet ik dus of ik al over de top zit en hem beter in de koelkast kan zetten? Suggesties hoe dit te beoordelen?
Ik ben ook nog maar een beginnende brouwer als het gaat om dit soort technieken of toevoegingen als Fermcap.

Jacques

Citaat van: thepsych op 18-04-2021  15:51 uHelemaal mee eens dat een verwarming zeker als het allemaal loopt niet nodig is.
 
Maar nu het toch over giststarters gaat, hoe weet ik hoe ver de gist "opgestart" is?  Ik wil zou weinig mogelijk in de fles morrelen om geen besmettingen te krijgen. Door het roeren zie ik ook niet goed of er al veel koolzuur gemaakt wordt. Hoe weet ik dus of ik al over de top zit en hem beter in de koelkast kan zetten? Suggesties hoe dit te beoordelen?
Ik ben ook nog maar een beginnende brouwer als het gaat om dit soort technieken of toevoegingen als Fermcap.

Kijk naar de kleur van de starter. Zodra deze een "koffie verkeerd" kleur krijgt weet je dat er veel gistcellen gevormd zijn. Als de kleur niet meer lichter wordt is de starter klaar.

Je kunt ook het SG volgen via de weegmethode. Als je een vergistingsgraad van zo'n 60% hebt bereikt kun je de starter in de koelkast zetten (plaats dan wel een waterslot op je fles/erlemeyer).

De laatste methode die ik noem is het plaatsen van een waterslot zodra de starter verkleurd. Houd het waterslot in de gaten en als deze minder werkt is het tijd om de starter in de koelkast te zetten.

thepsych

Jacques,

Bedankt voor je adviezen. Ik ga die weegmethode eens wat verder uitzoeken. Want het hele roerdertje kan gewogen worden inclusief erlenmeyer. Dat zal helpen stabiel te wegen.


LAM

Heb je eventueel een schakelschema? Of is het opzich allemaal best wel duidelijk als alles bij elkaar ligt?

thepsych

Citaat van: LAM op 19-04-2021  15:45 uHeb je eventueel een schakelschema? Of is het opzich allemaal best wel duidelijk als alles bij elkaar ligt?

Het is vrij simpel: display/temperatuur meter aansluiten op plus en min 12 Volt. De temperatuur meter heeft een relais dat schakelt: daar kun je de verwarming door laten schakelen.  De motorregelaar moet ook plus en min 12 Volt krijgen en heeft twee pinnetjes naar plus en min van de fan.
Bedenk dat niet alle fans goed regelbaar zijn. Ook de sterke magneten kunnen de fan beïnvloeden, reden om een stuk harder tempex te gebruiken waar ik vooralsnog de magneetjes heb geplakt.  Je snapt vanzelf dat de magneetjes zo dicht mogelijk tegen de bovenkant moeten komen.
Kijk evt naar de Spaanse site DIYHOMEBREWERS voor de magneetjes. Ik heb er gewoon twee tegenover elkaar geplakt, wel wisselende polen. De versie van DIY is met vier magneten waardoor je een groter vlak bestrijkt.

LAM

Bedankt! Ik ga ergens in juni maar eens aan het knutselen, want het duurt even voordat de materialen van Ome Ali aankomen  :'(

thepsych

Voor mensen die dit na willen maken wil ik toch even nog een ervaring met deze roerder vermelden. Alles werkte prima met een erlenmeyer van 1 liter. Vanavond een starter met een grotere erlenmeyer van 2 liter er op gezet. Nu blijkt dat het een dingetje is om de vlo in beweging te brengen. Deze erlenmeyer is wat meer konisch/bolle bodum, dus de vlo zakt naar de rand waar het magneetje op de draaischijf de vlo niet goed oppakt. Met wat voorzichtig proberen lukt het wel maar dit is niet handig. Ik denk na over een aanpassing van de draaischijf met de magneetjes: groter. Ook ga ik proberen of de Spaanse aanpak, zie link bovenaan, met 4 magneten beter werkt, evt met 4 sterkere magneten. Als laatste is het misschien een idee om een langere vlo te nemen, maar ik heb daar geen verstand van. Iemand een idee waarom de vlo in lengte verschilt, ik vermoed vanwege het volume dat in beweging gebracht moet worden. En dat heeft denk ik weinig met mijn probleem te maken. Iemand nog suggesties hoe de bolling van de erlenmeyer hier "op te lossen" is?

LAM

Citaat van: thepsych op 28-04-2021  23:04 uNu blijkt dat het een dingetje is om de vlo in beweging te brengen.
Ohh balen! Heb net alle onderdelen besteld... Dan maar even aan klooien tot het wel werkt. Ik heb 6 magneetjes besteld dus misschien zou het met 4 wel lukken.

edensan

Citaat van: thepsych op 28-04-2021  23:04 uVoor mensen die dit na willen maken wil ik toch even nog een ervaring met deze roerder vermelden. Alles werkte prima met een erlenmeyer van 1 liter. Vanavond een starter met een grotere erlenmeyer van 2 liter er op gezet. Nu blijkt dat het een dingetje is om de vlo in beweging te brengen. Deze erlenmeyer is wat meer konisch/bolle bodum, dus de vlo zakt naar de rand waar het magneetje op de draaischijf de vlo niet goed oppakt. Met wat voorzichtig proberen lukt het wel maar dit is niet handig. Ik denk na over een aanpassing van de draaischijf met de magneetjes: groter. Ook ga ik proberen of de Spaanse aanpak, zie link bovenaan, met 4 magneten beter werkt, evt met 4 sterkere magneten. Als laatste is het misschien een idee om een langere vlo te nemen, maar ik heb daar geen verstand van. Iemand een idee waarom de vlo in lengte verschilt, ik vermoed vanwege het volume dat in beweging gebracht moet worden. En dat heeft denk ik weinig met mijn probleem te maken. Iemand nog suggesties hoe de bolling van de erlenmeyer hier "op te lossen" is?

Laten draaien en vlo dan toevoegen helpt niet?

CeesM

Het beste werkt zo'n vlo met een verdikking in het midden.

thepsych

is het uit te leggen waarom een verdikking het beste werkt. ik heb net de verdikking weggeslepen omdat ik het allemaal wiebelig vond.

Ik zie dat er ook kruisvormige en olijfvormige versies zijn.
Ik zie dat de olijfachtige voor visceuze vloeistoffen zijn.

ik gok ook dat een kleinere sneller zou kunnen gaan en dus in niet te dikke oplossingen een grotere vortex geeft.

Nu alleen nog achterhalen wat de ring doet.

Gevonden:
STIRRING BARS, MAGNETIC WITH PIVOT RING
Description

The angled surfaces create high turbulence even at low speed. For containers with irregular bottom. The pivot ring reduces the contact surface and fosters optimal stir bar positioning

thepsych

Citaat van: edensan op 29-04-2021  21:17 uLaten draaien en vlo dan toevoegen helpt niet?

Met wat puzzelen lukt het wel maar kan niet zien wat er gebeurd omdat ik er nu een giststarter in heb zitten. Als ie klaar is ga ik eens kijken.

thepsych

Citaat van: LAM op 29-04-2021  11:07 uOhh balen! Heb net alle onderdelen besteld... Dan maar even aan klooien tot het wel werkt. Ik heb 6 magneetjes besteld dus misschien zou het met 4 wel lukken.

niet wanhopen. gaat zeker lukken maar moet "geoptimaliseerd"worden. Die vlo met een pivot zou beter zijn maar dat wil ik dan wel eens uit proberen.
Ik houd iedereen op de hoogte.

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 14-04-2021  15:23 uNu een roerder gemaakt voor de giststarter.

Leuk om zelf dit soort dingen te maken. Ik heb 2 opmerkingen:
1) Welke temperatuur regel je? Heb je al eens gemeten wat de temperatuur van de starter wordt en of die klopt met je ingestelde temperatuur? Beste zou zijn om de sensor op de wand van de erlemeyer te bevestigen met een isolerend stukje piepschuim eromheen. Dan regel je namelijk de temperatuur van de starterwort.
2) Waar heb je de magneetjes bevestigd. Ik heb ook een roerder gemaakt, maar om te zorgen dat de zaak bij hogere toerentallen niet uit de bocht vliegt had ik wel moeite om de juiste positie van de magneetjes te bepalen.
Zelf gebruik ik een geisoleerd kastje wat ik kan regelen naar bv 25 graden. Temperatuur is niet heel kritisch maar snelste opkweek krijg je wel rond de 25 graden. 

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 30-04-2021  08:34 uBeste zou zijn om de sensor op de wand van de erlemeyer te bevestigen
Wow dat is een goeie zeg! Ik denk dat ik een gaatje maak in de behuizing en daar de sensor doorheen doe zodat die makkelijk op de Erlenmeyer te bevestigen is. Eerst maar eens afwachten wanneer ome Ali de spulletjes komt afleveren...

thepsych

De sensor van de tempregelaar zit tegen het glas van de erlenmeyer met een stukje piepschuim aan de buitenkant. Ik denk dat de waarden redelijk betrouwbaar zijn. Temperatuursensor gewoon door gaatje naar buiten gehaald.

De magneetjes zitten op een stukje piepschuim bevestigd van 2 cm dik met een plus en negatief veld tegenover elkaar op 4 cm. Ga nu onderzoeken of de Spaanse variant met 4 magneten beter is, maar dan moet ik mij erlenmeyer van 2 liter met de giststarter leeg zijn. Overmorgen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.