Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Heb ik een wilde gist aan mijn broek hangen?  (gelezen 866 keer)

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Heb ik een wilde gist aan mijn broek hangen?
« Gepost op: 14-04-2021 15:01 u »
Dag allen,

Ik brouw nu een aantal jaren bier en heb denk ik zo'n 40 brouwsels gebrouwen.
Zoals het een beginnend brouwer betaamt met wisselend succes.

Sinds een tijdje heb ik een 'probleem' waarvan ik a) niet zeker weet of het een probleem is en b) niet weet wat de oorzaak is.
Ik zal dit uitleggen.

Ik heb een brouwinstallatie met een 30 liter ketel.
Vergisten doe ik gecontroleerd in een gistkast in een gistemmer van Speidel.
Doorgaans brouw ik batches van een liter of 16 a 18.
Qua bierstijlen varieer ik van stout, tot ipa, tot bock, tot pils, tot weizen, tot tripel, tot neipa. Van alles wat dus.
De gisten die ik gebruik zijn dus ook steeds verschillend, zowel vloeibaar als droog en deze kies ik op basis van het biertype.

Nu komt het. De laatste paar bieren die ik gebrouwen heb zijn bovengisters.
Als ik deze in het gistvat doe zijn ze vrijwel altijd in een kleine week uitvergist, meestal zelfs sneller.
Uiteraard hangt eea samen met de vergistingstermperatuur en gist.

Ongeacht de temperatuur en gist eindig ik eigenlijk altijd met een bier met een heel laag SVG.
Ik heb wel eens 1.002 gehad bij een saison. Maar ook zwaartere stouts en ipa's hebben eigenlijk nooit een eind svg hoger dan 1.008.

Nu zou je wellicht zeggen mooi: je bieren vergisten goed uit.
Maar ik heb het gevoel dat de bieren te ver uitgisten en dat ik wellicht iets van een wilde gist te pakken heb.
Als ik het jongbier na de hoofdvergisting hevel, zit er ook altijd eenzelfde soort geurtje aan, een beetje zurig en haast een beetje ammoniak achtig.
Dit trekt uiteindelijk weg na het lageren en ook in de fles. Maar ik heb toch het idee dat al mijn bieren ongeacht de gist die ik gebruik uiteindelijk hiermee te maken hebben. Hierdoor heb ik ook het idee dat ik mijn bieren uiteindelijk niet het karakter van de door mij gekozen gist kan meegeven.

Komt dit iemand bekend voor of beeld ik het me in?

En zo ja, hoe kan ik het oplossen. Mijn gistvat en hevelslang heb ik onlangs een hele nacht in de enzybrew en daarna in de oxi gezet. Ik hoopte dat dit zou helpen maar na de eerste hoofdvergisting weer hetzelfde geurtje.

Wat doe ik verkeerd? Hopelijk weet iemand raad.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Heb ik een wilde gist aan mijn broek hangen?
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2021 16:04 u »
Een mogelijkheid is dat de saison gist nog steeds in je vat zit. Die gist ook ver door en is wat hardnekkiger. Gebruik je 1 of meerdere gistvaten?

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14-04-2021 16:09 u »
Ik gebruik voor de primaire vergisting eigenlijk altijd het gistvat Speidel en dan voor de laatste vergisting/het lageren een emmer van Braumarkt met kraantje.

Ik heb voor de meest recente vergisting het vat een nacht in de Enzybrew 10 gezet en daarna gespoeld met oxy.
De vergisting hiervoor was saison maar ik heb het probleem voor mijn gevoel al veel langer, dus ook vr die saison al.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2021 16:42 u »
Ik gebruik voor de primaire vergisting eigenlijk altijd het gistvat Speidel en dan voor de laatste vergisting/het lageren een emmer van Braumarkt met kraantje.

Ik heb voor de meest recente vergisting het vat een nacht in de Enzybrew 10 gezet en daarna gespoeld met oxy.
De vergisting hiervoor was saison maar ik heb het probleem voor mijn gevoel al veel langer, dus ook vr die saison al.

Waarmee ontsmet je je gistvat? Oxi is met name een reinigingsmiddel, geen ontsmettingsmiddel. Daar kun je beter zoiets als Star San voor gebruiken.

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-04-2021 16:55 u »
Ik gebruikte altijd Oxi en sinds kort ook Enzybrew 10

Dus met een ander ontsmettingsmiddel zou het probleem wellicht al opgelost kunnen zijn?

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-04-2021 16:57 u »
Ik gebruikte altijd Oxi en sinds kort ook Enzybrew 10

Dus met een ander ontsmettingsmiddel zou het probleem wellicht al opgelost kunnen zijn?

Nou zolang je niet weet waardoor het komt blijft het gissen. Maar het verlaagd je kans op een infectie wel flink.

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-04-2021 19:13 u »
Die brouwinstallatie, wat is dat voor ding?
Vaak komen zogenaamde huisgeurtjes vaak uit de brouwinstallatie.
Het gistvat reinig ik meestal met gloorspray. Even intrekken, goed spoelen met water en dan met afwasmiddel reinigen. Voor gebruik oxi gebruiken.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-04-2021 20:10 u »
Deutski laat enkele van je laatste bieren door een paar ervaren brouwers of bkg-keurmeester proeven,
die proeven wel als er iets mis is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 14-04-2021 21:25 u »
Je mag mij wel een flesje sturen... Dan kan ik proeven wat er eventueel niet goed is... en of je een wilde gist hebt, of iets anders... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2021 23:32 u »
Dag allen,

Ik brouw nu een aantal jaren bier en heb denk ik zo'n 40 brouwsels gebrouwen.
Zoals het een beginnend brouwer betaamt met wisselend succes.

Sinds een tijdje heb ik een 'probleem' waarvan ik a) niet zeker weet of het een probleem is en b) niet weet wat de oorzaak is.
Ik zal dit uitleggen.

Ik heb een brouwinstallatie met een 30 liter ketel.
Vergisten doe ik gecontroleerd in een gistkast in een gistemmer van Speidel.
Doorgaans brouw ik batches van een liter of 16 a 18.
Qua bierstijlen varieer ik van stout, tot ipa, tot bock, tot pils, tot weizen, tot tripel, tot neipa. Van alles wat dus.
De gisten die ik gebruik zijn dus ook steeds verschillend, zowel vloeibaar als droog en deze kies ik op basis van het biertype.

Nu komt het. De laatste paar bieren die ik gebrouwen heb zijn bovengisters.
Als ik deze in het gistvat doe zijn ze vrijwel altijd in een kleine week uitvergist, meestal zelfs sneller.
Uiteraard hangt eea samen met de vergistingstermperatuur en gist.

Ongeacht de temperatuur en gist eindig ik eigenlijk altijd met een bier met een heel laag SVG.
Ik heb wel eens 1.002 gehad bij een saison. Maar ook zwaartere stouts en ipa's hebben eigenlijk nooit een eind svg hoger dan 1.008.

Nu zou je wellicht zeggen mooi: je bieren vergisten goed uit.
Maar ik heb het gevoel dat de bieren te ver uitgisten en dat ik wellicht iets van een wilde gist te pakken heb.
Als ik het jongbier na de hoofdvergisting hevel, zit er ook altijd eenzelfde soort geurtje aan, een beetje zurig en haast een beetje ammoniak achtig.
Dit trekt uiteindelijk weg na het lageren en ook in de fles. Maar ik heb toch het idee dat al mijn bieren ongeacht de gist die ik gebruik uiteindelijk hiermee te maken hebben. Hierdoor heb ik ook het idee dat ik mijn bieren uiteindelijk niet het karakter van de door mij gekozen gist kan meegeven.

Komt dit iemand bekend voor of beeld ik het me in?

En zo ja, hoe kan ik het oplossen. Mijn gistvat en hevelslang heb ik onlangs een hele nacht in de enzybrew en daarna in de oxi gezet. Ik hoopte dat dit zou helpen maar na de eerste hoofdvergisting weer hetzelfde geurtje.

Wat doe ik verkeerd? Hopelijk weet iemand raad.

Welke gisten gebruik je?

En heeft jouw Speidel gistvat een kraantje...? Maak je die wel eens schoon door hem uit elkaar te halen?
Haal je wel eens het rubber uit de deksel en leg je die in een Enzybrew 10 oplossing?

Overigens ben ook ik bereid om je bieren te proeven.

Offline deutski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2021 10:57 u »
Dank allen voor de reacties:

- ik gebruik verschillende soorten gist en reinig het gistvat altijd inclusief demontage van het kraantje.
- ik denk dat ik of een wilde gist te pakken heb of dat ik ergens in mijn slangen of iets dergelijks een saisongist heb zitten die overleeft. Gisteren proefde ik een saison van kerel en ik had een sterk gevoel van herkenning bij mijn laatste bieren met dit euvel.

- Mijn brouwinstallatie is een rvs ketel van Klarstein met het elektrisch element eronder. De ketel heeft een rvs kraantje die ik kan demonteren. Omdat ik in die ketel ook steeds kook kan ik me lastig voorstellen dat daar het euvel zit. De koeler is een spiraalkoeler die ik het laatste kwartier mee kook.

Mijn plan van aanpak voor de eerstvolgende sessie is Star San kopen en alles nogmaals echt goed desinfecteren (inclusief slangen) nadat ik ze eerst heb gereinigd in een nzybrew oplossing.

Als dat niet helpt gooi ik het gistvat en de slangen weg en koop ik nieuwe.
Het bier is overigens best prima te pruimen, dus mensen die het willen proeven zijn inderdaad van harte welkom.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2021 17:39 u »
Alles wat met je bier in contact komt en alles wat uit mekaar kan uit mekaar halen en in de chloor gooien.
Als ik bv een Vlaams rood bottel doe ik het ook zo en heb dan nergens last van.
Maar echt alles uit mekaar halen wat kan.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2021 18:19 u »
mensen die het willen proeven zijn inderdaad van harte welkom.
Ik heb verder geen verstand van wilde gisten en saisongisten maar ik wil best een biertje komen drinken  :lol: :lol: :lol:

Haha grapja natuurlijk ;)

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2021 20:48 u »
Kan het zijn dat je voor de Saison gewerkt hebt met de Belle Saison gist? Met de Belle Saison gist heb ik jaren geleden hetzelfde aan de hand gehad. Er zijn ook brouwerijen die dit hebben gehad met de Belle Saison gist.
Heel erg goed schoonmaken en ontsmetten na deze gist. Zelf gebruik ik deze gist niet meer.

Tags: