Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bass Mild Ale  (gelezen 1448 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Bass Mild Ale
« Gepost op: 14-04-2021 11:26 u »
In 2018 in Wales geweest en daar een Mild Ale gedronken, een stijl welke ik tot dan niet kende. Nu kan ik mij er niet heel veel meer van voor de geest halen, maar het was de Nailmaker van Enville Brewery.

Toch is het een stijl die ik wel eens wil brouwen. Nu ik ook een kleinere 'brouwerij' heb opgetuigd, is het mijn plan om hier eens een brouwsel aan te wagen. Mooi biertje voor de zondagmiddag, met lekkere muziek van Teus Nobel op de achtergrond.
Het boek "Camra's Brew Your Own British Real Ale" er eens op nagelagen en het volgende recept opgetuigd. Het is de Bass Mild, pagina 106, waarbij ik de Challenger vervangen heb door Northdown. Gekozen voor dit recept omdat ik nog 5kg Mild Ale in huis had. En ja, in een dergelijk licht bier qua alcohol zit zelfs suiker :)

De kleur 36 EBC is bijna de helft van wat het recept aangeeft. Ze gebruiken de EBC schaal zeggen ze, maar misschien zit er een rekenfoutje in, maar vind kleur van ondergeschikt belang. Als gist de Windsor omdat ik daar nog een aangebroken verpakking van heb.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkKB002
Naam receptBass Mild Kloon
Brouwdatum16-04-2021
BierstijlMild Ale
Volume7,1 l
Begin SG1,032 SG
Berekende kleur (Morey)36 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
6,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
3,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l109 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,76 kgMild moutThomas Fawcett and Sons9 EBC89,3 %
0,04 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1250 EBC4,7 %
0,05 kgBiologische rietsuikerSupermarkt3 EBC6,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 įC2 min.90 min.7,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gNorthdown (UB)bellen7,8%60 min.22,1 IBU
2,0 gEast Kent Goldings (Unibrew)bellen4,0%10 min.1,2 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
4,0 gWindsor (Lallemand)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Bass Mild Ale
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2021 15:07 u »
Ik ben eerlijk gezegd ook wel nieuwsgierig naar dit recept. Welke versie van de camra gids heb jij? In de mijne uit 2009 staat dit recept op blz 91. Voor het recept maakt dit overigens niet veel uit, de getallen komen aardig overeen (inclusief de afwijkende EBC)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-04-2021 16:10 u »
Derde editie, 'new illustrated format', reprinted in 2015 of 2018, ISBN 978-1-85249-319-6. Mooi boek overigens om in de kast te hebben, geeft mij wel vaak inspiratie om Engelse stijlen te brouwen!

Offline Micha

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2021 18:06 u »
Die derde editie wilde ik ook wel, maar de camra wilde hem niet opsturen. Dan de 2009 versie via ebay opgesnord. Mochten we weer naar Engeland kunnen dan loop ik nog wel eens een boekenwinkel in voor die nieuwe.

Het is even vogelen, maar wel een leuk boek. De landlord zat ook niet zo heel ver van het origineel af vond ik. Ik heb ze naast elkaar kunnen proeven.  :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 14-04-2021 21:12 u »
Mild is een mooie stijl. In deze zit zwarte mout. Veel recepten bij Ron Pattinson hebben bakken vol met donkere invertsuiker. Wat er niet of zelden in zit zijn cara/crystal mouten.

Ik heb altijd het idee dat de Belgen heel erg veel 'inspiratie' uit het VK hebben gehaald en dan iets sterker gebrouwen. Denk Dubbel, maar met andere gist. Het beetje hop is ook Engels :)

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 15-04-2021 07:44 u »
Die derde editie wilde ik ook wel, maar de camra wilde hem niet opsturen. Dan de 2009 versie via ebay opgesnord. Mochten we weer naar Engeland kunnen dan loop ik nog wel eens een boekenwinkel in voor die nieuwe.

Het is even vogelen, maar wel een leuk boek. De landlord zat ook niet zo heel ver van het origineel af vond ik. Ik heb ze naast elkaar kunnen proeven.  :)

Ik heb geen idee hoe ik aan dit boek gekomen ben, misschien wel besteld bij The Malt Miller? Is inderdaad een leuk naslagwerk, en om de Landlord heb ik hem destijds gekocht :D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-04-2021 07:45 u »
Mild is een mooie stijl. In deze zit zwarte mout. Veel recepten bij Ron Pattinson hebben bakken vol met donkere invertsuiker. Wat er niet of zelden in zit zijn cara/crystal mouten.

Ik heb altijd het idee dat de Belgen heel erg veel 'inspiratie' uit het VK hebben gehaald en dan iets sterker gebrouwen. Denk Dubbel, maar met andere gist. Het beetje hop is ook Engels :)

Ingo

Zou maar zo kunnen inderdaad!

Offline Micha

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 15-04-2021 13:54 u »
Ik heb begrepen (helaas ben ik de bron vergeten, tournee generale?) dat BelgiŽ ook een soort drooglegging gekend heeft. In die tijd werd in huiskamercafťs graag jenever gedronken. Bier mocht kennelijk wel en door het alcoholpercentage te verhogen heeft men geprobeerd de jeneverdrinker over de streep te krijgen. Die bieren waren dus niet altijd zo stevig.
Als je 'verloren bieren van Nederland' leest zie je dat hier ook meer bekende stijlen voorkwamen.

Ik krijg nou wel weer zin om in een pub een pint te gaan drinken. Zo een waar de halve buurt komt bijpraten en het barpersoneel ťťn spierbal heeft van de handpomp.  :) Tot die tijd zelf nog maar wat brouwen dan.

Edit: op de site van verloren bieren staat het verhaal https://verlorenbieren.nl/factcheck-de-wet-vandervelde/#:~:text=In%20de%20Verenigde%20Staten%2C%20die,%2C%20geen%20export%2C%20geen%20import.

Volgens dit verhaal is het zware bier pas later populair geworden. Tja,wie het weet mag het zeggen.  :)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #8 Gepost op: 15-04-2021 18:30 u »
Nog wel verkrijgbaar alleen erg duur  :weetniet:

Offline Micha

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 15-04-2021 18:43 u »
Even rustig doorzoeken. Ik kon hem voor een euro of 10 in huis hebben. Er zitten blijkbaar een paar gokkers bij die het boek niet eens in bezit hebben, maar het voor dat bedrag wel voor je gaan zoeken. De hoogste prijs die ik tegen kwam was 1500 euries. Alsof je de winkel erbij koopt. Ik begreep dat de auteur zelf het meest tevreden was met de 2009 versie,dus vandaar dat ik daar maar achteraan ben gegaan.

Een ander aardig boekje in die stijl is 'real ales for the homebrewer' van Marc ollossen. Die is wel goed verkrijgbaar.

Ik heb geen idee hoe ik aan dit boek gekomen ben, misschien wel besteld bij The Malt Miller? Is inderdaad een leuk naslagwerk, en om de Landlord heb ik hem destijds gekocht :D

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Courage iets lekkerder vond. De top dog stout was ook goed, maar had in het begin een zoethout smaak. Een maand later zakte dat en werd het een prima biertje voor op de zaterdagavond.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2021 13:34 u »
...
Een ander aardig boekje in die stijl is 'real ales for the homebrewer' van Marc ollossen. Die is wel goed verkrijgbaar.
...

Deze heb ik ook trouwens, staan ook veel recepten in. Wat wel jammer is, is dat nergens aangegeven wordt welke gist er gebruikt wordt. Ik houd het in eerste instantie op Windsor van Lallemand, eventueel de London van ze.

Lekkerder dan de Landlord? Kan niet ;) Wat een topbier is dat!

Offline Micha

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2021 13:09 u »
Zonder gist suggestie wordt het wel iets lastiger, maar het nodigt ook wel uit tot experimenteren.

Ik heb voor de Courage een safale s-04 gebruikt en ga de volgende ronde Mangrove jack m36 proberen. Voor mijn landlord heb ik Wyeast 1469 gebruikt (mede omdat ik zo'n smack pack wel eens wilde proberen). Voor de top dog stout heb ik wlp 023 gebruikt.

Als je nog goede tips hebt voor gist houd ik me zeker aanbevolen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2021 13:26 u »
Gebruik nu de Windsor, puur op basis van voorraad, ben wel fan van de London ESB van Lallemand. Is alleen soms lastig te temmen. Verdenk het wel of niet gebruik van suiker als de boosdoener (wel suiker, niets aan de hand, geen suiker: vergist te ver door op fles/fust)

De W1469 is echt mooi, de WLP023 ook, lang geleden dat ik die gebruikt heb. De M36 ooit een bitter mee gebrouwen welke ook goed te drinken was!

Nu bijna klaar met het koelen van de Mild, relaxed brouwdagje gehad!

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-04-2021 18:06 u »
... ben wel fan van de London ESB van Lallemand. Is alleen soms lastig te temmen. Verdenk het wel of niet gebruik van suiker als de boosdoener (wel suiker, niets aan de hand, geen suiker: vergist te ver door op fles/fust)
TDP, hoe bedoel je 'lastig te temmen'?
Doet me een beetje denken aan mijn bieren met Fermentis-S04, heb er afgelopen maanden 5 mee gebrouwen, en allemaal 'problemen'..
Leken uitvergist, nog een week gewacht met bottelen, en..  Kruipen uit de fles of spuiten tegen plafond, ondanks 5 g/L bottelsuiker..
Ik word er GEK van... Kan het niet terugvoeren op schoonmaakregiem, want tussenliggende bieren zijn goed..
Hoor het graag. Groet, Snelbier.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-04-2021 18:18 u »
Heb ik toevallig ook met Lallemand London ESB. Heb er een Brown Porter mee gebrouwen, smaakte super goed, prik was perfect. Nu een maand na de laatste te hebben opengetrokken zijn de laatste 4 flesjes allemaal veranderd in gushers...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 20-04-2021 19:56 u »
Nou, dat dus ;). Heb hier al correspondentie over gehad met Lallemand. Veel van deze gisten zijn van origine wel wat suiker in de moutstort gewend en/of zeer flocculerend. Ga dit eens uittesten met de kleine installatie, een batch met, en een batch zonder suiker (of een splitbatch, even bekijken).

Tags: