Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuurstof inslag tijdens maischen  (gelezen 1592 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zuurstof inslag tijdens maischen
« Reactie #25 Gepost op: 13-04-2021 22:36 u »
Hoeveel je voorkomt aan de warme kant hoe meer marge je hebt aan de koude kant

Zo werkt het niet helemaal... Het is een optelsom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 13-04-2021 23:11 u »
Zo werkt het niet helemaal... Het is een optelsom.
Als de som tot de smaakdrempel de optelsom is dan is de marge aan de ene kant hetgeen wat je aan de andere kant over hebt is de boodschap zoals ik het opvat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 13-04-2021 23:23 u »
Als de som tot de smaakdrempel de optelsom is dan is de marge aan de ene kant hetgeen wat je aan de andere kant over hebt is de boodschap zoals ik het opvat.

Het gaat voor een deel om andere smaken... Oxidatie aan de warme kant geeft smaken als amandel, toffe-achtig en een minder frisse moutige smaak.

Daarnaast is wordt de intensiteit van de beleving van trans-2-nonenal (de stof die een marker is voor de oxidatiesmaak) groter naarmate de concentratie groter wordt. Dit komt doordat de smaakdrempel van deze stof heel laag is. Anders gezegd: je proeft deze stof snel en naarmate de concentratie hoger wordt beleef de smaak anders (van licht muf, papierachtig, kartonachtig naar leerachtig).

Online Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 13-04-2021 23:30 u »
... normaal zit ik met mijn Easybrew30 en af en toe roeren tijdens maischen zo rond de 70% nu heb ik alleen na storten 5 a 10 minuutjes geroerd en verder niet en kom ik op een rendement van 82% uit. Verder is er in de installatie niks gewijzigd. Kan het hogere rendement in het gebruik van een sproeikop zitten of is het iets anders?
Zijn de recepten vergelijkbaar qua hoeveelheid water en mouten?
De bekende automaten hebben een kleiner optimaal gebied dan een 'gewone' ketel. Als je buiten dat optimum komt kan rendement snel inkakken..
Is mout/water-verhouding overal gelijk en tóch sterk afwijkend rendement per batch, dan wordt het een zoekplaatje.
Sproeikop als oorzaak? Ik kan me het niet voorstellen, want normaal gesproken sijpelt het opgepompte wort ook heel gelijkmatig via bovenfilter terug op de mout.  Maar wie weet...
Succes,  Snelbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 13-04-2021 23:36 u »
Het gaat voor een deel om andere smaken
Dat is wel een punt. Dus oxidatie aan de koude kant geeft andere smaken dan aan de warme kant, dus is het appels bij peren optellen.
Dus de vraag wat je smeriger vindt: appels of peren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 13-04-2021 23:40 u »
Dat is wel een punt. Dus oxidatie aan de koude kant geeft andere smaken dan aan de warme kant, dus is het appels bij peren optellen.
Dus de vraag wat je smeriger vindt: appels of peren.

De vraag is meer wat je smeriger vindt: een salade van gebutste appel of gebutste peren dan wel een salade van gebutste appel én gebutste peren...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 13-04-2021 23:41 u »
De vraag is meer wat je smeriger vindt: een salade van gebutste appel of gebutste peren dan wel een salade van gebutste appel én gebutste peren...
Ja ik snap je punt. Dus beide maar niet.

Tags: