Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuurstof inslag tijdens maischen  (gelezen 1875 keer)

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zuurstof inslag tijdens maischen
« Gepost op: 11-04-2021 16:35 u »
In hoeverre is het nu echt belangrijk om zuurstof inslag te beperken tijdens het maischen?

Mij is geleerd om dit zo minimaal mogelijk te houden en zo heb ik dus aan mijn easybrew pomp uitgang ook altijd een stukje slang gehad. Nu kijk ik op YouTube ook regelmatig filmpjes van brouwers waar bv. Met een clawhammer ketel wordt gebrouwen, in deze ketel zit in de deksel een sproeikop waar de pompuitgang op zit.
Hierdoor krijg je natuurlijk ook zuurstof in je wort tijdens het maischen en dit worden aan het resultaat te zien ook lekkere bieren.

Vandaar dus ook mijn vraag in hoeverre proef je het verschil in wel of geen zuurstof inslag tijdens maischen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
Re: Zuurstof inslag tijdens maischen
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2021 17:28 u »
Goede vraag, maar als het antwoord zo eenduidig is, zou iedereen het al wel of niet doen.
Je vindt op Internet diverse testen en artikelen waarbij dit is bekeken, zoek eens op "LODO" (ook op dit forum).

PS1. zuurstofinslag bij eenmaal gevormd bier is vele malen belangrijker/nadeliger dan tijdens maischen.
PS2. maischwater (drinkwater uit de kraan) is al verzadigd met zuurstof
PS3. smaken verschillen, misschien vind jij het effect van een beetje oxidatie juist lekkerder :weetniet:

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2021 18:09 u »
Bij een onderzoekje uit 2019/2020? bleken veel forummers oxidatie-smaak NIET te herkennen.
Geeft al aan met wat voor probleem je kampt..  Je kan ook concluderen dat een 30% ?? de smaak wl kent..
- NEIPA-brouwers op- dit forum geven sinds 2020-2021 VAAK aan last te hebben van oxidate. Herkenbaar aan donkerder kleur n verminderde fruitsmaak, als ik goed begrijp.
Zelfde NEIPA-brouwers zijn heel actief bezig met oxi-beperking tijdens drooghop en bottelen, maar..
  ik kan niet achterhalen wat ze tijdens maischen allemaal uitvreten of vergeten  >:D
========
O2-inslag bij maischen is met minimale inspanning te vermijden, dus doe ik. Slang in het wort ipv sproeier.. Simpel.. Sproeier op het wort krijg ik een beetje jeuk van..
  Bij spoelen moutkorf (Brewmonk-30-brouwer) NIET boven het wort tillen.. Effect lijkt minimaal, maar moeite is ook minimaal, dus doe ik.
Ik kan niet zeggen of mijn bier daardoor beter wordt, want herken ook geen oxidatie-smaak. Voelt wl beter, ik heb er alles aan gedaan  :proost:
=========
In het totale brouwproces van mout schroten tot bottelen zijn zoveel stappen met invloed, ook op oxidatie..
Hier ga je geen direct antwoord op krijgen, vereist volgens mij jaren onderzoek om te achterhalen wat wl werkt en wat niet.
Troost: de hobby (voor sommigen beroep) blijft levend.  Proost,  Snelbier

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2021 19:27 u »
In hoeverre is het nu echt belangrijk om zuurstof inslag te beperken tijdens het maischen?

Mij is geleerd om dit zo minimaal mogelijk te houden en zo heb ik dus aan mijn easybrew pomp uitgang ook altijd een stukje slang gehad. Nu kijk ik op YouTube ook regelmatig filmpjes van brouwers waar bv. Met een clawhammer ketel wordt gebrouwen, in deze ketel zit in de deksel een sproeikop waar de pompuitgang op zit.
Hierdoor krijg je natuurlijk ook zuurstof in je wort tijdens het maischen en dit worden aan het resultaat te zien ook lekkere bieren.

Vandaar dus ook mijn vraag in hoeverre proef je het verschil in wel of geen zuurstof inslag tijdens maischen?
De enige manier om daar achter te komen is om het zelf uit te testen. Ik geloof ook niet zo maar de brouwers die claimen dat ze goede bieren brouwen. Beetje als een slager die zijn eigen vlees keurt.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2021 19:36 u »
Ik heb een sproeikop besteld om het eens zelf te gaan gebruiken in een simpele opstelling en kijken of dit een lekker bier gaat worden

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2021 20:18 u »
Ik vind dit ook een lastige vraag.
Als je het wort kookt, wordt de zuurstof uit het wort gedreven. Net als wanneer je water kookt.
Maar op het moment dat het afkoelt komt er alweer zuurstof in het wort.

Maar goed, eerst die andere stap: koken. Moet je dus voordat je gaat koken de zuurstofinslag beperken als de zuurstof er even later uitgekookt gaat worden???  :weetniet:

PS2. maischwater (drinkwater uit de kraan) is al verzadigd met zuurstof
En dus adviseren sommigen om water uit de leiding te tappen via een kraan zonder perlator. Ik snap wel waarom, maar of het ook echt gaat helpen??

PS1. zuurstofinslag bij eenmaal gevormd bier is vele malen belangrijker/nadeliger dan tijdens maischen.
Dat denk ik dus ook.

PS3. smaken verschillen, misschien vind jij het effect van een beetje oxidatie juist lekkerder
Ik heb zelfs ooit gehoord/gelezen (weet niet meer waar) dat brouwerijen als Heineken tegenwoordig prima zuurstof-vrij kunnen brouwen en dientengevolge opzettelijk het 'oxidatie-smaakje' toevoegen of laten ontstaan omdat Heineken pils anders geen Heineken pils meer is..
Dus voor de constante smaak/kwaliteit laten zij hun pils gecontroleerd oxideren.
Goed, of dat waar of een broodje aap is weet ik niet, maar ik vond het wel aannemelijk klinken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2021 20:34 u »
De geschrote mout zit ook vol met zuurstof tussen de moutdeeltjes. Zodra het water bij de mout komt heb je dus al een beslag verzadigd met zuurstof. Tijdens het verwarmen zal er zuurstof verdwijnen omdat er bij hoge temperatuur minder kan oplossen. De vraag is ook hoeveel van die opgeloste zuurstof verdwijnt in de oxidatiereactie. Ik denk zelf at dat maar weinig is waardoor de concentratie zuurstof daardoor niet veel afneemt. Dus kan er ook niet veel verse zuurstof oplossen om de 'verbruikte zuurstof' te vervangen. Als dat wel zo zou zijn dan zou het helpen om te spoelen met zuurstofarm water. het wort zo snel mogelijk aan de kook brengen helpt denk ik wel omdat tussen 80 en 100 graden de oxidatie heel snel gaat, dus zaak om dan zo snel mogelijk alle zuurstof eruit te krijgen (dat is pas bij 100 graden het geval).

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2021 20:39 u »
Ik vind dit ook een lastige vraag.
Als je het wort kookt, wordt de zuurstof uit het wort gedreven. Net als wanneer je water kookt.
Maar op het moment dat het afkoelt komt er alweer zuurstof in het wort.
Zijn vraag gaat over zuurstofinslag bij maischen, niet bij koken.

Maar goed, eerst die andere stap: koken. Moet je dus voordat je gaat koken de zuurstofinslag beperken als de zuurstof er even later uitgekookt gaat worden???  :weetniet:
 En dus adviseren sommigen om water uit de leiding te tappen via een kraan zonder perlator. Ik snap wel waarom, maar of het ook echt gaat helpen??
Drinkwater is al verzadigd met zuurstof, los van het gebruik van een perlator of niet, een perlator kan dus niet meer zuurstof inbrengen als het al verzadigd is.
Dat denk ik dus ook.
Ik heb zelfs ooit gehoord/gelezen (weet niet meer waar) dat brouwerijen als Heineken tegenwoordig prima zuurstof-vrij kunnen brouwen en dientengevolge opzettelijk het 'oxidatie-smaakje' toevoegen of laten ontstaan omdat Heineken pils anders geen Heineken pils meer is..
Dus voor de constante smaak/kwaliteit laten zij hun pils gecontroleerd oxideren.
Goed, of dat waar of een broodje aap is weet ik niet, maar ik vond het wel aannemelijk klinken.

Broodje aap verhaal, Heineken heeft zeer strenge eisen omtrent zuurstof in het uiteindelijke bier na bottelen

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2021 20:53 u »
Zijn vraag gaat over zuurstofinslag bij maischen, niet bij koken.
Ja, klopt. Na maischen komt koken, dus in het verlengde van de initile vraag hangt de vraag of zuurstofinslag beperken tijdens de maisch zin heeft als het bij het koken er weer uitgedreven wordt daar helemaal mee samen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2021 21:46 u »
Ja, klopt. Na maischen komt koken, dus in het verlengde van de initile vraag hangt de vraag of zuurstofinslag beperken tijdens de maisch zin heeft als het bij het koken er weer uitgedreven wordt daar helemaal mee samen.
Het gaat in dat geval om het kwaad wat het kan aanrichten tijdens het maischen. Dat kun je niet meer oplossen door de zuurstof er daarna bij het koken uit te halen. Maar je kunt het koken (en koelen) niet los zien van het maischen omdat ze samen de totale zuurstofbelasting bepalen.   

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #10 Gepost op: 11-04-2021 21:47 u »
Citaat:
You should not aerate when the wort is hot, or even warm. Aeration of hot wort will cause the oxygen to chemically bind to various wort compounds. Over time, these compounds will break down, freeing atomic oxygen back into the beer where it can oxidize the alcohols and hop compounds producing off-flavors and aromas like wet cardboard or sherry-like flavors. The generally accepted temperature cutoff for preventing hot wort oxidation is 80F.

http://howtobrew.com/book/section-1/yeast/yeast-nutritional-needs/aeration-is-good-oxidation-is-bad 

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #11 Gepost op: 11-04-2021 22:40 u »
Citaat:
You should not aerate when the wort is hot, or even warm. Aeration of hot wort will cause the oxygen to chemically bind to various wort compounds. Over time, these compounds will break down, freeing atomic oxygen back into the beer where it can oxidize the alcohols and hop compounds producing off-flavors and aromas like wet cardboard or sherry-like flavors. The generally accepted temperature cutoff for preventing hot wort oxidation is 80F.

http://howtobrew.com/book/section-1/yeast/yeast-nutritional-needs/aeration-is-good-oxidation-is-bad

"Aerate" klinkt dan wel weer als actief beluchten terwijl het hier gaat om ongewenste zuurstofinslag door het brouwproces. Ng een reden om gewoon lekker in een pannetje te roeren  :P

Ik ben benieuwd wat Jacques hierover te zeggen heeft, want ik heb zelf ook maar wat aangeklooid vandaag met mijn neipa (perlator losgedraaid, voorzichtig de maisch roeren, etc.). Maar bij neipa's gaat het weer vooral om oxidatie van de hopbestanddelen zo heb ik begrepen. En dan wil je gist ook nog zuurstof hebben..

Lees je mee Jacques?  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2021 22:57 u »
"Aerate" klinkt dan wel weer als actief beluchten terwijl het hier gaat om ongewenste zuurstofinslag door het brouwproces. Ng een reden om gewoon lekker in een pannetje te roeren  :P

Ik ben benieuwd wat Jacques hierover te zeggen heeft, want ik heb zelf ook maar wat aangeklooid vandaag met mijn neipa (perlator losgedraaid, voorzichtig de maisch roeren, etc.). Maar bij neipa's gaat het weer vooral om oxidatie van de hopbestanddelen zo heb ik begrepen. En dan wil je gist ook nog zuurstof hebben..

Lees je mee Jacques?  ;D

Ik heb dit topic net gelezen.  :)

Tijdens studiedagen voor professionele brouwerijen die ik bezocht heb is keer op keer op gehamerd dat zuurstof opname gedurende de het gehele brouwproces voorkomen moet worden met uitzondering van het beluchten van het afgekoelde wort vlak voor de vergisting. En ook dat hoort beperkt uitgevoerd te worden. Beter is het wat meer gist te enten en een propagatietank te hebben waarin uitgebreid belucht wordt.

Er is algemene consensus over het feit dat zuurstofopname na de vergisting in alle gevallen voorkomen moet worden. Dat leidt tot klassieke oxidatiesmaakjes zoals papierachtig, kartonachtig, leerachtig en sherry-achtig.

Zuurstofopname voor het koken kan leiden tot een donkere kleur van je bier en voor de vorming van toffe en amandel smaakjes. Bij sommige bierstijlen is dat geen probleem voor andere wel. Bij sommige brouwerijen met oude brouwapparatuur is het een onderdeel van de smaak van de bieren van die brouwerijen.

Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/4vQFCvGmuD/

Voor het brouwen van een frissmakend bier zoals een NEIPA doe je er goed aan oxidatie zo veel mogelijk uit te sluiten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2021 23:13 u »

Het lijkt een flauwe vraag, maar, wat is je doel?

In z'n algemeenheid, hoe later je in het proces zit hoe meer van invloed zuurstof is. Charly Bamforth stelt zelfs dat het voor een brouwerij volstrekt zinloos is om ergens iets in de keten aan oxidatie te doen als je niet het afvullen volledig op orde hebt.

Verder is het een zaak van balans, aan de warme zijde neem je minder zuurstof op, maar is de reactiesnelheid wel weer groter.

Ten slotte, het wordt pas van belang als je rotatie te laag is.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 12-04-2021 23:22 u »
In z'n algemeenheid, hoe later je in het proces zit hoe meer van invloed zuurstof is. Charly Bamforth stelt zelfs dat het voor een brouwerij volstrekt zinloos is om ergens iets in de keten aan oxidatie te doen als je niet het afvullen volledig op orde hebt.

Dat is n van de lessen die ik geleerd heb van mijn Brand avontuur. Bij het bottelen kan een perfect gebrouwen bier volledig verprutst hield het hoofd van de bottelarij mij voor. De gevolgen van oxidatie aan de koude kant van het brouwproces zijn vele malen groter dan die aan de warme kant. Neemt echter niet weg dat als je een zuiver en fris smakend bier wilt brouwen je ook aan de warme kant moet oppassen voor oxidatie.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 12-04-2021 23:46 u »
HCharly Bamforth stelt zelfs dat het voor een brouwerij volstrekt zinloos is om ergens iets in de keten aan oxidatie te doen als je niet het afvullen volledig op orde hebt.
Geldt dat dan voor bier wat zonder gist gebotteld wordt of met gist of beide. En hoe zit het dan met zuurstof verbruik tijdens de hergisting op de fles en de oxidatie snelheid voordat die zuurstof op is?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #16 Gepost op: 13-04-2021 07:48 u »
Geldt dat dan voor bier wat zonder gist gebotteld wordt of met gist of beide. En hoe zit het dan met zuurstof verbruik tijdens de hergisting op de fles en de oxidatie snelheid voordat die zuurstof op is?

Die vraag heb ik je al eerder beantwoord Hans. Oxidatie gaat sneller dan wat gist aan zuurstof kan opnemen. Flessengisting geeft je in deze geen voordeel tot een gefilterd bier.

Flessengisting kan wel betekenen dat de oxidatieproducten gemetaboliseerd worden tot iets anders. Het is een oude brouwers truc om een geoxideerde batch te blenden over  meerdere batches nog actief gistend jongbier. Er is wel een groot verschil, flessengisting is veel minder actief en met een veel lagere celdichtheid.

Kortom, je kunt beter investeren in blingbling afvullers dan in blingbling brouwautomaten. Helaas ben je voor een mooie halfautomaat afvuller een paar duizend euro kwijt en dan heb je nog niet eens voor vacum.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2021 09:39 u »
Helaas ben je voor een mooie halfautomaat afvuller een paar duizend euro kwijt en dan heb je nog niet eens voor vacum.

Ingo
Dat klopt. Dat antwoord over oxidatiesnelheid heb je al eens gegeven, maar zou wel eens de onderbouwing daarvan willen zien met metingen of verwijzing naar onderzoek.

Als je een CO2 cilinder hebt kun je het flesje voor het vullen makkelijk met koolzuur vullen of in ieder geval vullen met een dun pijpje vanaf de bodem. Dat voorkomt zuurstof inslag door belletjes. En vullen tot 1 cm onder de dop en evt iets bedenken waarmee je onder volledige koolzuuratmosfeer vult.
Dat hoeft voor amateur niet duur te zijn om te maken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 13-04-2021 10:10 u »
Dat klopt. Dat antwoord over oxidatiesnelheid heb je al eens gegeven, maar zou wel eens de onderbouwing daarvan willen zien met metingen of verwijzing naar onderzoek.

Als je een CO2 cilinder hebt kun je het flesje voor het vullen makkelijk met koolzuur vullen of in ieder geval vullen met een dun pijpje vanaf de bodem. Dat voorkomt zuurstof inslag door belletjes. En vullen tot 1 cm onder de dop en evt iets bedenken waarmee je onder volledige koolzuuratmosfeer vult.

Ik denk dat er nu bij jou al heel veel radertjes in je hoofd draaien, hoe je dit kunt fabriceren ;)

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-04-2021 11:11 u »

Elders op internet zie je veel dat men vult vanaf een vat met een simpel tegendrukvullertje gemaakt van een pijpje met een siliconen/rubber stop. Vaak zit op de kant-en-klare varianten op de markt een mechanisme waarmee je eerst een stootje CO2 kan geven zodat  je met een fles vol CO2 begint.

Wat ik dan altijd weer denk... zodra je het vulpijpje verwijdert trek je toch echt omgevingslucht in het flesje. Dus helemaal zuurstofvrij zal het niet zijn. Daar zie ik zo nog geen oplossing voor, en weet eerlijk gezegd niet echt of dat nodig is. Sommige brouwers lijken echt panisch te zijn voor elke molecuul zuurstof, maar daar kan ik de zin/onzin niet van beoordelen.

Edit - nu ik het post bedenk ik me dat dit niet echt meer bij de originele vraag over zuurstofinslag tijdens het maisschen hoort.   

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #20 Gepost op: 13-04-2021 11:52 u »
Wat ik dan altijd weer denk.. zodra je het vulpijpje verwijdert trek je toch echt omgevingslucht in het flesje. Dus helemaal zuurstofvrij zal het niet zijn.

Het bier in het flesje iets laten opschuimen. Dit kan met een dun waterstraaltje, een kleine CO2 injectie of met een piezo buzzer tegen de fles.

Zuurstof inslag tijdens het maischen kun je deels voorkomen door niet of nauwelijks te roeren. Net voldoende roeren tijdens het inmaischen en dan niet meer. Aan het kaf en de moutdeeltjes hechten zich microscopisch kleine luchtbelletjes. Als je stevig roert maak je die kapot en zet je de zuurstof vrij. Als amper roert blijven die belletjes gedurende het gehele maischproces in tact. Je ziet dan ook dat de mout en het kaf veel minder naar de bodem zakken. Wat weer een veel mooier filterbed oplevert.

Het is eigenlijk simpel. Hoe minder je doet, hoe beter het wordt. Een voorbeeld daarvan, bij de grote lokale decoctie brouwerij zijn de buizen voor het wort transport zodanig gebogen en gelegd dat er minimale afschuifkrachten optreden (shear) omdat zelfs dat van invloed is. Vertaald naar hobbybrouwen, minimaal roeren, niet pompen, zachtjes koken, alles lekker langzaam.

Vergelijk het met de "ideale versterker is de rechte draad" in de elektronica. Het voegt niets toe en het neemt niets weg. Complexiteit hoort niet in de lijn van het proces, het mag wel in de periferie.

Ingo

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 13-04-2021 11:57 u »
Allen bedankt voor de antwoorden en ook weer nieuwe vragen die hieruit zijn voorgekomen in het topic die niet geheel voor tijdens het maischen zijn maar wel interessant om te lezen.

Gister was mijn sproeikop binnen gekomen die ik een tijd terug had besteld voor een ander doeleind en gelijk een simpele opstelling mee gemaakt. Vanmorgen vroeg gestart met een simpel recept voor een cream ale en de sproeikop gebruikt.
Het staat momenteel te koelen om zo meteen het gistvat in te gaan dus ben benieuwd. Volgens Jacques zou de kleur donkerder kunnen zijn, hier heb ik geen problemen mee maar ben wel benieuwd of ik iets van de toffe en amandel smaak ga herkennen zodra hij uitvergist is.

Verder is mij nu al een ding opgevallen qua rendement, normaal zit ik met mijn Easybrew30 en af en toe roeren tijdens maischen zo rond de 70% nu heb ik alleen na storten 5 a 10 minuutjes geroerd en verder niet en kom ik op een rendement van 82% uit. Verder is er in de installatie niks gewijzigd. Kan het hogere rendement in het gebruik van een sproeikop zitten of is het iets anders?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 13-04-2021 18:25 u »
Ik denk dat er nu bij jou al heel veel radertjes in je hoofd draaien, hoe je dit kunt fabriceren ;)
Wat ik nu al doe is bottelen met een dun pijpje op de bodem en vullen tot 1 cm onder de rand. Voorlopig vind ik dat wel voldoende. CO2 erbij halen is me wat te omslachtig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 13-04-2021 22:06 u »

Een zuurstofmeting in de kopruimte zegt niet zo veel. Je weet door zo'n meting niet of de zuurstof verbruikt is door de gist of door het chemisch binden van zuurstof aan stoffen die zijn opgelost in het bier...

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #24 Gepost op: 13-04-2021 22:12 u »
Hoeveel je voorkomt aan de warme kant hoe meer marge je hebt aan de koude kant

En tijdens vullen is wel een kritiek punt in bierbrouwproces gevoelig...

Tags: