Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eindkleur giststarter gemaakt met moutextract poeder dark  (gelezen 1017 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Eindkleur giststarter gemaakt met moutextract poeder dark
« Gepost op: 26-04-2021 10:16 u »
Ik heb verleden de stoute schoenen aangetrokken en besloten om - voor de eerste keer - zelf Westmalle gist op te kweken in een flesje (of correcter: in twee flesjes Westmalle dubbel) en er een giststarter van te maken.
Tot nog toe heb ik alleen met korrelgist vergist, maar eens moet de eerste keer zijn.
Ik heb keurig de in dit forum gemelde stappen doorlopen: residu in twee flesjes met recente datum laten zitten, per flesje 15 cl gekookt water met daarin opgelost 15 gram MEP Dark (57 EBC), waterslot op de flesjes en regelmatig schudden.
Als snel kwam er activiteit. Na twee dagen heb ik vrijdagavond jl. de inhoud van n flesje in een karaf gegoten en aangevuld met nog eens een mengsel van 30cl water/30 gram MEP Dark (gekookt). Vervolgens de karaf op mijn nieuw aangeschafte magneetroerder gezet met aluminiumfolie als afsluiting van de karaf.
We zijn nu ruim tweeneenhalve dag verder, maar de kleur is weliswaar iets lichter geworden, maar nog lang niet de koffiemelk kleur die het uiteindelijk zou moeten krijgen (zoals Jacques dat zo mooi formuleert). Zie foto.

Nu mijn vraag: heeft mijn keuze voor donkere MEP (EBC 57) invloed op de eindkleur? Met andere woorden: kan de starter door het gebruik van een donker extract nooit zo licht worden als koffiemelk?
Of heeft dat geen invloed en moet ik gewoon nog meer geduld hebben? En zo ja: hoeveel geduld? De karaf wordt niet verwarmd en niet belucht... (ik begin met de meest eenvoudige versie).

Het andere flesje staat overigens nog mooi te pruttelen op 15 cl donker wort. Daar is in ieder geval behoorlijk wat activiteit.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Eindkleur giststarter gemaakt met moutextract poeder dark
« Reactie #1 Gepost op: 27-04-2021 00:16 u »
Als je donkere moutextract poeder hebt gebruikt zal de kleur van je starter een stuk donkerder zijn dan met lichte moutextract...

Je moet vooral kijken naar de kleurverandering. Als de starter een stuk lichter van kleur is geworden is het goed. De gistcellen kaatsen dan het licht terug.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-04-2021 09:07 u »
Helder. Dat vermoedde had ik al, Jacques.
Daarom heb ik het gistermiddag voor de zekerheid maar van de magneetroerder gehaald en koud gezet. Bijna drie dagen op de roermagneet lijkt mij wat te veel van het goede, met grote kans op uitputting van de gevormde gistcellen. Klopt dat?
Nader: Zojuist (na circa n dag in de koelkast) de vloeistof boven het gistresidu afgegoten en geproefd. Er zitten totaal geen suikers meer in. Dat had ik ook wel verwacht. Maar ik proefde ook een klein zuurtje. Is dat het normale zuurtje dat bier heeft na vergisting? Het was beslist geen azijnachtig zuur, maar wel duidelijk een licht zuurtje. Is dat normaal?
(Overigens best leuk om zo een beetje proefondervindelijk het een en ander uit te proberen...)

Inmiddels staat de inhoud van het tweede flesje te draaien met een halve liter extra wort.
Dat begint al een stuk lichter te worden. Waar moet ik ongeveer op rekenen? Maximaal 24 uur draaien (voor circa 20 cl deels vergist wort uit het flesje en circa 60 cl verse wort)?
Nader: Na 19 uur draaien heb ik ook deze van de magneetroerder gehaald. Het was een stuk lichter van kleur en ik zag veel deeltjes zweven. Staat nu koel.
De afgegoten gist van het eerste flesje heb ik weer gemengd met 25 cl wort en opnieuw op de magneetroerder. Het zijn kleine stapjes, maar zo hoop ik uiteindelijk toch genoeg bruikbaar gist te krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27-04-2021 21:35 u »
Een starter is altijd wat zuur als deze is uitgegist. Dit komt door de aanmaak van organische zuren door de gist.

Hoelang het duurt dat een starter klaar is, is lastig te zeggen. Dat ligt aan de grootte van de starter, de zwaarte van het wort, de temperatuur, het aantal gistcellen en de vitaliteit van de gist.
Vandaar het advies om te kijken naar de kleurverandering. Als je ziet dat de starter ten einde loopt plaats je een waterslot. Wanneer het waterslot minder actief wordt is dat ook een teken dat de starter klaar is.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2021 11:07 u »
Opnieuw helder, Jacques. Dank.
Ik heb nu ook de starter van het tweede flesje na twee dagen in de koeling afgegoten om nieuw wort bij te voegen.
Het afgegoten wort smaakte wezenlijk anders dan het zurige afgietsel van de eerste. Voller, minder zuur.
Ik vermoed dat ofwel nog niet alle suikers waren opgesmikkeld, ofwel de suikers zijn vergist naar alcohol.

In dat laatste geval komt dat mogelijk door gebrek aan zuurstof doordat de fles teveel was afgesloten door het aluminiumkapje?
Ik heb de fles nu opnieuw op de magneetroerder staan met een halve liter vers wort (10% Dark MEP).
Dit keer heb ik een medisch mondkapje op gebonden, in de hoop dat er meer gasuitwisseling zal zijn. Dat lijkt te werken want ik ruik nu duidelijk een koolzuurgeurtje boven de fles (misschien ook een klein beetje putlucht, daar ben ik nog niet helemaal uit - maar dat kan goed passen bij de Westmalle gist).
Bijkomend voordeel is mogelijk dat ik kan ruiken wanneer de suikers op zijn...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2021 17:34 u »
In dat laatste geval komt dat mogelijk door gebrek aan zuurstof doordat de fles teveel was afgesloten door het aluminiumkapje?

Omdat als het goed is het aluminiumkapje vrij losjes over de Erlemeyer ligt komt er zuurstof bij je wort.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-05-2021 13:42 u »
Het leek allemaal goed te komen. Ik heb redelijk wat gist kunnen opkweken. Misschien wel iets t veel voor mijn batch.
Gisteren gebrouwen. Ik heb opzettelijk het aantal liters beperkt gehouden om voldoende kopruimte te hebben (Westmalle-gist...).
15 liter met een sg van 1086, naast mout circa 18% suiker (donkere candi syrup).
Al binnen twee uur zag ik actie in het waterslot bij een starttemperatuur van 25 C.
Omdat ik - gezien de grote schuimontwikkeling van deze gist - de eerste keer niet te warm wilde vergisten, ben ik direct gaan koelen richting 20 C.
Maar al snel viel dit niet mee omdat de warmteontwikkeling in het vat (de gist werd al snel zr actief) het koelen compenseerde (terwijl mijn koelkast op de hoogste stand stond).
Ondertussen zag ik het schuim ondanks de grote kopruimte (15 liter op een 25 liter vat) angstvallig dicht richting deksel gaan.
Uiteindelijk is het gisteravond gelukt op de  20 C te komen zonder schuim in mijn waterslot.

Vannacht en vanochtend heeft 'ie lekker staan doorbubbelen zonder problemen. Wel veel water uit mijn waterslot gegooid...
Ik dacht dat ik het zo wel redelijk onder controle had. Maar wat schept mijn verbazing toen ik zojuist zag dat 'ie er alsnog een behoorlijk rotzooitje van had gemaakt: mijn waterslot helemaal vol met schuim, het kapje eraf geknald, tegen de bovenkant van mijn koelkast en een laag smurrie op mijn vergistingsvat.

Zojuist de boel een beetje schoon gemaakt en een nieuw schoon waterslot erin geprikt, maar al direct liep die ook half vol met schuim.
Het gist gedraagt zich grillig: soms gebeurt en even helemaal niets en dan ineens start 'ie met een enorme power.
Is dit bekend van de Westmalle-gist? Is dit okay? Of moet ik actie ondernemen (als zou ik zo gauw niet weten welke actie...)?

Ik ben nu niet (meer) in de positie (qua materialen) om een blow off te maken...

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-05-2021 19:27 u »
Ja die 2 heftige schuimperiodes zijn herkenbaar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 08-05-2021 22:00 u »
Het leek allemaal goed te komen. Ik heb redelijk wat gist kunnen opkweken. Misschien wel iets t veel voor mijn batch.
Gisteren gebrouwen. Ik heb opzettelijk het aantal liters beperkt gehouden om voldoende kopruimte te hebben (Westmalle-gist...).
15 liter met een sg van 1086, naast mout circa 18% suiker (donkere candi syrup).
Al binnen twee uur zag ik actie in het waterslot bij een starttemperatuur van 25 C.
Omdat ik - gezien de grote schuimontwikkeling van deze gist - de eerste keer niet te warm wilde vergisten, ben ik direct gaan koelen richting 20 C.
Maar al snel viel dit niet mee omdat de warmteontwikkeling in het vat (de gist werd al snel zr actief) het koelen compenseerde (terwijl mijn koelkast op de hoogste stand stond).
Ondertussen zag ik het schuim ondanks de grote kopruimte (15 liter op een 25 liter vat) angstvallig dicht richting deksel gaan.
Uiteindelijk is het gisteravond gelukt op de  20 C te komen zonder schuim in mijn waterslot.

Vannacht en vanochtend heeft 'ie lekker staan doorbubbelen zonder problemen. Wel veel water uit mijn waterslot gegooid...
Ik dacht dat ik het zo wel redelijk onder controle had. Maar wat schept mijn verbazing toen ik zojuist zag dat 'ie er alsnog een behoorlijk rotzooitje van had gemaakt: mijn waterslot helemaal vol met schuim, het kapje eraf geknald, tegen de bovenkant van mijn koelkast en een laag smurrie op mijn vergistingsvat.

Zojuist de boel een beetje schoon gemaakt en een nieuw schoon waterslot erin geprikt, maar al direct liep die ook half vol met schuim.
Het gist gedraagt zich grillig: soms gebeurt en even helemaal niets en dan ineens start 'ie met een enorme power.
Is dit bekend van de Westmalle-gist? Is dit okay? Of moet ik actie ondernemen (als zou ik zo gauw niet weten welke actie...)?

Ik ben nu niet (meer) in de positie (qua materialen) om een blow off te maken...

Dat is inderdaad een bekend verschijnsel. De gistcellen van de Westmalle gist vormen een netwerkwerk waarin koolzuurbellentjes vastgehouden worden. Hierdoor ontstaat een zogenaamd gistdek. Er zijn meer gisten die dit doen maar gist van Westmalle doet het wel vrij extreem.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-05-2021 11:41 u »
Inmiddels provisorisch toch een blow off geknutseld door een stuk tuinslang aan mijn waterslot te verbinden, want er was geen houden meer aan.
Normaal gesproken is mijn gistemmer hermetisch gesloten, maar nu perste het schuim langs en door alle mogelijke randen en openingen naar buiten...
Blow off helpt zeker wat. Ik heb hem zojuist weer uit elkaar gehaald en schoongespoeld.

Hoe lang blijft die schuimontwikkeling doorgaan?
En blijft het schuimdek intact (zodat overhevelen erg lastig gaat worden). Of verdwijnt het vanzelf weer aan het einde van de vergisting?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 09-05-2021 12:01 u »
Hoe lang blijft die schuimontwikkeling doorgaan?
En blijft het schuimdek intact (zodat overhevelen erg lastig gaat worden). Of verdwijnt het vanzelf weer aan het einde van de vergisting?

Dat kan wel een paar dagen duren. Met de tijd zakt de gist naar beneden. Een beetje schudden helpt om de gevangen koolzuurbelletjes kwijt te raken.

Tags: