Bottelsuiker doseren met automatisch hervullende injectiespuit

Gestart door Derp, 11-04-2021 14:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derp

Heb gister voor het eerst suiker gedoseerd per flesje met een vaccinatiespuit die ook voor vee gebruikt wordt. Werkt wat mij betreft ideaal dus wilde deze tip graag meegeven. Ik heb in het archief al een paar keer gelezen dat anderen dit gebruiken maar je hoort het niet veel. Je kunt het ding instellen op 1-5ml en zoals je op onderstaande link kunt zien vult ie zichzelf razensnel weer. Hierdoor kan ik  zonder gepruits met suiker, suikerklontjes of injectiespuitjes, en zonder een extra overheveling naar een bottelvat direct bottelen, gegeven dat ik het gistvat een paar dagen op 3 graden koel waardoor alle sediment wegzakt. Ik heb deze batch los gekoudhopt met pellets en alsnog geen enkel sediment.

Had een mixje gemaakt van 300 water + 150 g suiker (wat een volume van 400ml gaf), waardoor 5 ml in een 0.3 L flesje op 1.875 g suiker per 0.3 l = 6.25 gram suiker/liter kwam. Het mixje was totaal niet stroperig, Volgende keer maak ik hem nog iets dikker zodat ik 1 ml per 0.1 liter kan doseren en dus in 0.5 liter flessen simpelweg 5 ml suikeroplossing kan doen.

Zie hier hoe het in zijn werk gaat:


Niet slecht voor een eerste keer zou ik zeggen. Wat ik volgende keer anders zou doen is een spuitje suikerwater in het flesje voordat ik deze met bier vul. Zo hou ik de juiste kopruimte aan, die was nu wat klein. Ook spuit ik op die manier minder zuurstof in dan ik nu deed. Weer wat geleerd. Begin nu een aardig efficiënt systeem voor bottelen te hebben:
  • Na drinken fles direct spoelen en op de kop uitlekken (met koud water, warm zou beter zijn maar in mijn keuken duurt het even voor het water warm is)
  • Flessen met label steek ik in de vaatwasser om af te weten (ja, sommige mensen beweren dat dit slecht is voor schuimhoudbaarheid, maar heb daar eigenlijk nooit wat van gemerkt en het scheelt veel ontlabelwerk)
  • Volgende ochtend flessen op de flessenboom in de schuur, geef ze 2-3 pompjes met de flessenspoeler met star-san die bovenop de flessenboom staat en steek soortgelijke flessen bij elkaar op de flessenboom want dat is makkelijk voor de hoogte bij het kroonkurken
  • Koel het vergistingsvat een paar dagen voor het bottelen terug naar 3 graden zodat eea bezinkt
  • Op botteldag: maak bovenstaand suikermixje en doe deze in een halve liter fles, vervang Star San in de flessenspoeler op de boom, maak bottelpijpje schoon met Star San
  • Simpelweg flessen van de boom 2-3 pompjes Star San geven, spuitje suikerwater erin, afvullen, kroonkurk uit een bakje Star San erop leggen, hele werkbank vol zetten met flessen en dan allemaal tegelijk de kroonkurk erop

Nu nog een efficiënte manier vinden om dat suikerspuitje te geven. Ik denk dat ik even een standaardje voor die spuit moet maken zodat ik hem makkelijk grijp, en iets zodat de fles suikerwater niet makkelijk omvalt.

Snelbier

Citaat van: Derp op 11-04-2021  14:35 uHeb gister voor het eerst suiker gedoseerd per flesje met een vaccinatiespuit die ook voor vee gebruikt wordt.
Derp, kan je aangeven wat dit ongeveer kost en/of waar verkrijgbaar?
Ik houd het zelf bij een losse bottel-emmer, maar ik denk dat velen gelukkig zullen worden van jouw oplossing.
Groet,  Snelbier.

Derp

Citaat van: Snelbier op 11-04-2021  16:40 uDerp, kan je aangeven wat dit ongeveer kost en/of waar verkrijgbaar?
Ik houd het zelf bij een losse bottel-emmer, maar ik denk dat velen gelukkig zullen worden van jouw oplossing.
Groet,  Snelbier.
Ongeveer € 15 via AliExpress maar ik vermoed dat Nederlandse winkels die iets met vee doen het ook hebben.

Ali link:
https://a.aliexpress.com/_vNXNJ5

Jan de Graaff

Ik gebruik exact dezelfde spuit en methode als Derp. Ideaal. Ik ben er erg tevreden over.
En wanneer ik bottelgist wil gebruiken, doe ik deze in de suikeroplossing en laat het geheel dan nog eens 30 tot 45 minuten staan om goed te mengen (Wel nadat de suikeroplossing is afgekoeld; ik begin met kokend water om het oplossen van de suiker te vergemakkelijken.)

Voor de suikeroplossing zelf gebruik ik nog weleens de excel die mede-forummer DJF3 heeft gemaakt.
Die is hier op zijn brouwblog met begeleidende uitleg te vinden en te downloaden. Altijd handig om de verhoudingen weer goed te hebben... Zeker als je bijvoorbeeld een tripel hebt die je met 9 g/l (ipv 6 g/l) wil bottelen.

PiWi

Ziet er interessant uit. 2 vragen:
1) Hoe komt de suikeroplossing in de spuit? wordt dat aangezogen?
2) Wat is de diameter van de slang die op die spuit moet?

Bedankt alvast.

Derp

Citaat van: PiWi op 12-04-2021  11:46 uZiet er interessant uit. 2 vragen:
1) Hoe komt de suikeroplossing in de spuit? wordt dat aangezogen?
2) Wat is de diameter van de slang die op die spuit moet?

Bedankt alvast.
Ja, was een beetje donker in de schuur maar er zit onderaan een slangetje. Ik heb het suikerwater gekookt en in een schone 0.5 L bierfles gedaan waar dat slangetje in gaat.

Poeh.. wil hem wel voor je nameten als het nodig is (moet ik ff mijn schuifmaat voor optrommelen) maar het slangetje zat erbij dus als het is om het slangetje te bestellen dan hoef je daar geen rekening mee te houden.

Jaap W

Ook te krijgen via AMAZON.nl, zoeken op Hylotele Veespuit 5 ml. 18,19 euro, gratis verzending. :biersmile:

Rinus

Citaat van: Jaap W op 12-04-2021  12:59 uOok te krijgen via AMAZON.nl, zoeken op Hylotele Veespuit 5 ml. 18,19 euro, gratis verzending. :biersmile:
GRATIS bezorging: 30 apr - 11 mei Dus dan kan je net zo goed via Ali bestellen

Ik heb zojuist deze besteld https://nl.aliexpress.com/item/4000270178535.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.20924c4dZ615na

Omdat ik dit ook wil gaan proberen.
Ik gebruikt nu altijd (riet) suiker klontjes die ik van te voren in de lege flesjes doe (passsen niet altijd even lekker dus wel gedoe), maar ik heb vandaag ook op het forum gelezen dat doordat dit niet altijd goed oplost gushers kan geven.
Wat ik wel merk is veel schuimvorming tijdens het bottelen, dus wellicht ook verlies van koolzuur?

Derp

Citaat van: Jaap W op 12-04-2021  12:59 uOok te krijgen via AMAZON.nl, zoeken op Hylotele Veespuit 5 ml. 18,19 euro, gratis verzending. :biersmile:
Kijk, das handig! Komt zo te zien wel alsnog uit China en deze versie lijkt degene te zijn waar je zo'n ampul op moet drukken, niet met een slangetje zoals ik heb. Denk niet dat er 400-500 ml ampullen zijn en weet eigenlijk sowieso niet hoe dat precies zit met de hervulbaarheid van die dingen.

thepsych

Heel goed idee. Heb vaker bij laboratoriumspullen gekeken maar was veel te duur. Dit lijkt betaalbaarder.  De link overigens naar de Aliexpres is een spuit met minimaal 10 ml. Lijkt me niet handig. Ik ga hier zeker eens verder naar kijken. Nu doe ik het met een spuitje van 5 ml dat ik verdeel over twee flesjes. Ik  maak een suikeroplossing voor een keer of drie die ik in de koelkast bewaar. Lijkt me dat 5 ml suikeroplossing echt wat veel is alleen ik vrees dat de bestaande spuiten gaan voor 1-2 of 5 ml of kun je ook iets er tussen in instellen. Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het rubber van de zuiger zich houdt. Bij gewone spuitjes gaat het  nog wel eens vastzitten. Maar al met al een mooi idee om eens verder naar te kijken.

https://www.schippers.nl/eco-matic-injectiespuit-slangaansluiting-M1301803.html   ik zie dat deze spuit traploos is in te stellen. Misschien kan dat ook met die voedingsspuit van Aliexpress.

Rinus

Citaat van: thepsych op 12-04-2021  14:58 uHeel goed idee.Heb vaker bij laboratoriumspullen gekeken maar was veel te duur. Dit lijkt betaalbaarder.  De link overigens naar de aliexpres is een spuit met minimaal 10 ml. Lijkt me niet handig. Ik ga hier zeker eens verder naar kijken. Nu doe ik het met een spuitje van 5 ml dat ik verdeel over twee flesjes. Ik  maak een suikeroplossing voor een keer of drie die ik in de koelkast bewaar. Lijkt me dat 5 ml suikeroplossing echt wat veel is alleen ik vrees dat de bestaande spuiten gaan voor 1-2 of 5 ml of kun je ook iets er tussen in instellen. Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het rubber van de zuiger zich houdt. Bij gewone spuitjes gaat het  nog wel eens vastzitten. Maar al met al een mooi idee om eens verder naar te kijken.
De spuit is instelbaar en de slangaansluiting zie je op de foto onder het handvat zitten.
Deze uitvoering lijkt mij vanwege zijn ronde vorm ook nog eens handiger op een statief te monteren.

thepsych

Instelbaar is wel nodig. ik zou dan gaan voor 2,5 ml wat ik nu gewend ben. Wel moet de hygiene in acht genomen worden. een injectiespuitje is wat makkelijker. Ik bottel per keer een flesje op 30-40. Wat is de ervaring met schoonmaken van dit soort dingen?

Derp

Citaat van: thepsych op 12-04-2021  14:58 uHeel goed idee.Heb vaker bij laboratoriumspullen gekeken maar was veel te duur. Dit lijkt betaalbaarder.  De link overigens naar de aliexpres is een spuit met minimaal 10 ml. Lijkt me niet handig. Ik ga hier zeker eens verder naar kijken. Nu doe ik het met een spuitje van 5 ml dat ik verdeel over twee flesjes. Ik  maak een suikeroplossing voor een keer of drie die ik in de koelkast bewaar. Lijkt me dat 5 ml suikeroplossing echt wat veel is alleen ik vrees dat de bestaande spuiten gaan voor 1-2 of 5 ml of kun je ook iets er tussen in instellen. Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het rubber van de zuiger zich houdt. Bij gewone spuitjes gaat het  nog wel eens vastzitten. Maar al met al een mooi idee om eens verder naar te kijken.

https://www.schippers.nl/eco-matic-injectiespuit-slangaansluiting-M1301803.html   ik zie dat deze spuit traploos is in te stellen. Misschien kan dat ook met die voedingsspuit van Aliexpress.

Degene die Rinus hierboven linkt is inderdaad min 10 ml. Degene die ik link gaat van 1-5ml.

Ga mijn suikermengseltje proberen aan te passen zodat ik gewoon 1ml per .1L kan toevoegen. Handig, want ik vul verschillende groottes flessen door elkaar. Da's ook wel mooi aan dit ding.

Derp

Citaat van: thepsych op 12-04-2021  15:08 uInstelbaar is wel nodig. ik zou dan gaan voor 2,5 ml wat ik nu gewend ben. Wel moet de hygiene in acht genomen worden. een injectiespuitje is wat makkelijker. Ik bottel per keer een flesje op 30-40. Wat is de ervaring met schoonmaken van dit soort dingen?

Heb hem pas één keer gebruikt. Van tevoren heb ik er wat keren starsan doorheen gepompt en naderhand weer. Daarna heb ik hem uit elkaar geschroefd en afgespoeld. Je kan het ding helemaal uit elkaar schroeven. Pas wel op, er zitten veertjes, rubbertjes en een klein balletje in, die moet je niet kwijtraken.

Rinus

Citaat van: Derp op 12-04-2021  15:23 uDegene die Rinus hierboven linkt is inderdaad min 10 ml. Degene die ik link gaat van 1-5ml.
Ik weet het ook niet zeker, maar hij lijkt mij max. 10ml (ik zie namelijk wel een stelmoer)

Derp

Citaat van: Rinus op 12-04-2021  15:32 uIk weet het ook niet zeker, maar hij lijkt mij max. 10ml (ik zie namelijk wel een stelmoer)
Nu je het zegt, lijkt inderdaad verstelbaar. Je gaat het meemaken als ie over een paar weken binnen is! :)

Arjen1969

Ik vind het mooi om te zien, maar persoonlijk wel veel gedoe voor iets eenvoudigs. Wat is er mis met het oplossen van de bottelsuiker in steriel water in de juiste verhouding en toevoegen aan je bottelvat? Aan de andere kant, het is en blijft hobby voor iedereen dus wel leuk om te zien.

Snelbier

Citaat van: Arjen1969 op 12-04-2021  16:39 uIk vind het mooi om te zien, maar persoonlijk wel veel gedoe voor iets eenvoudigs. Wat is er mis met het oplossen van de bottelsuiker in steriel water in de juiste verhouding en toevoegen aan je bottelvat? Aan de andere kant, het is en blijft hobby voor iedereen dus wel leuk om te zien.
Bottelvat blijft een optie, doe ik zelf ook. Anderen slaan een hevelstap over en bottelen direct uit gistvat of CCT. Laatste groep lijkt te stijgen..
Proost,  Snelbier

Derp

Citaat van: Arjen1969 op 12-04-2021  16:39 uIk vind het mooi om te zien, maar persoonlijk wel veel gedoe voor iets eenvoudigs. Wat is er mis met het oplossen van de bottelsuiker in steriel water in de juiste verhouding en toevoegen aan je bottelvat? Aan de andere kant, het is en blijft hobby voor iedereen dus wel leuk om te zien.
Jep, deed ik eerst ook, maar had zo het idee dat ik meer zuurstofinslag had (zijn ellenlange discussies over, veel zeggen dat die er bijna niet is als je het rustig via de wand in de emmer laat lopen, maar aan de andere kant heb je ook brouwers die super obsessief elk beetje zuurstof voorkomen en zelfs de kopruimte van een flesje een stootje CO2 geven).

Maar mijn grootste reden hiervoor: ik probeer tijd te sparen door geen extra hevelstap en schoonmaak van een extra emmer te hebben. Die tijdsparing is er niet als je per flesje moet rommelen met de dosering, tenzij je dus zoiets als dit doet.

Offtopic.. ik denk dat ik over een tijdje waarschijnlijk overstap op vaten. Ben mezelf al aan het ompraten om de uitgave te doen en de ruimte in de schuur te maken. :lol:

Rinus

Ik moest plotseling weer aan dit topic denken;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37086.150.html

Dat zou voor deze toepassing een ideaal apparaatje zijn?!

Derp

Citaat van: Rinus op 13-04-2021  11:28 uIk moest plotseling weer aan dit topic denken;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37086.150.html

Dat zou voor deze toepassing een ideaal apparaatje zijn?!
Zie ook deze link in het topic dat jij aangeeft: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37086.150.html

Hmmmm. :) Stel je voor dat je in 1 minuut een krat suiker doseert en dan in nog geen 4 min zo'n krat vult.. geen overhevelen en super snel klaar. Maar nu ik er wat langer over nadenk kan je dat met het vulpijpje ook. Ik heb er nu een heel kort slangetje aan zitten maar als ik die langer maak dan kan ik ook op deze manier vullen, ongeveer even snel en zonder extra apparatuur. Enige dat ik moet regelen is iets waar ik de flesjes stevig in kan zetten (krat lijkt me niet handig want ik gebruik geen beugelflessen en dan zou ik ze er weer uit moeten tillen).

Puck

Bedankt voor de reminder, stond op mijn lijstje maar nog steeds niet aangeschaft. Ik had deze methode gezien bij Brouwtv nr 14:

Derp

Citaat van: Puck op 13-04-2021  14:13 uBedankt voor de reminder, stond op mijn lijstje maar nog steeds niet aangeschaft. Ik had deze methode gezien bij Brouwtv nr 14:

Ah, leuk. Rond minuut 3 gebruikt ie hem voor volgende kijkers. Zie dat ie een afgesloten appelmoespotje heeft gemaakt, wat op zich handig is. Hij zegt dat het mengsel stroperig is maar ik denk eerlijk gezegd dat zijn potje zo goed afgesloten is dat ie vacuüm trekt en daardoor traag vult.

seed7

Citaat van: Derp op 13-04-2021  15:13 uHij zegt dat het mengsel stroperig is maar ik denk eerlijk gezegd dat zijn potje zo goed afgesloten is dat ie vacuüm trekt en daardoor traag vult.

D'r zit een luchtgaatje in het deksel. Omdat ik daar 750 ml flessen heb moest de concentratie wat hoger als normaal. Of toch dunner maken en 2x spuiten.

Ingo

Jan de Graaff

Citaat van: Derp op 13-04-2021  15:13 uHij zegt dat het mengsel stroperig is maar ik denk eerlijk gezegd dat zijn potje zo goed afgesloten is dat ie vacuüm trekt en daardoor traag vult.
Dat denk ik ook! Of een combinatie van de twee. Bij mij gaat het echt niet zo moeizaam en wat ik zag op jouw filmpje, bij jou ook niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.