Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gusher batch  (gelezen 572 keer)

Offline De Beuk zonder noot

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Gusher batch
« Gepost op: 10-04-2021 17:07 u »
Ik heb een batch gushers te pakken. Kan ik deze in een keg gieten? Rustig op druk brengen en her bottelen of is dit een no - go vanwege het bekende zuurstof probleem?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Gusher batch
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2021 19:37 u »
Dat valt denk ik wel mee want met die gushing komt ook heel veel koolzuur vrij en schuim wat de zuurstof verdrijft. Voorzichtig leeggieten langs de wand.

Offline Opaslof

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2021 20:28 u »
Interessante vraag. Maar wat bedoel je met op druk brengen? Als je de flessen langs de wand in een vat laat lopen, wat is dan de procedure voor het bottelen? Je weet immers niet of er nog restsuikers te vergisten zijn in de sap voor druk in de flessen. Dus hoe zorg je dan dat je niet opnieuw spuiters krijgt maar ook geen bier zonder prik?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2021 20:45 u »
Interessante vraag. Maar wat bedoel je met op druk brengen? Als je de flessen langs de wand in een vat laat lopen, wat is dan de procedure voor het bottelen? Je weet immers niet of er nog restsuikers te vergisten zijn in de sap voor druk in de flessen. Dus hoe zorg je dan dat je niet opnieuw spuiters krijgt maar ook geen bier zonder prik?
Bedankt voor je opmerking, ik wil het goed schudden, ik weet eigenlijk zeker dat het goed uitvergist is alleen heb ik mij waarschijnlijk vergist met het liter aantal en bottelsuiker. Ik kan nu onder druk afvullen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2021 22:20 u »
Ik zou niet gaan schudden want dan krijg je wel zuurstof. Beste kun je het in een mandfles doen en rustig een paar dagen met een waterslot erop. als het waterslot niet meer bubbelt dan is de overmatige koolzuur er wel uit.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-04-2021 23:15 u »
Ik zou niet gaan schudden want dan krijg je wel zuurstof. Beste kun je het in een mandfles doen en rustig een paar dagen met een waterslot erop. als het waterslot niet meer bubbelt dan is de overmatige koolzuur er wel uit.
Wanneer ik het in een keg doe gaat er meteen CO2 op dit laat ik er een paar keer af en daarna zou ik het schudden. Dat is het idee.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #6 Gepost op: 10-04-2021 23:50 u »
Ik hen zelfde met mijn batch omdat vrij grote batch is in 2x portie afgevuld
De eerste 27 liter geen prob. De 2e batch na 5 dagen al gushen.. ( hier zat veel meer trub door misschien dat dat scheelt..  :weetniet:

Enfin ik heb de tweede batch opnieuw geleegd in vat en staat nu alweer 2 dagen te klaren .

Straks met helft van bottelsuiker afvullen en hopen dat goed gaat..  ::)

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2021 07:42 u »
Ik hen zelfde met mijn batch omdat vrij grote batch is in 2x portie afgevuld
De eerste 27 liter geen prob. De 2e batch na 5 dagen al gushen.. ( hier zat veel meer trub door misschien dat dat scheelt..  :weetniet:

Enfin ik heb de tweede batch opnieuw geleegd in vat en staat nu alweer 2 dagen te klaren .

Straks met helft van bottelsuiker afvullen en hopen dat goed gaat..  ::)
Ik ga er in een keg druk op zetten dus opnieuw bottle suiker is niet nodig

Offline Opaslof

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2021 13:19 u »
Ik ben even nieuwsgierig hoe jouw setup werkt. Je zet er in een keg druk op, maar had ook bottelsuiker gebuikt?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2021 13:22 u »
Ik ben even nieuwsgierig hoe jouw setup werkt. Je zet er in een keg druk op, maar had ook bottelsuiker gebuikt?
O nee sorry voor de onduidelijk, ik heb deze batch gebotteld met een vulpijpje en bottelsuiker, hierna heb ik z'n tegendrukvuller gekocht. Nu kan ik mijn uitvergiste bier in een keg doen en deze carboneren en met tegendruk afvullen. Werkt goed. Dit is ook het idee om nu met deze gushers te gaan doen.

Tags: