Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bolkraan Brew Bucket demonteren en reinigen  (gelezen 1356 keer)

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Bolkraan Brew Bucket demonteren en reinigen
« Gepost op: 09-04-2021 08:30 u »
Hoi,
Ik heb een 7 Gal. SS Brew Bucket.
Enkele lacto infecties gehad dus nu para met schoonmaken  :nut:

De bolkraan van de Brew Bucket staat nog op mijn lijstje met hoofdverdachten.
Deze schijnt uit elkaar te kunnen
(https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/206717083-Can-I-break-down-the-3-8-ball-valve-for-cleaning-)

Echter de bol zelf krijg je er niet uit volgens mij?
Hoe krijg ik deze kraan nu 100% steriel?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Bolkraan Brew Bucket Demonteren en Reinigen
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2021 09:02 u »
Ik begrijp van diverse forumleden dat ze succes hebben met een ultrasoon reiniger gevuld met oxi. Je kunt de kraan in diverse standen zetten (bijvoorbeeld half open) om de vloeistof overal te laten komen. In theorie hoeft de bol er dus ook niet uit om hem toch goed te kunnen reinigen.

edit: starsan -> oxi

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #2 Gepost op: 09-04-2021 15:13 u »
Ik begrijp dat je een vermoeden hebt dat vanwege een verontreiniging een infectie is ontstaan.
Het beste is inderdaad een kraan helemaal uit elkaar te halen om deze schoon te maken.
Een andere optie is de kraan voor zover mogelijk uit elkaar te halen en de afzonderlijke onderdelen in een (grote) pan ,et water te zetten en het water aan de kook te brengen.
Laat het minimaal 15-20  minuten koken en daarna goed drogen.
Ik moet wel zeggen dat dit niet de beste methode is, maar denk dat die wel werkt.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 09-04-2021 18:13 u »
Als je denkt een infectie-probleem te hebben: Neem alles op de schop. Van voor tot achter.
Bij mij bleek een vervuild bottelpijp-mechaniek de oorzaak. Nadat ik het kreng had gesloopt cq gedemonteerd zat er een bruine vuile brij in.
Sindsdien gaat na elke vergisting ALLES uit elkaar wat los kan.  Kost wat tijd, maar bespaart veel ellende.
Succes, Snelbier

Offline Mike101

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2021 09:41 u »
Ik doe het anders.
Dompelpompje in de Bucket met een oxi oplossing en met een siliconenslang op de kraan uitgang.
Dan 15 min laten lopen en de kraan in verschillende standen zetten.

Naar mijn idee komt door de stroming alles los/mee. Werkt goed bij mij.

Offline Qlobster

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-04-2021 20:34 u »

Dit simpele Ikea bolkraantje kan je helemaal uit elkaar halen door de verticale as een klein beetje omhoog te duwen en de bol valt er daarna bijna vanzelf uit, misschien lukt dit bij je Brewbucket kraan ook wel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Bolkraan Brew Bucket demonteren en reinigen
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2021 00:33 u »
Hoi,
Ik heb een 7 Gal. SS Brew Bucket.
Enkele lacto infecties gehad dus nu para met schoonmaken  :nut:

De bolkraan van de Brew Bucket staat nog op mijn lijstje met hoofdverdachten.
Deze schijnt uit elkaar te kunnen
(https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/206717083-Can-I-break-down-the-3-8-ball-valve-for-cleaning-)

Echter de bol zelf krijg je er niet uit volgens mij?
Hoe krijg ik deze kraan nu 100% steriel?

Een optie is de kraan te vervangen door een driedelige kraan. Die hoeft niet veel te kosten.

https://www.rvspaleis.nl/fittingen/kogelkranen/352g-4-1[_]4_1

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2021 08:07 u »
Dit simpele Ikea bolkraantje kan je helemaal uit elkaar halen door de verticale as een klein beetje omhoog te duwen en de bol valt er daarna bijna vanzelf uit, misschien lukt dit bij je Brewbucket kraan ook wel.
Het is gelukt met de bolkraan. Na veel geklooi kwam de kogel / bol er uit. Het terugplaatsen is ook beetje gedoe maar lukt. Ik zou graag een makkelijker te reinigen kraan zien op dit verder prima gistvat.

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2021 08:09 u »
Een optie is de kraan te vervangen door een driedelige kraan. Die hoeft niet veel te kosten.

https://www.rvspaleis.nl/fittingen/kogelkranen/352g-4-1[_]4_1
Zou ik graag doen, maar in zo'n kraan kan ik de hevelarm (zie foto) van de brew bucket niet kwijt.
Heb wel iemand gezien op Reddit die dat met adapters en boormachine had opgelost, maar dat wordt me te ingewikkeld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2021 17:16 u »
Zou ik graag doen, maar in zo'n kraan kan ik de hevelarm (zie foto) van de brew bucket niet kwijt.
Heb wel iemand gezien op Reddit die dat met adapters en boormachine had opgelost, maar dat wordt me te ingewikkeld.

Je kunt dit oplossen met een draadnippel...
Koop ook een paar moeren om de zaak vast te zetten.

https://www.rvspaleis.nl/fittingen/draadnippel-cilindrisch/309-4-1[_]4_1

Kijk ook hier
https://www.rvspaleis.nl/fittingen/knie-45-graden-bi[-]bi
Je kunt de hevelarm vervangen door een knietje. Maar mogelijk is dat dit nodig is en kun je hem zo in de draadnippel steken.

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 11-04-2021 18:27 u »
Je kunt dit oplossen met een draadnippel...
Koop ook een paar moeren om de zaak vast te zetten.

https://www.rvspaleis.nl/fittingen/draadnippel-cilindrisch/309-4-1[_]4_1

Kijk ook hier
https://www.rvspaleis.nl/fittingen/knie-45-graden-bi[-]bi
Je kunt de hevelarm vervangen door een knietje. Maar mogelijk is dat dit nodig is en kun je hem zo in de draadnippel steken.
Ja das waar, met een knietje moet dat kunnen... Goeie tip.  Gaat dit wel werken zonder teflon tape denk je? Of moet je deze dan na elke schoonmaakbeurt tapen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 11-04-2021 21:20 u »
Ja das waar, met een knietje moet dat kunnen... Goeie tip.  Gaat dit wel werken zonder teflon tape denk je? Of moet je deze dan na elke schoonmaakbeurt tapen?

Je hebt inderdaad teflon tape nodig. Met goede reinigingsmiddelen en droog bewaren van je vergistingsvat is het niet nodig om de tape steeds te vervangen. Maar zo nu en dan vervangen van de tape is een goede actie. Omdat je last hebt van hardnekkige infectie is het goed dit steeds te doen totdat je de infectie onder controle hebt.

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2021 11:13 u »
Je hebt inderdaad teflon tape nodig. Met goede reinigingsmiddelen en droog bewaren van je vergistingsvat is het niet nodig om de tape steeds te vervangen. Maar zo nu en dan vervangen van de tape is een goede actie. Omdat je last hebt van hardnekkige infectie is het goed dit steeds te doen totdat je de infectie onder controle hebt.
Gaan we doen! 3-delige kraan is besteld. Als de Mod gelukt is zal ik foto's plaatsen.

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #13 Gepost op: 13-04-2021 10:12 u »

Sindsdien gaat na elke vergisting ALLES uit elkaar wat los kan.  Kost wat tijd, maar bespaart veel ellende.
Succes, Snelbier

Bij mij gaat na het brouwen, gisten en bottelen ook alles uit elkaar wat uit elkaar kan. Van pompen tot kranen, echt alles. Kost inderdaad wat tijd, maar een hobby kost nu eenmaal tijd. Tot nu toe gaat het nog altijd goed. :nut: :proost:

Tags: