Heb jij ooit een oude recept gemaakt? Wat vond jij ervan?
Hi Slackbrewer,
Roel Mulder's boek "Verloren Bieren" is inderdaad een schat aan informatie en heeft veel recepten van de oude type bieren die in het boek beschreven worden. Zelf heb ik al enkele malen de Bodengraven Brown Stout (een recept van rond 1850) gebrouwen met hierin het kruid Scharlei. Ik heb dit kruid in eigen tuin gekweekt en in het bier gebruikt, en het is een zeer smakelijk bier en wordt nog een keer gebrouwen dit jaar (als de slakken mijn Scharlei ten minste niet opeten, zoals verleden jaar

). Het recept gebruikt 80% gerst, 11% tarwe en 9% haver en veel kruiden, waaronder de Scharlei.
Met het brouwen van oude recepten moet je wel rekening houden met de moderne mouten, die veel beter zijn dan die uit de oude tijd. Ik heb gekozen om dezelfde hoeveelheid mout te gebruiken met als gevolg een behoorlijk hoger alcohol percentage (je kan ook minder mouten gebruiken om hetzelfde alcohol-percentage te krijgen, maar dit zal de smaak wellicht beinvloeden).
Je kunt de ingedienten en de brouw-methode/ervaringen op mijn website vinden (Google maar even op Boskoopse Huis Brouwerij)