Ouderwets hoppig bieren

Gestart door Slackbrewer, 07-04-2021 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slackbrewer

Ik woon graag in Nederland (ik kom uit Australiƫ, 9 jaar geleden) een ik wil mij verdiepe in die bier geschiedenis.

Ik heb wat gelezen, maar mensen zoals jullie zouden een hele goede bron van informatie.

Echte Poorter, oude hoppig bier (ik heb gelezen dat dat heel veel havermout waren in oude bieren, kan tussen 50% een 80%).

Ik vind jullie geschiedenis heel interessant een ik wil een stuk van 700-800 jaar meebrengen tot nu.

Heb jij ooit een oude recept gemaakt? Wat vond jij ervan?

tdp

Mocht je het nog niet gevonden hebben, zou je de website van Roel Mulder ook altijd kunnen raadplegen. Hij heeft tevens een erg mooi boek geschreven, moet het nog verder uitlezen maar hier heeft hij heel veel geschiedenis kunnen bundelen:

https://verlorenbieren.nl

PDGRRR

Ik heb geen ervaring met het brouwen van oude bierstijlen, maar ik denk dat je op de site van Witte Klavervier een hoop informatie kan vinden. Zowel op het gebied van historie als recepten.

HansSchwirtz

Citaat van: Slackbrewer op 07-04-2021  21:51 uHeb jij ooit een oude recept gemaakt? Wat vond jij ervan?
Hi Slackbrewer,
Roel Mulder's boek "Verloren Bieren" is inderdaad een schat aan informatie en heeft veel recepten van de oude type bieren die in het boek beschreven worden. Zelf heb ik al enkele malen de Bodengraven Brown Stout (een recept van rond 1850) gebrouwen met hierin het kruid Scharlei. Ik heb dit kruid in eigen tuin gekweekt en in het bier gebruikt, en het is een zeer smakelijk bier en wordt nog een keer gebrouwen dit jaar (als de slakken mijn Scharlei ten minste niet opeten, zoals verleden jaar :(). Het recept gebruikt 80% gerst, 11% tarwe en 9% haver en veel kruiden, waaronder de Scharlei.
Met het brouwen van oude recepten moet je wel rekening houden met de moderne mouten, die veel beter zijn dan die uit de oude tijd. Ik heb gekozen om dezelfde hoeveelheid mout te gebruiken met als gevolg een behoorlijk hoger alcohol percentage (je kan ook minder mouten gebruiken om hetzelfde alcohol-percentage te krijgen, maar dit zal de smaak wellicht beinvloeden).

Je kunt de ingedienten en de brouw-methode/ervaringen op mijn website vinden (Google maar even op Boskoopse Huis Brouwerij)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.