Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hop toevoegen tijdens hoofdvergisting  (gelezen 332 keer)

Offline KeesK

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hop toevoegen tijdens hoofdvergisting
« Gepost op: 07-04-2021 19:32 u »
Hoi allemaal,

Hierbij even een vraag van een beginner,

Afgelopen maandag heb ik mijn tweede brouwsel gebrouwen. Een pakket van Brewferm, De Hofnar IPA.

Voor ik begon natuurlijk de brouwsheet doorgelezen.
In de sheet staat alles keurig stap voor stap beschreven.

Schroten
18 liter water op 67 graden
Maischen 45 minuten op 62 graden, 10 minuten op 72 graden en 5 minuten op 78 graden
8 liter spoelwater op 80 graden
60 minuten koken
Hop 1 45 minuten meekoken
Hop 2 Einde Kook...

Tot zo geen probleem echter komt er als verrassing een 3e zakje hop(3) de doos. en die staat nergens beschreven.

Dan maar even zoeken op het forum en al gauw een topic gevonden met iemand die hetzelfde probleem had en dat er gebeld was met de producent/leverancier en het 3e zakje is koudhop.

Ook weer opgelost, dus ik goede moed aan het brouwen geslagen, Alles ging soepel, De verwachte SG van 1078 gehaald
koelen naar 22 graden met mijn nieuwe platenkoeler, gist en het 3e hopzakje in het gistvat en alles lekker in een kamertje op 22 graden neergezet.

Alles staat nu lekker te pruttelen, maar nu lees ik dat koudhop pas na de hoofdvergisting hoort te worden toegevoegd.
Heb ik nu een Mega Blunder begaan en zit ik straks met een ondrinkbaar bier,
Moet ik de Hop er nu uithalen of moet ik het maar gewoon laten gaan en dan zie ik wel wat en hoe het eindresultaat wordt?

Is er iemand die me hierin een advies kan geven?

Alvast dank voor de reacties

Gr Kees

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eriks

• Vol lid
Re: Hop toevoegen tijdens hoofdvergisting
« Reactie #1 Gepost op: 07-04-2021 19:38 u »
Prima drinkbaar bier!
Bij een New England ipa moet er juist altijd hop in de hoofdvergisting. Normale IPA alleen tijdens het nagisten inderdaad.
Er is zo iets wat smaak en aroma verschil dan origineel bedoelt

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 07-04-2021 19:41 u »
Ze doen de koudhop pas tegen het einde van de gisting erbij omdat de geur en smaakstoffen uit die hop door de geproduceerde koolzuur als het deels uit je gistende bier verdampen en met de koolzuur meegevoerd worden. Dus op zich geen probleem om het aan het begin van de gisting er al bij te doen, maar dan houdt je wat minder smaak en hopgeur over uiteindelijk.
Nu moet je het gewoon zo laten want alles wat je probeert eruit te halen of iets mee tedoen kan je bier alleen maar slechter maken. Het zal best nog wel smaken.

Offline KeesK

• *
« Reactie #3 Gepost op: 07-04-2021 20:20 u »
Ah super bedankt voor de reacties,
Dan laat ik alles lekker zo doorgisten.

Nog maar 3 weken 2weken en 4 dagen ;D

Gr Kees

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2021 21:14 u »
Ah super bedankt voor de reacties,
Dan laat ik alles lekker zo doorgisten.

Nog maar 3 weken 2weken en 4 dagen ;D

Gr Kees

Gist houdt zich niet aan een agenda ;) Je kan bottelen zodra de navergisting gestopt is. Het SG verandert over een dag of 4 niet tussen 2 metingen. Of als je waterslot niet meer bobbelt kan je ook bottelen, maar dan moet je wel zeker weten dat je geen lek hebt. Anders kan hij nog aan het nagisten zijn en maar je bierbommetjes

Offline KeesK

• *
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2021 21:47 u »
Gist houdt zich niet aan een agenda ;) Je kan bottelen zodra de navergisting gestopt is. Het SG verandert over een dag of 4 niet tussen 2 metingen. Of als je waterslot niet meer bobbelt kan je ook bottelen, maar dan moet je wel zeker weten dat je geen lek hebt. Anders kan hij nog aan het nagisten zijn en maar je bierbommetjes

Oke, Weer wat geleerd.... wat een heerlijke hobby is dit toch.

Ik ging uit van de tekst op het brouwfiche, welke aangeeft beslist 2 weken te wachten, dan het SG meten en na 1 week dit nogmaals te doen. Als de densiteit dan niet meer zakt kan er gebotteld worden.

Maar daarbij staat de volgende waarschuwing:  Let op: Lallemand Belle Saison gist ver door. Bottel niet te vroeg!
Verwachte einddensiteit 1.003

Maar als ik het goed begrijp kan ik dus als het waterslot niet meer bubbelt, het SG meten en als deze in de buurt van de 1.003 zit bottelen
En de tijden op het brouwfische zijn meer een richtlijn?

Gr Kees

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2021 22:08 u »
Oke, Weer wat geleerd.... wat een heerlijke hobby is dit toch.

Ik ging uit van de tekst op het brouwfiche, welke aangeeft beslist 2 weken te wachten, dan het SG meten en na 1 week dit nogmaals te doen. Als de densiteit dan niet meer zakt kan er gebotteld worden.

Maar daarbij staat de volgende waarschuwing:  Let op: Lallemand Belle Saison gist ver door. Bottel niet te vroeg!
Verwachte einddensiteit 1.003

Maar als ik het goed begrijp kan ik dus als het waterslot niet meer bubbelt, het SG meten en als deze in de buurt van de 1.003 zit bottelen
En de tijden op het brouwfische zijn meer een richtlijn?

Gr Kees

De saison kan ver doorgaan, afgelopen weekend eentje gebotteld en die zat op 1,002. Maar het blijft van een hoop factoren afhankelijk
Je recept geeft wel ongeveer aan met wat ik zeg ;) zij hebben het met een week tussen pauze meten en ik 4 dagen. Maar kijken naar je waterslot kan ook, mits zeker dat hij niet lek is (anders gist hij nog steeds maar zie je het niet)
Grote kans dat die van jou rond de 1,003 uit komt hoor. Kijk er niet raar van op als het 5 wordt of juist 1. Er zit wat marge in, afhankelijk van je brouwdag, gisting omgeving en de meet nauwkeurigheid.

Tags: