Beste brouwers,
Binnenkort ben ik van plan een IPA te gaan bouwen, het 3e brouwsel. Hiervoor gebruik ik de
WLP518 kveik gist en heb ik enkele vragen. We gaan brouwen volgens
dit recept, eerst een keertje met Kveik, daarna met Safale S-04. Dit om ervaring op te doen, en ik de Kveik gist gekregen heb.
De Vragen1) Op o.a. youtube heb ik gezien dat deze gist sterk schijnt te vlokken zodra deze klaar is met vergisten, en dit kan problemen meebrengen tijdens het vormen van koolzuur in de fles.
Het is mogelijk een andere gist toe te voegen voor het op druk brengen en conditioneren op de fles. Is dit nodig, en zo ja welke gist is aan te raden in welke hoeveelheid. Ik neem aan dat ik de zelfde hoeveelheid bottelsuiker/liter kan gebruiken die normaal bast bij deze stijl bier.
2) Het zakje komt in een 'Pure Pitch' formaat
zie webshop Brouwland, dat houd in dat er geen starter gemaakt hoeft te worden (als ik deze voor een 20 L batch gebruik, en dat is ook het plan). Dit is de eerste vloeibare gist die ik gebruik, daarnaast lijkt het mij sowieso geen slecht plan de gist een beetje op gang te helpen. Daarnaast zegt met ook dat
under pitchen, dus minder gist toevoegen juist een goede optie is bij Kveik gezien de gist erg actief is van zichzelf. Wat is nu wijsheid?
3) Wat is een geschikte vergisttemperatuur? Op het zakje en
handleiding verkregen via Brouwland hoor je een bepaalde temperatuur te gebruiken voor het stijl bier. Zelf had ik verwacht erg warm te gaan fermenteren (rond de 30 graden, gezien dit in het midden zit van wat er op de whitelabs site staat) maar de gebruiksaanwijzing zegt anders. (18 tot 21C voor een Ale), maar loop ik het 'bijzondere van kveik' daardoor juist niet mis? Omdat er andere smaken gevormd worden op deze hogere temperaturen.
Graag hoor ik van jullie, en kunnen jullie mij hierin advies geven.
Bonus tips zijn altijd welkom
Met vriendelijke groet,
Gijs