Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Iemand ervaring met deze pH meter?  (gelezen 1180 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Iemand ervaring met deze pH meter?
« Reactie #25 Gepost op: 09-04-2021 00:31 u »
:weetniet: :weetniet: :weetniet:  wat is dat voor een rare afwijkende waarde ?  :weetniet: :weetniet:  Zou 7,01 moeten zijn

De meter die LAM wilt kopen hoort gekalibreerd te worden bij 6,86. Dat is een wel een ding om in de gaten te houden bij de aanschaf van buffers.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 09-04-2021 00:43 u »
Door aanslag aan de elektrode worden de metingen minder betrouwbaar.

Een elektrode spoel je na gebruik af en bewaar je in een oplossing van 4M KCL.. na ijken blijft ie wel een tijdje stabiel... ;)  ook op professionele laboratoria zullen ze niet voor iedere meting gaan ijken.... ;)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 09-04-2021 00:47 u »
Moeten wachten tot dat de oplossing ontdooit is niet handig. Ik wil graag meteen meten.
Ik neem aan dat je weet wanneer je gaat brouwen toch. Dus dan kun je de oplossing een paar uur daarvoor al ontdooien. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 09-04-2021 00:51 u »
Een elektrode spoel je na gebruik af en bewaar je in een oplossing van 4M KCL.. na ijken blijft ie wel een tijdje stabiel... ;)  ook op professionele laboratoria zullen ze niet voor iedere meting gaan ijken.... ;)

Heel lang geleden heb ik een HBO opleiding voor laboratorium personeel gevolgd voordat ik rechten ging studeren. Bij die opleiding werd gehamerd op het steeds nagaan of de meter de juiste waarde aangaf.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 09-04-2021 00:56 u »
Ik neem aan dat je weet wanneer je gaat brouwen toch. Dus dan kun je de oplossing een paar uur daarvoor al ontdooien.

Ik gebruik de meter veel vaker dan alleen tijdens het bouwen. Ook tijdens de vergisting meet ik regelmatig de pH.
Verder meet ik de pH van bieren die aan mij toegezonden worden om te keuren. Elke keer een paar uur moeten wachten op het ontdooien van een bufferoplossing is erg onhandig. Het invriezen is ook niet nodig als je regelmatig een nieuwe buffer aanmaakt.

Ieder zijn manier van werken. Als je maar heel weinig meet kan invriezen een optie zijn. Voor mij is het dat niet het geval.

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #30 Gepost op: 09-04-2021 04:29 u »
Het kalibreren van een pH-meter (lees nagaan of de pH-meter de juiste waarde aangeeft) is een standaard handeling in professionele laboratoria...

Bij regelmatig gebruik is het eerder noodzakelijk om te kalibreren dan bij incidenteel gebruik. Door aanslag aan de elektrode worden de metingen minder betrouwbaar.

Heb 25 jaar in de industrie gewerkt en daar werden de pH meter elke week gecontroleerd en als de afwijking groter was dan 0.1 gekalibreerd. En dat was zelden het geval.  was het 3x achter elkaar kalibreren werd de elektrode vervangen. Deze stonden in een continumeting 24h/24 uur.
Als je elke keer moet kalibreren is er iets niet in orde met je meetapperatuur...
Ieder zijn mening natuurlijk.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 09-04-2021 07:06 u »
Als je maar heel weinig meet kan invriezen een optie zijn.
Dat dus.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #32 Gepost op: 09-04-2021 07:53 u »
Heb 25 jaar in de industrie gewerkt en daar werden de pH meter elke week gecontroleerd en als de afwijking groter was dan 0.1 gekalibreerd. En dat was zelden het geval.  was het 3x achter elkaar kalibreren werd de elektrode vervangen. deze stonden in een continumeting 24h/24 uur.
Als je elke keer moet kalibreren is er iets niet in orde met je meetapperatuur...
Ieder zijn mening natuurlijk

Zo gaat het min of meer ook bij mij op het lab. Daar wordt die de dag dat die wordt gebruikt gekalibreerd. Heeft er ook mee te maken dat kalibreren maar ietsjes meer tijd kost dan checken, dus dan maar meteen kalibreren. Is de meter die week al gebruikt dan doen we het niet. Wat we wel doen is de kalibratieoplossing na het verlopen van de houdbaarheid weggooien (kopen we kant en klaar), en nieuwe bestellen. Een oplossing die misschien gaat afwijken waardoor je je meter verkeerd kalibreert kan ik me niet veroorloven. Maar daar moet ik ook bij toegeven, ik heb nooit een oude oplossing gemeten met een meter die net gekalibreerd is met een nieuwe. Wellicht vallen de verschillen mee, maar om fouten te voorkomen is de oude oplossing dan al weg.
In ieder geval is in mij opleiding er altijd ingehamerd om een pH meter regelmatig te checken en te kalibreren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 09-04-2021 22:54 u »
Zo gaat het min of meer ook bij mij op het lab. Daar wordt die de dag dat die wordt gebruikt gekalibreerd. Heeft er ook mee te maken dat kalibreren maar ietsjes meer tijd kost dan checken, dus dan maar meteen kalibreren. Is de meter die week al gebruikt dan doen we het niet. Wat we wel doen is de kalibratieoplossing na het verlopen van de houdbaarheid weggooien (kopen we kant en klaar), en nieuwe bestellen. Een oplossing die misschien gaat afwijken waardoor je je meter verkeerd kalibreert kan ik me niet veroorloven. Maar daar moet ik ook bij toegeven, ik heb nooit een oude oplossing gemeten met een meter die net gekalibreerd is met een nieuwe. Wellicht vallen de verschillen mee, maar om fouten te voorkomen is de oude oplossing dan al weg.
In ieder geval is in mij opleiding er altijd ingehamerd om een pH meter regelmatig te checken en te kalibreren.

Het natuurlijk niet zo dat als ik 5 metingen op een dag uitvoer ik 5 keer kalibreer. 1 keer op een dag is meer dan voldoende. Als ik de meter een paar dagen later weer gebruik dan kalibreer ik weer. Meestal wijkt de gemeten waarde van de buffer niet af. Als dat wel het geval is kalibreer ik. Dat is een kleine moeite met de meter die ik heb.

Ook bij mij werd ruim 45 jaar geleden bij de opleiding gehamerd op het zeer regelmatig checken van de meter. Sommige dingen veranderen niet...

Tags: