Iemand ervaring met deze pH meter?

Gestart door LAM, 07-04-2021 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Hallo allemaal,
ik was even door de brouwspulletjes bij onze Chinese vriend aan het kijken en kwam deze https://a.aliexpress.com/_vME61j pH meter tegen. Mooi prijsje en inclusief buffers. Iemand ervaringen hiermee?

Groetjes LAM

hansHalberstadt

Zo'n ding heb ik ook alleen dan in groen. Hij is alleen qua settling time vrij traag. Qua nauwkeurigheid geen idee, want ik heb niets goeds om hem mee te vergelijken. hij is wel goed te ijken, maar die bufferoplossingen van 4.01 en 6.86 wijken weer net af van wat je normaal koopt, dus moet je die ook weer in China bestellen.   

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  13:54 uZo'n ding heb ik ook alleen dan in groen. Hij is alleen qua settling time vrij traag. Qua nauwkeurigheid geen idee, want ik heb niets goeds om hem mee te vergelijken. hij is wel goed te ijken, maar die bufferoplossingen van 4.01 en 6.86 wijken weer net af van wat je normaal koopt, dus moet je die ook weer in China bestellen.
Aha, en hoe vaak gebruik je die bufferoplossing? Iedere keer voor dat je hem gaat gebruiken?

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 07-04-2021  13:56 uAha, en hoe vaak gebruik je die bufferoplossing? Iedere keer voor dat je 'm gaat gebruiken?
Ja iedere keer kalibreren is wel nodig. En bewaren in 3molair kaliumchloride anders droogt je elektrode uit. Daarom vind ik een pH meter erg onhandig. Ik vries die kalibratieoplossing in en ontdooi die dan voor gebruik zodat die niet bederft want steeds nieuwe maken is nog meer werk. 

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  14:06 uJa iedere keer kalibreren is wel nodig. En bewaren in 3molair kaliumchloride anders droogt je elektrode uit. Daarom vind ik een pH meter erg onhandig. Ik vries die kalibratieoplossing in en ontdooi die dan voor gebruik zodat die niet bederft want steeds nieuwe maken is nog meer werk. 
Pfoe, wat een gedoe zeg! Is het de moeite waard?

hansHalberstadt

Met pH papiertjes brouw ik ook prima bieren. Met een eis voor pH tussen 5.2 en 5.5 kom je er volgens mij met pH papiertjes ook wel. Maar er zijn mensen die er anders over denken.   

Eriks

Deze heb ik ook! Prima ding

Ik heb de buffer oplossing nog nooit hoeven te gebruiken. En nauwkeurig lijkt hij ook te zijn. Ik check altijd voordat ik hem in het wort gebruik altijd even met kraanwater. Via water leverancier geven ze aan wat de pH zou moeten zijn en dit matcht tot nu toe elke keer (vooruit 0,05 noem ik niet significant)

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  14:06 uja iedere keer kalibreren is wel nodig.

Bij een goede pH meter niet hoor...  ;)

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  14:06 uIk vries die Kalibratieoplossing in en ontdooi die dan voor gebruik zodat die niet bederft want steeds nieuwe maken is nog meer werk.

;D ;D  Ik heb geloof ik 10 of 15 jaar geleden 2 flesjes met buffer oplossing gekocht... en die gebruik ik nog steeds.. :brouwen: ^-^

Maar verwacht van deze pH meter niet veel.... 't kost niks... maar dan heb je ook niks.... ;)  Ik zou er niet op vertrouwen. Als je serieus met je pH aan de slag wilt, koop dan ook een fatsoenlijke pH meter.... :brouwen:

LAM

Aha okay, ik denk dat ik hem gewoon aanschaf en er dan maar eens mee ga experimenteren.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 07-04-2021  20:49 uAha okay, ik denk dat ik 'm gewoon aanschaf en er dan maar eens mee ga experimenteren.
Dat was bij mij ook het doel, maar omdat ik geen goede referentie heb om mee te vergelijken weet je nooit of je het ding kunt vertrouwen bij wort. Daarvoor heb je een duurdere pH meter nodig om de goedkope mee te kunnen testen.

Eriks

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  21:35 uDat was bij mij ook het doel, maar omdat ik geen goede referentie heb om mee te vergelijken weet je nooit of je het ding kunt vertrouwen bij wort. Daarvoor heb je een duurdere pH meter nodig om de goedkope mee te kunnen testen.

En waarom test je hem dan niet op kraanwater? Daarvan is de pH al bekend :)

CeesM

Ik heb er ook zo eentje. Zolang ik het niet kan vergelijken met een duurdere (zeg kwalitatief betere), werkt het voor mij prima. ;)
Citaat van: Eriks op 07-04-2021  22:03 uEn waarom test je hem dan niet op kraanwater? Daarvan is de pH al bekend :)
Je kan het dan niet gelijk zetten als het afwijkt van je kraanwater.

hansHalberstadt

Citaat van: Eriks op 07-04-2021  22:03 uEn waarom test je hem dan niet op kraanwater? Daarvan is de pH al bekend :)
Ik denk dat dat een momentopname is. Dus zou ik niet als referentie durven nemen.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 07-04-2021  22:07 uIk heb er ook zo eentje. Zolang ik het niet kan vergelijken met een duurdere (zeg kwalitatief betere), werkt het voor mij prima.
Dat zeg je dus eigenlijk dat je blind vertrouwt op het getalletje wat erop staat. De reden dat het dan prima werkt is dan hoogstwaarschijnlijk omdat het toch niet kritisch komt. Maar dan kun je net zo goed een pH papiertje nemen.

Jacques

Citaat van: LAM op 07-04-2021  14:22 u
Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  14:06 uJa iedere keer kalibreren is wel nodig. En bewaren in 3molair kaliumchloride anders droogt je elektrode uit. Daarom vind ik een pH meter erg onhandig. Ik vries die kalibratieoplossing in en ontdooi die dan voor gebruik zodat die niet bederft want steeds nieuwe maken is nog meer werk. 
Pfoe, wat een gedoe zeg! Is het de moeite waard?

Kalibratievloeistof invriezen is nergens voor nodig. Je kunt een kleine hoeveelheid kalibratievloeistof aanmaken en deze een paar maanden gebruiken. Wel bewaren in een goed afsluitende fles.

Het bewaren van de elektrode kan bij mijn pH-meter in de pH 4.01 buffer. Vermoedelijk kan dit ook bij andere meters. Voorkomen moet in ieder geval dat je elektrode niet uitdroogt en bewaren in gewoon leidingwater is geen goed idee.

De meter kost geen drol... 7$ inclusief verzendkosten
Ik heb er meerdere versleten. Ze doen het een tijdje goed maar met het gebruik worden ze steeds langzamer. Bestel er meteen twee. Dan ben je nog steeds goedkoper uit dan met teststrookjes... Want 20 pH-strips voor € 3,75 loopt snel op. Met zo'n meter meet je meer dan 40 keer...

De pH buffer van 6.86 is overigens goed verkrijgbaar. Bijvoorbeeld bij Amazon.nl https://www.amazon.nl/20pcs-Calibration-Solution-Buffer-Powder/dp/B08R55WF9J (bestel wel op tijd...)

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-04-2021  19:19 uBij een goede pH meter niet hoor...  ;)

;D ;D  Ik heb geloof ik 10 of 15 jaar geleden 2 flesjes met buffer oplossing gekocht... en die gebruik ik nog steeds.. :brouwen: ^-^

Maar verwacht van deze pH meter niet veel.... 't kost niks... maar dan heb je ook niks.... ;)  Ik zou er niet op vertrouwen. Als je serieus met je pH aan de slag wilt, koop dan ook een fatsoenlijke pH meter.... :brouwen:

pH buffers verlopen na verloop van tijd door de opname CO2 uit de lucht. Dat gaat vrij langzaam. Na 1 jaar wordt het toch wel tijd om de buffer te vervangen... Als je een betrouwbaar buffer hebt en je meter steeds kalibreert zijn je metingen betrouwbaar... Het grootste probleem van goedkope meters is dat ze steeds langzamer worden. De elektrode regelmatig schoonmaken met Enzybrew 10 of Biotex kan schelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-04-2021  23:11 uJe kunt een kleine hoeveelheid kalibratievloeistof aanmaken en deze een paar maanden gebruiken. Wel bewaren in een goed afsluitende fles.
Ik brouw maar eens in de paar maanden. Dus dan zou ik elke keer nieuwe  kalibratievloeistof moeten aanmaken. Dan is invriezen toch een stuk makkelijker. Invriezen kost mij geen tijd alleen de vriezer, maar die heeft daar geen last van.   

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-04-2021  23:34 uNa 1 jaar wordt het toch wel tijd om de buffer te vervangen... Als je een betrouwbaar buffer hebt en je meter steeds kalibreert zijn je metingen betrouwbaar...

Dat zou je inderdaad denken... Echter zijn de metingen die ik doe volgens verwachting. Een komen ook overeen met de leverancier van mijn water... :brouwen: :biersmile:..  Het vervangen van je buffer hangt ook af van hoe vaak je ze gebruikt.... en hoe vaak en hoe lang je ze open hebt staan...  Het zijn wel buffers... Dus ze kunnen wat hebben... :) :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2021  23:35 uIk brouw maar eens in de paar maanden. Dus dan zou ik elke keer nieuwe  kalibratievloeistof moeten aanmaken. Dan is invriezen toch een stuk makkelijker. Invriezen kost mij geen tijd alleen de vriezer, maar die heeft daar geen last van.

Het is maar net wat je makkelijk vindt. Een klein beetje buffer oplossen in gedestilleerd water kost niet veel tijd. Is een kwestie van afwegen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 08-04-2021  23:42 uDat zou je inderdaad denken... Echter zijn de metingen die ik doe volgens verwachting. Een komen ook overeen met de leverancier van mijn water... :brouwen: :biersmile:..  Het vervangen van je buffer hangt ook af van hoe vaak je ze gebruikt.... en hoe vaak en hoe lang je ze open hebt staan...  Het zijn wel buffers... Dus ze kunnen wat hebben... :) :brouwen: :biersmile:

Buffers kunnen inderdaad het een en ander hebben. Maar ik doe veel pH-metingen en maak de fles met de oplossing zeer regelmatig open. Voor elke meting kalibreer ik de meter. Dat wil zeggen dat ik de meter in de bufferoplossing steek. Vaak is de waarde goed, soms niet. In dat geval druk ik op het knopje voor het kalibreren. Op die manier weet ik dat mijn metingen betrouwbaar zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-04-2021  23:56 uHet is maar net wat je makkelijk vindt. Een klein beetje buffer oplossen in gedestilleerd water kost niet veel tijd. Is een kwestie van afwegen.
Het is ook weer steeds die spullen bestellen in China. Afwegen en bestellen is meer werk dan uit de vriezer halen en er weer instoppen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 09-04-2021  00:10 uVoor elke meting kalibreer ik de meter.

Dat geeft al aan dat je pH meter of niet goed/optimaal is, of jij je pH meter niet vertrouwd... Een goede en betrouwbare pH meter hoef je niet voor iedere meting te kalibreren.,... ;) :brouwen:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-04-2021  00:11 uHet is ook weer steeds die spullen bestellen in China. Afwegen en bestellen is meer werk dan uit de vriezer halen en er weer instoppen.

Via de link die ik gaf koop je bij Amazon.nl 10 zakjes 4,01, 10 zakjes 6,86  voor € 4,91 inclusief verzending. Daar kun je een hele tijd mee vooruit.
Moeten wachten tot dat de oplossing ontdooit is niet handig. Ik wil graag meteen meten.

Oscar

Citaat van: Jacques op 09-04-2021  00:21 u10 zakjes 6,86 

:weetniet: :weetniet: :weetniet:  wat is dat voor een rare afwijkende waarde ?  :weetniet: :weetniet:  Zou 7,01 moeten zijn

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-04-2021  00:14 uDat geeft al aan dat je pH meter of niet goed/optimaal is, of jij je pH meter niet vertrouwd... Een goede en betrouwbare pH meter hoef je niet voor iedere meting te kalibreren.,... ;) :brouwen:

Het kalibreren van een pH-meter (lees nagaan of de pH-meter de juiste waarde aangeeft) is een standaard handeling in professionele laboratoria...

Bij regelmatig gebruik is het eerder noodzakelijk om te kalibreren dan bij incidenteel gebruik. Door aanslag aan de elektrode worden de metingen minder betrouwbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.