Aanbranden beslag witbier

Gestart door oneman, 07-04-2021 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oneman

Hi Allemaal,

Ik brouw al vele jaren een standaard witbier (50% pilsmout, 42% tarwevlokken & 8% havervlokken, Saaz hop, koriander & bittere sinaasappelschil). Het beslag is 1kg.:2,5l., anders past de boel niet. I.v.m. de grote hoeveelheid ongemout heb ik een vrij uitgebreid maischschema dat voor mij goed werkt en een voor mijn doen mooie maisch efficiëntie oplevert van 70%:
  • 25 min. op 35°C
  • 25 min. op 50°C
  • 90 min. op 65°C
  • 10 min. op 72°C
  • 5 min. op 78°C
Volgens sommigen misschien over-the-top, maar het werkte voor mij tot nu toe goed. :pan: (En voordat iemand het vraagt: ja die 72 graden stap geeft net nog een beetje extra na de 90 min. op 65 graden. Ik heb dan nog een ietsje grauwkleuring bij de jodiumproef en die is helemaal weg na dat laatste stapje.. Zuinigheid met vlijt...)

Dat deed ik altijd in een hele oude jaren-90 'Brewbucket': een kunststof emmer met een verwarmingselement en een filterzak. Dat ging goed, het element was wat bruin achteraf, maar dat poetste ik zo weer weg na even weken.

Nu probeerde ik het voor het eerst met mijn Klarstein Füllhorn (een veredelde wijnkoker  ::) ). Alle eerdere bieren gingen daarmee perfect, maar dit ging mis. Bij het verwarmen tussen de 35, 50 en 65 graden stappen is er nog niet veel versuikerd en is het beslag een witte melkachtige substantie door het opgeloste zetmeel. Doordat de Füllhorn een klein oppervlakte heeft in de bodem waar het element zit (±20cm doorsnede) brandt de boel direct stevig aan, zelfs op 900 Watt. Door de valse bodem kan ik er ook niet over de bodem roeren... De Füllhorn slaat dan af, wacht even, probeert nog eens, slaat af, etc. Dus dat werkt niet.

Ik heb de boel nu gered door het beslag in een weckketel over te gieten en ingepakt in een oud dekbed op het elektrische fornuis verder te maischen. Dat is gelukt, maar ging erg laaaaaaaangzaaaaaaaaam. :-\ Voor de 72 graden stap en verder heb ik de boel teruggegoten in de Füllhorn: daarin zit de filterbodem en na het versuikeren brandt er ook niks meer aan.

Het gaat normaal altijd goed bij een stort zonder of met weinig ongemout, ook als ik start op 50 graden. Het lijkt echt te liggen aan de grote hoeveelheid ongemout en misschien ook aan het effect van de 35 graden stap.

Nu zit ik dus te denken hoe ik mijn proces aan zou kunnen passen.  :denken:
Ik zie nu als opties:
  • Doe wat ik nu gedaan heb: de 35 t/m 65 stappen in de weckketel, de rest in de Füllorn. Dat werkt, maar is traag en ik moet ±27l beslag tillen en overgieten.
  • Alleen ongemout in de weckketel: Voor zover ik weet hebben de 35 en 50 graden stappen geen alfa en beta enzymen nodig, dus die zou ik uit kunnen voeren in de weckketel, met alleen ongemoute vlokken. Dan stort ik de rest direct in de Füllhorn bij 65 graden, verwarm de vlokken in de ketel ook tot 65 graden en giet die erbij. Dat scheelt weer wat volume bij het overgieten en warmt sneller op. Kan dat of vergis ik mij hier ergens?
  • Die hele 35 en 50 graden stappen overslaan? Hoe noodzakelijk zijn ze eigenlijk? Dondert mijn efficiëntie omlaag als ik ze oversla?
  • Iets anders? Iemand een idee of ervaring?


Wat denken jullie? Hoe kan ik mijn lekkere witbiertje blijven brouwen, met de Füllhorn en zo min mogelijk gedoe? Iemand een goede hint?

Oneman

Heuvinger brouwerij

Een pomp aanschaffen en rond pompen?

Robert1968

Ik heb het al eens gepost in de Easybrew topic. Maischen onder de <45C met (veel) vlokken in de stort leidt tot verkleving op de bodem en aanbranden.

Sindsdien maisch ik alleen nog maar in boven de 65C. Niks geen kruidnagel-, gluconase of eiwitrust meer. Bespaart veel tijd en ellende en geeft prima bieren met goed schuim.

oneman

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 07-04-2021 &nbsp;13:29 uEen pomp aanschaffen en rond pompen?
In wezen doe ik dat al bij verhitten: ik tap af in een maatbeker en giet dat bovenin terug... ik 'pomp' dus met de hand. Maar dat haalde hier niks uit. Ook na leeggooien, zwarte korst verwijderen en weer starten, met dit handmatig 'pompen' zit er weer een korst in en slaat 'ie af binnen enkele minuten. Het is net als met havermoutpap koken, dat brand ook zo verdomd snel aan  :echtboos:

oneman

Citaat van: Robert1968 op 07-04-2021 &nbsp;14:36 uIk heb het al eens gepost in de Easybrew topic. Maischen onder de <45C met (veel) vlokken in de stort leidt tot verkleving op de bodem en aanbranden.

Sindsdien maisch ik alleen nog maar in boven de 65C. Niks geen kruidnagel-, gluconase of eiwitrust meer. Bespaart veel tijd en ellende en geeft prima bieren met goed schuim.
Dat is goed om te horen. Maar wat voor invloed heeft het op je maisch efficiëntie? Een beetje minder geeft niet, maar het moet wel binnen de perken blijven... Ik ben een beetje gierig zuinig ::)

Fractus

Ik zou in ieder geval de 35 graden stap schrappen, dan begin je op 50 en hoef je een stuk minder te verwarmen om tot 65 te komen. Misschien is het dan ook al iets vloeibaarder dan bij 35 graden. Je kunt erover nadenken het vermogen nóg lager te zetten en de pan te isoleren met een oude deken. In plaats van een 'rust' op 50 heb je dan een lang traject van 50 naar 65 graden, die enzymen werken gedurende het langzame opwarmen dan.

Ik begrijp die dubbele bodem nog niet helemaal, zit er een filterplaat in of zo? Hoe kun je nou maischen in een pan zonder pomp én waarin je niet kunt roeren? Ik mis vast iets :p

oneman

Citaat van: Fractus op 07-04-2021 &nbsp;15:03 uIk zou in ieder geval de 35 graden stap schrappen, dan begin je op 50 en hoef je een stuk minder te verwarmen om tot 65 te komen. Misschien is het dan ook al iets vloeibaarder dan bij 35 graden. Je kunt erover nadenken het vermogen nóg lager te zetten en de pan te isoleren met een oude deken. In plaats van een 'rust' op 50 heb je dan een lang traject van 50 naar 65 graden, die enzymen werken gedurende het langzame opwarmen dan.
Ik kan helaas niet lager dan 900Watt met mijn pan, dus die optie heb ik niet. Of ik zou iets moeten doen met dik inmaischen en daarna verwarmen met kokend water.

Op de wiki schrijft Jacques over de 35 en 50 graden stappen dat ze voordelig zijn voor ongemoute granen. Maar, bedenk ik mij, het is daarbij niet duidelijk of hij het heeft over hele korrels of vlokken. Vlokken zijn voorbewerkt, misschien is het dan helemaal niet nodig meer en kan ik direct naar 65 graden.


CiteerIk begrijp die dubbele bodem nog niet helemaal, zit er een filterplaat in of zo? Hoe kun je nou maischen in een pan zonder pomp én waarin je niet kunt roeren? Ik mis vast iets :p
Dat is een filterplaat. Ik kan dus gewoon netjes roeren, maar niet over de bodem.

Fractus

Ah vandaar, ja met een filterplaat is het lastig roeren. Het zou kunnen dat het nadelig is om de 35 graden stap (en eventueel ook de 50 graden stap) te skippen met zoveel ongemoute granen, maar het is ook erg nadelig als je maisch steeds aanbrand en je met meerdere potjes en pannetjes moet rommelen ;)

Ik zou het bier eens brouwen zonder de 35 en 50 graden stappen, eventueel een wat kleinere (test)batch. Als dat bier net zo goed smaakt, en het rendement niet naar beneden stort, zou ik het lekker zonder die stappen doen voortaan. Veel NEIPA's worden ook met deels ongemoute granen gemaakt, en dat gaat ook goed met een 'standaard' maischschema. Eventueel kun je overwegen de tarwevlokken te vervangen door tarwemout, dan heb je veel minder ongemoutte granen, maar dat zal misschien ook anders smaken

tdp

Heb die stappen nog nooit uitgevoerd met een Witbier, lekker beginnen mijn 50 graden (+), gewoon een keer proberen zou ik zeggen! Smaakt vast beter dan aangebrande wort ;)

Jacques

Citaat van: oneman op 07-04-2021 &nbsp;15:15 uOp de wiki schrijft Jacques over de 35 en 50 graden stappen dat ze voordelig zijn voor ongemoute granen. Maar, bedenk ik mij, het is daarbij niet duidelijk of hij het heeft over hele korrels of vlokken. Vlokken zijn voorbewerkt, misschien is het dan helemaal niet nodig meer en kan ik direct naar 65 graden.

Beide. Vlokken hebben een bewerking gehad met stoom waardoor ze verstijfseld zijn. Daarmee zijn eiwitten en gomstoffen niet  afgebroken. Dat gebeurt bij temperaturen tussen de 35 en 55 ºC.

Het brouwen van een witbier met tarwemout is vele malen handiger dan met tarwevlokken. De afbraak van het meellichaam is daarbij in de mouterij al voor een groot deel uitgevoerd.

oneman

Citaat van: Jacques op 07-04-2021 &nbsp;22:57 uBeide. Vlokken hebben een bewerking gehad met stoom waardoor ze verstijfseld zijn. Daarmee zijn eiwitten en gomstoffen niet  afgebroken. Dat gebeurt bij temperaturen tussen de 35 en 55 ºC.
Juist. Dank je Jacques. Dan is het dus evengoed verstandig ze erin te houden. Maar, klopt mijn veronderstelling dat voor die stappen van 35 & 50 graden geen enzymatisch actieve mout nodig is? Dat ik dus alleen de vlokken in een weckketel door die stappen heen kan halen, eindigend op 65 graden en dat dan met de mout kan storten op 65 graden in de Füllhorn? Dat zou de weckketel stap wat minder volumineus maken.

Jacques

Citaat van: oneman op 07-04-2021 &nbsp;23:02 uMaar, klopt mijn veronderstelling dat voor die stappen van 35 & 50 graden geen enzymatisch actieve mout nodig is?

De 35, 45 en 50/52 ºC stappen zijn enzymmatige stappen. Bij ongemoute granen zijn die maar heel beperkt aanwezig. Een deel van wat er in een mouterij gebeurt bestaat uit het activeren van het graan tot het maken van veel meer enzymen.

Anders gezegd: je hebt de enzymen uit de mout nodig om het meellichaam van ongemoute granen af te breken.

oneman

Citaat van: Jacques op 07-04-2021 &nbsp;23:10 uDe 35, 45 en 50/52 ºC stappen zijn enzymmatige stappen. Bij ongemoute granen zijn die maar heel beperkt aanwezig. Een deel van wat er in een mouterij gebeurt bestaat uit het activeren van het graan tot het maken van veel meer enzymen.

Anders gezegd: je hebt de enzymen uit de mout nodig om het meellichaam van ongemoute granen af te breken.
Helaas, dan gaat mijn plannetje niet door.  :( Dan is het of t/m de 65 graden stap in de weckketel met alle mout, of helemaal overslaan en minder rendement. Such is life...  :-\

Brouwerij KOR

Ik heb veel ervaring opgedaan wat dit onderwerp betreft waarbij ik een aantal batches helaas heb moeten wegspoelen door de gootsteen door verbranding.

Temperaturen onder de 63 graden zijn een van de oorzaken, hierbij zijn de zetmelen met name uit je tarwe nog niet verstijfeld waardoor deze aan je element of andere warmtebron "plakken" deze verbrandt vervolgens bij verdere opwarming.

Wanneer je toch een eiwitrust zou willen doen kun je dit doen door in te maischen op 50 graden, je rusttijd aanhouden en dan verwarmen door middel van kokend water toevoegen. Brewfather kan de hoeveelheid water voor je berekenen. Je begint dan dus met een dikker beslag. Pas vanaf de 63 graden rust ga je je element gebruiken.

Ook raad ik aan om niet te roeren.
Je kunt het beste je filterbed vormen en het gehele maischproces rond te pompen met een continue flow. Het is hierbij aan te raden om een pomp te gebruiken.

Hopelijk heb je iets aan mijn advies, ik heb er al veel trial en error mee gehad met grote frustratie tot gevolg. Mocht je meer vragen hebben laat maar weten!

Gr Ruud

Oxhead

Een ketel met valse bodem brandt altijd aan als er niet rondgepompt wordt. Het fijne stof van je stort zakt door je filterplaat bij storten omdat er nog geen filterbed is. Dit brandt dan aan als het niet verwijdert kan worden.

Nog een kleine opmerking, bij een witbier hoeft de zetmeelproef niet negatief te zijn, het is gewenst dat het bier troebel is/blijft. :)

oneman

Citaat van: Rootsman op 07-04-2021 &nbsp;23:24 uTemperaturen onder de 63 graden zijn een van de oorzaken, hierbij zijn de zetmelen met name uit je tarwe nog niet verstijfeld waardoor deze aan je element of andere warmtebron "plakken" deze verbrandt vervolgens bij verdere opwarming.
Precies, eenmaal boven de 60 °C gaat het goed. Ik vergeleek het al met havermoutpap koken, da's ook zo'n ramp met aanbranden.  :D
CiteerWanneer je toch een eiwitrust zou willen doen kun je dit doen door in te maischen op 50 graden, je rusttijd aanhouden en dan verwarmen door middel van kokend water toevoegen. Brewfather kan de hoeveelheid water voor je berekenen. Je begint dan dus met een dikker beslag. Pas vanaf de 63 graden rust ga je je element gebruiken.
Daar zit ik nu ook aan te denken. Flink dik beslag en dan aanlengen. Net even wat geknutseld met Brewfather en ik denk dat ik zelfs all 35-50-63-stappen kan uitvoeren met het toevoegen van kokend water  :)  Dat ga ik de volgende keer maar eens proberen. Het kan hoogstens mislukken toch?  ;D
CiteerOok raad ik aan om niet te roeren.
Je kunt het beste je filterbed vormen en het gehele maisch proces rond te pompen met een continue flow. Het is hierbij aan te raden om een pomp te gebruiken.
Ik brouw bij voorkeur met zo min mogelijk spullenboel. (Ieder z'n ding. Jouw installatie is een indrukwekkende prestatie!) En je haalt nog altijd voor zover ik weet de hoogste rendementen met gewoon regelmatig roeren in een eenvoudige pan.  ;D  Mijn enige luxe is de filterbodem. (Al overweeg ik na deze aanbrand ervaring ook wel gewoon een inductieplaat, pan en filterhevel... toch een soort van spullenboel kriebel  :o)

Brouwerij KOR

Citaat van: oneman op 08-04-2021 &nbsp;09:07 uPrecies, eenmaal boven de 60°C gaat het goed. Ik vergeleek het al met havermoutpap koken, da's ook zo'n ramp met aanbranden.  :DDaar zit ik nu ook aan te denken. Flink dik beslag en dan aanlengen. Net even wat geknutseld met Brewfather en ik denk dat ik zelfs all 35-50-63-stappen kan uitvoeren met het toevoegen van kokend water  :)  Dat ga ik de volgende keer maar eens proberen. Het kan hoogstens mislukken toch?  ;D Ik brouw bij voorkeur met zo min mogelijk spullenboel. (Ieder z'n ding. Jouw installatie is een indrukwekkende prestatie!) En je haalt nog altijd voor zover ik weet de hoogste rendementen met gewoon regelmatig roeren in een eenvoudige pan.  ;D  Mijn enige luxe is de filterbodem. (Al overweeg ik na deze aanbrand ervaring ook wel gewoon een inductieplaat, pan en filterhevel... toch een soort van spullenboel kriebel  :o)
Waarom wil je eigenlijk een 35 graden stap? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord.

oneman

Citaat van: Oxhead op 08-04-2021 &nbsp;07:59 uEen ketel met valse bodem brandt altijd aan als er niet rondgepompt wordt. Het fijne stof van je stort zakt door je filterplaat bij storten omdat er nog geen filterbed is. Dit brand dan aan als het niet verwijdert kan worden.
Dat klopt deels. Er valt maar een klein beetje stof door de bodem. Je stort immers geen droge mout op het filter, maar mengt het met water en daardoor vormt het meteen een beslag. Bij elk bier tot nu toe vond ik praktisch niets op de bodem en zat er alleen een licht vaal grijs laagje op het deel van de bodem boven het element. Dat deel kun je met een vinger zo wegvegen, en is niet aangebrand. Het probleem bij Witbier is niet zozeer fijn stof van het schroten, maar de grote hoeveelheid opgeloste maar onverstijfseld zetmeel.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed dat rondpompen ook maar deels zal helpen. De stroming is beperkt en zal dus neergedaald stof niet zomaar wegspoelen lijkt me. Maar goed, dat is maar een naïef vermoeden van mij. Ik 'pomp' wel handmatig met een maatbeker, maar dat is meer om het warme beslag onderin beter te mengen met het koudere beslag bovenin.
CiteerNog een kleine opmerking, bij een witbier hoeft de zetmeelproef niet negatief te zijn, het is gewenst dat het bier troebel is/blijft. :)
De troebelheid van witbier komt niet van zetmeelresten, maar van eiwitten voor zover ik weet. Mijn witbieren zijn na een negatieve zetmeelproef gewoon mooi troebel hoor.  :)

oneman

Citaat van: Rootsman op 08-04-2021 &nbsp;09:17 uWaarom wil je eigenlijk een 35 graden stap? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord.
Dat is bedoeld om de gomstoffen in de ongemoute granen af te breken. Niemand kan dat beter en met meer autoriteit uitleggen dan onze webbeermaster Jacques:
(https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maischen.html)
CiteerAls de storting bestaat uit meer dan 10% ongemout moeten we bij het maischproces wel voldoende lange enzympauzes aanhouden bij lagere temperaturen. Om het zetmeel van de ongemoute granen toegankelijk te maken voor de enzymen uit de mout raad ik je aan in te maischen bij 40º C en deze temperatuur 20 tot 30 minuten aan te houden om de bèta-glucanen (gomstoffen die om de zetmeelkorrels te vinden zijn) voldoende te laten afbreken. Verhoog vervolgens de temperatuur met minimaal 1º C per minuut en hou bij 50º C weer een enzympauze voor 20 tot 30 minuten. Door 50º C aan te houden in plaats van de vaak in de literatuur aanbevolen 52º C heeft bèta-amylase veel minder last van degeneratie waardoor deze beter zijn werk kan doen bij 60º C.

Jacques

Citaat van: oneman op 08-04-2021 &nbsp;09:07 uPrecies, eenmaal boven de 60 °C gaat het goed.

Dat is niet zo verwonderlijk. De verstijfselingstraject van tarwe ligt bij 58 tot 64 ºC.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 07-04-2021 &nbsp;23:24 uOok raad ik aan om niet te roeren.
Je kunt het beste je filterbed vormen en het gehele maischproces rond te pompen met een continue flow. Het is hierbij aan te raden om een pomp te gebruiken.

Dit advies geef je denk ik om aanbranden te voorkomen. Bij sommige brouwsystemen geeft het verwarmingselement veel warmte. Deze warmte moet worden afgevoerd door continu rond te pompen.

Het nadeel van continu rondpompen is dat er kanalen gevormd worden in de maisch waardoor je een wat lager rendement hebt. Heel wat hobbybrouwers die werken met een brouwautomaat hebben dit ervaren. Maar soms moet je een nadeel voor lief nemen om behoed te worden tegen een ander nadeel...

Burgt brouw

Citaat van: Jacques op 08-04-2021 &nbsp;22:23 uHet nadeel van continu rondpompen is dat er kanalen gevormd worden in de maisch waardoor je een wat lager rendement hebt. Heel wat hobbybrouwers die werken met een brouwautomaat hebben dit ervaren. Maar soms moet je een nadeel voor lief nemen om behoed te worden tegen een ander nadeel...

Een beetje ver off topic, maar wel interessant:
Jacques, hoe kijk jij dan aan tegen continu rondpompen gecombineerd met continu langzaam roeren (middels een roermechanisme)?
(Roermechanisme wordt tegen het einde wel uitgezet, zodat een filterbed kan ontstaan)

oneman

Citaat van: Burgt brouw op 09-04-2021 &nbsp;20:49 uEen beetje ver off topic, maar wel interessant:
Jacques, hoe kijk jij dan aan tegen continu rondpompen gecombineerd met continu langzaam roeren (middels een roermechanisme)?
(Roermechanisme wordt tegen het einde wel uitgezet, zodat een filterbed kan ontstaan)
Waarom zou je nog de moeite nemen om te pompen als je kunt roeren? Dat voegt dan niks meer toe. Of bedoel je roeren i.c.m. een valse bodem? Dan zou het nog kunnen helpen te voorkomen dat de warmte zich ophoopt onder de valse bodem misschien...

Burgt brouw

Citaat van: oneman op 09-04-2021 &nbsp;22:46 uWaarom zou je nog de moeite nemen om te pompen als je kunt roeren? Dat voegt dan niks meer toe. Of bedoel je roeren i.c.m. een valse bodem? Dan zou het nog kunnen helpen te voorkomen dat de warmte zich ophoopt onder de valse bodem misschien...

Wellicht met de verkeerde overwegingen hebben wij gekozen om te werken met een pan en moutkorf (met het idee dat we de mouten gemakkelijk uit het wort kunnen halen). Daardoor hebben we inderdaad een soort valse bodem. Al snel ervaarden we dat het lastig was de mouten op temperatuur te krijgen/houden. Rondpompen werkt hier goed voor. Tegelijkertijd hadden we de motor voor een roerwerk toch al liggen (andere hobby, iets met een varken en een spit).     

Jacques

Citaat van: oneman op 09-04-2021 &nbsp;22:46 u
Citaat van: Burgt brouw op 09-04-2021 &nbsp;20:49 uEen beetje ver off topic, maar wel interessant:
Jacques, hoe kijk jij dan aan tegen continu rondpompen gecombineerd met continu langzaam roeren (middels een roermechanisme)?
(Roermechanisme wordt tegen het einde wel uitgezet, zodat een filterbed kan ontstaan)
Waarom zou je nog de moeite nemen om te pompen als je kunt roeren? Dat voegt dan niks meer toe. Of bedoel je roeren i.c.m. een valse bodem? Dan zou het nog kunnen helpen te voorkomen dat de warmte zich ophoopt onder de valse bodem misschien...

Bij de meeste brouwautomaten is rondpompen noodzakelijk om te zorgen voor het verspreiden van de warmte van het verwarmingselelment. Bij sommige systemen moet er sneller rondgepompt worden dan bij andere systemen.
Roeren zorgt een betere interactie tussen de enzymen en het substraat. Door op tijd te stoppen met roeren kan zich een filterbed vormen zodat je wort helderder wordt. Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn maar het is wel gewenst dat het wort zo min mogelijke vaste deeltjes bevat en enigszins helder is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.