Hi Allemaal,
Ik brouw al vele jaren een standaard witbier (50% pilsmout, 42% tarwevlokken & 8% havervlokken, Saaz hop, koriander & bittere sinaasappelschil). Het beslag is 1kg.:2,5l., anders past de boel niet. I.v.m. de grote hoeveelheid ongemout heb ik een vrij uitgebreid maischschema dat voor mij goed werkt en een voor mijn doen mooie maisch efficiëntie oplevert van 70%:
- 25 min. op 35°C
- 25 min. op 50°C
- 90 min. op 65°C
- 10 min. op 72°C
- 5 min. op 78°C
Volgens sommigen misschien over-the-top, maar het werkte voor mij tot nu toe goed.

(En voordat iemand het vraagt: ja die 72 graden stap geeft net nog een beetje extra na de 90 min. op 65 graden. Ik heb dan nog een ietsje grauwkleuring bij de jodiumproef en die is helemaal weg na dat laatste stapje.. Zuinigheid met vlijt...)
Dat deed ik altijd in een hele oude jaren-90 'Brewbucket': een kunststof emmer met een verwarmingselement en een filterzak. Dat ging goed, het element was wat bruin achteraf, maar dat poetste ik zo weer weg na even weken.
Nu probeerde ik het voor het eerst met mijn Klarstein Füllhorn (een veredelde wijnkoker

). Alle eerdere bieren gingen daarmee perfect, maar dit ging mis. Bij het verwarmen tussen de 35, 50 en 65 graden stappen is er nog niet veel versuikerd en is het beslag een witte melkachtige substantie door het opgeloste zetmeel. Doordat de Füllhorn een klein oppervlakte heeft in de bodem waar het element zit (±20cm doorsnede) brandt de boel direct stevig aan, zelfs op 900 Watt. Door de valse bodem kan ik er ook niet over de bodem roeren... De Füllhorn slaat dan af, wacht even, probeert nog eens, slaat af, etc. Dus dat werkt niet.
Ik heb de boel nu gered door het beslag in een weckketel over te gieten en ingepakt in een oud dekbed op het elektrische fornuis verder te maischen. Dat is gelukt, maar ging erg laaaaaaaangzaaaaaaaaam.

Voor de 72 graden stap en verder heb ik de boel teruggegoten in de Füllhorn: daarin zit de filterbodem en na het versuikeren brandt er ook niks meer aan.
Het gaat normaal altijd goed bij een stort zonder of met weinig ongemout, ook als ik start op 50 graden. Het lijkt echt te liggen aan de grote hoeveelheid ongemout en misschien ook aan het effect van de 35 graden stap.
Nu zit ik dus te denken hoe ik mijn proces aan zou kunnen passen.

Ik zie nu als opties:
- Doe wat ik nu gedaan heb: de 35 t/m 65 stappen in de weckketel, de rest in de Füllorn. Dat werkt, maar is traag en ik moet ±27l beslag tillen en overgieten.
- Alleen ongemout in de weckketel: Voor zover ik weet hebben de 35 en 50 graden stappen geen alfa en beta enzymen nodig, dus die zou ik uit kunnen voeren in de weckketel, met alleen ongemoute vlokken. Dan stort ik de rest direct in de Füllhorn bij 65 graden, verwarm de vlokken in de ketel ook tot 65 graden en giet die erbij. Dat scheelt weer wat volume bij het overgieten en warmt sneller op. Kan dat of vergis ik mij hier ergens?
- Die hele 35 en 50 graden stappen overslaan? Hoe noodzakelijk zijn ze eigenlijk? Dondert mijn efficiëntie omlaag als ik ze oversla?
- Iets anders? Iemand een idee of ervaring?
Wat denken jullie? Hoe kan ik mijn lekkere witbiertje blijven brouwen, met de Füllhorn en zo min mogelijk gedoe? Iemand een goede hint?
Oneman