Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Inentings percentage voor starter met gistslurrie

<< < (2/8) > >>

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Bobb op 07-04-2021  12:36 u ---Het hangt natuurlijk af hoe dik (droog) de gistdrap is dan,

--- Einde van citaat ---
Ik ga dan uit van een potje gist waarvan de gist in een paar dagen helemaal naar de bodem is gezakt.
Bv hier 0.75 ml slurry = ca 750 miljoen cellen
Als resultaat van opkweken van 1 ml ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort en idem met 1 ml niet ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort. Het zefde aantal cellen dus. De gist was van een startertje met 20% glycerol om daarna in te kunnen vriezen. Testje was om te achterhalen hoeveel cellen je dan hebt na het opkweken als eerste stap naar 20 ml starter.

Bobb:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  13:40 u ---Ik ga dan uit van een potje gist waarvan de gist in een paar dagen helemaal naar de bodem is gezakt.
Bv hier 0.75 ml slurry = ca 750 miljoen cellen
Als resultaat van opkweken van 1 ml ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort en idem met 1 ml niet ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort. Het zefde aantal cellen dus. De gist was van een startertje met 20% glycerol om daarna in te kunnen vriezen. Testje was om te achterhalen hoeveel cellen je dan hebt na het opkweken als eerste stap naar 20 ml starter.

--- Einde van citaat ---

Mooi en hoelang blijft 1 zo'n ml slurry dan goed? En waarom gebruik je glycerol?

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Bobb op 07-04-2021  20:36 u ---Mooi en hoelang blijft 1 zo'n ml slurry dan goed? En waarom gebruik je glycerol?

--- Einde van citaat ---
Glycerol gebruik je om de gist in te kunnen vriezen zonder veel schade. een slurry van 1 ml kun je wel een half jaar goed houden, maar dan moet je het wel weer opkweken met als eerste stap een startertje. Maar dat was in dit geval niet het doel. Het doel was om te zien hoeveel cellen je krijgt na een buisje ingevroren gist op te kweken in 20 ml starter. (Voor de mensen die van mij gist hebben gekregen: het gaat om zo'n klein plastic buisje van 1 ml)

Bobb:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  22:26 u --- een slurry van 1 ml kun je wel een half jaar goed houden,

--- Einde van citaat ---

En als je de rechtstreeks afgetapte slurry in de ijskast bewaart, hoe lang blijft het dan goed?

LAM:

--- Citaat van: Bobb op 08-04-2021  08:32 u ---En als je de rechtstreeks afgetapte slurry in de ijskast bewaart, hoe lang blijft het dan goed?

--- Einde van citaat ---
Ik heb in een ander topic gelezen dat dat volgens mij helemaal afhangt van wat je bedoelt met "goed". Goed als in dat het zo bij het wort gegooid kan worden is een paar weekjes (als het juist bewaard is). Maar als je het langer dan een maand bewaart wordt toch aangeraden een starter te maken. In dat geval kun je het maximaal een paar maanden bewaren.
Nogmaals, volgens mij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie