Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Inentings percentage voor starter met gistslurrie

<< < (8/8)

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Jacques op 10-05-2021  22:13 u --- (geen waterslot maar een slang in het gat van het waterslot zonder dat het uiteinde in een fles water zit. Anders gezegd: er kan zuurstof bij het bier terwijl er geen kans is op infecties.

--- Einde van citaat ---
Als de hoofdgisting flink op gang is denk ik niet dat zuurstof nog enige kans heeft om tegen de uitstromende koolzuur in door de slang naar binnen te diffunderen. Je kunt immers ook niet met een bootje tegen de rivier stroming op varen als de stroming sneller is dan je kunt roeien.

Jacques:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2021  22:58 u ---Als de hoofdgisting flink op gang is denk ik niet dat zuurstof nog enige kans heeft om tegen de uitstromende koolzuur in door de slang naar binnen te diffunderen. Je kunt immers ook niet met een bootje tegen de rivier stroming op varen als de stroming sneller is dan je kunt roeien.

--- Einde van citaat ---

Hoe lager het zuurstofgehalte in het gistvat is des te harder er geroeid wordt..
Zie de eerste Wet van Fick...

In ieder geval merk ik dat het niet afsluiten van mijn CCT en deze te voorzien van een naar beneden hangend slangetje zorgt voor meer gistgroei...

hansHalberstadt:
De wet stelt dat de flux van gebieden met een hoge concentratie naar gebieden met een lage concentratie gaat, met een grootte die evenredig is met de concentratiegradiŽnt. ik bedoel dan concentratie buiten=20% zuurstof en binnen=0 de diffusiesnelheid is denk ik dan nog steeds lager dan de snelheid van de stromende koolzuur door de slang.

Jacques:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2021  23:22 u ---De wet stelt dat de flux van gebieden met een hoge concentratie naar gebieden met een lage concentratie gaat, met een grootte die evenredig is met de concentratiegradiŽnt. ik bedoel dan concentratie buiten=20% zuurstof en binnen=0 de diffusiesnelheid is denk ik dan nog steeds lager dan de snelheid van de stromende koolzuur door de slang.

--- Einde van citaat ---

Mijn ervaring is dat ik meer gistgroei heb dan bij het afsluiten met een waterslot...
Na een paar dagen gaat er overigens wel een waterslot op het vat. De koolzuurstroom wordt dan lager waardoor er veel meer zuurstof tegen de stroom in kan roeien... Ik wil zeker niet te veel zuurstof in mijn gistvat hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie