Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Inentings percentage voor starter met gistslurrie  (gelezen 2433 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Inentings percentage voor starter met gistslurrie
« Reactie #25 Gepost op: 08-05-2021 10:19 u »
Kort koken is aan te bevelen. Wyeast nutrient poeder is hydroscopisch. Het is mogelijk dat micro-organismen zich ontwikkelen. Daarom heeft kort mee koken mijn voorkeur. Als er een ding is dat je niet wilt in een starter dan is dat de ontwikkeling van ongewenste micro-organismen...
Dat is zeker een goed punt, maar dan heb je dus een compromis tussen steriel krijgen en deel van je voeding kwijt raken. Wat ik zelf doe is dit soort voeding in een buisje doen en dan vullen met 70% drinkbare alcohol en een paar minuutjes laten staan. Dan is het ook steriel en heb je geen last van ontleding van je voedingszouten door hitte. 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #26 Gepost op: 08-05-2021 11:33 u »
Kort koken is aan te bevelen. Wyeast nutrient poeder is hydroscopisch. Het is mogelijk dat micro-organismen zich ontwikkelen. Daarom heeft kort mee koken mijn voorkeur. Als er een ding is dat je niet wilt in een starter dan is dat de ontwikkeling van ongewenste micro-organismen...

Ja even koken blijf ik dan doen, maar hoe zie je aan je starter dat er ergens al een besmetting heeft plaatsgevonden?
Ik ben zelf nogal bezorgd over die gistslurrie die ik 6 weken bewaard heb ik een Petfles .. en niet zo fris meer ruikte.
De Petfles is weliswaar ontsmet en in de koelkast bewaard... maar ziet er toch niet fris uit.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #27 Gepost op: 08-05-2021 11:45 u »
Nu na bijna 45uur  begint er eindelijk iets van gisting op te treden.  Begin SG appelsap was 1048.  Nu 1030.
Duurt wel lang moet ik zeggen. Zou die 1 cm3 gistslurrie die ik voor de ent gebruikt heb, teveel dode cellen bevatten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 08-05-2021 21:12 u »
Ja even koken blijf ik dan doen, maar hoe zie je aan je starter dat er ergens al een besmetting heeft plaatsgevonden?
Ik ben zelf nogal bezorgd over die gistslurrie die ik 6 weken bewaard heb ik een Petfles .. en niet zo fris meer ruikte.
De Petfles is weliswaar ontsmet en in de koelkast bewaard... maar ziet er toch niet fris uit.

Ik neem aan dat je gistachtig, zwavelig en vleesachtig en misschien een beetje verband rubber waargenomen hebt. Dat zijn kenmerkende aroma's van autolyse.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 08-05-2021 21:28 u »
Nu na bijna 45uur  begint er eindelijk iets van gisting op te treden.  Begin SG appelsap was 1048.  Nu 1030.
Duurt wel lang moet ik zeggen. Zou die 1 cm3 gistslurrie die ik voor de ent gebruikt heb, teveel dode cellen bevatten?

Hoe langer je slurry bewaard des te minder levende gistcellen aanwezig zijn.
Door geduld te hebben komt het allemaal goed (lees meer levende cellen).

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #30 Gepost op: 08-05-2021 21:49 u »
Ik neem aan dat je gistachtig, zwavelig en vleesachtig en misschien een beetje verband rubber waargenomen hebt. Dat zijn kenmerkende aroma's van autolyse.

Autolyse kan plaatsvinden zonder een bacteriŽle besmetting. De kweek met deze oude gist slurrie, die waarschijnlijk al een beetje aan het ontleden was zou dus gewoon goed kunnen komen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 08-05-2021 22:20 u »
Autolyse kan plaatsvinden zonder een bacteriŽle besmetting. De kweek met deze oude gist slurrie, die waarschijnlijk al een beetje aan het ontleden was zou dus gewoon goed kunnen komen.

Sterker nog: er is geen relatie tussen infecties en autolyse. Wel is het zo dat door autolyse je eerder een infectie kunt krijgen (hogere pH-waarde en aanwezigheid van veel voedingstoffen).

Het gaat goed komen.
Door geduld te hebben komt het allemaal goed (lees meer levende cellen).

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #32 Gepost op: 10-05-2021 20:34 u »
Tja, als je geen microscoop met telkamer bezit blijft het gissen natuurlijk. Om die reden ga ik uit van overpitchen 5x meer cellen of zo, als je dan iets minder hebt, is het nog steeds voldoende.
Er zijn berichtend dat overpitchen tot smaak verandering of afwijking kan leiden, maar mijn ervaring is dat dit niet waarneembaar is (of ik ben een slechte proever), kan natuurlijk wel nog gedifferentieerd zijn in biersoorten.... Maar bij lagers (ook Bock), pale ales, stout of barley wine niet, is mijn idee. Bij Belgische bieren heb ik het nooit geprobeerd en die zijn wel gistsmaak gevoeliger.

Ook gehele gistdepot (1x) hergebruiken, geeft geen smaakafwijkingen bij lagers, bovengisters weet ik niet dat durf ik niet zo goed.

:brouwen:

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #33 Gepost op: 10-05-2021 22:11 u »

Ook gehele gistdepot (1x) hergebruiken, geeft geen smaakafwijkingen bij lagers, bovengisters weet ik niet dat durf ik niet zo goed.

Gehele gistdepot hergebruiken... Bedoel je dan dat je een starter aanmaakt met +/- 1/2 ltr gistdepot als inentings hoeveelheid?  Dit zou ik dan weer vreemd vinden omdat ik begreep dat je weinig cellen moet gebruiken (5-10 ml) zodat je zeker weet dat er nieuwe vitale cellen ontstaan en dat je niet een gistarter maakt die bestaat uit heel veel actieve oude cellen? ...  ik weet het ook niet hoor.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 10-05-2021 22:13 u »
Tja, als je geen microscoop met telkamer bezit blijft het gissen natuurlijk. Om die reden ga ik uit van overpitchen 5x meer cellen of zo, als je dan iets minder hebt, is het nog steeds voldoende.
Er zijn berichtend dat overpitchen tot smaak verandering of afwijking kan leiden, maar mijn ervaring is dat dit niet waarneembaar is (of ik ben een slechte proever), kan natuurlijk wel nog gedifferentieerd zijn in biersoorten.... Maar bij lagers (ook Bock), pale ales, stout of barley wine niet, is mijn idee. Bij Belgische bieren heb ik het nooit geprobeerd en die zijn wel gistsmaak gevoeliger.

Heel lang heb veel gist geŽnt bij mijn bieren. Voordeel van veel gist is dat vergisting snel verloopt en ook dat je weinig kans hebt op een gestokte vergisting.
Ik ben er op teruggekomen. Door minder gist te gebruiken zijn mijn bieren wat cleaner, fruitiger en voller van smaak. Om te zorgen voor een goede vergisting voeg ik gistvoeding toe in de vorm van (oude) korrelgist die ik mee kook met het wort en door de eerste dagen een open vergisting uit te voeren (geen waterslot maar een slang in het gat van het waterslot zonder dat het uiteinde in een fles water zit. Anders gezegd: er kan zuurstof bij het bier terwijl er geen kans is op infecties.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 10-05-2021 22:58 u »
(geen waterslot maar een slang in het gat van het waterslot zonder dat het uiteinde in een fles water zit. Anders gezegd: er kan zuurstof bij het bier terwijl er geen kans is op infecties.
Als de hoofdgisting flink op gang is denk ik niet dat zuurstof nog enige kans heeft om tegen de uitstromende koolzuur in door de slang naar binnen te diffunderen. Je kunt immers ook niet met een bootje tegen de rivier stroming op varen als de stroming sneller is dan je kunt roeien.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 10-05-2021 23:10 u »
Als de hoofdgisting flink op gang is denk ik niet dat zuurstof nog enige kans heeft om tegen de uitstromende koolzuur in door de slang naar binnen te diffunderen. Je kunt immers ook niet met een bootje tegen de rivier stroming op varen als de stroming sneller is dan je kunt roeien.

Hoe lager het zuurstofgehalte in het gistvat is des te harder er geroeid wordt..
Zie de eerste Wet van Fick...

In ieder geval merk ik dat het niet afsluiten van mijn CCT en deze te voorzien van een naar beneden hangend slangetje zorgt voor meer gistgroei...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 10-05-2021 23:22 u »
De wet stelt dat de flux van gebieden met een hoge concentratie naar gebieden met een lage concentratie gaat, met een grootte die evenredig is met de concentratiegradiŽnt. ik bedoel dan concentratie buiten=20% zuurstof en binnen=0 de diffusiesnelheid is denk ik dan nog steeds lager dan de snelheid van de stromende koolzuur door de slang.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 10-05-2021 23:29 u »
De wet stelt dat de flux van gebieden met een hoge concentratie naar gebieden met een lage concentratie gaat, met een grootte die evenredig is met de concentratiegradiŽnt. ik bedoel dan concentratie buiten=20% zuurstof en binnen=0 de diffusiesnelheid is denk ik dan nog steeds lager dan de snelheid van de stromende koolzuur door de slang.

Mijn ervaring is dat ik meer gistgroei heb dan bij het afsluiten met een waterslot...
Na een paar dagen gaat er overigens wel een waterslot op het vat. De koolzuurstroom wordt dan lager waardoor er veel meer zuurstof tegen de stroom in kan roeien... Ik wil zeker niet te veel zuurstof in mijn gistvat hebben.

Tags: