Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Inentings percentage voor starter met gistslurrie

<< < (3/8) > >>

Bobb:

--- Citaat van: LAM op 08-04-2021  10:38 u ---IIk heb in een ander topic gelezen dat dat volgens mij helemaal afhangt van wat je bedoelt met "goed". Goed als in dat het zo bij het wort gegooid kan worden is een paar weekjes (als het juist bewaard is). Maar als je het langer dan een maand bewaart wordt toch aangeraden een starter te maken. In dat geval kun je het maximaal een paar maanden bewaren.
Nogmaals, volgens mij.

--- Einde van citaat ---

Ja ik bedoel goed genoeg om er nog een starter van te kunnen maken.  (Lijkt mij ook wel een paar maanden... Een flesjes trappist wat je wilt opkweken kan ook maanden in de winkel gelegen hebben)

middelaersch:

--- Citaat van: Bobb op 08-04-2021  11:05 u ---Ja ik bedoel goed genoeg om er nog een starter van te kunnen maken. (Lijkt mij ook wel een paar maanden... een flesjes trappist wat je wilt opkweken kan ook maanden in de winkel gelegen hebben)

--- Einde van citaat ---

Om een starter te maken hoef je natuurlijk niet een apart potje slurrie te bewaren.
Dat kun je ook gewoon uit een flesje bier. Ik denk dat je de meeste gisten op die manier vrij lang kunt bewaren.

Of het in een buisje met glycerol langer goed blijft weet ik niet.

hansHalberstadt:
En paar maanden kun je het zeker bewaren. Maar je hoeft niet heel veel te bewaren als je er toch weer een starter van maakt. Als de gist eenmaal gaat groeien dan verdubbelt de hoeveelheid bv elk uur. Die exponentiele groei maakt dat het nauwelijks uitmaakt of je nu met 10000 cellen begint of 100000 of een miljoen. Een factor 10 is dan namelijk maar ruim 3 uurtjes wachten verschil. Dus om op 1 miljoen cellen te komen vanaf 10000 duurt maar 6 uur langer dan als je een starter met 1 miljoen cellen wilt oppeppen en 10 uur later zit je op een miljard cellen als je doorzet naar een groter startervolume.
Invriezen met 20% glycerol (5 delen slurry op 1 deel glyverol en 24 uur laten intrekken en dan invriezen) is nog handiger als je het lang wilt bewaren. Dan heb je aan een paar ml slurry genoeg.
Daarom heten het ook machten, (2 tot de macht) omdat het zo machtig is in vermeerderen.

Bobb:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2021  18:29 u --- als de gist eenmaal gaat groeien dan verdubbelt de hoeveelheid bv elk uur.

--- Einde van citaat ---
Allemaal bedankt voor de reacties over de miljarden cellen in gist slurrys, doorschijnende vloeistof met miljoen cellen per ml, de exponentiele groei tijdens de kweek en het bewaren in glycerol, het heeft mij enthousiast gemaakt. Ik heb zojuist wat besteld bij Alie; een erlenmeyer met roerder, dan hoef ik die Pet- fles niet steeds te schudden en het opkweken schijnt veel sneller te gaan. Nu nog n paar lekkere flesjes Westmalle kopen bij AH in plaats van die dure smackpacks van 10 euro  waar amper 100 miljard cellen in zitten.
Hoeveel kostbare cellen zouden op de bodem liggen van een Westmalle flesje dat je koopt voor 1,40? 

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Bobb op 08-04-2021  23:32 u --- Nu nog n paar lekkere flesjes Westmalle kopen bij AH in plaats van die dure smackpacks van 10 euro  waar amper 100 miljard cellen in zitten.
Hoeveel kostbare cellen zouden op de bodem liggen van een Westmalle flesje dat je koopt voor 1,40? 

--- Einde van citaat ---
jij hebt het begrepen. Wat koop je liever:  3 flesjes bier of 1 smackpack. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie