Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Inentings percentage voor starter met gistslurrie

(1/8) > >>

Bobb:
Ik wil een starter maken van gistbezinking van mijn vorige brouwsel. W3787 (Trappist gist)
In dit forum begrijp ik langzaam maar zeker dat het bij een perfecte starter er om gaat om zoveel mogelijk nieuwe jonge vitale gistcellen te kweken.
Een goed bruisende gistarter is dus geen garantie dat je dit daadwerkelijk bereikt hebt omdat de starter bv. gemaakt is met veel teveel gistdepot. De bestaande oude gist verbruikt dan alle voedingstoffen en er heeft weinig groei plaats gevonden. Je hebt alleen oude gistcellen aan het werk gezet. Dit lijkt een goede starter, maar is het dus niet.

De Yeastcalculator.com  geeft aan hoeveel gist je voor de starter nodig hebt, aangegeven met  “Inentings percentage” [miljoen/ml] 
Mijn vraag is nu hoeveel gistcellen zitten er in 1ml gistdepot zodat ik het Inentingspercentage weet voor de starter... of hoeveel ml gistdrap moet ik gebruiken voor de starter.

Wolter:

--- Citaat van: Bobb op 06-04-2021  22:47 u ---Ik wil een starter maken van gistbezinking van mijn vorige brouwsel. W3787 (Trappist gist)
In dit forum begrijp ik langzaam maar zeker dat het bij een perfecte starter er om gaat om zoveel mogelijk nieuwe jonge vitale gistcellen te kweken.
Een goed bruisende gistarter is dus geen garantie dat je dit daadwerkelijk bereikt hebt omdat de starter bv. gemaakt is met veel teveel gistdepot. De bestaande oude gist verbruikt dan alle voedingstoffen en er heeft weinig groei plaats gevonden. Je hebt alleen oude gistcellen aan het werk gezet. Dit lijkt een goede starter, maar is het dus niet.

De Yeastcalculator.com  geeft aan hoeveel gist je voor de starter nodig hebt, aangegeven met  “Inentings percentage” [miljoen/ml]
Mijn vraag is nu hoeveel gistcellen zitten er in 1ml gistdepot zodat ik het Inentingspercentage weet voor de starter... of hoeveel ml gistdrap moet ik gebruiken voor de starter.

--- Einde van citaat ---

In dit geval zou je een verdunningsmethode die in het boek Yeast is beschreven kunnen gebruiken. Daarin wordt gesteld dat als je een hoeveelheid van de gistslurry gaat verdunnen er +/- 1 mlj/ ml in de vloeistof aanwezig zijn op het moment dat de vloeistof van troebel naar doorzichtig verandert. Als je dat afzet naar de mate van verdunning kan je uitrekenen hoeveel gistcellen er bij benadering in de rest van de hoeveelheid slurry aanwezig zijn.

hansHalberstadt:
Ik ga ruwweg uit van een diameter van een gistcel van 10 um en dus heb je in een dichte slurry er 1000 op een rijtje in 1 cm dus 1 miljard in een cm3 dikke slurry.

Bobb:

--- Citaat van: Wolter op 06-04-2021  23:02 u ---In dit geval zou je een verdunningsmethode die in het boek Yeast is beschreven kunnen gebruiken. Daarin wordt gesteld dat als je een hoeveelheid van de gistslurry gaat verdunnen er +/- 1 mlj/ ml in de vloeistof aanwezig zijn op het moment dat de vloeistof van troebel naar doorzichtig verandert. Als je dat afzet naar de mate van verdunning kan je uitrekenen hoeveel gistcellen er bij benadering in de rest van de hoeveelheid slurry aanwezig zijn.

--- Einde van citaat ---

Interessant bedankt! Als ik dit vergelijk met de reactie van Hans dat 1 cm3 = 1 ml slurrie = 1 miljard cellen. Dan zou dit betekenen dat  1 ml slurrie 1000x verdunnen 1 ltr doorzichtige vloeistof oplevert met  1 milj cellen per ml… dus ook totaal 1 miljard cellen.
ik heb dit testje even gedaan en het is inderdaad niet echt troebel meer.
 Wat is doorzichtig? …Beetje arbitrair  maar toch een leuke test!

Bobb:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  23:35 u ---Ik ga ruwweg uit van een diameter van een gistcel van 10 um en dus heb je in een dichte slurry er 1000 op een rijtje in 1 cm dus 1 miljard in een cm3 dikke slurry.

--- Einde van citaat ---

Het hangt natuurlijk af hoe dik (droog) de gistdrap is dan, maar bij benadering dus: 1 cm3 gistdepot = +/- 1miljard cellen. Mooi, dat kan ik invoeren in de gistcalculator

stel ik gebruik 10 cm3 = 10 ml    = 10 miljard = +/- 2 theelepels (a 5ml)van het pasta-achtige gistdepot.
ja, dit levert bruikbare waarden in de gistcalculator op voor een 2 liter starter. Bedankt!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie