Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dryhoppen gram/liter  (gelezen 1337 keer)

Offline weigerambtenaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dryhoppen gram/liter
« Gepost op: 06-04-2021 16:29 u »
Sinds een tijdje kan ik onder druk vergisten en dryhoppen in een Fermzilla. Ik heb dit gistvat speciaal gekocht om IPA's te brouwen. Om deze daarna via closed transfer af te vullen op een KEG.

Mijn laatste brouwsel bevatte 22 g/l aan hoppen. Waarvan 90% van de hoppen gebruikt worden voor het dryhoppen.

Mijn vraag: In hoeverre worden de hopsmaken nog intenser als je bijvoorbeeld richting de 30 gram hop per liter gaat of ga je op een gegeven moment niet veel verschil meer proeven?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline trebvuister

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Dryhoppen Gram/liter
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2021 17:34 u »
Sinds een tijdje kan ik onder druk vergisten en dryhoppen in een Fermzilla. Ik heb dit gistvat speciaal gekocht om IPA's te brouwen. Om deze daarna via closed transfer af te vullen op een KEG.

Mijn laatste brouwsel bevatte 22 g/l aan hoppen. Waarvan 90% van de hoppen gebruikt worden voor het dryhoppen.

Mijn vraag: In hoeverre worden de hopsmaken nog intenser als je bijvoorbeeld richting de 30 gram hop per liter gaat of ga je op een gegeven moment niet veel verschil meer proeven?
Ergens op het forum heb ik gelezen dat uit onderzoek blijkt dat boven 8g/l dryhop er geen verschil meer in smaak is te ontdekken.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2021 18:35 u »
Klopt, in Brewfather wordt de optimale hoeveelheid dryhop ook aangegeven.

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2021 20:28 u »
Klopt, in Brewfather wordt de optimale hoeveelheid dryhop ook aangegeven.

Dat is toch gewoon 2,52*3 (plus afronding)?
Of kleurt het anders rood? (ik ken Brewfather verder niet)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2021 21:29 u »
dat is toch gewoon 2,52*3 (plus afronding)?
Klopt helemaal. Als Ruud alles zou verdubbelen wordt dit ook 2x zo groot in Brewfather. En het wordt dan niet rood, want Brewfather maakt het uiteindelijk niets uit wat jij wil. Het is jouw recept..

Die 8 g/l koudhop komt uit onderzoek van 'hopprofessor' Sellhammer.
Er zijn meerdere posts op Internet te vinden hierover alsmede het onderzoek zelf.
De Brülosophy post vat het mijns inziens het mooiste samen: hier
Of het klopt dan wel achterhaald is weet ik niet; soms zie ik commerciële recepten met meer dan 8 g/l koudhop (bijvoorbeeld van BrewDog).

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2021 22:05 u »

Bij verdubbelen wordt deze oranje

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2021 22:49 u »
Bij verdubbelen wordt deze oranje
Handig. Maar wel erg makkelijk te missen. Zeker als je de achtergrond niet kent. Maar misschien is het juist daarom, om mensen niet te snel in verwarring (of paniek) te brengen. Anderzijds, als je wel bekend bent met de achtergrond, is de 'waarschuwing' wellicht niet nodig.

Nou ja, hoe het ook zij, Brewfather maakt het oranje bij >= 8,1 g/l. Geheel in lijn met de aanbevelingen van professor Sellhammer.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2021 08:30 u »
Handig. Maar wel erg makkelijk te missen. Zeker als je de achtergrond niet kent. Maar misschien is het juist daarom, om mensen niet te snel in verwarring (of paniek) te brengen. Anderzijds, als je wel bekend bent met de achtergrond, is de 'waarschuwing' wellicht niet nodig.

Nou ja, hoe het ook zij, Brewfather maakt het oranje bij >= 8,1 g/l. Geheel in lijn met de aanbevelingen van professor Sellhammer.
Geloof niet dat mensen nu verward of in paniek raken en lijkt mij juist erg handig als je niet bekend bent met de achtergrond. Scheelt toch weer onnodig dure hoptoevoegingen

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2021 08:50 u »
Als je er met de muis op gaat staan krijg je uitleg:

Offline weigerambtenaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2021 12:00 u »
Okay dus 8 g/L moet volstaan. Misschien geldt dat voor de Europese IPA's die te koop zijn in de supermarkt voor € 2,5

Ik ben een groot liefhebber van Amerikaanse IPA's van bijvoorbeeld The Veil Brewing Co, Tree House Brewing Company en Equilibrium Brewery.
Zij gebruiken bij hun DIPA, TIPA of ander soort IPA altijd meer dan 20 g hop per liter.

Een wezenlijk verschil in smaak (ook in prijs wel).

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #10 Gepost op: 07-04-2021 13:53 u »
Je ziet inderdaad ook commerciële bieren met meer koudhop, zeker nu met de NEIPA hype. Zie bijvoorbeeld het recept dan Verdant heeft gepubliceerd, 16g/L hop: https://www.themaltmiller.co.uk/product/verdant-even-sharks-need-water-neipa/

Toch vind ik 20 of zelfs 30 g/L voor de hobbybrouwer wel erg veel. Als je bij 20 g/L nog steeds niet genoeg hopsmaak in je bier hebt, misschien gaat er dan iets anders niet goed? Vergeet ook niet dat 'professionele' brouwerijen vaak extra apparatuur hebben om te koudhoppen, zoals een hop gun. Zoiets kunnen we gewoon niet makkelijk nadoen op hobbyschaal.

Misschien eens een testje doen weigerambtenaar? Je batch splitsen in een aantal kleinere gistingsflessen en dan 10, 20 en 30 g/L hop toevoegen? Dan kun je zelf beoordelen wat de toegevoegde waarde is van extra koudhop. Ik moet eigenlijk ook eens zo'n testje doen  :denken:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 07-04-2021 13:58 u »
Scheelt toch weer onnodig dure hoptoevoegingen
Ja wordt vaak een duur biertje. Al snel 1 euro per liter bier aan Citra nodig voor een brouwseltje, dus wel handig om te weten dat je boven een bepaalde hoeveelheid vooral euro's aan het weggooien bent.

Offline Hop meneer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hop meneer
    • Hop Meneer IoT brouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 07-04-2021 21:48 u »
Het hangt ook een beetje van het bier af. In een session van 2.5% doe ik totaal een 8 g/L, bij meer wordt het er juist niet lekkerder op en mis je het hele doel van de session, dat je er lekker van door kan tanken genieten.

De zwaardere DIPA etc kunnen wel meer hop gebruiken om tegen de alcohol en hoge eind SG te boksen. Maar daar geldt volgens mij wel dat 2x zoveel hop, niet resulteert in een 2x zo lekker bier.

Zo werkt dat ook bij IPA's van 5-6 euro voor een blik, een blik van 12 of 24 euro is niet 2 of 4x zo lekker.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 07-04-2021 22:11 u »
Of het klopt dan wel achterhaald is weet ik niet; soms zie ik commerciële recepten met meer dan 8 g/l koudhop (bijvoorbeeld van BrewDog).

Het onderzoek van Thomas Shellhammer sloeg in als een bom bij veel Amerikaanse craftbrouwers. Ze hadden jaren lang veel geld uitgegeven om het "hoppigste bier ter wereld" te brouwen... :)

Toch heeft een overdosis van koudhop invloed op de smaak van je bier. Naast aromastoffen komen ook niet-geïsomeriseerde hopbitterstoffen in je bier. Echter ook deze stoffen zijn gelimiteerd in hun oplosbaarheid. Verder bevat hop nog meer stoffen zoals zetmeelsplitsende enzymen. Die wil je niet te veel in je bier hebben als hobbybrouwer omdat die zorgen voor hopcreep.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 08-04-2021 08:07 u »
...Die wil je niet te veel in je bier hebben als hobbybrouwer omdat die zorgen voor hopcreep.

Zou je op die manier kunnen afvullen op fles/fust zonder suiker te gebruiken? Je zou dit dan wel moeten kunnen berekenen, maar zou toch geen gek idee zijn?

Offline weigerambtenaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 08-04-2021 08:35 u »
Zou je op die manier kunnen afvullen op fles/fust zonder suiker te gebruiken? Je zou dit dan wel moeten kunnen berekenen, maar zou toch geen gek idee zijn?

Sinds ik gebruik  maak van een Fermzilla en mijn bier afvul op een KEG hoef ik geen suiker toe te voegen om koolzuur te ontwikkelen. Er staat permanent een CO2 fles aangesloten die de juiste hoeveelheid CO2 afgeeft aan het bier :).

Wanneer ik wat wil laten proeven aan iemand sluit ik de biergun aan en vul een flesje zonder zuurstof.

Offline weigerambtenaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 08-04-2021 08:41 u »

Misschien eens een testje doen weigerambtenaar? Je batch splitsen in een aantal kleinere gistingsflessen en dan 10, 20 en 30 g/L hop toevoegen? Dan kun je zelf beoordelen wat de toegevoegde waarde is van extra koudhop. Ik moet eigenlijk ook eens zo'n testje doen  :denken:

Batch splitten gaat lastig want heb maar 1 gist vat waar ik onder druk in kan dryhoppen. Bij het gebruik van een normaal gistvat met waterslot, die ik ook 2 heb voor andere soorten bier, gaan er naar mijn mening te veel hoparoma verloren door het overhevelen naar een lagervat en/of bottelemmer.

Offline weigerambtenaar

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Dryhoppen gram/liter
« Reactie #17 Gepost op: 08-04-2021 09:08 u »
wil nog even een fotootje delen. Want dat is leuk :D

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 08-04-2021 11:40 u »
Sinds ik gebruik  maak van een Fermzilla en mijn bier afvul op een KEG hoef ik geen suiker toe te voegen om koolzuur te ontwikkelen. Er staat permanent een CO2 fles aangesloten die de juiste hoeveelheid CO2 afgeeft aan het bier :).

Wanneer ik wat wil laten proeven aan iemand sluit ik de biergun aan en vul een flesje zonder zuurstof.
Dat klinkt ideaal, gebruik je Blichmann beergun? Hoe is jouw ervaring met afvullen qua schuim?

Offline weigerambtenaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 08-04-2021 12:32 u »
Dat klinkt ideaal, gebruik je Blichmann beergun? Hoe is jouw ervaring met afvullen qua schuim?
Yup precies die!

Schuim valt mee als je wat druk van het vat aflaat. Ook gebruik ik relatief weinig CO2 in de IPA's dus schuimvorming is al niet heel hevig als je hem tapt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 08-04-2021 22:42 u »

Het vervelende is dat het niet te berekenen is. De hoeveelheid hopcreep is namelijk naast de hoeveelheid hop ook  afhankelijk van de gebruikte hop. Zelfs het oogstjaar maakt uit...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 08-04-2021 23:16 u »
Het vervelende is dat het niet te berekenen is. De hoeveelheid hopcreep is namelijk naast de hoeveelheid hop ook  afhankelijk van de gebruikte hop. Zelfs het oogstjaar maakt uit...
ik voeg dryhop toe nadat ik het eerst in een glazen groente potje met deksel heb gestopt en overgoten met kokend water en snel het deksel erop. Na afkoelen dan toevoegen. Daarmee zou je dan zowel enzymwerking als evt infecties kunnen stoppen en door het dekseltje er gelijk op te doen raak je ook geen hoparoma kwijt. Daarmee al een mooie IPA brouwen.

Offline Rootsman

• Senior lid
Dryhoppen gram/liter
« Reactie #22 Gepost op: 08-04-2021 23:36 u »
ik voeg dryhop toe nadat ik het eerst in een glazen groente potje met deksel heb gestopt en overgoten met kokend water en snel het deksel erop. Na afkoelen dan toevoegen. Daarmee zou je dan zowel enzymwerking als evt infecties kunnen stoppen en door het dekseltje er gelijk op te doen raak je ook geen hoparoma kwijt. Saarmee al een mooie IPA gebrouwen.
Ik vermoed dat bij deze methode wel degelijk hoparoma’s verloren gaan. Dit zijn vluchtige stoffen die bij het openen van het potje vervliegen lijkt me.

Kans op besmetting via hop lijkt me erg klein. Enzymen zul je er wel mee inactiveren.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 08-04-2021 23:51 u »
ik voeg dryhop toe nadat ik het eerst in een glazen groente potje met deksel heb gestopt en overgoten met kokend water en snel het deksel erop. Na afkoelen dan toevoegen. Daarmee zou je dan zowel enzymwerking als evt infecties kunnen stoppen en door het dekseltje er gelijk op te doen raak je ook geen hoparoma kwijt. Daarmee al een mooie IPA brouwen.

Ik heb een test uitgevoerd. Het resultaat van deze test was dat de hopcreep niet geheel voorkomen wordt door het overgieten van van hop met heet water, wel wordt het effect kleiner. Qua smaak was er een duidelijk verschil. De koudhop die niet overgoten was met heet water gaf veel meer hoparoma dan de met heet water behandelde koudhop. Sommige hopbestanddelen zijn zeer vluchtig en verdampen in belangrijke mate boven de 70 ºC. Het bier met de behandelde koudhop was vooral bitterder dan het referentiebier zonder koudhop.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 08-04-2021 23:52 u »
Ik vermoed dat bij deze methode wel degelijk hoparoma’s verloren gaan. Dit zijn vluchtige stoffen die bij het openen van het potje vervliegen lijkt me.
Bij het openen van het potje is het al afgekoeld dus vervliegt er niets.

Tags: