Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: pH papier  (gelezen 405 keer)

Offline Rootsman

• Senior lid
  • Land: nl
pH papier
« Gepost op: 06-04-2021 16:08 u »
Beste brouwers,

Afgelopen weekend heb ik gebrouwen en heb ik pH papier gebruikt om pH te meten. Helaas verkleurde deze nauwelijks. Kan deze over de datum of zijn werking verliezen?

Gr Ruud

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rootsman

• Senior lid
Re: pH papier
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2021 16:15 u »

Het gaat om deze

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2021 16:24 u »
Beste brouwers,

Afgelopen weekend heb ik gebrouwen en heb ik pH papier gebruikt om pH te meten. Helaas verkleurde deze nauwelijks. Kan deze over de datum of zijn werking verliezen?

Gr Ruud
Hallo Ruud, je hebt veel geld besteed aan een fantastische brouwinstallatie. Besteed aub ook een zakje geld aan een pH meter. pH papier blijft gepruts.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2021 16:37 u »
Ben ik met je eens en ga ik doen. Vraag me wel af of mijn brouwsel te zuur was. Iemand ervaring dat pH papier niet werkt?

Online Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2021 17:05 u »
Ben ik met je eens en ga ik doen. Vraag me wel af of mijn brouwsel te zuur was. Iemand ervaring dat pH papier niet werkt?

Toen ik ooit begon met brouwen heb ik die pH strips ook gebruikt maar het is erg onbetrouwbaar gebleken voor mij.
Als je de water waarden van jouw drinkwater weet/opvraagt en goed in de brouwsoftware plaatst is het makkelijk om goed te berekenen hoe de pH van het magisch beslag etc is.. qua waarden komt het bij mij altijd uit in ieder geval. Daarom meet ik vrijwel nooit meer op pH tijdens het brouwen.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2021 17:09 u »
Toen ik ooit begon met brouwen heb ik die pH strips ook gebruikt maar het is erg onbetrouwbaar gebleken voor mij.
Als je de water waarden van jouw drinkwater weet/opvraagt en goed in de brouwsoftware plaatst is het makkelijk om goed te berekenen hoe de pH van het magisch beslag etc is.. qua waarden komt het bij mij altijd uit in ieder geval. Daarom meet ik vrijwel nooit meer op pH tijdens het brouwen.
Goed om te weten, ik heb namelijk precies mijn waterprofiel in Brewfather staan en ook hoeveelheid melkzuur aangehouden die Brewfather heeft berekend.

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2021 20:38 u »

pH papier is jaren stabiel (droog bewaard); niets mis mee.
Tip: gebruik voor brouwen de range 5,2-6,8. Reden: je start vanuit een alkalische omgeving. Door zuur in stapjes te doseren kun je de pH-verlaging van je maisch prima volgen met deze pH-papiertjes.
Een pH meter is een mooi instrument maar vergt ook onderhoud. Een electrode gaat maar een beperkte tijd mee.
Voor die paar keer per jaar dat ik brouw voldoen pH papiertjes prima.

Groet, Paul

Offline Woeka

• Junior lid
  • **
  • ... whatever
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2021 21:03 u »

Ik werk ook met pH papiertjes in de range 4.0 tot 7.0. De laatste keer de pH gewoon nog een keer gemeten toen ik een rare onverwachte verkleuring had. Meestal gebruik ik wel een papiertje of 4 a 5 totdat we op het gewenste niveau zijn. Fijne van die papiertjes is dat je er veel voor weinig hebt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 06-04-2021 21:05 u »
Ik zou alleen die andere nemen. want je komt van hogere pH rond de 6 en je wil naar 5.2-5.5
Daarom zie je niks met bereik 3.8-5.5 of alleen op het laatste moment.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 06-04-2021 21:09 u »
pH meter werkt natuurlijk prima, maar steeds dat geklooi met ijkvloeistof vind ik niet handig. Als je tussen 5.2 en 5.5 wilt uitkomen dat is de nauwkeurigheid van zo'n papiertje wel voldoende lijkt mij. Voor mij een optimaal compromis tussen simpel te gebruiken en noodzakelijke nauwkeurigheid. Ik knip die papiertjes nog in 3 stukjes dus dan heb ik aan eentje per brouwsel genoeg.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 06-04-2021 22:57 u »
Hallo Ruud, je hebt veel geld besteed aan een fantastische brouwinstallatie. Besteed aub ook een zakje geld aan een pH meter. pH papier blijft gepruts.

Ook mijn idee.
Met pH-strookjes meet je veel minder vaak dan met een pH-meter.

Is dat dan nodig zullen velen zich afvragen. Wel als je meer grip wilt hebben op je brouwproces en ook de vergisting wilt volgen.
Naast je maisch wil je ook weten wat de pH-waarde is van je spoelwater...
Het regelmatig meten van je gistend bier vertelt veel over de vergisting. Na een snelle daling van de pH aan het begin van de vergisting loopt de pH op tijdens de nagisting. Dit komt voor een belangrijk deel door autolyse.
Ook koudhoppen verhoogt de pH. Een bier met een pH-waarde boven de 4,8 - 4,9 komt niet prettig over. En als je bier een infectie heeft opgelopen zie je dat terug aan een pH-waarde onder de 4,0.
Kortom een pH-meter is een heel nuttig instrument. Met pH-strookjes is het behelpen, zeker voor iemand die kleurenblind is..

Tags: