Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwsessie splitsen  (gelezen 369 keer)

Offline Bvk1983

• Senior lid
  • Land: nl
Brouwsessie splitsen
« Gepost op: 06-04-2021 14:01 u »
Normaal gesproken plan ik mijn brouwdag op een dag in het weekend zodat ik ruim de tijd heb. De komende tijd zullen de weekenden waarschijnlijk veel in het teken staan van klussen en verbouwen. Een complete brouwsessie op een avond wordt krap (op n of andere manier ben ik vaak ruim 6 7 uur bezig). Ik wil natuurlijk wel graag verder blijven brouwen, nu vroeg ik me af of het mogelijk is of kwaad kan om een brouwsessie in 2-en te delen. Dag 1 maischen bijvoorbeeld en het wort 's nachts in de koelkast laten, en op dag 2 gaan koken. Heeft dat nadelige effecten en zo ja, welke?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Brouwsessie splitsen
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2021 14:27 u »
Dat kan best hoor,niet ideaal maar bij uitzondering gewoon doen. Tot en met spoelen en dan naar je kookketel. Deze dek je goed af en kan gerust bij deze temperaturen n dag staan zonder gevaar. Je kookt t toch en er komen geen bijsmaakjes hoor. Kost wat meer energie.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2021 15:02 u »
Ja hoor, zie bij voorbeeld hier:

Google maar eens op overnight mash.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2021 21:53 u »
Normaal gesproken plan ik mijn brouwdag op een dag in het weekend zodat ik ruim de tijd heb. De komende tijd zullen de weekenden waarschijnlijk veel in het teken staan van klussen en verbouwen. Een complete brouwsessie op een avond wordt krap (op n of andere manier ben ik vaak ruim 6 7 uur bezig). Ik wil natuurlijk wel graag verder blijven brouwen, nu vroeg ik me af of het mogelijk is of kwaad kan om een brouwsessie in 2-en te delen. Dag 1 maischen bijvoorbeeld en het wort 's nachts in de koelkast laten, en op dag 2 gaan koken. Heeft dat nadelige effecten en zo ja, welke?

Dit is vaker aan de orde geweest.

Het kan, maar het is niet ideaal. Je hebt een beperkt infectierisico, je krijgt meer Maillardproducten door de hoeveelheid warmte die je moet toevoegen om het wort op kooktemperatuur te brengen en ook heb je meer last van oxidatie van het wort bij een lage temperatuur (meer opname zuustof).
Als je een fris licht gekleurd bier wilt brouwen kun je het beter niet doen. Bij een amber tot donker bier is de vorming van Maillardproducten minder een probleem.

Tags: