Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vragen over giststarters  (gelezen 403 keer)

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Overdinkelse Thuusbrouw
Vragen over giststarters
« Gepost op: 06-04-2021 13:40 u »
Ondanks dat ik met mijn starters prima resultaten behaal tijdens de vergisting blijf ik nog altijd met enkele vragen zitten. 

Om misverstanden te voorkomen wil ik onderscheid maken tussen deze twee situaties:

Situatie 1 -> Een giststarter die je in z'n geheel bij het wort gooit.
Situatie 2 -> Een giststarter die je voor gebruik eerst gaat afgieten.

In situatie 1 gooi je de starter bij je wort als deze nog volop actief is lijkt mij. Deze starter maak je pakweg een ruime dag voordat je gaat brouwen. 

Maar als je de starter wilt gaan afgieten (wat meestal de voorkeur heeft) wordt dit een stuk lastiger. Om de gist te laten uitzakken zal de starter een paar dagen in de koelkast gezet moeten worden. Maar een (volop) actieve starter zal niet gaan uitzakken in de koelkast weet ik uit ervaring dus wacht ik meestal tot de vergisting zo goed als 'klaar' is. En met 'klaar' bedoel ik dat er weinig tot geen koolzuur activiteit meer zichtbaar is in de starter. 

Mijn vragen hierover:

- De starter uit situatie 1 lijkt mij een veel 'vitalere' starter om bij je wort te gooien. Klopt dat?

- De starter uit situatie 2 lijkt mij veel meer dode/inactieve gistcellen te bevatten. Klopt dat?

- Zijn de gistcellen die uitzakken naar de bodem grotendeels dood/inactief?

- Kun je voor gebruik de afgegoten starter het beste eerst weer actief maken met een kleine hoeveelheid wort?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vragen over giststarters
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2021 21:43 u »
De starter helemaal laten uitgisten betekent dat de gist aan het interen is op zijn reservestoffen. Dat wil je niet omdat de reservestoffen nodig zijn voor het aanmaken van nieuwe gistcellen.
Zet je starter nadat de meest heftigste vergisting voorbij is goed koud weg (0 - 4 ºC) om te laten bezinken. Dat bezinken gaat makkelijker als je een heel klein beetje calciumchloirde toevoegt (0,6 ml 33% oplossing per liter).

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2021 22:35 u »
Goede vragen! Ik volg

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2021 22:52 u »
- De starter uit situatie 1 lijkt mij een veel 'vitalere' starter om bij je wort te gooien. Klopt dat?

- De starter uit situatie 2 lijkt mij veel meer dode/inactieve gistcellen te bevatten. Klopt dat?

- Zijn de gistcellen die uitzakken naar de bodem grotendeels dood/inactief?

- Kun je voor gebruik de afgegoten starter het beste eerst weer actief maken met een kleine hoeveelheid wort?

- Ja.

- Neen/ja

- Ja.

Met name tav vraag twee. Gistcellen zakken uit naar de bodem om een aantal redenen. de voornaamste is dat er te weinig voedsel is voor de hoeveelheid cellen in oplossing. Die cellen zijn niet dood maar "rusten". Ze hebben hun metabolisme vertraagd en maken een aantal andere stoffen aan die ze door een periode met armoe helpen.

Als je een actieve starter gaat koelen gebeurt er iets gelijksoortigs. De cellen hebben het koud en zetten minder suikers om, zakken naar de bodem en maken een soort "antivries" aan. Ook hier zetten ze hun metabolisme om.

Daarom heeft het in beide gevallen zin om ze op de brouwdag een oppepper te geven.

Bij een verse starter hoeft dat allemaal niet. Die gaat zo bij het wort en helpt mee het wort iets zuurder te maken. Dat is het eerste wat gistcellen graag doen. Hun omgeving aan hun wensen aanpassen en dat is een wat zuurdere omgeving. Bovendien zit er nog het een en ander aan bruikbare enzymen in de starter die je anders afgiet.

Ingo

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
  • Overdinkelse Thuusbrouw
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2021 11:33 u »
Dat bezinken gaat makkelijker als je een heel klein beetje calciumchloirde toevoegt (0,6 ml 33% oplossing per liter).

Die aanduiding van "0.6 ml 33% oplossing per liter" snap ik niet helemaal. Stel ik heb een starter van 2 liter hoeveel gram calciumchloride zou er dan bij moeten?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2021 12:36 u »
Die aanduiding van "0.6 ml 33% oplossing per liter" snap ik niet helemaal. Stel ik heb een starter van 2 liter hoeveel gram calciumchloride zou er dan bij moeten?
Jacques gaat uit van de "standaard" calciumchloride oplossing van 33% die je bij je favoriete brouwbenodigdhedenleverancier kan kopen. Voor een 2 liter starter voeg je dus 1,2 ml toe. Over het aantal grammen lopen de meningen uiteen en is al eea geschreven. Als ik het met de natte vingermethode zou moeten doen dan zou ik 0,4 mg calciumchloride in poedervorm toevoegen.

Ik hoop niet dat er weer hele discussie over deze berekening gaat ontstaan want die is al een keer gevoerd. Dit is hoe ik het zou doen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37855.msg573435.html#msg573435
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1473.msg195956.html#msg195956

Tags: