Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: "Gewoon" maischschema omzetten naar schema met staptijd  (gelezen 769 keer)

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
"Gewoon" maischschema omzetten naar schema met staptijd
« Gepost op: 06-04-2021 11:28 u »
Beste medebrouwers,
Ik heb hier een maischschema dat ik graag wil omzetten naar een schema met staptijden. Hebben jullie tips hoe ik dit moet doen? Als ik het schema dat ik nu gebruik in zou stellen op een brouwautomaat, dan ben ik veel langer aan het maischen dan het recept voorschrijft.
Dit schema gebruik ik:
60șC   45 min.
70șC   30 min.
78șC   10 min.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: "gewoon" maischschema omzetten naar schema met staptijd
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2021 11:36 u »
Wil je de staptijden van de maischtijden afhalen?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2021 12:12 u »
Beste medebrouwers,
Ik heb hier een maischschema dat ik graag wil omzetten naar een schema met staptijden. Hebben jullie tips hoe ik dit moet doen? Als ik het schema dat ik nu gebruik in zou stellen op een brouwautomaat, dan ben ik veel langer aan het maischen dan het recept voorschrijft.
Dit schema gebruik ik:
60șC   45 min.
70șC   30 min.
78șC   10 min.

Verhoog naar 62 en 40 min en 72 șC 30 min en 78 3 min . Zo ben je wat sneller. Opwarmtijd tussendoor kun je niet overslaan.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2021 12:16 u »
Wat je met de tijden wil doen weet ik niet, maar hier kun je ze berekenen. Let wel, dat is voor water. Ik weet niet precies hoe dat zit voor beslag. De tijd die je krijgt is de tijd die het kost om de stap te zetten van de ene temperatuur naar de volgende; voor zover ik altijd begrepen heb is dat de bedoelde 'staptijd'.

Ik weet niet of het verstandig zou zijn om die van de rusttijd af te trekken. De extractie-efficiëntie gaat uit van rusttijden bij bepaalde temperaturen. Op die temperatuur werkt enzym XYZ optimaal. Bijvoorbeeld: Als je de staptijd van 60șC -> 70șC af gaat trekken van de 60șC rusttijd, dan werkt de beta-amylase ook minder lang en zal je extractie-efficiëntie ook anders zijn dan volgens recept.
Dat zal niet super-nauw luisteren, want dat zijn glijdende schalen en geen harde grenzen, maar het zal wel invloed hebben.

Wat jij in je recept beschrijft zijn rusttijden en die hebben een bedoeling; suiker extraheren uit de mout en daar is tijd voor nodig. Ik geef dat liever teveel tijd dan te weinig.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2021 12:29 u »
Wat ik bedoelde was dat wanneer ik bijvoorbeeld van 60 naar 70 graden wil gaan, dat al een kwartier duurt met 45 liter wort. Moet je dan eigenlijk een 7,5 minuut van de 60 en 70 graden maischstap afhalen? Zodat de totale maischtijd wel klopt? Of is het gewoon een kwestie van 45 minuten houden op 60 graden, dan een kwartier verwarmen tot 70 graden en dan een half uur op die temperatuur houden?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2021 13:06 u »
Ik hanteer eigenlijk altijd hetzelfde schema, zolang ik qua staptijden op +/- 1 minuut per graad zit, dus wat je eigenlijk zegt op het laatst. Dit doe ik in alle verschillende installaties waarmee ik tot voor kort gebrouwen heb. (Maischton van Iglookoeler is wat lastiger, dat wordt waarschijnlijk allemaal 1 stapsmaisch.)

45 minuten op 65 graden, dan verwarmen naar 72 graden, dan daar 30 minuten, om door te verwarmen naar 78 en dan 5 minuten rusten.

Je moet dus kijken naar de rusttijden, niet zozeer naar de staptijden, wanneer deze redelijk zijn.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2021 13:12 u »
Je moet dus kijken naar de rusttijden, niet zozeer naar de staptijden, wanneer deze redelijk zijn.
Aha, bedankt voor alle tips!

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2021 14:16 u »
Precies. En wanneer de staptijden niet redelijk zijn heb je een aanknopingspunt om te onderzoeken waar het misgaat en/of wat je kunt verbeteren (bijvoorbeeld een zwaardere brander of element of isolatie van de ketel).

Als je bijvoorbeeld een elektrische ketel hebt van 20 liter en met een vermogen van 2000 Watt, dan moet de temperatuur van die 20 liter onder ideale omstandigheden in ongeveer 42 seconden met 1șC verhoogt kunnen worden. En met 10șC (60șC -> 70șC) in 418 seconden (bijna 7 minuten). Duurt dat heel veel langer, dan gaat er iets niet goed en kun je aan de slag.

Of je kunt dan een deel van de staptijd bij de rusttijd nemen, maar dan moet je dus wel even heel goed nadenken over hoeveel je er bijneemt. Zeker aan de onderkant van de temperatuurschaal, omdat als je te snel te hoog gaat in temperatuur, je sneller essentiële enzymen dwarsboomt in hun werking en te vroeg uitschakelt.

De rekenmethode voor vermogen en water verwarmen staat hier op het forum beschreven.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-04-2021 14:38 u »
Precies. En wanneer de staptijden niet redelijk zijn heb je een aanknopingspunt om te onderzoeken waar het misgaat en/of wat je kunt verbeteren (bijvoorbeeld een zwaardere brander of element of isolatie van de ketel).
hier op het forum beschreven.
Ik heb een elektrische brouwketel van 50 liter en 3000 W. Vorige keer heb ik gemaischt en verwarmd met 2000 W. Dat was geen goed idee want het was ontzettend aangekoekt. Dus als ik een lager wattage gebruik, gaat het verwarmen een stuk langer en heb je een lange staptijd. Ik kan helaas niet over de bodem roeren omdat er een moutkorf in zit. En ook de pomp aanhouden voorkwam aanbranding niet. De ketel is trouwens geïsoleerd met de bijbehorende mantel. Ik heb helaas niet gemeten wat de tijd was dat hij van 60 naar 70 graden ging. Maar volgens mij was dat ruim een minuut of 10. Maar dat was dus inclusief aangebrande koek op de bodem.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #9 Gepost op: 06-04-2021 21:09 u »
Als je veel fijne deeltjes hebt, kun je er over nadenken om wat minder fijn te schroten.
Ik begin met water opwarmen naar 45 șC.
Tijdens het storten laat ik de ketel verwarmen tot 67 ș met gereduceerd vermogen.
Door met gereduceerd vermogen sla ik de eiwitrust over, maar niet echt.
In het begin levert de MP15-r pomp meer volume dan er door de moutkoker loopt, tegen de tijd dat het mengsel 67 șC is, kan de pomp vol open.
Ik kook niet in die HG30, doch als ik zie hoeveel grijze prut na het maischen op de bodem zit, ben ik blij dat ik in een afzonderlijke ketel kook.
Koken in een afzonderlijke ketel heeft het voordeel, dat je wort eigenlijk kookt zodra je klaar gereed bent met het spoelen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-04-2021 21:20 u »
Ik heb helaas niet gemeten wat de tijd was dat hij van 60 naar 70 graden ging. Maar volgens mij was dat ruim een minuut of 10.
In principe duurt het met 10șC opwarmen van 50 liter water met 2000 Watt aan vermogen onder ideale omstandigheden (100% efficiëntie) ruim 17 minuten (1.045 seconden).

t = m x c x dt / pw
t = (50 kg x 4.180 J/șC/kg x 10șC ) / 2.000 J/s = 1.045 s

Met 3.000 Watt (J/s) is dat 11'37".
Dat laatste ligt dichter bij jouw waarneming. Dus misschien dacht je met 2 kW te verwarmen, maar was het 3 kW?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: "Gewoon" maischschema omzetten naar schema met staptijd
« Reactie #11 Gepost op: 06-04-2021 23:20 u »
60șC   45 min.
70șC   30 min.
78șC   10 min.

Waarom dit schema?

Met
65șC   30 min.
73șC   20 min.
78șC   5 min.
krijg je prima vergistingsgraden, heb je minder last van de werking van LOX-enzymen, een betere verstijfseling en duurt de totale maischtijd korter waardoor je minder last hebt van de vorming van Maillardproducten. Dit laatste is bij het brouwen van hele lichte bieren gunstig.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-04-2021 11:26 u »
Waarom dit schema?
Klinkt erg stom, maar omdat dit in het recept stond en het een geweldig lekker biertje is. Ik wil graag hetzelfde biertje brouwen als vorige keren. Maar wellicht ga ik er binnenkort eens een ander maischschema voor gebruiken, om eens te testen wat het effect is. Ik ben uiteraard nog steeds maar een beginnend brouwer en heb dus nog niet veel ervaring met verschillende maischschema's.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #13 Gepost op: 07-04-2021 12:43 u »
65șC   30 min.
Met de warme droge zomers wordt door Avangard Malz een hogere temperatuur van 67 șC geadviseerd ivm de verstijfseling.

Tags: