Witte Trappist - gist

Gestart door Bvk1983, 06-04-2021 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bvk1983

Mijn volgende bier zal een witbier worden waarbij ik die zal vergisten met een nog te kiezen korrelgist (zit te denken aan M21 of T58), maar met een liter of 5 wil ik wat experimenteren. Voor een Isid'or kloon heb ik eerder La Trappe gist opgekweekt wat prima lukt. Dat wil ik nu voor het witbier ook doen. Nu ben ik het restant van een flesje La Trappe blond aan het opkweken maar in alle Witte Trappist kloonpogingen zie ik dat men een flesje Witte Trappist opkweekt. Nu dacht ik dat La Trappe maar 1 gistsoort voor al zijn bieren gebruikt maar is dat wel juist?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 06-04-2021  10:46 uMijn volgende bier zal een witbier worden waarbij ik die zal vergisten met een nog te kiezen korrelgist (zit te denken aan M21 of T58), maar met een liter of 5 wil ik wat experimenteren. Voor een Isid'or kloon heb ik eerder La Trappe gist opgekweekt wat prima lukt. Dat wil ik nu voor het witbier ook doen. Nu ben ik het restant van een flesje La Trappe blond aan het opkweken maar in alle Witte Trappist kloonpogingen zie ik dat men een flesje Witte Trappist opkweekt. Nu dacht ik dat La Trappe maar 1 gistsoort voor al zijn bieren gebruikt maar is dat wel juist?

La Trappe gebruikt tenminste 2 verschillende gistsoorten. Ze brouwen namelijk ook een ondergistende bier...

De gist van La Trappe heeft witbier trekje: banaan en kruidnagel. Daarom denk ik niet dat voor Witte Trappist een andere gist wordt gebruikt. Helemaal zeker ben ik er niet van. Ik heb het nooit aan de brouwers gevraagd...

Takkie83

Wat Jacques zegt; in veel La Trappe bieren proef je bananensnoepjes. Deze witte trappist staat bij mij ook nog op de to-brew list en volgens mij kun je er prima de gist voor opkweken uit een van de andere stijlen. Verder zou ik niet te moeilijk doen met de receptuur; 50/50 pils-tarwe, een beetje hop voor de balans en gaan. Laat je weten hoe die geworden is?  :biersmile:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.