Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witte Trappist - gist  (gelezen 414 keer)

Offline Bvk1983

• Senior lid
  • Land: nl
Witte Trappist - gist
« Gepost op: 06-04-2021 10:46 u »
Mijn volgende bier zal een witbier worden waarbij ik die zal vergisten met een nog te kiezen korrelgist (zit te denken aan M21 of T58), maar met een liter of 5 wil ik wat experimenteren. Voor een Isid'or kloon heb ik eerder La Trappe gist opgekweekt wat prima lukt. Dat wil ik nu voor het witbier ook doen. Nu ben ik het restant van een flesje La Trappe blond aan het opkweken maar in alle Witte Trappist kloonpogingen zie ik dat men een flesje Witte Trappist opkweekt. Nu dacht ik dat La Trappe maar 1 gistsoort voor al zijn bieren gebruikt maar is dat wel juist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Witte Trappist - gist
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2021 20:47 u »
Mijn volgende bier zal een witbier worden waarbij ik die zal vergisten met een nog te kiezen korrelgist (zit te denken aan M21 of T58), maar met een liter of 5 wil ik wat experimenteren. Voor een Isid'or kloon heb ik eerder La Trappe gist opgekweekt wat prima lukt. Dat wil ik nu voor het witbier ook doen. Nu ben ik het restant van een flesje La Trappe blond aan het opkweken maar in alle Witte Trappist kloonpogingen zie ik dat men een flesje Witte Trappist opkweekt. Nu dacht ik dat La Trappe maar 1 gistsoort voor al zijn bieren gebruikt maar is dat wel juist?

La Trappe gebruikt tenminste 2 verschillende gistsoorten. Ze brouwen namelijk ook een ondergistende bier...

De gist van La Trappe heeft witbier trekje: banaan en kruidnagel. Daarom denk ik niet dat voor Witte Trappist een andere gist wordt gebruikt. Helemaal zeker ben ik er niet van. Ik heb het nooit aan de brouwers gevraagd...

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
Re: Witte Trappist - gist
« Reactie #2 Gepost op: 07-04-2021 00:00 u »
Wat Jacques zegt; in veel La Trappe bieren proef je bananensnoepjes. Deze witte trappist staat bij mij ook nog op de to-brew list en volgens mij kun je er prima de gist voor opkweken uit een van de andere stijlen. Verder zou ik niet te moeilijk doen met de receptuur; 50/50 pils-tarwe, een beetje hop voor de balans en gaan. Laat je weten hoe die geworden is?  :biersmile:

Tags: