Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IPA Karmeliet - Ik wil van jullie leren!  (gelezen 1159 keer)

Offline Ben-raem

• Eerste berichten geplaatst
  • *
IPA Karmeliet - Ik wil van jullie leren!
« Gepost op: 05-04-2021 12:16 u »
Beste brouwers,

Ik heb de voorbije weken enkele uren op dit forum gelezen maar ik heb nu maar net een account aangemaakt.

Het brouwen is een nieuwe wereld die voor me opengegaan is en ik moet bekennen dat mijn eerste brouwsel nog aan het gisten is :)
Ik heb dus geen ervaring! In elk geval ik ben er meteen hard ingevlogen, heb enkele boeken gelezen en heb een 100-tal recepten uitgebreid bekeken.

Zonder ervaring heb ik dus op basis van de theorieėn die ik gelezen heb een recept proberen samenstellen.
Ik ben ongelofelijk benieuwd wat jullie als ervaren brouwers hiervan vinden! En misschien is mijn recept een regelrechte ramp maar dan hoor ik het graag!
Wat doe ik compleet verkeerd? Waar zit het al goed? Heb je ideeėn? Tips?

Ik kijk ernaar uit om van jullie te leren!

Dit recept is een poging tot een 'tripel Karmeliet' met een zeer hoppige IPA smaak

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk002
Naam receptTripel IPA
Brouwdatum13-03-2021
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume23,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)48 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
26,68 lWater uit Dendermonde - Belgiė
6,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
61 mg/l75 mg/l37 mg/l183 mg/l53 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,60 kgPale moutBrewferm8 EBC66,7 %
0,92 kgCara-hellWeyermann25 EBC13,3 %
0,46 kgHavervlokkenBrouwland2 EBC6,7 %
0,46 kgBrewferm tarwemout 3,5-5,5 EBCBrewferm5 EBC6,7 %