Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IPA Karmeliet - Ik wil van jullie leren!  (gelezen 1159 keer)

Offline Ben-raem

• Eerste berichten geplaatst
  • *
IPA Karmeliet - Ik wil van jullie leren!
« Gepost op: 05-04-2021 12:16 u »
Beste brouwers,

Ik heb de voorbije weken enkele uren op dit forum gelezen maar ik heb nu maar net een account aangemaakt.

Het brouwen is een nieuwe wereld die voor me opengegaan is en ik moet bekennen dat mijn eerste brouwsel nog aan het gisten is :)
Ik heb dus geen ervaring! In elk geval ik ben er meteen hard ingevlogen, heb enkele boeken gelezen en heb een 100-tal recepten uitgebreid bekeken.

Zonder ervaring heb ik dus op basis van de theorieėn die ik gelezen heb een recept proberen samenstellen.
Ik ben ongelofelijk benieuwd wat jullie als ervaren brouwers hiervan vinden! En misschien is mijn recept een regelrechte ramp maar dan hoor ik het graag!
Wat doe ik compleet verkeerd? Waar zit het al goed? Heb je ideeėn? Tips?

Ik kijk ernaar uit om van jullie te leren!

Dit recept is een poging tot een 'tripel Karmeliet' met een zeer hoppige IPA smaak

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk002
Naam receptTripel IPA
Brouwdatum13-03-2021
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume23,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)48 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
26,68 lWater uit Dendermonde - Belgiė
6,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
61 mg/l75 mg/l37 mg/l183 mg/l53 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,60 kgPale moutBrewferm8 EBC66,7 %
0,92 kgCara-hellWeyermann25 EBC13,3 %
0,46 kgHavervlokkenBrouwland2 EBC6,7 %
0,46 kgBrewferm tarwemout 3,5-5,5 EBCBrewferm5 EBC6,7 %
0,46 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.20 min.4,1 l/kg
Beta-amylaserust63,0 °C2 min.40 min.4,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C2 min.25 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,3 gAmarillobellen12,0%75 min.39,2 IBU
23,0 gCascadepellets4,0%25 min.7,0 IBU
19,8 gCascadepellets4,0%5 min.1,7 IBU
27,6 gChinookbellen6,9%koudhop0,0 IBU
27,6 gAmarillobellen12,0%koudhop0,0 IBU
23,0 gAmarillobellen12,0%0 min.0,0 IBU
18,4 gChinookbellen6,9%0 min.0,0 IBU

Overige ingrediėnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,30 gKardemonspecerijkoken
6,90 gKorianderzaadspecerijkoken
13,80 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dund

• Super lid
  • Land: nl
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
Re: IPA Karmeliet - Ik wil van jullie leren!
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2021 14:42 u »
Ik zou persoonlijk wat minder verschillende ingredienten gebruiken zoals je zegt begin je net met brouwen om dan al meteen een tripel te ontwikkelen met een ipa koudhop en kruiden dat lijkt me wat te gek.

Ik zou eerst die gewone tripel brouwen en als die lukt een echte ipa proberen te maken. Een goede ipa brouwen is niet makkelijk.

Offline Kassuul

• *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2021 15:53 u »
Voor mij hoeft de stap op 50°C niet ( geen meerwaarde) zou wel even halt houden op 66°C ( best of both worlds). Verder geen kardemom voor mij (wees er zeker voorzichtig mee) en dan geduld bij het vergisten. Cheers 😉

Offline Ben-raem

• *
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2021 20:54 u »
Ik zou persoonlijk wat minder verschillende ingredienten gebruiken zoals je zegt begin je net met brouwen om dan al meteen een tripel te ontwikkelen met een ipa koudhop en kruiden dat lijkt me wat te gek.

Ik zou eerst die gewone tripel brouwen en als die lukt een echte ipa proberen te maken. Een goede ipa brouwen is niet makkelijk.

Bedankt voor je reactie. Daar heb je zeker een punt :) Ik snap dat ik meteen iets te hard van stapel loop terwijl ik de basics nog niet onder de knie heb. Ik ben inderdaad wel van plan om eerst wat simpele recepten te brouwen. Maar ik wou gewoon al een polsen of het sense maakt wat ik hier als recept heb samengesteld. En dan bedoel ik voornamelijk inhoudelijk, kloppen mijn berekeningen, gebruik ik teveel of te weinig water, teveel of te weinig hop etc ...

Ik ben eerder op zoek naar de fouten die ik heb gemaakt in dit 'hypothetisch recept' om er iets uit te kunnen leren.

Offline Ben-raem

• *
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2021 20:56 u »
Voor mij hoeft de stap op 50°C niet ( geen meerwaarde) zou wel even halt houden op 66°C ( best of both worlds). Verder geen kardemom voor mij( wees er zeker voorzichtig mee) en dan geduld bij het vergisten. Cheers 😉

De specifieke smaak van de Kardemon zou inderdaad wel iets teveel kunnen zijn bij de vele hopsmaken. Misschien inderdaad best zonder proberen.
En ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je havervlokken best even op 40/50 maischt?

Offline rutger1973

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2021 21:29 u »
Als je Karmeliet wilt brouwen zou er volgens mij ook gerst bij moeten. Daarbij heb ik altijd begrepen dat het toch handig is om de 50 gr stap voor ongeveer 10 minuutjes aan te houden als je met haver, tarwe of gerst werkt. Maar daar kunnen de geleerden heren vast meer over vertellen.

Wel eens met de opmerking dat het misschien handiger is om met bijv. een SMASH te starten. Een moutsoort, een hopsoort. Ik heb laatst een smash gemaakt met Maris Otter, Centennial en bry-97. Serieus lekkere doordrinker geworden... zomaar een tip.

Vooral veel brouwplezier!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2021 21:37 u »
Lees ook dit ff  (en de rest van de website  ;) ) : Je eerste recept

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2021 20:35 u »
IPA en Karmeliet zijn twee totaal verschillende stijlen. Karmeliet is een zeer zacht smakende tripel met een lage bitterheid. Een IPA is bierstijl dat zich kenmerkt door een stevige bitterheid. Een mix is hom noch kuit...

Een oatmeal IPA behoort tot de mogelijkheden maar laat dan de kruiden en de suiker weg. Dat is zo Belgische en past niet echt bij een IPA.

Offline Satch Brewing

• Boven 10 berichten
  • *
  • Stay in touch with the Dutch
« Reactie #8 Gepost op: 06-04-2021 21:19 u »
Hoi, tja hoppigheid moet je zelf achter komen / van leren, ik heb in mijn 28 liter Karmeliet (kloon) van vorige week 21 g Chinook Bitterhop & 21 g Saaz Aroma hop gebruikt. Kruiden: 8,4 g koriander, 2 g kardemon (puren pitjes) en 14 g sinaasappelschil gebruikt. Ik heb de suikergift weggelaten omdat ik een 'lichte" alcohol variant wilde brouwen. Zojuist geheveld en geproefd uiteraard.. wat een bak met smaak zeg! dit is - voor mij -  een fantastisch aangepast recept. Ik ga een deel op fust zetten en de rest op fles... heb er nu al zin in.

Gr. Marc

Offline Ben-raem

• *
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2021 09:02 u »
IPA en Karmeliet zijn twee totaal verschillende stijlen. Karmeliet is een zeer zacht smakende tripel met een lage bitterheid. Een IPA is bierstijl dat zich kenmerkt door een stevige bitterheid. Een mix is hom noch kuit...

Een oatmeal IPA behoort tot de mogelijkheden maar laat dan de kruiden en de suiker weg. Dat is zo Belgische en past niet echt bij een IPA.

Ik snap dat het helemaal niet gebruikelijk is, maar dat vind ik er net interessant aan.
In elk geval je post doet me wel inzien dat ik best even ga leren en experimenteren met tripels (met kruiden) nadien wat basics IPA recepten proberen en pas dan ga experimenteren met welke hoppen ik kan toevoegen, welke kruiden ik moet weglaten, etc...

Offline Ben-raem

• *
« Reactie #10 Gepost op: 07-04-2021 09:04 u »
Hoi, tja hoppigheid moet je zelf achter komen / van leren, ik heb in mijn 28 liter Karmeliet (kloon) van vorige week 21 g Chinook Bitterhop & 21 g Saaz Aroma hop gebruikt. Kruiden: 8,4 g koriander, 2 g kardemon (puren pitjes) en 14 g sinaasappelschil gebruikt. Ik heb de suikergift weggelaten omdat ik een 'lichte" alcohol variant wilde brouwen. Zojuist geheveld en geproefd uiteraard.. wat een bak met smaak zeg! dit is - voor mij -  een fantastisch aangepast recept. Ik ga een deel op fust zetten en de rest op fles... heb er nu al zin in.

Gr. Marc

Klinkt heel interessant. Heb je toevallig een recept van je Karmeliet kloon dat je wil delen?

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-04-2021 09:25 u »
Ik snap dat het helemaal niet gebruikelijk is, maar dat vind ik er net interessant aan.
In elk geval je post doet me wel inzien dat ik best even ga leren en experimenteren met tripels (met kruiden) nadien wat basics IPA recepten proberen en pas dan ga experimenteren met welke hoppen ik kan toevoegen, welke kruiden ik moet weglaten, etc...

Wil je een hoppige tripel of een bittere en hoppige tripel? Of wil je iets anders? Duvel Citra Hop is een voorbeeld van een hoppige blond/tripel achtig bier. Bedoel je zoiets?

Offline Ben-raem

• *
« Reactie #12 Gepost op: 07-04-2021 13:09 u »
Wil je een hoppige tripel of een bittere en hoppige tripel? Of wil je iets anders? Duvel Citra Hop is een voorbeeld van een hoppige blond/tripel achtig bier. Bedoel je zoiets?

Inderdaad, ik bedoel zoiets als een Duvel citra hop. Tripel maar toch heel hoppig! Alle tips zijn welkom :)

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-04-2021 15:07 u »
Inderdaad, ik bedoel zoiets als een Duvel citra hop. Tripel maar toch heel hoppig! Alle tips zijn welkom :)

In dat geval zou ik het hop schema vereenvoudigen en een 60 min bitterhop, 10 min aromahop en een koudhop stap toevoegen gezien je ervaring met brouwen tot nu toe. Verder de bitterheid een stuk naar beneden brengen naar 35-40 IBU en een gist kiezen die meer een kruidig tripel karakter geeft zoals een T-58.

Offline Ben-raem

• *
« Reactie #14 Gepost op: 07-04-2021 19:49 u »
In dat geval zou ik het hop schema vereenvoudigen en een 60 min bitterhop, 10 min aromahop en een koudhop stap toevoegen gezien je ervaring met brouwen tot nu toe. Verder de bitterheid een stuk naar beneden brengen naar 35-40 IBU en een gist kiezen die meer een kruidig tripel karakter geeft zoals een T-58.

Bedankt voor de feedback!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 07-04-2021 20:58 u »

Een tripel hoeft geen kruiden te hebben... De oorsprong van deze bierstijl is Westmalle tripel daarin zitten geen kruiden.
De kruidigheid van dit bier komt door de combinatie van de gebruikte gist en hopsoorten.

Een hoppige tripel brouwen is zeker een mogelijkheid, alleen heeft die tripel een heel ander karakter dan Karmeliet. Het wordt dan een tripel IPA (zonder kruiden...  ;D)

Offline Satch Brewing

• Boven 10 berichten
  • *
  • Stay in touch with the Dutch
« Reactie #16 Gepost op: 07-04-2021 21:12 u »
Klinkt heel interessant. Heb je toevallig een recept van je Karmeliet kloon dat je wil delen?

Naam recept                     : Karmeliet v2
Kenmerk                         : 7.1%
Brouwdatum                   : 27-3-2021
Biertype                        : Tripel
Aantal liters                   : 28
Gewenst begin SG            : 1067 (6,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement     : 85.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater      : 39,22 liter
Maischdikte                        : 3,97 l/kg
Maischwater                        : 26,72 liter
Spoelwater                         : 12,52 liter
Kooktijd                           : 75 minuten
Berekende kleur                 : 11 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid            : 23 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout (WM)                68,9 %         5,819 kg       4 EBC                                                                     
Tarwemout                       7,3 %          0,616 kg       3 EBC                                                               
Havervlokken                    6,6 %          0,560 kg       2 EBC                                                                   
Cara-Hell                       3,4 %          0,291 kg       15 EBC                                                               
niet gebruikt: Kristalsuiker    13,8 %         1,164 kg       0 EBC                                                                     

Massa hop--------------------------------------------------------------
Saaz (CZ)                    4,5 %     21 gr          10 Min.        3 EBU                                                         
Chinook                      10,7 %    19 gr          75 Min.        19 EBU                                                         

Begin SG   Eind SG   Alcohol   IBU   EBC
1067           1015           7,1%   29   20

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander (gemalen korrels)                8 gr           10 Min.                                                                         
Kardemomzaad                                   2 gr           10 Min.                                                         
Sinaasappelschillen                            14 gr          5 Min.                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safbrew T-58

Opmerkingen     :
plus minus 27 liter in gistvat, op 21 graden C

Maischschema-----------------------------------------------------------
Stap 1: 63°C      40 Min.      4,0 l/kg
Stap 2: 72°C      35 Min.      4,0 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.        4,0 l/kg

Tags: