Craftbeerpi; probleem met SSR

Gestart door JR, 03-04-2021 08:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JR

Ik zoek naar oplossing voor het volgende: ik heb een controller box gebouwd voor mijn nieuwe HERMS met een rpi 4B met daarop Craftbeerpi. Mijn ds18b20 thermosensors werken goed maar de fotek 40A DA SSR voor het verwarmingselement reageert niet als ik deze inschakel in de user interface.

Ik heb de SSR met jumper cables aangesloten op GPIO 18 (+) en een GND (-). Als ik de jumper cables op een 3v batterij (twee AAA in serie) zet schakelt de SSR wel in.

Herkent iemand dit probleem? Is het de software?

RuudB

1) Kan je meten of er 3,3 volt tussen pin 18 en een GND pin staat?
2) Pinnummer 18 is BCM-GPIO 24 en WiringPi-GPIO 5, ik weet uit mijn hoofd niet of CBP werkt op basis van pinnummer, BCM of WiringPi nummer:

https://i.stack.imgur.com/zSTcm.png


Verder nog een waarschuwing over Fotek fake SSRs met alle gevaren van dien:

https://protosupplies.com/inferior-counterfeit-fotek-ssr-25-solid-state-relays-on-the-market/

Opaslof

Heb je de uitgangsspanning al eens gemeten van je rpi aansturing naar de ssr?

Woeka

Citaat van: JR op 03-04-2021  08:34 uIk zoek naar oplossing voor het volgende: ik heb een controller box gebouwd voor mijn nieuwe HERMS met een rpi 4B met daarop Craftbeerpi. Mijn ds18b20 thermosensors werken goed maar de fotek 40A DA SSR voor het verwarmingselement reageert niet als ik deze inschakel in de user interface.

Ik heb de SSR met jumper cables aangesloten op GPIO 18 (+) en een GND (-). Als ik de jumper cables op een 3v batterij (twee AAA in serie) zet schakelt de SSR wel in.

Herkent iemand dit probleem? Is het de software?

Ik heb nog een PCB op de pi gezet voor de aansluitingen en aansturing van de SSR's zodat de PI en SSR's op een enkele 12v voeding werkt. Bijkomend voordeel is dat de GPIO's niet zwaar belast worden. Ze kunnen iets van 50mA hebben. Wat ik zo uit de datasheet van de Fotek haal is dat deze max 12mA vraagt. Dus dat valt mee. Je kan er een transistor tussen zetten en met een hoger voltage/amperage de SSR proberen aan te sturen.

Ik had het eerst ook direct op de gpio en dat werkte wel. Zoals eerder opgemerkt hierboven, heb je wel de juiste pin toewijzing?


Citaat van: RuudB op 03-04-2021  09:11 uVerder nog een waarschuwing over Fotek fake SSRs met alle gevaren van dien:

https://protosupplies.com/inferior-counterfeit-fotek-ssr-25-solid-state-relays-on-the-market/

Dat liegt er niet om ... een 40A rating en dan intern onderdelen gebruiken die maar 4A kunnen schakelen.

Opaslof

Ik heb zelf maar een ssr gebouwd. Naar schema van Emile. Weet ik elk geval precies wat er in zit. 5-6 mA aan de gpio poort op 3.3v. Niet meer dan nodig. Volgens mij kunnen gpio pinnen max 20 mA sinken. En dan ook nog een Max voor totale I/O stroom.
Kan ook nog zijn dat de rpi net te weinig spanning uitstuurt waardoor de interne led net niet genoeg aangaat. Meten =weten (zie je ook meteen of je niet toevallig de verkeerde I/O hebt)

ray81

Citaat van: Opaslof op 03-04-2021  11:38 uIk heb zelf maar een ssr gebouwd. Naar schema van Emile.

Ik heb even gezocht, maar kon dit niet vinden. Heb je hier een link van?

Opaslof


ray81

Citaat van: Opaslof op 03-04-2021  15:22 uhttp://www.vandelogt.nl/nl_hardware.php#Triac

Dat was erg interessant om te lezen, bedankt. Wie weet maak ik dit zelf ook wel eens.
Ga ook eens kijken wat daar nog meer op staat.

JR

Allen dank voor het meedenken. Craftbeerpi liet de pin niet vuren zo bleek na meten. Op een Amerikaanse site gaf iemand de tip om te formatteren en  craftbeerpi3 uit de brewchef repo te gebruiken, daar schijnen een hoop brouwers al jaren goed mee te werken. Dat bleek ook voor mij de oplossing.

https://github.com/BrewChef/craftbeerpi3



Emile

Citaat van: ray81 op 04-04-2021  23:02 uDat was erg interessant om te lezen, bedankt. Wie weet maak ik dit zelf ook wel eens.
Ga ook eens kijken wat daar nog meer op staat.
Leuk om hier terug te lezen! Die zelfbouw triacs zijn zeer robuust, ik heb er eentje in gebruik sinds 2000 en die werkt nog steeds. Jarenlang ook een elektrisch verwarmingselement mee aangestuurd (3 kW), zonder ooit een probleem. Je hebt dan alleen wel een koelblokje nodig. Het mooie is ook het gebruik van die MOC3043, die schakelt op een nuldoorgang, in- en uitschakelen gaat dan ook heel rustig.

Opaslof

@Emile: bij mij werkt de triac-schakeling inmiddels ook. Vooralsnog alleen voor de pompen in m'n HERMS installatie. Dus weinig stroom te verduren. En nu nog op gaatjesprint gebouwd. Het testje met 3kW ging ook prima, wel de testtijd beperkt gehouden vanwege de warmteontwikkeling [emoji16]

Ik stook (ongeregeld) op een simpele gasbrander dus geen verwarmingselement aan te sturen, maar misschien komt dat nog wel ooit een keer. Dan bouw ik er gewoon 1 of 2 extra. En dan wel een 'echt' printje en een groter koelblok.

Emile

Citaat van: Opaslof op 06-04-2021  14:28 uDan bouw ik er gewoon 1 of 2 extra. En dan wel een 'echt' printje en een groter koelblok.
Je moet het willen nabouwen, omdat je dan weet wat er in zit en je het leuk vindt om te doen, zoals je zelf al aangaf. Via ebay/Aliexpress kun je ook een 40A SSR kopen en die werken ook prima. Dan ben je nog goedkoper uit. En dat is een kant en klaar kastje waarvan je de onderkant op een koelplaat kunt bevestigen. Nabouwen loont nu dan ook bijna de moeite niet meer. Hieronder de link van zo'n SSR. Met koelblok erbij kom je op iets van € 5 uit.

https://www.aliexpress.com/item/4000899938277.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.396f3ef6WaIqHH&algo_pvid=807963e5-c0b5-42da-81c3-b19c280156b6&algo_expid=807963e5-c0b5-42da-81c3-b19c280156b6-0&btsid=2100bddf16177836069757982e38b5&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

ray81

Citaat van: Emile op 06-04-2021  10:29 uLeuk om hier terug te lezen!
Haha ik wist niet dat jij hier ook op het forum zat!

Citaat van: Emile op 07-04-2021  10:25 uJe moet het willen nabouwen, omdat je dan weet wat er in zit en je het leuk vindt om te doen, zoals je zelf al aangaf. Via ebay/Aliexpress kun je ook een 40A SSR kopen en die werken ook prima. Dan ben je nog goedkoper uit. En dat is een kant en klaar kastje waarvan je de onderkant op een koelplaat kunt bevestigen. Nabouwen loont nu dan ook bijna de moeite niet meer. Hieronderboven de link van zo'n SSR. Met koelblok erbij kom je op iets van € 5 uit.

Ik dacht dat het enige voordeel van de zelfbouw triac was dat die bij de 0-doorgang schakelt en de SSR niet. Maar na enig zoeken ben ik erachter gekomen dat de SSR dat ook doet. De techniek heeft niet stil gestaan.
In mijn zelfbouw gistkast gebruik ik ook 3 SSR's (koelen, verwarmen, ventilator) icm craftbeerpi. Heb er ook nog nooit problemen mee gehad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.