Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vreemde kleur en aanslag tijdens maischen  (gelezen 1258 keer)

Offline wvdbroek

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vreemde kleur en aanslag tijdens maischen
« Gepost op: 02-04-2021 12:24 u »
Beste forumgenoten,

Toen ik vanmorgen sinds lange tijd weer eens wou gaan brouwen ging het na een uur ongeveer mis.
Mijn beslag kreeg een grijze kleur en heb het proces afgebroken.
Bijgevoegd de foto's van beslag en aanslag en putjes in mijn roestvrijstalen roerwerk.

Hebben jullie enig idee hoe dit zou kunnen zijn ontstaan. Lijkt wel alsof er een reactie met metaal heeft plaatsgevonden.
Overigens ketel is een roestvrijstalen weckketel en schroot ik met een walsenmolen.

Edit: heb nog met water een testje gedaan. Wanneer ik water opwarm en ik heb het roerwerk aan staan dan meet ik tussen de wand van de ketel en de stang van het roerwerk +/- 3 volt . zou dit het kunnen verklaren?

Alvast bedankt voor antwoorden
Grt Willem

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arjen1969

• Vol lid
Re: Vreemde kleur en aanslag tijdens maishen
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2021 13:34 u »
Als je 3 volt meet tussen de roerder en de wand zou ik bijna denken dat er een lekstroom is in het systeem. Is de aarding van de voeding wel in orde?

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Vreemde kleur en aanslag tijdens maishen
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2021 13:34 u »
Edit: heb nog met water een testje gedaan. Wanneer ik water opwarm en ik heb het roerwerk aan staan dan meet ik tussen de wand van de ketel en de stang van het roerwerk +/- 3 Volt . Zou dit het kunnen verklaren?

Denk het wel.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektrolyse

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vreemde kleur en aanslag tijdens maischen
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2021 15:36 u »
Dit heb ik nog nooit gezien.
Welke maischketel heb je?

Offline wvdbroek

• Senior lid

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2021 16:47 u »
Ok heb nog wat meer testen gedaan en dit zijn mij bevindingen.

Ik heb een roerwerk gemaakt van een ruitenwissermotor een houten deksel en een roestvrijstalen roerwerkblad.
De motor wordt gevoed door een 12 Volt laptop voeding en er zit een traploos instelbare draaiknop tussen van ali.
dit heeft altijd gewerkt tot nu dus. ;)

Wanneer ik mijn multimeter aansluit tussen een aarde van stopcontact en de draaistang van het roerwerk meet ik in stilstand 10 Volt  :o
en wanneer ik aan de knop draai van de snelheid instelling gaat deze omlaag tot -2 Volt.

Ik heb geen idee, want ik kan in de bedrading niks vinden en zoals gezegd "dit heeft altijd gewerkt" heeft wel maanden stilgestaan maar toch.

Ik heb gelukkig nog ingrediŽnten liggen om morgen een nieuwe poging te wagen en die ga ik dan uiteraard zonder het roerwerk doen.
Hopelijk geeft dat uitsluiting dat het aan het roerwerk ligt.

Grt
Willem

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2021 20:18 u »
Overigens ketel is een roestvrijstalen weckketel ......
Ik denk niet dat het RVS is. Waarom is het dan geŽmailleerd?

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2021 20:23 u »
Ik denk niet dat het RVS is. Waarom is het dan geŽmailleerd?

GeŽmailleerd? Deze ketel heeft geen emaillen laag hoor, of bedoel je dat niet?!
Edit ik zie wat je bedoelt in de productomschrijving staat iets over emaille maar als je de foto's bekijkt zie je dat hij rvs is. Vreemd foutje op Bol.com

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 02-04-2021 22:28 u »
Ok heb nog wat meer testen gedaan en dit zijn mij bevindingen.

Ik heb een roerwerk gemaakt van een ruitenwissermotor een houten deksel en een roestvrijstalen roerwerkblad.
De motor wordt gevoed door een 12 Volt laptop voeding en er zit een traploos instelbare draaiknop tussen van ali.
dit heeft altijd gewerkt tot nu dus. ;)

Wanneer ik mijn multimeter aansluit tussen een aarde van stopcontact en de draaistang van het roerwerk meet ik in stilstand 10 Volt  :o
en wanneer ik aan de knop draai van de snelheid instelling gaat deze omlaag tot -2 Volt.

Ik heb geen idee, want ik kan in de bedrading niks vinden en zoals gezegd "dit heeft altijd gewerkt" heeft wel maanden stilgestaan maar toch.

Ik heb gelukkig nog ingrediŽnten liggen om morgen een nieuwe poging te wagen en die ga ik dan uiteraard zonder het roerwerk doen.
Hopelijk geeft dat uitsluiting dat het aan het roerwerk ligt.

Grt
Willem

Kan het roerwerk er af?

Ik zou onderzoeken of het probleem in de ketel zit of in het roerwerk.

Offline Richard3

• Senior lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2021 06:54 u »
Het lijkt wel op etsen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25330.msg609577.html#msg609577
Zie ook het filmpje op de 3e pagina.

Denk dat er een storing zit in je Chinese spul, en er lekstroom door je roerwerk, wort en ketel loopt en er zo een chemische reactie ontstaat met je maisch.
Heb je ook aangezuurd misschien?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2021 08:54 u »
Meet eens of je weerstand kunt meten tussen de aansluitdraden van je motor en het roerwerk. Ik denk dat je een lekpad hebt tussen de koperdraden van je motor en het motorhuis en dat je via de regelaar dus spanning zet tussen motorhuis/roerwerk en ketel, dus krijg je elektrolyse en komen er metaalionen en andere ionen in oplossing.

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2021 17:52 u »
Heren bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik realiseerde mij dat ik dit jaren geleden ook eens gehad heb en dat ik toen een tip kreeg om de aarde van de wcd die gebruikt wordt door het roerwerk los te leggen in de controller die ik gebruik voor mijn crafbeerpi opstelling.
Ik heb inmiddels een andere controller gebouwd waar ik natuurlijk de aarde weer aangesloten had. Nu deze weer losgekoppeld en nu meet ik nog 0.2 volt op de staaf van het roerwerk en 0 op de rand van de pan.

Ik heb ook nog een proefje gedaan met de motor van een oude accuboor machine (zie Foto's) die ik nog had liggen en daar meet ik dezelfde waarden mee.

grt willem

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2021 17:54 u »
Het lijkt wel op etsen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25330.msg609577.html#msg609577
Zie ook het filmpje op de 3e pagina.

Denk dat er een storing zit in je Chinese spul, en er lekstroom door je roerwerk, wort en ketel loopt en er zo een chemische reactie ontstaat met je maisch.
Heb je ook aangezuurd misschien?

Nee niet aangezuurd. speltvlokken toegevoegd vanuit de supermarkt waar iets zout aan toegevoegd is volgens de verpakking maar dat kan dit niet verklaren.

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-04-2021 17:55 u »
Meet eens of je weerstand kunt meten tussen de aansluitdraden van je motor en het roerwerk. Ik denk dat je een lekpad hebt tussen de koperdraden van je motor en het motorhuis en dat je via de regelaar dus spanning zet tussen motorhuis/roerwerk en ketel, dus krijg je elektrolyse en komen er metaalionen en andere ionen in oplossing.

Weerstand tussen beide draden van de ruitenwissermotor en de as is 0

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 03-04-2021 18:41 u »
Weerstand tussen beide draden van de ruitenwissermotor en de as is 0
Dus dan is er inderdaad verbinding tussen de as en de voeding. Dus als de randaarde daar dan ook aan vast zit dan kan de as dus op 0 V staan  tov de aarde of op de spanning die op de plus van de motor staan. De pan zelf  kan dan via jouw opstelling contact maken met aarde en dan heb je dus een spanning staan tussen pan en as. Dus inderdaad de randaarde losmaken van de ground van de controller en vertrouwen op de netisolatie van je powersupply tussen net en DC output. Daar zit mogelijk nog een klein condensatortje tussen (y-cap) maar daar loopt alleen een heel klein wisselstroompje door en daar merk je als het goed is niets van, maar kun je wel meten met een universeelmeter op AC voltage.

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 11-04-2021 12:42 u »
Even een kleine follow up.
Afgelopen vrijdag eindelijk de tijd gehad om het opnieuw te proberen en nu, met de randaarde los, geen problemen meer gehad.

En nu maar weer afwachten hoe het resultaat wordt over 4 weken.  ;)

Nogmaals dank voor jullie antwoorden en adviezen.

Grt
Willem

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 11-04-2021 16:24 u »
Wat me blijft intrigeren is hoe elctrolyse(??) het wort zo'n gore kleur kan geven.
 Zoveel opgelost metaal in het wort? Of gebeurt er wat anders?
En hoe het smaakte, natuurlijk.  Al kan ik me indenken dat niemand hier een likje van durft te nemen  :pan:
Hoe bedoel je "En nu maar weer afwachten hoe het resultaat wordt over 4 weken."..
Heb je al gebrouwen (zonder electrolyse), of heb je een maand brouwpauze..
Proost, Snelbier

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 11-04-2021 17:08 u »
Wat me blijft intrigeren is hoe elctrolyse(??) het wort zo'n gore kleur kan geven.
 Zoveel opgelost metaal in het wort?  Of gebeurt er wat anders?
En hoe het smaakte, natuurlijk.  Al kan ik me indenken dat niemand hier een likje van durft te nemen  :pan:
Hoe bedoel je "En nu maar weer afwachten hoe het resultaat wordt over 4 weken."..
Heb je al gebrouwen (zonder electrolyse), of heb je een maand brouwpauze..
Proost, Snelbier

Het intrigeerde mij ook, en nee ik heb inderdaad niet geproefd. In het begin van het proces was de kleur prima en na ongeveer 30 min was de omslag naar die tint grijs.
Ik heb ook nog mijn walsenmolen gecontroleerd op schade (metaaldeeltjes die misschien dan in het schrootsel waren gekomen) maar ook daar niks kunnen ontdekken

En ja, ik heb afgelopen vrijdag gebrouwen en dit ging prima zonder verkleuring en die vier weken zijn natuurlijk dan de vergisting en hergisting op fles.

Grt Willem

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 11-04-2021 17:42 u »
Metaal/ijzersmaak in bier dacht ik ook nooit te herkennen, maar bleek makkelijker dan gedacht..
Opgezocht naar aanleiding van een mislukt brouwsel met foute (bier-aangetaste) kogellagers in de hopsock;
Beetje bier op de rug van je hand wrijven en ruiken..
Als het ruikt alsof je aan een batterij likt (ben ook jong geweest) weet je genoeg. METAAL in het bier..
Sterkte, Snelbier.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 11-04-2021 20:03 u »
Je zou voor de zekerheid nog eens kunnen meten of je een spanningsverschil of DC stroom kunt meten tussen het motorhuis en de (lege) pan. Hoewel je nu geen merkbare elektrolyse ziet kan het wel zijn dat er nog elektrolyse is en je toch ongewenste ionen in je oplossing krijgt. Een harde verbinding tussen je roerwerk en de pan lost dat op. 

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 11-04-2021 20:51 u »
e zou voor de zekerheid nog eens kunnen meten of je een spanningsverschil of DC stroom kunt meten tussen het motorhuis en de (lege) pan. Hoewel je nu geen merkbare elektrolyse ziet kan het wel zijn dat er nog elektrolyse is en je toch ongewenste ionen in je oplossing krijgt. Een harde verbinding tussen je roerwerk en de pan lost dat op.

Had ik gedaan, pan gevuld met water, stroom op pan/verwarming en op motor, dan meet ik tussen motorhuis en rand pan 0 Volt
Tussen aarde stopcontact en motor/roerwerk 0,2 volt

Wat bedoel je met "een harde verbinding tussen roerwerk en pan ?"

grt willem

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 11-04-2021 21:51 u »
Wat bedoel je met "een harde verbinding tussen roerwerk en pan ?"

Een stukje elektriciteitsdraad. Je zult misschien geen DC spanning meten maar wel een wisselspanning omdat de Y-caps in de powersupply (als die er zitten en je een geaard stopcontact gebruikt) nog steeds via aarde verbonden zijn met de aarde van de voeding. Dat zijn maar kleine wisselstroompjes en de vraag is of dat elektrolyse oplevert, maar met een draad tussen pan en roerwerk voorkom je alle problemen.   

Tags: