Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe gaat dit smaken?  (gelezen 3427 keer)

Offline Eriks

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoe gaat dit smaken?
« Reactie #25 Gepost op: 20-04-2021 20:56 u »
Van 9.5 gram gaan ze niet kapot als het per liter is. Ik heb al eens 10,5 gedaan omdat het nodig was bij een zwaar bier, zelfs daarmee zat ik ver van de grens af. Het gaat eerder fout als je bier niet goed is uitgegist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 20-04-2021 20:56 u »
Haha, ja we gaan het zien!
Zag wel dat er nog een 2e fout(je) ingeslopen was.
Ik houdt me veel te hard aan het recept vast zonder na te denken.

Er staat 35 gram suiker voor geschreven (voor 5 liter ) maar ik had maar 3.8liter +-.
Dus zit 9.5 gram per fles in , oops?
Hopelijk doen ze geen boem :)

Per fles 9,5 gram of per liter? In het geval per liter zal het waarschijnlijk wel goed gaan, in geval van per fles: da's vragen om problemen!

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #27 Gepost op: 20-04-2021 21:19 u »
Dus zit 9.5 gram per fles in , oops?

Wat dacht je; tijd om mijn naam eer aan te doen?  ;D :rundum:

Ok sorry kon het niet laten  ;)

Als je bier goed is uitgegist zou ik het per liter nog wel aandurven maar per flesje niet. Dan zou ik ze per direct openmaken en terugkiepen in je gistvat met zo min mogelijk kletteren om oxidatie te beperken, uit laten gisten en opnieuw bottelen. Is niet bevorderlijk voor het resultaat maar ze zo laten is onnodig gevaarlijk!

Offline Phoef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 20-04-2021 22:54 u »
Zover ik goed kon controleren was de vergisting klaar, dus het is ca 9.5 gram per LITER bier.
Ik heb de flessen ook tot begin hals gevuld (zodat er wat speling is).

Ik begreep dat ik wel (onnodig?) zuurstof opsluit, maar goed, tis de eerste he!

De reden dat ik nog niet aan brouwsel 2 of 3 ben begonnen is omdat de lente er aan komt en ik geen controle meer kan houden over vergisting temperatuur.
Volgende stap is vergistingkast, ben mijn schuur aan het leeg halen/slopen, isoleren zodat we daar koelkast en wat brouwspullen kunnen zetten.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #29 Gepost op: 21-04-2021 11:24 u »
Je kan in deze tijd nog prima bier brouwen op kamertemperatuur hoor, zolang het gistvat s nachts maar in ongeveer dezelfde omgevingstemperatuur staat als overdag. Ik vergist zelf zowel temperatuurgecontroleerd in een gistkast als niet-temperatuurgecontroleerd in een deel van mn huis waar de thermostaat hem op gelijke temperatuur houdt. s Nachts gaan alle radiatoren die niet in die ruimte staan en de deur dicht, zodat alleen de ruimte waarin mn gistvat staat op temperatuur wordt gehouden. Zodra het straks overdag 30 graden wordt in je huis is dat natuurlijk niet meer te doen  ;)

Maar goed we raken een beetje off-topic. Als je meer vragen over het brouwproces hebt zijn daar andere boards voor op dit forum.

Laat je nog wel even weten hoe je eerste biertje geworden is?  :biersmile:

Offline Phoef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 16-05-2021 19:31 u »
Daar is ie dan!
4 weken rijpen (volgens recept).

De bevindingen

Kleur: Voor een weizen tikkie te geel?
Carbonatie/Schuim: Prima in orde, bleef lang goed, veel kleine belletjes.
Geur: Fruitig, ergens aardbei siroopachtig, weinig banaan.
Smaak:
Ergens is wat zwavel te bekennen.
Ik vond het lichte zuurtje te aanwezig (collegaproever vond het lekker).

Onze omschrijving is een soort Sour-Weizen.

Mijn cijfer: 6 (het is bier!)
Collegaproever cijfer: 7.5

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #31 Gepost op: 16-05-2021 23:29 u »
Ziet er uit als een prima weizen! Niks mis mee  :biersmile:

Als je hem te fris vindt komt dat waarschijnlijk door de gist.

Gefeliciteerd met toch een mooi resultaat!

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #32 Gepost op: 17-05-2021 09:15 u »
Proost! Hij ziet er mooi uit, goed schuim en een prettig neveltje. Een beetje rins hoort wel bij tarwe, dat kan lekker fris zijn. En met het rijpen verdwijnen de zuurtjes, als je geduld hebt  ;) merk je dat vanzelf.

Offline Phoef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 19-05-2021 11:41 u »
Proost! Hij ziet er mooi uit, goed schuim en een prettig neveltje. Een beetje rins hoort wel bij tarwe, dat kan lekker fris zijn. En met het rijpen verdwijnen de zuurtjes, als je geduld hebt  ;) merk je dat vanzelf.

Bedankt voor de reactie!
Vraagje, welk termijn moet ik dan denken? 2 weken extra rijpen, 2 maanden?
Ik begrijp dat dit niet exact te zeggen is, maar beetje welke richting denk jij dan aan?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #34 Gepost op: 19-05-2021 12:53 u »
Na 1-2 maanden is ie op smaak. Weizens zijn geen bewaarbiertjes dus lekker opdrinken! Vooral de eerste maand kan er in de smaak nog wel e.e.a. veranderen.

Offline Phoef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 15-06-2021 11:09 u »
Even voor mij dat ik het proces wat beter begrijpt.
Ik heb hem dus nog een tijd bewaard om te kijken of de smaal etc zou veranderen.

De aroma? geur is redelijk het zelfde gebleven, hij is wat droger geworden.
Tevens staan alle dopjes strak/bol, en tijdens het openen is het een fonteintje geworden.

De nagisting (mag ik zo dat zo noemen?) is dus door blijven gaan met deze warme temperaturen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 15-06-2021 16:22 u »
Of je hebt te vroeg gebotteld en je bier was nog niet volledig uitvergist toen je bottelde, of je hebt een infectie te pakken.
In ieder geval heeft de gist nog wat suikers opgesnoept, daardoor is het bier droger geworden en heb je nu (te) veel druk in de flessen.

Eventueel zou je een bier kunnen meten met de hydrometer, dan weet je welk SG het nu heeft, en hoeveel punten er nog afgesnoept zijn.

Offline Phoef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 19-06-2021 16:53 u »
Of je hebt te vroeg gebotteld en je bier was nog niet volledig uitvergist toen je bottelde, of je hebt een infectie te pakken.
In ieder geval heeft de gist nog wat suikers opgesnoept, daardoor is het bier droger geworden en heb je nu (te) veel druk in de flessen.

Eventueel zou je een bier kunnen meten met de hydrometer, dan weet je welk SG het nu heeft, en hoeveel punten er nog afgesnoept zijn.

Goed idee, als ik hem opentrek blijft er weinig drinkbaars over :)  dus dan ga ik dat zo even testen.

Tags: