Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe gaat dit smaken?  (gelezen 3805 keer)

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe gaat dit smaken?
« Gepost op: 02-04-2021 11:38 u »
Goedemorgen!
Eerste post van mij, hopelijk in het goede draadje :)

Ik heb gisteren voor het eerst mijn brouwsel gebrouwen wat nu in de vergistingsemmer zit.
Echter heb ik een domme domme fout gemaakt, ik had een 8 liter pan nodig (voor 8 liter water dacht ik) echter moest dat 4 liter zijn!

Dus ik heb de geschrote granen in 2x zo veel water op de temperaturen verwarmd, mijn oplossing was -> ik spoel met dit maischwater in plaats van gekookt kraan water omdat ik bang voor een verdunde smaak ben. (SG op 1075 gemeten vooraf gisting)

Heeft iemand enige idee of ik wel een drinkbaar (lekker?) product over 6 gaat krijgen, of wat is jullie verwachting?
(Het pakket was voor een weizen)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eriks

• Vol lid
Re: Hoe gaat dit smaken?
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2021 14:40 u »
Het gaat bier worden :biersmile:

Denk ook nog wel met een flink alcohol percentage, maar dat is ook een beetje afhankelijk van de gist die je gebruikt hebt.
Methode die je hebt gebruikt is niet gek hoor, spoelen met je maischwater. Echt spoelen doe je niet, enkel dat er wat meer vervuiling op je bed achter blijft

Offline Triplezzz

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Triplezzz.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2021 15:21 u »
Een gemeten SG van 1.075 lijkt mij prima.
Wat was het beoogde SG volgens het recept?
Gaat zeker bier worden.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2021 15:30 u »
Wat was nu de fout? Voor zover ik het begrijp heb je teveel water gebruikt, maar wl een SG van 1075..
Best hoog..   Doppel-Weizen?  Proost,  Snelbier.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2021 16:20 u »
Een gemeten SG van 1.075 lijkt mij prima.
Wat was het beoogde SG volgens het recept?
Gaat zeker bier worden.

Recept was SG van 1058.

Ik moest volgens het recept 4 liter water gebruiken en vervolgens 3.4 liter spoelwater gebruiken. Na het koken zou ik ca 5 liter moeten overhouden (was 4,5l, moest volgens het recept 500 ml toevoegen).

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2021 16:33 u »
Recept was SG van 1058...
..Ik moest volgens het recept 4 liter water gebruiken en vervolgens 3.4 liter spoelwater gebruiken. Na het koken zou ik ca 5 liter moeten overhouden (was 4,5l, moest volgens het recept 500 ml toevoegen).
Totaalwater dat je hebt gebruikt lijkt te kloppen. Hoe je dat verdeelt over maisch- en spoeling kan enkele SG-punten schelen, maar 8 liter = 8 liter..
Je gemeten SG is onwaarschijnlijk hoog, als recept-info klopt. 30% meer opbrengst uit de mout? Nooit gezien..
Als het wel klopt brouw je nu een Weizen van bijna 8% alcohol, dus die 6% heb je gehaald  ;D
SG in gistvat nogmaals meten? Of loopt vergisting al.
Proost, Snelbier.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2021 18:07 u »
Onze eerste weizen ging ook fout,  ook veel te hoog eind sg. Lekkerste Weizen die we gebrouwen hebben  :biersmile:

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2021 22:04 u »
Totaalwater dat je hebt gebruikt lijkt te kloppen. Hoe je dat verdeelt over maisch- en spoeling kan enkele SG-punten schelen, maar 8 liter = 8 liter..
Je gemeten SG is onwaarschijnlijk hoog, als recept-info klopt. 30% meer opbrengst uit de mout? Nooit gezien..
Als het wel klopt brouw je nu een Weizen van bijna 8% alcohol, dus die 6% heb je gehaald  ;D
SG in gistvat nogmaals meten? Of loopt vergisting al.
Proost, Snelbier.

Ja dit is het SG vooraf gisting.
Zie foto: https://imgur.com/gallery/VxC3ejq

Ik ben een ongelofelijke amateur nog. Maar ik lees hier vanaf de 1000 lijn over 75 heen in het kader van sugar content gram per liter op de hydrometer. Misschien doe ik het wel fout ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2021 00:21 u »

Ik ben een ongelofelijke amateur nog. Maar ik lees hier vanaf de 1000 lijn over 75 heen in het kader van sugar content gram per liter op de hydrometer. Misschien doe ik het wel fout ;)

Jouw afbeelding lijkt mij niet van een meting van wort te zijn. De kleur van het wort is uiterst licht, het lijkt wel water.

Een hydrometer hoor af te lezen door je oog op de hoogte van het vloeistofniveau te houden.

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2021 07:36 u »

Dit lijkt meer op 1,029 als meting voor sg en dat matcht een stuk beter met je verhaal. Plus het ziet er waterig uit mocht het sg wel zo hoog zijn.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2021 08:15 u »
Dit lijkt meer op 1,029 als meting voor sg en dat matcht een stuk beter met je verhaal. Plus het ziet er waterig uit mocht het sg wel zo hoog zijn.
Verkeerde schaal afgelezen, lijkt me. Suikergehalte is voor wijn , staat ook bovenaan de dobber  ;)
Bier-suikers meten we meestal in SG, dichtheid tov water.  Die dikke letters dus..
In dat geval SG~1.029..  Wordt een laag-alcoholisch zomerbiertje, kan ook lekker zijn.
Zou een slecht rendement betekenen, maar is waarschijnlijker dan een veel te hoog rendement.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2021 11:53 u »
Ik begrijp wat jullie zeggen, mijn foto was in de "haast genomen".
Dit zegt de hydrometer ( wine OR beer )

En dan kom ik tot de +- 75 lijn.

En dit staat op deze lijn:
Approximate sugar gramms per litre.

@Jacques
Ik vond hem ook al erg licht van kleur, maar het zou wel wort moeten zijn haha.
Hij staat ook als een trompetje te vergisten, elke 15 tot 18 seconden hoor ik hem gaan.
Dus ik hoop dat er het gaat lukken.

Na +- 2 weken moet ik bottelen volgens het recept, zou ik dan al kunnen testen of het uberhaupt goed gaat komen?
Ik weet niet echt wat ik zou moeten proeven.

Als dit uiteindelijk een 3% biertje zou worden, sta ik ook op het dak te juichen hoor!
De eerste keer is altijd messy ;)

UPDATE: in het recept stond niets dat ik de hydrometer pas kan gebruiken NADAT het afgekoeld is tot 20 graden, ik denk dat ik het gemeten heb op 60 graden, dus mijn " reading"  slaat kant nog wal denk ik :).

Over 6 weken zal ik mijn bevindingen hier posten!
ik ga denk ik nog wat extra spullen bestellen zodat ik vast een 2e biertje kan brouwen, zonder de eerst gemaakte fouten :).

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2021 13:24 u »

Volgens mij moet je je hydrometer een kwartslag draaien en die schaal gebruiken, dan zit je op 1,030.
het lijkt erop dat je deze gebruikt hebt: https://www.braumarkt.com/hydrometer-3-schalig-st-kleurverdeling

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-04-2021 14:18 u »
En als je gemeten hebt op 60'C mag je omrekenen, bestaan tabellen voor.
1,029 op 60'C = 1,044 SG bij 20'C. Daarmee ziet alles er (als het nu klopt) toch vrij normaal uit.  8)
Proost, Snelbier

Toevoeging: best verwarrend, die miniscule teksten op de hydrometer.. Heb hem net even met een loep bekeken..
  Maar je moet dus de SG-schaal voor Specific Gravity hebben en niet voor Sugar Grammes..

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 04-04-2021 10:34 u »
Toevoeging: best verwarrend, die miniscule teksten op de hydrometer.. Heb hem net even met een loep bekeken..
  Maar je moet dus de SG-schaal voor Specific Gravity hebben en niet voor Sugar Grammes..

Yeah, ik dacht aan SG - Suiker Gehalte haha, ach ja, zo leren we weer bij!

Offline WP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 04-04-2021 10:48 u »
En als je gemeten hebt op 60'C mag je omrekenen, bestaan tabellen voor.
1,029 op 60'C = 1,044 SG bij 20'C. Daarmee ziet alles er (als het nu klopt) toch vrij normaal uit.  8)
Proost, Snelbier

SG in het Nederlands is: soortelijk gewicht.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 04-04-2021 14:16 u »
Bedankt voor alle berichten! 16 april moet ik bottelen en dan zal ik mijn volgende batch met een stuk minder beginnersfouten maken.

Dan ca 4 weken later zou de weizen goed/klaar moeten zijn, dan volgt er hier weer vanuit mij weer een update!
Bedankt voor iedereen die even de tijd nam om de foto's te bekijken en me te helpen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 04-04-2021 20:43 u »
16 april moet ik bottelen en dan zal ik mijn volgende batch met een stuk minder beginnersfouten maken.

Dan ca 4 weken later zou de weizen goed/klaar moeten zijn, dan volgt er hier weer vanuit mij weer een update!
Bedankt voor iedereen die even de tijd nam om de foto's te bekijken en me te helpen!

Waarom moet je op 16 april bottelen? ???
Het verloop van de vergisting bepaalt wanneer je kunt bottelen, niet de handleiding die bij een brouwpakket zit.

Houd het waterslot in de gaten. Wanneer deze nagenoeg niet meer werkt meet je opnieuw het SG. Na het nemen van het monster sluit je snel weer het gistvat. Bepaal daarna het SG en noteer deze waarde. 4 dagen later meet je opnieuw het SG. Als de waarde niet gedaald is kun je met een gerust hart gaan bottelen. Wanneer het SG wel gedaald is voer je 4 dagen later opnieuw weer een meting uit.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 05-04-2021 13:06 u »
Waarom moet je op 16 april bottelen? ???
Het verloop van de vergisting bepaalt wanneer je kunt bottelen, niet de handleiding die bij een brouwpakket zit.

Houd het waterslot in de gaten. Wanneer deze nagenoeg niet meer werkt meet je opnieuw het SG. Na het nemen van het monster sluit je snel weer het gistvat. Bepaal daarna het SG en noteer deze waarde. 4 dagen later meet je opnieuw het SG. Als de waarde niet gedaald is kun je met een gerust hart gaan bottelen. Wanneer het SG wel gedaald is voer je 4 dagen later opnieuw weer een meting uit.

Ja, dat ik daar dan niet aan denk! ik dacht " gewoon het recept volgen " haha.
Maar dat is wel een tikkeltje kortzichtig.

Overigens nog een vraag! Mijn waterslot heeft 2 "water" containertjes waarin aangegeven staat hoeveel water er MAX in mag.
Echter is nu al water water van container rechts naar links gedrukt.

Dat kan toch geen kwaad toch? Of moet ik wat water uit dit waterslot zien te krijgen? Zodat het "gas" uit de gisttank makkelijker kan ontsnappen.
We zitten nu op dag 4 en ik denk dat ik nog maar 1 per 2 minuten een borreltje ziet.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #19 Gepost op: 05-04-2021 16:01 u »
Ja, dat ik daar dan niet aan denk! ik dacht " gewoon het recept volgen " haha.
Maar dat is wel een tikkeltje kortzichtig.

Overigens nog een vraag! Mijn waterslot heeft 2 "water" containertjes waarin aangegeven staat hoeveel water er MAX in mag.

Dat kan toch geen kwaad toch? Of moet ik wat water uit dit waterslot zien te krijgen? Zodat het "gas" uit de gisttank makkelijker kan ontsnappen.
We zitten nu op dag 4 en ik denk dat ik nog maar 1 per 2 minuten een borreltje ziet.
Door de overdruk in je vergistingsvat zal het niveau in beide "containertjes" verschillend zijn. Dat is normaal. Van alle zaken die tijdens het brouwen gebeuren, is dat het allerlaatste waar je je zorgen over hoeft te maken  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 05-04-2021 21:42 u »

Als het water in je waterslot tijdens de vergisting gelijk blijft staan (links en rechts evenveel water) dan is je gistvat lek... Tijdens de hoofdgisting kan dat niet zo veel kwaad, echter als de vergisting minder heftig verloopt zorgt dit voor oxidatie van je bier. Hierdoor is je bier minder fris van smaak.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 05-04-2021 21:56 u »
Als het water in je waterslot tijdens de vergisting gelijk blijft staan (links en rechts evenveel water) dan is je gistvat lek... Tijdens de hoofdgisting kan dat niet zo veel kwaad, echter als de vergisting minder heftig verloopt zorgt dit voor oxidatie van je bier. Hierdoor is je bier minder fris van smaak.

Aaah, oke, nee dat is niet het geval, het is allemaal naar de andere "kamer" gedrukt :).

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 18-04-2021 14:58 u »
Zo! het vergisten was klaar, dus tijd voor om te bottelen.
Had een SG van 1.007, ongeveer wat ook de planning was.

11 biertjes overgehouden uiteindelijk.
Iets meer verlies dan geplanned maar dat is niet zo erg.

De geur was echt al heel goed, echt een weizen ( ala paulaner ) banaan was goed te ruiken.
Smaak was verder goed, uiteraard was het nog niet af, maar geen rare onverwachten geuren of zure smaakjes.

Nu 4 weekjes wachten nu ze in fles zitten :)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #23 Gepost op: 19-04-2021 22:44 u »
Haha mooi topic. En dan straks per ongeluk een fantastische session weizen gebrouwen hebben die niet aan te slepen is als het zonnetje schijnt  ;D

Boekje over bierbrouwen voor dummies of hoe je water in bier verandert erbij en je zomer kan niet meer stuk  ;)

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee; het biervirus is besmettelijk en anderhalve meter afstand houden werkt niet  :-X

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 20-04-2021 20:24 u »
Haha, ja we gaan het zien!
Zag wel dat er nog een 2e fout(je) ingeslopen was.
Ik houd me veel te hard aan het recept vast zonder na te denken.

Er staat 35 gram suiker voor geschreven (voor 5 liter ) maar ik had maar 3.8 liter +-.
Dus zit 9.5 gram per fles in , oops?
Hopelijk doen ze geen boem :)

Tags: