Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Hoe gaat dit smaken?

(1/8) > >>

Phoef:
Goedemorgen!
Eerste post van mij, hopelijk in het goede draadje :)

Ik heb gisteren voor het eerst mijn brouwsel gebrouwen wat nu in de vergistingsemmer zit.
Echter heb ik een domme domme fout gemaakt, ik had een 8 liter pan nodig (voor 8 liter water dacht ik) echter moest dat 4 liter zijn!

Dus ik heb de geschrote granen in 2x zo veel water op de temperaturen verwarmd, mijn oplossing was -> ik spoel met dit maischwater in plaats van gekookt kraan water omdat ik bang voor een verdunde smaak ben. (SG op 1075 gemeten vooraf gisting)

Heeft iemand enige idee of ik wel een drinkbaar (lekker?) product over 6 gaat krijgen, of wat is jullie verwachting?
(Het pakket was voor een weizen)

Eriks:
Het gaat bier worden :biersmile:

Denk ook nog wel met een flink alcohol percentage, maar dat is ook een beetje afhankelijk van de gist die je gebruikt hebt.
Methode die je hebt gebruikt is niet gek hoor, spoelen met je maischwater. Echt spoelen doe je niet, enkel dat er wat meer vervuiling op je bed achter blijft

Triplezzz:
Een gemeten SG van 1.075 lijkt mij prima.
Wat was het beoogde SG volgens het recept?
Gaat zeker bier worden.

Snelbier:
Wat was nu de fout? Voor zover ik het begrijp heb je teveel water gebruikt, maar wl een SG van 1075..
Best hoog..   Doppel-Weizen?  Proost,  Snelbier.

Phoef:

--- Citaat van: Triplezzz op 02-04-2021  15:21 u ---Een gemeten SG van 1.075 lijkt mij prima.
Wat was het beoogde SG volgens het recept?
Gaat zeker bier worden.

--- Einde van citaat ---

Recept was SG van 1058.

Ik moest volgens het recept 4 liter water gebruiken en vervolgens 3.4 liter spoelwater gebruiken. Na het koken zou ik ca 5 liter moeten overhouden (was 4,5l, moest volgens het recept 500 ml toevoegen).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie