Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Advies gevraagd over langzame vergisting Wyeast 3944  (gelezen 901 keer)

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Advies gevraagd over langzame vergisting Wyeast 3944
« Gepost op: 29-03-2021 20:49 u »
Hallo medebrouwers,

Als onervaren brouwer wil ik dit toch graag even controleren. Afgelopen zaterdag hebben we een poging gedaan het tripel recept van Esterenbrouw te brouwen. Link: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23218.0.html

Het wort hebben we gesplitst in 16 en 5 liter. Op de 16 liter (sg 1072) hebben we ťťn smackpack van Wyeast 3944 gist geŽnt, die we ongeveer vier uur van tevoren geactiveerd hadden. Achteraf is dit te weinig gist, en te laat geactiveerd. De vergisting is wel op gang gekomen, maar erg traag ten opzichte van wat we gewend zijn. Na twee volle dagen is het sg met ongeveer 12 punten gedaald. De temperatuur is constant 21 graden (gecontroleerd).

Op de andere 5 liter hebben we ongeveer 7 gram K97 geŽnt. Dat is ruim voldoende. Dit vergist dan ook erg vlot.

Mijn vraag: moeten we ons zorgen maken over het tempo van de 16 liter of gaat dit gewoon goed komen?
Er is in ons opgekomen om de 5 liter gewoon bij de 16 liter toe te voegen, om te profiteren van het gist dat volop bezig is. Ik hoor echter graag eerst jullie advies!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Advies gevraagd over langzame vergisting Wyeast 3944
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2021 20:53 u »
Je hebt inderdaad wat weinig gist geŽnt maar de staat van de gist is ook zeker belangrijk. Is het een verse smackpack, of eentje aan de datum? Ik zou me niet zo druk maken, en het lekker laten gaan.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2021 21:36 u »
Je hebt inderdaad wat weinig gist geŽnt maar de staat van de gist is ook zeker belangrijk. Is het een verse smackpack, of eentje aan de datum? Ik zou me niet zo druk maken, en het lekker laten gaan.

Dank voor je snelle antwoord! De smackpack was relatief vers, volgens mij. De datum die op de verpakking stond was eind augustus 2021.

Het was overigens de bedoeling om de temperatuur over een paar dagen te verhogen naar 24 graden. Kunnen we dat beter uitstellen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2021 08:05 u »
Dat ligt eraan waarom je de temperatuur verhoogd en op welk punt:
Zou je dit anders doen na x aantal uur of wanneer je SG een bepaald punt bereikt heeft? En met welk doel? Omdat je het ergens gelezen hebt, of omdat je er ook daadwerkelijk een reden voor hebt?

Een graadje meer kan de vergisting wel wat vlotter laten verlopen overigens!

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2021 08:24 u »
Dat ligt eraan waarom je de temperatuur verhoogd en op welk punt:
Zou je dit anders doen na x aantal uur of wanneer je SG een bepaald punt bereikt heeft? En met welk doel? Omdat je het ergens gelezen hebt, of omdat je er ook daadwerkelijk een reden voor hebt?

Een graadje meer kan de vergisting wel wat vlotter laten verlopen overigens!

Uiteraard omdat we het ergens gelezen hebben, maar wel met een doel: iets meer bijproducten (esters), voor een wat fruitige smaak aan ons bier. Volgens het originele recept zou dit na 4 dagen moeten starten: elke dag met 1 graad omhoog, tot de 24 graden en die temperatuur vervolgens nog 4 dagen vasthouden.

Misschien dat we nu dan maar vast met een graadje starten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-03-2021 10:07 u »
Aangezien je al wat weinig gist geŽnt hebt, zul je al wat meer esters verkrijgen.

Waarom ik het aanhaal, is dat je lastig kunt vergelijken met een recept van een ander. Jouw gist is wat langzamer op gang gekomen, maar misschien was dit ook wel bij het bier dat je nu 'kloont'. Er wordt veel naar recepten gekeken, maar je moet dit vooral vertalen naar jouw eigen situatie. Waarom heeft hij destijds de temperatuur na 4 dagen verhoogd? Op basis van tijd, of op basis van SG? ;) Ik wil je gewoon even aan het denken zetten, dat is alles :)

In dit geval kan het zeker geen kwaad om de temperatuur te verhogen.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 30-03-2021 10:43 u »
Aangezien je al wat weinig gist geŽnt hebt, zul je al wat meer esters verkrijgen.

Waarom ik het aanhaal, is dat je lastig kunt vergelijken met een recept van een ander. Jouw gist is wat langzamer op gang gekomen, maar misschien was dit ook wel bij het bier dat je nu 'kloont'. Er wordt veel naar recepten gekeken, maar je moet dit vooral vertalen naar jouw eigen situatie. Waarom heeft hij destijds de temperatuur na 4 dagen verhoogd? Op basis van tijd, of op basis van SG? ;) Ik wil je gewoon even aan het denken zetten, dat is alles :)

In dit geval kan het zeker geen kwaad om de temperatuur te verhogen.

Teun, het wordt alleen maar heel erg gewaardeerd! Ik vroeg om advies en dat krijg ik in overvloed op deze manier. En het leuke is dat je me er zelf over na laat denken. Als beginner is het uiteraard makkelijk om een recept na te brouwen en na te doen, maar vaak weet je te weinig over de omstandigheden om het een op een te kopiŽren. Dat blijkt nu wel weer. Door de kleinere hoeveelheid gist hebben we al wat meer esters, omdat de hoeveelheid gist niet ideaal is en de gist dus enige stress ervaart.

Ik verhoog de temperatuur vandaag geleidelijk naar 22 graden en wellicht de komende dagen nog iets hoger.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2021 12:14 u »
Vanochtend nogmaals gemeten, het SG is nu ongeveer 1035. Het daalt dus gestaag, maar is zeker nog actief. Gaat helemaal goed komen!

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-04-2021 13:48 u »
Kalmte, rust en een borrel/biertje kan je redden!

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 02-04-2021 16:16 u »
Kalmte, rust en een borrel/biertje kan je redden!

Dat, samen met wat goed advies en een opgeschroefde verwarming  ;D

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 09-04-2021 20:01 u »
Nog een kleine update:
Dinsdag leeg het een heel eind gedaan (sg 1014), vandaag was de gist helemaal uitgezakt met een sg van 1013. En dat in twee weken. Al met al lijkt het dus prima vergisting, die gewoon iets trager op gang kwam en dus wat meer (niet eens ongewenste) bijproducten zal hebben.

Nu de koelkast op 4 graden ingesteld in de hoop dat zo veel mogelijk uitzakt en we een mooi helder bier over houden. Volgende week bottelen  ;D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 13-04-2021 14:12 u »
Komt allemaal goed dus, mooi! Dat koudzetten kan, maar ik persoonlijk zou dat niet doen. Je bier wordt over tijd toch wel helder.

Maar er zijn net zoveel voor- als tegenstanders.

Eigenlijk zou je hier een keer een brouwsel op los moeten laten, waarbij je 1 gedeelte wel terug koelt nadat de vergisting klaar is en 1 bier niet. Ik denk dat je nadat je het bier gebotteld hebt, je de verschillen na een maand niet meer ziet.

Offline Roy_95

• Boven 10 berichten
  • *
    • "Brouwerij De Leste" Untappd pagina
« Reactie #12 Gepost op: 13-04-2021 16:42 u »
Afgelopen weekend exact hetzelfde recept gemaakt. Ook de Wyeast 3944 gebruikt, echter voegen wij de suiker uit het recept pas toe als de vergisting op z'n eind lijkt te lopen.

Wij hebben wel een giststarter gemaakt, maar ook hier verloopt de vergisting traag/trager dan we gewend zijn. Ik geloof dat dat bij deze gist ook een bekend verschijnsel is als ik de ervaringen op het forum en op internet lees.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 13-04-2021 22:09 u »
Komt allemaal goed dus, mooi! Dat koudzetten kan, maar ik persoonlijk zou dat niet doen. Je bier wordt over tijd toch wel helder.

Maar er zijn net zoveel voor- als tegenstanders.

Eigenlijk zou je hier een keer een brouwsel op los moeten laten, waarbij je 1 gedeelte wel terug koelt nadat de vergisting klaar is en 1 bier niet. Ik denk dat je nadat je het bier gebotteld hebt, je de verschillen na een maand niet meer ziet.

Wat is dan jouw reden om het niet te doen? Dat splitsen klinkt inderdaad wel een keer interessant om te proberen.

Afgelopen weekend exact hetzelfde recept gemaakt. Ook de Wyeast 3944 gebruikt, echter voegen wij de suiker uit het recept pas toe als de vergisting op z'n eind lijkt te lopen.

Wij hebben wel een giststarter gemaakt, maar ook hier verloopt de vergisting traag/trager dan we gewend zijn. Ik geloof dat dat bij deze gist ook een bekend verschijnsel is als ik de ervaringen op het forum en op internet lees.

Interessant dat ook jullie vergelijkbare ervaringen hebben. Bij mij viel het inderdaad vooral op omdat het eerste vaak de eerste dagen enorm heftig ging en daarna uitdoofde. Blijkbaar ligt dat niet enkel aan het direct enten (zonder het maken van een starter).

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-04-2021 08:29 u »
Wat is dan jouw reden om het niet te doen? Dat splitsen klinkt inderdaad wel een keer interessant om te proberen.
...

Deels uit ervaring, dat het niet zoveel uitmaakt over tijd en het daardoor voor mij verspilde energie is. Deels omdat de gist op het laatst nog van alles aan het opruimen is, dan heeft de gist eerder belang bij een graadje meer, dan dat deze op 4 graden gezet wordt. Maar zoals aangegeven; zoveel brouwers, zoveel meningen.

Tags: