Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid bottelsuiker Brewdog recept  (gelezen 390 keer)

Offline Procion

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveelheid bottelsuiker Brewdog recept
« Gepost op: 29-03-2021 14:38 u »
Ik was onlangs nog eens door de instructies aan het gaan van mijn 1e brouwsel, dit was een Brewdog Punk IPA van Brooklyn Brewshop (zo'n 3.8L startersbatch).
Nu heb ik een DIPA in het vat wat vergelijkbaar is aan het recept, maar opgeschaald naar 15 L. Volgens de brouwsoftware hoort er 6.1 g/l suiker bij (honing), maar hier komt het.

De instructies op Brooklyn brewshop zeggen het volgende:
"Dissolve 3 tablespoons honey with 1/2 cup water. Pour into a sanitized pot. You will be siphoning your beer into the same pot in the next steps."

Dat heb ik dus de 1e keer moeten toevoegen. Als ik het goed bereken, dan is 3 TBSP honing 63 g (op 3.8 L bier). Dit betekent dat er voor een batch van 15 L ruim 252 g honing aan te pas komt. Tenzij ik ergens een kolossale rekenfout maak, betekent dit dat er 17 g/l honing in dat bier gaat. Nu ben ik wel van mening dat er iets teveel koolzuur op die flesjes zat, maar het waren geen gushers en het bier was gewoon prima te drinken. 

Ik heb eerder al eens een topic gemaakt over een IBU afwijking in dit recept als je het probeert te klonen:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42847.msg645572.html#msg645572

Zou de gigantische hoeveelheid bottelsuiker er wellicht mee te maken hebben gehad dat een biertje met een IBU van 169 niet abnormaal bitter smaakte?

Conclusie:  :nut:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Hoeveelheid bottlesuiker Brewdog recept
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2021 16:20 u »
1 eetlepel = 15 mL honing. *3 = 45 mL
Dichtheid ongeveer 1,2 dus 45* 1,2 = 54 g echter honing = 80% suiker dus 43 g.
In 3,8 L = 43/ 3,8 = ruim 11 g/ L.
Dat is stevig. Ik zou max. 9 g/L aanhouden.
Tip: reken met suiker, niet met honing.

Nu ben jij aan zet! Groet, Paul

Offline Procion

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2021 16:34 u »
1 eetlepel = 15 mL honing. *3 = 45 mL
Dichtheid ongeveer 1,2 dus 45* 1,2 = 54 g echter honing = 80% suiker dus 43 g.
In 3,8 L = 43/ 3,8 = ruim 11 g/ L.
Dat is stevig. Ik zou max. 9 g/L aanhouden.
Tip: reken met suiker, niet met honing.

Nu ben jij aan zet! Groet, Paul

Thanks voor je antwoord :)
De conversie honing naar suiker wordt al door BrouwHulp uitgevoerd. 6.1 g/l honing is omgerekend 4.8 g/l kristalsuiker (wat laag, maar vrij normaal is voor een Amerikaanse Pale ale), maar ik had hier geen rekening mee gehouden bij het terug rekenen vanuit het recept :) Naja goed, ondanks dat 11 g/l natuurlijk al aanzienlijk minder is dan 17 g/l is dit nog steeds bijzonder veel, zeker voor een (amerikaanse) IPA.

Ik heb dit recept 2x gebrouwen. 1x het startpakket zoals ik hem gekregen heb en de 2e keer geprobeerd te clonen met in Nederland verkrijgbare ingrediënten. Beide brouwsels zijn dus al op 11 g/l (volgens jouw berekening) hergist, maar buiten het feit dat ze iets teveel koolzuur hadden, vond ik dit eigenlijk nog wel meevallen, ging prima met goed schuin inschenken. Niet abnormaal veel koolzuur, teveel voor een IPA, maar was best prima geweest voor een Weizen.

Met 11 g/l verwacht ik een schuimfeest, bier bommetjes of gushers.. zeer ongebruikelijk voor deze bierstijl in ieder geval.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-03-2021 16:54 u »
Als je jongbier goed is uitvergist en zelf weinig CO2 heeft (warm vergist) kan je met 11g/L bottelsuiker wegkomen, zoals je hebt gemerkt.
Bottelsuiker geeft in principe géén zoete smaak, wordt binnen enkele weken volledig verteerd door de gist. Door meer CO2 (teveel bottelsuiker) kan zelfs het bitter worden benadrukt..
Als het bier na een maand of 2 stabiel blijft (geen gushers) heb je gewoon goed gebrouwen en vergist.
Sneltest: flesje warm zetten (30'C mag best) en na paar weken kijken hoe deze zich houdt..  Succes, Snelbier.

Offline Procion

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 29-03-2021 17:10 u »
Als je jongbier goed is uitvergist en zelf weinig CO2 heeft (warm vergist) kan je met 11g/L bottelsuiker wegkomen, zoals je hebt gemerkt.
Bottelsuiker geeft in principe géén zoete smaak, wordt binnen enkele weken volledig verteerd door de gist. Door meer CO2 (teveel bottelsuiker) kan zelfs het bitter worden benadrukt..
Als het bier na een maand of 2 stabiel blijft (geen gushers) heb je gewoon goed gebrouwen en vergist.
Sneltest: flesje warm zetten (30'C mag best) en na paar weken kijken hoe deze zich houdt..  Succes, Snelbier.

Het was inderdaad goed vergist (op 20 ºC) en droger dan verwacht begin SG: 1.056  eind SG: 1.008 (1.010 gepland). Hergisting heeft plaatsgevonden in de woonkamer in een doos op de vloer (dus óók om en nabij 20 ºC). Ik kan helaas niet meer testen hoe de kwaliteit/stabiliteit van de flesjes nu is want een batch van 3.8 L was natuurlijk zo op :P Ik heb nu dus een variant (15 L) van dit recept in het gistingsvat zitten met een hoger begin SG: 1.073 (verwacht eind SG: 1.010). Ik ga liever niet experimenteren met dit bier, maar ik denk dat we het erover eens zijn dat ruim 12 g/l gewoon bijzonder veel is. Hoe ze dit in een IPA recept verwerkt hebben? Ze verkopen die starter brewkits over de hele wereld..

Dus ongeacht wat Brooklyn Brewshop zegt, zouden jullie adviseren wat mijn gevoel (en de software) ook al zegt? 12 g/l terug dringen naar max. 9 g/l? En mezelf gelukkig prijzen dat de vorige 2 brouwsels goed waren gelukt (ondanks de hoeveelheid suiker). Heb nu 7 g/l kristalsuiker aangehouden in de software (omgerekend 9 g/l honing).

Maar je zegt dat bottelsuiker géén zoete smaak af geeft, maar geeft het wel iets van smaak af? Is er namelijk een reden dat ze honing i.p.v. suiker gebruiken? Ik heb dit aangehouden omdat ik er vanuit ging dat dit invloed heeft op smaak. Maar ja, net als met suiker wordt dit natuurlijk volledig verteerd dus dit zal minimaal zijn lijkt me? Rekenen met suiker is wel aanzienlijk eenvoudiger ;D

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2021 18:06 u »
Bottelsuiker = meestal glucose of fructose, geeft GEEN tot minimaal smaak af. Het is de gist die er nog wat mee doet, verwaarloosbaar.
Honing is een ander verhaal.  Is géén pure suiker. Bevat behalve water oa smaakcomponenten die wél in je flesje blijven..
Om 'honingsmaak' in het bier te krijgen lijkt honing bij bottelen zelfs effectiever dan meekoken of mee-vergisten, maar ik kan er naast zitten.
!! Bottelsuiker (of honing) bepaalt CO2 in je bier.. Ruw gemiddelde voor bottelsuiker is 7g (pure suiker) per Liter.  Werkt altijd, geen discussie mogelijk  :police:.
  In veel gevallen (brouw-software, BJCP-gids, etc) wordt CO2-volume gebruikt.. Is NIET bottelsuiker/L. !! Scheelt de helft
Proost, Snelbier.

Tags: