Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: RIMS of HERMS?  (gelezen 3420 keer)

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
RIMS of HERMS?
« Gepost op: 11-05-2006 22:59 u »
Ok ik wil wat gaan uitbreiden om grotere brouwsels te kunnen gaan maken van ca 20l met een systeem wat meer efiecenter is dan het standaard systeem wat ik nu gebruik.

Ik kan echter niet beslissen of ik een HERMS of RIMS ga maken, bovendien is mijn budget beperkt.

Wat ik sowieso nodig heb is een goede pomp, met een eenvoudige RIMS zou ik kunnen voldoen met een elektrische weckketel een rvs filterplaat en de nodige koppellingen die ik zelf kan maken, met een HERMS echter heb ik die dure filterplaat weer niet nodig omdat ik dan een filter systeem uit koperen buis zou kunnen maken wat veel goedkoper is. Wel heb ik weer een extra warmwater ketel nodig met een warmtewisselaar, ik heb een ca 13 liter emaille pan en ik zou mijn huidige koeler van 5 meter lang kunnen gebruiken daarvoor, alleen ben ik bang dat ik met een 13 liter pan in de knoop kom met de hoeveelheid spoelwater die nodig is voor brouwsels van ca 20 liter, een elektrische ketel is dan ook weer niet nodig omdat verwarming weer plaats vind via de emaille ketel, dus zou ik beter een gewone rvs pan kunnen aanschaffen.

Dus de verschillen zijn eigenlijk:

RIMS

Rvs electische maisch/kook pan (Weck)
Rvs filter.

HERMS

Rvs maisch/kook pan.
Zelfbouw koperen filter.
Bestaande 13l emaille pan met 5 meter warmtewisselaar.

Een tegenstroom koeler wil ik sowieso gaan maken, en andere onderdelen heb ik voor beide systemen nodig.

Enige ideeen hierover?

Vrg,
Pieter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: RIMS of HERMS?
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2006 10:00 u »
Waarom zou je met een RIMS niet met een hevelfilter kunnen werken?

Een 5 meter lange warmtewisselaar (12 mm buis??) is eigenlijk te kort. Voor een goede warmteoverdracht werkt 10 meter stukken beter.

In een 13 literpan past genoeg spoelwater voor een brouwsel van 20 liter. En mocht dat in een enkel geval niet zo zijn, je hebt vast nog wel een grote soeppan in huis waarin je wat extra water kunt opwarmen.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2006 12:14 u »
Waarom zou je met een RIMS niet met een hevelfilter kunnen werken?

Branden de graandeeltjes dan niet aan?, aangezien je met een platen filter wat tussenruimte hebt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2006 12:27 u »
Nee want je hoeft de hevelfilter er pas in te zetten als je gaat filtreren. Dan ben je niet meer aan het verwarmen.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2006 13:25 u »
Nee want je hoeft de hevelfilter er pas in te zetten als je gaat filtreren. Dan ben je niet meer aan het verwarmen.

Erm?

Met RIMS verwarm je de maischpan toch constant (Leidsche variant) waarbij het wort constant word rond gepompt. De filterplaat zorgt ervoor dat er altijd wat vloeistof onderin de pan staat om aanbranden te voorkomen.

Vriendelijke groeten,

Pieter

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2006 13:40 u »
Erm??

Met een RIMS verwarm je je maischketel helemaal niet. Je pompt het gefilterde wort door een cylinder met een verwarmingselement erin. Dat kan net zo goed met een hevelfilter als met een filterplaat.

Offline Brewzilla

• Junior lid
  • **
    • BierVizier, mikt op nieuws over bier
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2006 14:19 u »
Met de 'Leidsche variant' bedoelt Pieter waarschijnlijk mijn Brewzilla 1.4 (http://www.brewzilla.nl/?brewzilla14). De maischketel in die installatie is een Westfalia weck-ketel met een elektrisch verwarmingselement onder de bodem. In de ketel ligt een bolle RVS-filterplaat. Het wort loopt door die filterplaat, neemt warmte op van de bodem en wordt meteen afgevoerd via een slang naar de zijkant van de ketel. Pas daarna loopt het wort door een pomp, en vervolgens via een instroomverdeler terug boven in de maischketel.

Deze variant is wel een RIMS in de zin dat het wort 'ergens' in het rondpompcircuit elektrisch verwarmd wordt, maar niet met behulp van een verwarmingskamer met daarin een verwarmingselement.

Deze manier van verwarmen beviel me overigens zo goed dat ik als opvolger van mijn huidige HERMS (Brewzilla 2.1) zo'n zelfde constructie aan het bouwen ben, maar dan wat groter met een 50-liter ketel van het Amerikaantje en daaronder ringvormige verwarmingselementen. Het is de bedoeling om daarmee ook nog 'no-sparge brewing' te gaan doen, ge´nspireerd door Jacques' experimenten...

Grtz, Brewzilla

Tags: